Onko ok viedä vanhempi lapsi päivähoitoon kun perheeseen syntyy uusi vauva?

Päiväkodissa nukutaan päiväunet yleensä noin klo 12-14. Sinä aikana ei saa virikkeitä eikä kavereita. Lapsen kannalta riittävä aika on siis noin klo 8-12, mutta toki vanhempien kannalta myös pidempi hoitopäivä voi olla tarkoituksenmukainen.
Joo me tosiaan asutaan Saksassa ja en vielä tiedä miten täällä päiväkotien aikataulut menee, vaihtelee siis nämä tavat jne. ihan paikkakunnittain..
Sen vertaa tiedän et päiväkodit on täällä meidän alueella ilmaisia 3v täytettyä, mut päiväkodeissa ei järjestetä välttämättä ruokaa vaan täytyy itse hoitaa lapselle eväät mukaan. Ja eroa on myös siinä onko lapsi päiväkodissa vai päivähoidossa.
Päiväkotiin pääsee vain 3-vuotiaat tai ne, jotka täyttävät 3v puolen vuoden sisään, kausi alkaa aina elokuussa. Eli ei voida ajoittaa aloitusta aikaisemmin tai myöhemmin. Päivähoitoon pääsee mihin aikaan tahansa, koska se on pienemmille lapsille, juurikin enemmän Suomen päiväkotien kaltaista hoitoa. Täällä myös vanhempi joutuu olemaan tosi pitkään lapsen mukana päiväkodissa, voi siis olla et vanhempi on mukana jopa pari viikkoa ja aikaa vähennetään pikku hiljaa, ennenkuin on siellä ilman vanhempia.

Meidän esikoinen nukkui nykyään torkut klo 13, oon yrittänyt nukuttaa klo 12 alkaen jo pidemmän aikaa, mut sit vaan aina höpöttelee jne. kunnes nukahtaa vasta klo 13. Eli saa nähdä mikä tilanne syksymmällä torkkujenkin suhteen. Meillä on tulossa keskustelu päiväkodin kanssa jossain vaiheessa tässä ja kunhan tiedetään heidän aikatauluista jne. paremmin niin pyritetään sovittamaan aikataulut ja tehdään päätökset hoitoajoista.

Meille syntyy syksyllä kaksoset ja olen alustavasti ajatellut, että 5-vuotias olisi päiväkodissa n. 5 tuntia päivässä. Haaveilen, että saataisiin päiväkodin vaihto läpi ja pääsisimme kävellen vauvojen kanssa viemään hoitoon läheisempään päiväkotiin. Olen valmis pitämään lasta enemmän kotona äitiysloman aikana tarpeen vaatiessa, toisaalta tuntuu että hoitoaikaa tulee myös olla valmis lisäämään jos kaksosten kanssa olisikin todella rankka alku. Päiväkotipaikka on joka tapauksessa menossa vaihtoon ja jos saadaan hoitopaikka todella kaukaa niin pidän lapsen kotona ja mieluummin etsin kerhopaikan, koska isosiskous on lapselle niin tärkeä asia.

Päiväkodissa nukutaan päiväunet yleensä noin klo 12-14. Sinä aikana ei saa virikkeitä eikä kavereita. Lapsen kannalta riittävä aika on siis noin klo 8-12, mutta toki vanhempien kannalta myös pidempi hoitopäivä voi olla tarkoituksenmukainen.
Tuo on hyvä huomio.
Samoin kannattaa muistaa, että pienillä voi olla vaikeaa nukahtaa tarhassa, jolloin oikeasti on parempi hakea lapsi kotiin päiväunille. Lisäksi lapsi on yleensä iloinen päästessään kotiin päiväunia ennen, koska päiväkodin nukkari ei houkuttele, mutta auta armias jos yrittää hakea lapsen päiväunien jälkeen, on se ainakin meillä aivan takuuvarma mielipahan lähde -- heräilevä lapsi kun näkee muiden pääsevän leikkimään kivoja leikkejä keskenään ja joutuu itse lähtemään kotiin.

Omien kokemusteni perusteella suosittelisin siis hakemaan lapsen kotiin ennen päiväunia, jos asialla ei ole suurempaa väliä vanhemmille.

Joo me tosiaan asutaan Saksassa ja en vielä tiedä miten täällä päiväkotien aikataulut menee, vaihtelee siis nämä tavat jne. ihan paikkakunnittain..
Sen vertaa tiedän et päiväkodit on täällä meidän alueella ilmaisia 3v täytettyä, mut päiväkodeissa ei järjestetä välttämättä ruokaa vaan täytyy itse hoitaa lapselle eväät mukaan. Ja eroa on myös siinä onko lapsi päiväkodissa vai päivähoidossa.
Päiväkotiin pääsee vain 3-vuotiaat tai ne, jotka täyttävät 3v puolen vuoden sisään, kausi alkaa aina elokuussa. Eli ei voida ajoittaa aloitusta aikaisemmin tai myöhemmin. Päivähoitoon pääsee mihin aikaan tahansa, koska se on pienemmille lapsille, juurikin enemmän Suomen päiväkotien kaltaista hoitoa. Täällä myös vanhempi joutuu olemaan tosi pitkään lapsen mukana päiväkodissa, voi siis olla et vanhempi on mukana jopa pari viikkoa ja aikaa vähennetään pikku hiljaa, ennenkuin on siellä ilman vanhempia.

Meidän esikoinen nukkui nykyään torkut klo 13, oon yrittänyt nukuttaa klo 12 alkaen jo pidemmän aikaa, mut sit vaan aina höpöttelee jne. kunnes nukahtaa vasta klo 13. Eli saa nähdä mikä tilanne syksymmällä torkkujenkin suhteen. Meillä on tulossa keskustelu päiväkodin kanssa jossain vaiheessa tässä ja kunhan tiedetään heidän aikatauluista jne. paremmin niin pyritetään sovittamaan aikataulut ja tehdään päätökset hoitoajoista.
Aiemmasta tekstistäsi ei käynyt ilmi, että kyse ei ole suomalaisesta varhaiskasvatuksesta. Saksassa todellakin on erilaista, mikä tuo lisää ajateltavaa päivähoidon valintaan, esimerkiksi se kumpi kieli kaipaa enemmän vahvistamista, suomi vai saksa.

Aiemmasta tekstistäsi ei käynyt ilmi, että kyse ei ole suomalaisesta varhaiskasvatuksesta. Saksassa todellakin on erilaista, mikä tuo lisää ajateltavaa päivähoidon valintaan, esimerkiksi se kumpi kieli kaipaa enemmän vahvistamista, suomi vai saksa.
Meillä ei ole mahdollisuutta suomen kieliseen opetukseen, asutaan sen vertaa pienemmässä kaupungissa täällä. Tiedän, että joissain isommissa kaupungeissa on lauantaisin järjetetty suomen kielen opetusta lapsille.
Pyrin tukemaan lasten suomen kielen taitoa kotona kaikilla keinoilla, se on mielestämme rikkautta :smiling-eyes::thumbs-up: Ei kuitenkaan olla muuttamassa takaisin Suomeen.

Meillä ei ole mahdollisuutta suomen kieliseen opetukseen, asutaan sen vertaa pienemmässä kaupungissa täällä. Tiedän, että joissain isommissa kaupungeissa on lauantaisin järjetetty suomen kielen opetusta lapsille.
Pyrin tukemaan lasten suomen kielen taitoa kotona kaikilla keinoilla, se on mielestämme rikkautta :smiling-eyes::thumbs-up: Ei kuitenkaan olla muuttamassa takaisin Suomeen.
Lähinnä ajattelinkin, että jos suomi on heikompi kieli, on hyvä olla suomenkielisen vanhemman kanssa kotona. Jos molemmat vanhemmat ovat suomenkielisiä, saksankielinen päivähoito varhain aloitettuna on perusteltua.

Lähinnä ajattelinkin, että jos suomi on heikompi kieli, on hyvä olla suomenkielisen vanhemman kanssa kotona. Jos molemmat vanhemmat ovat suomenkielisiä, saksankielinen päivähoito varhain aloitettuna on perusteltua.
Tällä hetkellä suomen kieli on esikoisella vahvempi. Isä on saksalainen ja puhuu esikoiselle saksaa. Perheen yhteisenä kielenä on kuitenkin suomi, koska mieheni on valmistunut Suomessa suomen kielen maisteriksi. Eli esikoinen kuulee meidän puhuvan yhdessä suomea.
Täällä 3-v alkaen päiväkoti on ilmainen, koska oletetaan että silloin kaikki lapset aloittaneet päiväkodin. Jos lapsi ei nyt menisi päiväkotiin, seuraava mahdollisuus olisi vasta 3½-vuotiaana ensivuoden elokuussa ja jäisi ikäisistään vuoden jälkeen/ei enään pääse samaan ryhmään kuin nuorempien kanssa. Täällä menee todella jännästi nämä systeemit, täällä luokan vanhin on heinäkuussa syntynyt ja luokan nuorimmat ovat kesäkuussa syntyneitä.

Meidän esikoinen jatkoi päivähoidossa, vaikka jäin vauvan kanssa kotiin. Oli 2v 2kk kun esikoinen syntyi, silloin noin vuoden ajan käynyt hoidossa. Mulla oli silloin haave jättää hänet kotiin, mutta neuvolasta teilattiin ajatus - lapsen on parempi ja tärkeämpi käydä päiväkodissa muutama päivä viikossa. En uskaltanut jättää sen jälkeen. Jälkikäteen ajateltuna on ollut mulle iso voimavara, että vanhempi lapsi on ollut 2-3 päivää viikosta hoidossa 9-15 ja olen saanut levätä itsekin. Nyt kun hän on jo 3,5v niin nauttii selvästi kun pääsee kavereiden kanssa leikkimään ja viihtyy päiväkodissa eri tavalla. Olen myös pitänyt siitä, että olen voinut pitää vauvavuoden aikana pidempiä lomia tai jaksoja kotona yhtään jos on siltä tuntunut. Heti vauvan syntymän jälkeen hän oli kotona 4-5 viikkoa "tutustumassa uuteen perheeseen" ja pelkäsin kovasti päiväkodin tauteja.

Nyt kuopus on aloittamassa päivähoidon 1v 6kk ikäisenä, kun palaan takaisin työelämään. Meille on tulossa kolmas lapsi silloin, kun hän on täyttämässä 2v ja kerkeisi olla päivähoidossa vain 4kk ennen kuin jään uudelle äitiyslomalle. Olen todella ristiriitaisissa tunnelmissa siitä, otanko hänet kotihoitoon kokonaan kun vauva syntyy vai jatkaako hän päivähoidossa silti... Tuntuu esikoiselle epäreilulta, jos yksin joutuisi käydä hoidossa mutta hänelle taas koen sen enemmän merkityksellisenä. Samalla kuitenkin mietin myös niitä hetkiä, kun saisi ihan vaan rauhassa tissitellä vauvan kanssa ja tietäisi, että vanhemmilla lapsilla on puuhaa ihan eri tavalla kuin kotona olisi. Mutta tässä on aikaa tätä miettiä.

Itse en täysin ole ymmärtänyt, että pienet lapset on 5 päivää viikossa päivähoidossa täyttä päivää, jos vanhempi on kotona vauvan kanssa. Joskus se varmasti on perusteltua. Meillä olen pitänyt hyvänä sen 2-3 päivää/viikko. Olen vienyt aamutouhujen jälkeen ja puoliso on hakenut sitten kun tulee töistä kotiin.

Mulla taas on keskimmäisen aikaan jäänyt mieleen se, kun lääkäri jälkitarkastuksessa tosi törkeästi kommentoi sitä, kun esikoinen jatkoi muutamana päivänä viikossa päiväkodissa enkä ottanut häntä kokonaan kotiin. 🙄

Tuossa vaiheessa esikoinen kuitenkin oli sen 3,5v. ja käynyt jo kaksi vuotta päiväkodissa niin en nähnyt mitään järkeä alkaa purkamaan hänelle tärkeitä rutiineita ja jo muodostuneita kaverisuhteita. Keskimmäinen syntyi kesäkuussa niin esikoinen sai pitkän (useamman kuukauden) kesäloman ja sai rauhassa tutustua uuteen perheenjäseneen. Siihen aikaan varhaiskasvatuksessa tilanne oli kyllä paljon parempi, että nykyisellä laadulla ja resursseilla miettisin varmaan itsekin uudemman kerran jatkaisiko isommat sisarukset päiväkodissa, jos ois ajankohtaista.

Oho onpa erikoisen jyrkkä näkemys neuvolassa @Naala . Minun neuvolatäti kysyi, kysymys jo ladattuna oletuksella, et otan varmaan vanhemman pois hoidosta. 😅
Jälkikäteen oon saanut kuulla tästä moneltakin ja on ihmetelty miten on noin sanottu 😳 Meidän silloinen neuvolan terkka oli siinä kyllä ehdoton, että lapsen on parempi käydä päiväkodissa kuin olla "vaan kotona". Ihmettelin sitä kyllä, kun kyse kuitenkin 2-vuotiaasta lapsesta.

Hyvähän näissäkin asioissa on muistaa, että sen lisäksi että perheen tilanteet ovat yksilöllisiä, niin myös lapset ovat yksilöitä.

Meidän iloinen, sosiaalinen ja suht rauhallinen 2v on päiväkodista ihan onnessaan ja kyselee viikonloppunakin että milloin mennään sinne. Kertoo päiväkotijuttuja meille kotona, esittelee uusia juttuja mitä on tehnyt tai oppinut ja pääsee tekemään siellä sellaisia mieluisia asioita mitä kotona ei pääse, esim. ajamaan jumppasalissa mopolla 😂 Ryhmä on toisaalta pieni ja tosi kiva, ja lapsi on alusta asti nukkunut päiväunet hyvin ja ruokakin yleensä maistuu. Puoliso ei pitänyt vauvan syntyessä vanhempainvapaata, ja esikoinen onkin ekan viikon jälkeen palannut takaisin päiväkotiin. En edes harkinnut taaperon ottoa kotiin nyt vauvan rinnalla, koen että kumpikin lapsista saa näin paremmin sitä huomiota mitä tarvitsee. Meillä toki tulee kaikenlaisia lomapätkiä pitkin vuotta, ja kesällä on pidempään lomalla myös. Jos esikoinen ei viihtyisi päiväkodissa näin hyvin, muitakin vaihtoehtoja tai lyhyempää päivää pitäisi varmasti miettiä.

Tällä menolla esikoinen ehtii aloittaa koulun ennen kuin toinen lapsi syntyy, mutta olisin kyllä joka tapauksessa pitänyt esikoisen edelleen päiväkodissa. Hän viihtyy siellä tosi hyvin, ja jo esim. pitkän viikonlopun aikana ehtii tulla ikävä kavereita. Eikä sitä samanikäisten seuraa oikein muualta löydä kuin päiväkodista, kun kaikki muut lapset ovat päivisin siellä. Toki hän on nyt jo 4,5-vuotias, mutta hän on tykännyt päiväkodissa ihan alusta asti. Hän oli alle 2-vuotias, kun korona-aika alkoi ja päiväkoti meni kiinni, ja silloin hän näytti aamuisin aina rattaita, että milloin lähdetään päiväkotiin. Eli olisin jo aika pienenäkin vienyt hänet päiväkotiin ainakin muutamana päivänä viikossa, vaikka olisin itse ollut kotona. Hänelle olisi ennemminkin ollut rangaistus, jos hän olisi joutunut pikkusisaruksen takia jäämään pois päiväkodista.

Takaisin