Onko muita sokerivauvoja?

penny

Silmät suurina ihmettelijä
Mulla todettiin esikoisen odotuksen aikan raskausajan diabetes. Pojan ollessa 4-vuotias puhkesi 2 tyypin diabetes.

Nyt on rv 25 ja sain juuri ultrassa kuulla että aikamoinen jössikkä olisi tulossa.
Onko täällä hengenheimolaisia? Ja miten te ootte pärjänny/hoitanut tätä asiaa?
 
Moi. Mullakin viikko sit todettiin raskausajan diabetes ja nyt joudun 8 kertaa mittaa sokerin ja ruokavaliolla yritetään pitää kurissa.
Tammikuussa on ylimääräinen ultra missä katsotaan miten iso tyttö on tulossa. Muuten kaikki on mennyt hyvin.
 
Moi,

minullakin todettiin raskausajan diabetes rv 11, siitä asti mittaillut sokereita ja yrittänyt ruokavaliolla pitää kurissa. Olen lipsunut aika paljon tuosta ruokavaliosta nyt viimeisen kuukauden ajan ja arvot on heitellyt mitä sattuu.. Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja vaan ajatella vauvan parasta ja syödä järkevästi. Joskus se vaan on pirun vaikeaa. Tällä hetkellä vauva ei kauhean iso ole, 26+1 painoarvio oli 824g. Täytyy toivoa että pysyykin pienehkönä, esikoisraskaudessa minulla ei edes ollut tätä diabetesta ja silti vauva oli iso..
 
minulla todettiin viikolla 12 raskausdiabetes.ekassa raskaudessa oli myös ja nyt on taas sitten.vauvan kasvua tosin jouduttu muusta syystä seurailee tarkasti, kasvu hidasta! mutta sokereita mittaan 2 kertaa viikossa joka aterian jälkeen.
ja ruokavaliolla hoidetaan toistaseks :)
 
Nyt rv 27 ja painoarvio 1500g... Insuliinia menee jatkossa 3ky/10g Hh... Ihan uskomatonta! Mietin että pitäiskö ruveta pelkälle protsku dietille niin eipähän vauva kasva turhaan mun syömisten takia... En vaan muista miks mä en niitä hiilareita saa jättää pois vaan muistaakseni 40% ruokavaliosta pitäis olla hiilareita...
 
Jos ei syö hiilareita niin kroppa menee ketoosiin joka on vauvalle tosi paha. Tosin ei 40% tarvi olla!! Mulla oli painoarvio tasan vko 28 1200g. Onneksi vielä käyrien sisällä. Mutta eipä tuohon vauvan kokoon aina voi itse vaikuttaa edes. Laiheliini ystäväni jolla ei edes ollut rd:ta, sai juuri vkolla 38 tytön joka painoi 5600g..
 
Sori tuun visiitille helmikuisiin, mutta muualla ei tätä asiaa ole älyttömästi käsitelty. :)

mua kiinnostaa, että miten joillakin todettu niin alkuraskaudessa jo raskausajan diabetes. Itsellä tehdään rasituskokeet vasta joskus kuukauden päästä. nyt vkot 18+6.

Ja tehdään ainoastaan siksi kun on niin "vanha". tehdään nykyään kaikille yli 25vuotiaille. Sen takia kiinnostaa miten joillain on tiedetty jo niinkin ajoissa kuin 12. vkolla, sillä ei testejä tehdä vielä niin aikaisin, ellei suvussa ole diabetesta??
 
Heip minäkin tuun visiitille.

Mullakin oli esikoisen aikana raskausajan db ja jouduin sokerirasitukseen jo aikaisessa vaiheessa, koska oli ns. sukurasite. Eli mun isällä ja miehen äidillä on molemmilla 2. tyypin diabetes, joten sen takia jouduin sokerirastukseen jo viikolla 12.
Silloin arvot oli kuitenkin vielä ok, mutta keskiraskauden paikkeilla jouduin toiseen rasituskokeeseen jossa sitte 1h arvo oli viitearvojen yläpuolella. Ruokavaliohoidolla mentiin ja sokerin mittailuilla. Ja todella "iso" sokerivauva tulikin, tyttö painoi alle 3 kiloa...

Joten nyt mietityttää koko touhu, saa nähdä mitä sanotaan ekassa neuvolassa.. Ilmeisesti joudun taas seurantaan. Blaah.

Hyvhän se on että neuvolassa tarkkaillaan herkästi asiaa, mutta itse olin sitä mieltä että itselläni ei mitään rd:tä ollut, koska seurannan aikana oli tasan 2 korkeaa vs arvoa, jotka johtuivat tasan tarkkaan epäterveellisestä syömisestä.
 
Tuo testi tehdään jo viikolla 10-12 ekan kerran jos on joko sukurasite, on ylipainoinen tai aiempi lapsi ollut isokokoinen syntyessään. Niin ainakin täällä. Sitten yleisesti tehdään testi n. vkolla 25 kaikille yli 24vee:lle täälläpäin. Minulla tosiaan on sukurasite ja esikoiseni oli isokokoinen, jonka takia testi tehtiin jo alkuraskaudesta.
 
Takaisin
Top