Onko ok viedä vanhempi lapsi päivähoitoon kun perheeseen syntyy uusi vauva?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko ok että vanhempi lapsi käy päivähoidossa vaikka vauvan kanssa olisi toinen vanhempi tai molemmat kotona? Miten te olette toimineet?

Minusta on täysin ok. Jokainen perhe tekee kuten itselle parasta. Meillä esikoinen oli vain hetken vuoropäiväkodissa ennenkuin kuopus syntyi ja oli meille helpotus, että kuormittava päiväkotirumba loppui. Minulle on sopinut se, että molemmat lapset on kotona kun olen ollut perhevapailla.

No periaatteessa isommankin lapsen on parempi olla kotona, jos kotona löytyy rahkeet lapsen hoitamiseen. Jos ei löydy, niin sitten on parempi, että lapsi on päivähoidossa. Olisi kyllä mukavampaa, jos yhteiskunnalta tulisi enemmän tukea siihen, että perheet jaksavat, kuin että ainoa vaihtoehto on laittaa lapsi päivähoitoon.

Se on ihan täysin ok. Kun vauva syntyy, opettelee syömään, äiti on kipeä ja äidillä univajetta. Jos isäkin on töissä eikä tukiverkostoja ole. Silloin ei voida olettaa, että äiti jaksaa ulkoilla molempien kanssa ja tarjota virikkeitä isommalle lapselle niin paljon kuin isompi lapsi kaipaisi. Jos isommalla lapsella on päiväkotipaikka, tottakai hän voi siellä käydä. Itse yritin olla "reipas" ja pitää isompaa lasta kotona vauvan syntyessä, mutta edellämaintuista syistä katsoin paremmaksi että hän kuitenkin meni päiväkotiin. Silti sain kuulla jälkikäteen sivukautta, että eräs vanhempi hoitaja oli siellä paheksunut asiaa toiselle vanhemmalle, että "Tuo lapsensa hoitoon vaikka vauva on kotona, kun ei jaksa hoitaa". Samainen hoitaja oli paheksunut toiselle vanhemmalle myös, että olin imettänyt lastani yli vuoden ikään. Sain kuulla nämä asiat vasta kun olimme jo muuttaneet, muutoin olisin huomauttanut hoitajan epäasiallisuudesta.

Toki on ok viedä päiväkotiin. Perheissä on monia eri syitä tehdä ne valinnat, mitä tekee. Ja perheillä on erilaiset voimavarat/haasteet/turvaverkot. Varmasti hyvin pieni osa vie päiväkotiin siksi, ettei viitsi nähdä vaivaa kahden lapsen kanssa.
Asiassa on sekin näkökulma, että mikä on lasten ikäero. 2-vuotiasta on aivan erilaista hoitaa kotona kuin 4-vuotiasta. Meillä esikoinen oli kotihoidossa 4,5-vuotiaaksi, toinen syntyi kun hän oli vajaa 2,5v. Kolmas kun syntyy, toinen tulee olemaan 5v., ei vielä eskari-iässä. Asumme maalla ja kavereita ei ole ihan lähellä, joten meinaan viedä kerhoon pari kertaa viikossa, että saa ikäistään seuraa. Harkitsisin päivähoitoa, jos olisi lyhyempi matka. 2x päivä tuon välin kulkeminen ei ole kannattavaa. Kerho on lyhyempi ja menee yhdellä kulkemisella.

Meidän kuopus syntyi kun esikoinen oli reilu 3-vuotias. Hän on käynyt päivähoidossa ihan normaalisti, vaikka olen ollut vauvan kanssa kotona.

Varmaan riippuu siitäkin, millainen persoona vanhempi on. Jos kotona oleva vanhempi tykkää järjestää virikkeitä lapsille, askarrella, leikkiä yms. niin varmasti helppoa pitää isompikin lapsi kotona. Itse en tällainen ole ja siksi esikoinen käy päivähoidossa että saa virikkeitä, näkee kavereita ja oppii erilaisia asioita. Ei meillä kotona tehdä esim. suujumppaa tai satuhierontaa, joita päiväkodissa tehdään.

Eli minusta on ok, että isompi lapsi käy päivähoidossa. Ja todella epäammattimaista jos päiväkodin hoitajat arvostelevat asiaa kun se ei heille millään tavalla kuulu. Meidän pojan ryhmässä on ainakin yksi toinenkin, jonka pikkusisarus on äidin kanssa kotona ja silti isompi käy päivähoidossa.

Me ei harkittu päivähoitoa silloin kun toinen ja kolmas syntyi. Olivat kaikki olleen koko ajan kotihoidossa, kunnes samaan aikaan aloittivat kaikki päiväkodin. Paljon saatiin lähipiiriltä kyselyä milloin menevät päiväkotiin, mutta itsestä oli ihana hoitaa lapset kotona.

Nelosen syntyessä nuorin päivähoidossa oleva olikin sitten yli 3v ja isommat melkein 5v ja eskarilainen, joten jatkettiin päiväkotia eskarin aikatauluilla (eli 3-4h/päivä) kun oli selvää että reilun vuoden päästä pitäisi kuitenkin paikkaa uudelleen hakea ja tuohon päiväkotiin ei niin helpolla kaikki lapset uudelleen välttämättä mahdu ja eskarilainen joka tapauksessa piti sinne viedä ja hakea (kävellen) joka päivä.

Itselle oli oikeastaan rasittavampaa tuo muutaman tunnin joka päiväinen päivähoito vauvavuonna kun ei saanutkaan elää vailla aikatauluja ja tehdä pitkin päivää lasten kanssa mitä milloinkin huvittaa.

Esikoinen 3,5v. kävi muutaman kerran viikossa päiväkodissa n. klo 9-15, kun keskimmäinen syntyi sen noin puoltoista vuotta kunnes pienempikin meni päiväkotiin.

Varhaiskasvatuksen työntekijänä sanoisin, että toivottavaa olisi, ettei se lapsi ihan 8-17 joka päivä olisi, jos vanhempi vauvan kanssa kotona. Jokaisen perheen voimavarat yksilöllisesti toki huomioiden. Ihan jo sisarussuhteen luomisen kannalta on hyvä, että välillä myös ne isommat sisarukset saisivat olla vanhemman kanssa kotona. Monesti ne isommat lapset osaavat jo ihmetellä sitä, miksi hän on päiväkodissa eikä vanhemman kanssa kotona. Ja nykyään ku varhaiskasvatuksen laatu on mitä on (ikävä kyllä) niin itse ainakin pyrin pitämään tämän vauvan mahdollisimman pitkään kotona. Isommat sisarukset ovat jo koululaisia, mutta jos olisivat vielä päiväkodissa niin varmaan pitäisin sen muutaman päivän viikossa lyhyempää päivää.

Esikoinen 3,5v. kävi muutaman kerran viikossa päiväkodissa n. klo 9-15, kun keskimmäinen syntyi sen noin puoltoista vuotta kunnes pienempikin meni päiväkotiin.

Varhaiskasvatuksen työntekijänä sanoisin, että toivottavaa olisi, ettei se lapsi ihan 8-17 joka päivä olisi, jos vanhempi vauvan kanssa kotona. Jokaisen perheen voimavarat yksilöllisesti toki huomioiden. Ihan jo sisarussuhteen luomisen kannalta on hyvä, että välillä myös ne isommat sisarukset saisivat olla vanhemman kanssa kotona. Monesti ne isommat lapset osaavat jo ihmetellä sitä, miksi hän on päiväkodissa eikä vanhemman kanssa kotona. Ja nykyään ku varhaiskasvatuksen laatu on mitä on (ikävä kyllä) niin itse ainakin pyrin pitämään tämän vauvan mahdollisimman pitkään kotona. Isommat sisarukset ovat jo koululaisia, mutta jos olisivat vielä päiväkodissa niin varmaan pitäisin sen muutaman päivän viikossa lyhyempää päivää.
Meillä isommat on olleet vauvan syntyessä päiväkodissa noin klo 9/10-15. Ja onneksi aina ollut tosi pienet päiväkodit ja ryhmät heillä, mikä toki alkaa olla jo harvinaista Helsingissä. Välillä pidin kotihoidossakin silloin kun odotin kuopusta ja muutto tuli, sillä uudella alueella ei olisi ollut tarjota pientä päiväkotia alkuun. Jonotimme 1,5 vuotta pieneen päiväkotiin ja kun paikka vapautui, 2 isompaa pääsi kahden ryhmän päiväkodissa ns. sisarusryhmään. Näissä vaikeissakin tilanteissa ja valinnoissa olen yrittänyt aina miettiä lasten parasta. Nyt 2 nuorinta olleet yksityisessä pienessä kahden ryhmän päiväkodissa. Muutot ovat olleet ehkä se eniten kuormittava tekijä näitä asioita valitessa kun muutokset ei koskaan ole lapsille helppoja. Onneksi löytyi niissä tilanteissa parhaat mahdolliset ratkaisut!

Meillä vanhempi lapsi oli vain 1,5v kun vauva syntyi. Kävi hoidossa 2-3pv/vk max. 8h kerrallaan. Vauvakin oli kokoajan kipeä, kun tuli kaikennäköistä tautia hoidosta...

Mikä kellekin sopii. Pitää myös muistaa, että kaikkialta ei löydy kerhoja, muskareita, avoimia päiväkoteja ym mitä usein tarjotaan yleiseksi ratkaisuksi isomman lapsen viihdyttämiseen.

Esikoinen oli vähän reilu 2v, kun toinen lapsi syntyi. Isompi oli ollut päiväkodissa syksystä kevääseen vanhempien töiden takia. Vauva syntyi loppukeväästä, joten jätimme esikoisen kotiin koko kesäksi, noin 3,5kk, jonka jälkeen hän palasi samaan päiväkotiin omaan ryhmäänsä 2 pv viikossa klo 9-14 välisen ajan. Koin tosiaan tuon kuskaamisen raskaammaksi kuin kotona olemisen. Päikkyyn piti mennä autolla ja raahata vauva aina mukana ja tietysti hän usein nukkui silloin, kun piti lähteä.

Kerhoja ym ei ollut lähimaillakaan silloisella asuinpaikkakunnallani. Välimatkat olivat myös pitkiä, kaikkialle oli mentävä autolla ja kävelylle joutui mennä maantien laitaa, jossa autot kaahasivat ohi 80km/h, JOS välittivät nopeusrajoituksista. Kavereita ei lapselle juuri muualta löytynyt, kun sieltä päiväkodista, mutta en kuitenkaan halunnut pitää häntä siellä yhtään enempää kuin pari lyhyttä päivää viikossa.

Meillä kolme vuotias on päiväkodissa hoidossa ja pienempi 1.8v kotona äitin kanssa.

Tilanne on kuitenkin se, että poika käy ehkä 2 päivää viikosta hoidossa vaikka varattiin aluksi 5 päivää viikossa. Johtuu osittain sairasteluista ja osittain siitä, että haluan pitää myös hänet välillä kotona.

Itse tykkäisin, että esikoinenkin olisi kotona jokapäivä minun ja pienemmän kanssa. Voimavarat ei vaan aina riitä.

Olen tosi onnellinen, että hän saa kuitenkin olla edes sen kolme päivää arkena kotona minun ja pienen kanssa. Sen verran jaksan.

Esikoinen kyllä sanoo joka hoitoaamu, että haluaa jäädä äitin kanssa kotiin, kun on ilmeisesti kivempaa. Keksin hälle kuitenkin aina ohjelmaa ja hän saa mun huomion varmaan paremmin kuin hoidossa. 💙

Omilla lapsilla on niin iso ikäero ( 6v), eli isompi tarvitsi kyllä jo omia eskarikavereita. Varsinkin kun kaikki muu meni kiinni, ja vauva oli ”tylsä”. Vain silloin isompi oli kotona, kun ryhmässä oli korona-tapauksia, joita tuolloin pidettiin hypervaarallisena pikkusiskolle.

On ok. Vauvan kanssa kotona olevan vanhemman voi olla vaikea tarjota tarpeeksi virikettä isommalle lapselle. Eikä vamhempi ja vauva myöskään pysty muuttumaan oman ikäisiksi kavereiksi, joita kuitenkin myös hyviä olla useimmilla 3-v eteenpäin. Toisilla saattaa ne löytyä pihasta, kerhosta tai tuttavaperheistä, mutta kaikilla ei.

Ja tietenkin elämäntilanteet ja ihmiset on erilaisia. Toisilla on enemmän ja toisilla vähemmän voimavaroja. Jos vanhempi jaksaa hoitaa lapset mukavasti sillä että isompi/isommat on osan päivästä päiväkodissa niin hyvähän se vain on.

Meillä esikoinen oli jo eskarissa kun kuopus syntyi. On kuitenkin ollut sitä ennen osapäiväisesti päiväkodissa vaikka me molemmat vanhemmat oltiin kotona. Miehen syöpä ja sen laukaisemat mielenterveysongelmat söi sen verran paljon jaksamista. + Lapselle teki ehdottomasti hyvää päästä päiväkotiin leikkimään samanikäisten kanssa. Sai siellä kavereita, joita ei ennen sinne menoa ollut ja muutenkin rohkaistui.

Kun vauva syntyy ja useimmissa perheissä molemmat vanhemmat ovat aluksi vanhempainvapaalla samaan aikaan, silloin on ison sisaruksen saatava olla osa perhettä ja yhtälailla tutustua uuteen perheenjäseneen.

Alle 2-vuotias ei tarvitse sen vuoksi varhaiskasvatusta, että siellä on kavereita. Jos isomman sisaruksen vie päiväkotiin, on se perusteltava lapselle (ei työntekijöille tai sukulaisille ja muille kadun miehille). Lapsen voi olla vaikea ymmärtää, miksi pienempi sisarus, esim 1,5-2v saa olla äidin tai isän kanssa kotona, mutta hän ei saa. Ja miksi siellä pitää olla aamusta iltaan.

Nämä jyrkät mielipiteet kumpuavat siitä, että päiväkodissa on paljon lapsia, joiden vanhemmat ovat kotona ja lapsen on vaikea jäädä aamulla, ikävöintiä on myös päivällä ja iltapäiväulkoilussa odotetaan jo kyynel silmässä. Sitten kun pienempi sisarus aloittaa varhaiskasvatuksen, tämä suru pyyhkiytyy päivässä pois.

Sisaruskateutta on helppo lisätä. Kannattaa miettiä, mikä on perhe, keitä siihen kuuluu ja mikä on tärkeää. Perhe vai kaverit.

Jos syy on vanhempien jaksaminen, sekin pitää kertoa lapselle.

Tää on kyllä ihan super yleistä. Oon töissä pienten ryhmässä päiväkodissa ja yli puolella munkin ryhmässä on jompikumpi vanhempi kotona vauvan kanssa. Just kuuntelin yhtä yksi vuotiaan äitiä, joka on raskaana ja saamassa vauvan kesän aikana, joka sanoi että totta kai se isompi jatkaa hoidossa, mitä se nyt kotonakaan tekisi.. Niin mitäs se alle puolitoista vee kotona tekisikään. 😅

Mut ite kans mietin tota, et kannattaa vanhempien pohtia onko hoitoa sit kaikkina arkipäivinä vai riittäisikö vähempi ja minkä pituisia ne päivät on. Iltapäivät voi tuntua tosi pitkiltä lapsista ja tosiaan jo pienikin lapsi ymmärtää että vanhempi on kotona vauvan kanssa. Joskus lapsen on ihan hirveän hankalaa ymmärtää miksi näin on. Siitä ois hyvä puhua kotona.

Ymmärrän toki et tilanteita on monia ja tääkään ei mitenkään mustavalkoista oo. Mut kyllä minä jo odotan että minulla loppuu kesällä työt ja saan taaperon takas kotiin. Sit syksyllä toivottavasti saadaan neljäs perheenjäsen ja ois kyllä ihanaa, jos kaikki menisi hyvin ja me voitaisiin olla sit taaperon ja vauvan kanssa rauhassa kotona. Ei tarvis mitää aikatauluja ja kuljetuksia pitkin poikin kyliä, eikä miettiä et millon sitä hoitoa oli ja kuka hakee vai pitääkö pyytää mummoa hakemaan tms. Meillä on siis vuorotyö molemmilla, niin taaperon hoito on super epäsäännöllistä ja vaatii välillä vähän säätöä, kun me ei olla haluttu, että joutuu pitkiä iltoja olemaan hoidossa. Meillä kun on niin ihana tilanne, että mummo pystyy ja haluaa auttaa näissä. Taaperon hoitopaikka on tosi ihana ja kyllä hän siellä jo viihtyy, mutta ei mitenkään super innoissaan ole. Kyllä meillä juhlitaan enemmi vapaapäiviä, niin on ihanaa et kaikki tää hoitosäätö jää pois.

Mulle kovasti useammaltakin taholta suositeltiin kuopusta odottaessa, että kannattaa esikoinen, silloin juuri 3v täyttänyt, viedä päiväkotiin, niin voi rauhassa olla vauvan kanssa kotona ja saa isompi viihdykettä. Mä kuitenkin olen kova stressaamaan kaikkea säätöä, jos pitää aikataulun mukaan olla viemässä ja hakemassa, pue ja riisu, kyttää kelloa jne. Siitä syystä valitsin kuitenkin pitää esikoisen kotona. Siihen vielä se, että pitkien välimatkojen takia autolla on mentävä joka paikkaan, eli talvella varsinkin oli ihanaa, kun ei tarvinnu miettiä auton lämmitystä, raapata ikkunoita, eikä ajella auraamattomia teitä. (joo, asutaan käytännössä metsässä) Ymmärrän silti oikein hyvin, jos joku valitsee toisin, sitä mietin joinain päivinä itsekin, sillä kieltämättä ne harvat kerrat, kun esikoinen oli mummolassa yökylässä, tai kumminsa kanssa hoplopissa, oli aika ihania.

Pääosin vauvavuosi oli kuitenkin mukavan rentoa oleskelua kotona ilman aikataulu-paineita, eikä esikoinenkaan kyllästynyt, vaikka ei nyt joka päivä askarreltu, saati käyty ulkoilemassa. Sikäli päätös tuntuu siis edelleen oikealta. Nythän nuo on molemmat päiväkodissa, just aloittivat, ja sen verran on tullut palautetta, että ihan kuin olisivat ennenkin olleet, vaikka melko vähän on muiden ikäistensä kanssa leikkineet. Eli en ottaisi stressiä asiasta, jos joku parhaillaan miettii, mitä tekisi. Tilanteita ja perheitä on erilaisia, jokainen meistä kuitenkin lopulta tekee niin kuin parhaaksi omalle perheelleen kokee olevan. Jos olis ollut vaativa vauva, ei isovanhempia, jotka ottaa yökylään, tai edes päiväseltään käymään ja päiväkoti kävelymatkan päässä, niin olisin varmaan itsekin päivähoitopaikkaa esikoiselle hakenut.

Kun vauva syntyy ja useimmissa perheissä molemmat vanhemmat ovat aluksi vanhempainvapaalla samaan aikaan, silloin on ison sisaruksen saatava olla osa perhettä ja yhtälailla tutustua uuteen perheenjäseneen.

Alle 2-vuotias ei tarvitse sen vuoksi varhaiskasvatusta, että siellä on kavereita. Jos isomman sisaruksen vie päiväkotiin, on se perusteltava lapselle (ei työntekijöille tai sukulaisille ja muille kadun miehille). Lapsen voi olla vaikea ymmärtää, miksi pienempi sisarus, esim 1,5-2v saa olla äidin tai isän kanssa kotona, mutta hän ei saa. Ja miksi siellä pitää olla aamusta iltaan.

Nämä jyrkät mielipiteet kumpuavat siitä, että päiväkodissa on paljon lapsia, joiden vanhemmat ovat kotona ja lapsen on vaikea jäädä aamulla, ikävöintiä on myös päivällä ja iltapäiväulkoilussa odotetaan jo kyynel silmässä. Sitten kun pienempi sisarus aloittaa varhaiskasvatuksen, tämä suru pyyhkiytyy päivässä pois.

Sisaruskateutta on helppo lisätä. Kannattaa miettiä, mikä on perhe, keitä siihen kuuluu ja mikä on tärkeää. Perhe vai kaverit.

Jos syy on vanhempien jaksaminen, sekin pitää kertoa lapselle.

Tää oli tosi hyvä teksti. 🙏

Mä en koskaan tule ymmärtämään sitä, että sanotaan että 1 vuotiaan on parempi olla päiväkodissa kuin kotona jotta oppii sosiaalisia taitoja ja saa kavereita.

1 vuotiaan on parempi olla päikyssä jos vanhemmilta ei saa tarvittavaa huomiota tai he ovat sairaita ja kuormittuneita, mutta näen punaista joka kerta kun joku perustelee että vie pienen taaperon päiväkotiin koska se on lapsen hyväksi.

Sinkkonenkin sanoi, että noin pienen paikka ei ole päiväkodissa vaan ensisijaisesti kotona.

Tää oli tosi hyvä teksti. 🙏

Mä en koskaan tule ymmärtämään sitä, että sanotaan että 1 vuotiaan on parempi olla päiväkodissa kuin kotona jotta oppii sosiaalisia taitoja ja saa kavereita.

1 vuotiaan on parempi olla päikyssä jos vanhemmilta ei saa tarvittavaa huomiota tai he ovat sairaita ja kuormittuneita, mutta näen punaista joka kerta kun joku perustelee että vie pienen taaperon päiväkotiin koska se on lapsen hyväksi.

Sinkkonenkin sanoi, että noin pienen paikka ei ole päiväkodissa vaan ensisijaisesti kotona.
Aika monet muutkin lastenpsykiatrit ovat sanoneet samaa, että alle 3vuotiaalle lapselle päiväkoti on liian kuormittava paikka ja tarvittavat virikkeet löytyy kyllä kotoa. Ei tuon ikäinen tarvitse muuta kuin leikkiä, ulkoilua ja läheisyyttä (ja muiden perustarpeiden tyydytystä). Lapsen voi ottaa mukaan ihan tavallisiin arjen askareisiin, ei tarvitse erikseen olla keksimässä virikkeitä. Mutta toki jos vanhemmat ei pysty oman jaksamisensa vuoksi kotona tarjoamaan edes sitä tavallista arkea niin asia on erikseen ja silloin tosiaan lapsen on parempi varhaiskasvatuksessa.

Yli 3vuotias voikin jo tarvita erilaisia virikkeitä ja kavereita, etenkin jos hän on ehtinyt päiväkodissa jo ennen pienemmän sisaruksen syntymää käymään. Mutta ryhmämuotoinen varhaiskasvatus on myös heille kuormittavaa, joten suosittelen ihan jokaisen miettivän, kuinka pitkiä päiviä oma lapsi siellä viettää ja tarvitseeko siellä välttämättä olla joka päivä. Muutaman kerran viikossa muutaman tunnin kerrallaan varmasti tyydyttää lapsen sosiaaliset ja virikkeelliset tarpeet. Mutta tässäkin tosin jokainen perhe tekee omat päätöksensä omien resurssiensa mukaan. 😊

Jos kaikki menee hyvin, meille syntyy toinen Marraskuussa. Esikoinen aloittaa päiväkodin elokuussa n. 2,5v ikäisenä. Meille päiväkodin aloitus ei johdu siitä, että olisi helpompaa sitten kotona vauvan kanssa, vaan siitä et esikoinen selkeästi kaipaa ikäistänsä seuraa ja puuhaa.
Vähän pelottaa taudit, joita tulee päiväkodin alkaessa, varsinkin kun oon silloin jo viimeisellä kolmanneksellä. Silti olen tyytyväinen et aloittaa päiväkodin jo hieman ennen sisaruksen syntymistä, niin ehtii tottua muutokseen.
Lisäyksenä vielä, et ollaan mietitty et olis päiväkodissa lyhyempää viikkoa, vois olla kotona vaikka perjantait niin olis pidempi viikonloppu. Niinä päivinä kun on päiväkodissa, olis siellä klo 8-14.

Jos kaikki menee hyvin, meille syntyy toinen Marraskuussa. Esikoinen aloittaa päiväkodin elokuussa n. 2,5v ikäisenä. Meille päiväkodin aloitus ei johdu siitä, että olisi helpompaa sitten kotona vauvan kanssa, vaan siitä et esikoinen selkeästi kaipaa ikäistänsä seuraa ja puuhaa.
Vähän pelottaa taudit, joita tulee päiväkodin alkaessa, varsinkin kun oon silloin jo viimeisellä kolmanneksellä. Silti olen tyytyväinen et aloittaa päiväkodin jo hieman ennen sisaruksen syntymistä, niin ehtii tottua muutokseen.
Lisäyksenä vielä, et ollaan mietitty et olis päiväkodissa lyhyempää viikkoa, vois olla kotona vaikka perjantait niin olis pidempi viikonloppu. Niinä päivinä kun on päiväkodissa, olis siellä klo 8-14.
Päiväkodissa nukutaan päiväunet yleensä noin klo 12-14. Sinä aikana ei saa virikkeitä eikä kavereita. Lapsen kannalta riittävä aika on siis noin klo 8-12, mutta toki vanhempien kannalta myös pidempi hoitopäivä voi olla tarkoituksenmukainen.

Takaisin