Onko muilla jo alkanu paikat supistelemaan?

Happy mommy :))

Jostain jotain jo tietävä
Itelläni kohtu supistelee muutamia kertoja päivässä. Näiden takia olen nyttenkin sairaslomalla vaikka paikat on tiiviisti kiinni. Meinaa järki lähtee kun en tiedä onko tällainen kipuilu normaalia vai ei [:@] ...kova huoli on koko ajan päällä. Kättärillekään ei viitsi lähteä ku lääkärinkäynnistä on vasta 2 päivää. Ah mä en kestä [:(] 

Onko muita samassa tilanteessa?

Samassa veneessä ollaan!!! Jo viime viikolla alkoi supistelemaan, mutta toissa yönä sitten alkoi taas tiputella verta ja supistella kipeesti (ihan niinkun synnytysten alkaessa on mulla olleet). Eilen aamulla olin lekurissa ja nyt ainakin tän viikon loppuun asti saikkua. Paikat oli vielä kiinni ja vauvalla kaikki ok, mutta kehotettiin ihan tosissaan olemaan nyt levossa. Viime yönä sitten heräsin ihan kesken unien todella kipeeseen suppariin ja säikytin mieheni olemalla kontillani makkarin lattialla. Tänään olen ollut vaakatasossa, mitä nyt pissalla käynyt ja syönyt, mut muuten ihan sängyssä pötkötellyt.

Että kyllä täällä kohtalotovereita löytyy... [:@]

Jeps, kipuilua täälläkin. Ennen tätä sairaslomaputkea olin vielä töissä, ja töiden jälkeen alkoi aina nuo kipeät supistelut. Olin siis sillon vasta alkumetreillä. Supistelut loppu sairaslomiin, kunnes nyt alkoi uudestaan. Itse kanssa säikähdin toissapäivänä oikein kunnolla. Ensin ei kulkenut henki lainkaan, tuntui kuin keuhkoilla ei vain olisi ollut tilaa hengittää, ja sitten tuli muutama todella kipeä supistus, eli juuri niitä mitä synnytyksessä koettu. Se ilta menikin sitten päivystyksessä. Eihän ne mitään löytäneet/tehneet. Muksulla kaikki ok, ja paikat kiinni. Hengenahdistuskin helpottui vaan supistelut jatkuu harvakseltaan. Sairaslomallahan olen jo valmiiksi, että rauhallisesti edelleen otetaan.

Mulla meni iho ihan kananlihalle ku luin teiän kokemuksia supistuksista [&o] Eilen juttelin äidin ja hyvän kaverin kanssa joka on saanut jo kaksi lasta ...ja kummatkin ovat sitä mieltä että ei kannata ottaa liikaa stressiä noista supistuksista niin kauan kun paikat on oikeasti vielä tiukasti kiinni [:)] Noh, ehkä helpommin sanottu kuin tehty .. mä nimittäin hypin seinille kaikista oireista ...hermot on selvästi löystyny raskauden myötä, heh [;)]

Pakko ajatella positiivisesti ja nauttia raskaudesta, vielä kun sitä on jäljellä jonkin aikaa ( ja taas helpommin sanottu kuin tehty, mutta yrittäkäämme silti [:)] ) ... Itse YRITÄN AINAKIN rentoutua remontoimalla meidän makuuhuonetta (tai mies remontoi ja mä seuraan ja vahdin tilannetta sivusta). Asumme kaksiossa joten makuuhuoneestamme tulee myös lapsen huone ja nyt olisi juuri sopiva aika seinien maalaamiselle, verhojen vaihtamiselle jne ..terapiaa minulle jossain määrin [:)]

Olkaa tytsyt positiivisia, kesällä meidät palkitaan siitä [:D]

Mulla supistelee n. 5-15 kertaa päivässä. Eilen neuvolassa kerroin asiasta
ja sain ajan lääkärille kahen viikon päähän. Kohdunkaulan pituus oli 3cm
ja kiinni. Eipä sieltä muuta sanottu, kuin että rauhallisesti voisi ottaa.

Vauva ei selkeästikään tykkää näistä mun ajomatkoista Helsingistä Turkuun
ja takas töihin, kun ajaessa tulee aina niin paljon supistuksia.

Toivottavasti vaan pysyy mahassa vielä pari kuukautta ainakin! :)

täällä ollut kanssa supistuksia..osa kivuliaampia osa kivuttomia.. Neuvolasta passittivat viikko sitten lääkäriin tarkistuskäynnille,mutta kaikki oli ok. ensi viikolla taas uudestaan tarkistuttamaan. Lääkäri kehotti vain ottamaan rauhallisemmin[:)]

Kyllä, täälläkin supistelee useita kertoja päivässä. Vielä kuitenkin pysyneet epämiellyttävän tunteen puolella. Töissä jos vaan joutuu kyykistelemään tai nostelemaan enempi, niin heti huomaa illalla, että ollu rankka päivä. Tätä jatkunut ehkä noin kuukauden päivät. Nyt ehkä viikon parin ajan supisteluja on alkanut tulemaan ihan vapaapäivinäkin useampia, vaikka paljon helpommalla kotona pääsee kun töissä...

Tiistaina neuvola, aion mainita asiasta siellä!!! Pelottaa, jos niistä on jotain harmia pikkuselle.

Kirjottelen tuolta heinäkuisista. Mullakin kun supistelee ja viimeviikon saikulla. Huomen soittelen jos lääkäriin pääsis. Se vaan kun on viikkoja vast 18+6 niin huolettaa ihan kamalasti.

Nuo supistukset ovat aina niin kurjia ja pelottavia [:@]
Mulla on kans ollut supistuksia, joskus tullut kramppimaisesti yöllä ja silloin auttaa vain olla nelinkontin. Mutta aina mennyt ohi, onneksi. Kivuttomia supistuksia on paljonkin; mutta ne on ihan normaaleja ? Maha vetää iha kovaksi ja tuntuu kun olis painetta ala mahassa.

Viikko sitten tiistaina alkoi yhtäkkiä illalla tulla verta, vähän, mutta siltinki. Soitin äippäpolille ja ne käskivät heti mennä käymään; kaikki oli kunnossa, paikat kiinni ja verenvuoto loppui. Lepoa kans kehottivat ja sanoivat ettei yhdyntää kannata harrastaa. Nyt on kaikki ollut hyvin, ei ole paljon supistuksia ollut. Nyt on vain ruvennut sattumaan alapäähän ja kovasti. Istuminen sattuu ja aamuisin kun herää ja nuosee sängystä niin sattuu alapäähän. Sitä kipua en osaa kuvailla milläänlailla, mutta kamalalta se tuntuu. Kävely auttaa siihen.[:)]

Mutta aina kun rupeaa sattumaan, supistelemaan kovin paljon ja/tai veren tuloa ; niin se säikyttää aina ! Varsinkin kun ensimmäistä odottaa, kun kaikki on muutenkin niin uutta.

Mutta kaikille tsemppiä! Toivottavasti teidänkin vauvat pysyis vielä tovin masussa ! [:)]

mullakin supistuksia kohtuu paljon ollut nyt. n. kymmenen päivässä ja osa kivuliaitakin. viime viikolla kävin lääkärillä ja kohdunkanava pehmentynyt[:(]. saikulla olin jo,mutta nyt pitää ottaa sit tosi rennosti. nyt jännittää että pysyykö pikkuinen loppuun asti masussa vaiko eikö [:(]

Mullakin supistuksia on päivittäin, varsinkin liikkuessa, mutta välillä ihan muuten vaan myös. Kivuttomia olleet tähän asti, joten en osaa huolestua. Eikä kai pidäkään. Hieman vaan jännittää kun on vielä reilut seitsemän työviikkoa edessä (teen tosin vain noin 3 - 4 päivää viikossa) ja suhteellisen raskas työ, että pystyykö siellä loppuun asti olemaan. Meillä kun ei vielä ole ketään minun tilalleni otettu, parhaillaan haastatellaan vasta. Olen vain huomannut, että aika rankkoja on nuo työpäivät, etenkin jos niitä tekee useamman putkeen...

Mulla tuli ekat harjoitussupparit jo joulun aikoihin.. Ja yleistyy koko ajan. Aika herkästi, siis pienestäkin rasituksesta tulevat. Ja välillä ei tosiaan tarvii edes sitä rasitusta vaan voi supistella ihan yölläkin tai aamulla herätessä. Just kävin tiistaina lääkärissä ja paikat onneks visusti kiinni!

Että lepäillessä joutuu tappaa aikaa..

Kertokaas fiksummat miltä noi supparit oikein tuntuu? Itsellä on nyt muutaman kerran tuntunu vihlontaa tai poltetta tossa navan yläpuolella, lähinnä istuma-asennossa tai jos on nopeesti vaihtanu asentoa sohvalla.. Yks päivä istahdin auton penkille, niin alkoi toi vihlonta/polte tuntumaan, ja lihakset veti mahasta kovaksi. Tätä kesti tollaset 10 minuuttia, mutta loppui kun seinään kun pääsin autosta ylös. Nyt on tota vihlontaa esiintyny 3 kertaa, mutta aina oon itse pystynyt sitä kontrolloimaan asennon vaihtamisella, että tuntuuko sitä vai ei. Tän autokeikan jälkeen oli lihakset navan yläpuolelta kosketusarat vielä seuraavanakin päivänä... Olikohan noi suppareita niinkun oon tähän asti kuvitellu vai olikohan toi jotain muuta? Ai niin, ja napa alkoi tuntumaan ihan sohvatyynyn napilta, tai siltä että napa on nappi, mistä lähtee lanka, mikä taas on solmittu selkäpuolelle kiinni:D Tuntui siltä kun napa lähtis kohta lentoon. Tosin tota tunnetta on esiintynyt muutenkin kun noiden vihlomisten yhteydessä.

Mulla ei ole ollut supistuksia ollenkaan ja nyt on jo rv 31. Ekasta lapsesta vasta synnytyksen käynnistyessä tunsin ekat kunnon varsinaiset supistukset ja nekin oli vain alavatsalla. Sellasta menkkamaista aaltoilua, mutta sata kertaa kivuliaampia.

Noita napakipuja mulla sitten onkin ollut senkin edestä. Se on sellasta viiltävää äkkinäistä kipua ja se tuntuu hellittävän kun kumartuu eteenpäin. Neuvolasta kysyin asiasta ja terveydenhoitaja sanoi niitä kiinnikkeiksi. Niiden tulee kyllä sitten melko pian hellittää. Eli kiinnikkeet vain johtuu kohdun kasvusta ja ovat normaaleja. Niiden kanssa vain täytyy löytää se hyvä asento ja hieroa vatsaa kun se viiltävä tunne tulee. Itselläni auttaa kyljelleen meno ja vatsan hieronta/ja samalla kumarrun eteenpäin.

Täälä ei ole ainkaan vielä ollut niitä ns. napakipuja.[:)] Mutta hyvä tietää, että vaarattomia ovat.

Mulla ei ollut tietoakaan minkäänlaisista supistuksista ennen kuin tässä muutama päivä sitten. Vatsa menee pinkeäksi ja muutenkin tuntuu olo epämiellyttävältä (tuntuu kuin vatsa räjähtäisi), vähän saattaa menkkakipumaisia tuntemuksia olla alavatsassa, ei kuitenkaan kivuliaita. Nämä alkoivat kun töissä tahti kiristyi. Nyt olen tehnyt kahtena päivänä 13-tuntisen työpäivän peräkkäin (pakon edessä) ja illalla ja yöllä on sitten noita epämiellyttäviä paineen tuntemuksia vatsassa. Pelottaa, miten homma tästä eteenpäin, kun työtahti tuntuu nyt kevääksi koko ajan vain kiristyvän, eikä vaihtoehtoja työkuorman helpottamiseksi ole, ellei jää sairaslomalle (ja toistaiseksi siihen ei ainakaan tunnu olevan syytä...?). Uupumus on suurinta etenkin henkisesti. Henkisen uupumuksen vuoksi on tuskin mahdollista jäädä raskausaikana sairauslomalle (ellei ole mielenterveysongelmia, masennusta tms.)?

Neuvoja ylitunnolliselle puurtajalle?

Kai se vähän lääkäristä riippuu saako sitä saitsua vai ei, mutta uskoisin että ne aika helposti sitä kuitenkin kirjoittelee... onhan se nyt selvä ettei 8. kuulla oleva jaksa noin pitkiä työpäiviä puurtaa. Jos ei muuten irtoa niin valitat vaikka selkää, ei se lääkäri siitä välttämättä mitään ulospäin huomaa, jos sanoo vaikka että rasittuu jo parin tunnin kävelyn jälkeen. Eiköhän sitä saitsua saa ihan henkiseenkin uupumukseen raskaana ollessa, kun normaalistikin saa, jos vaan tarpeeksi valittaa[:)]

Meillä tuo terveyskeskuksen normi lääkäri sanoi, että hänelle se nyt on ihan sama otanko mä saikkua vai enkö ota, ei ole hänen pussistaan pois. Kuulostaa ehkä vähän oudolta lääkärin sanomaks, mutta se yleensä sanoo niin kuin asiat on. Helkutin hyvä lääkäri kaikin puolin. Sanoi, että työterveyslääkärin kohdalla homma voi olla vähän eri, että sitä saikkua ei niin helposti saa.
Mutta tässä tapauksessa, 8lla kuulla.. Kyllä sitä saikkua saa myös sieltä työterveyspuolelta.. ja mitäh? ettei uupumuksen takia sais saikkua. Sehän on yks helpoimmista keinoista saada sairaslomaa vatsataudin lisäksi. Eikä tarvi mennä minnekään psykologille löpisemään joutavia. Niin kuin tuo AnAnAtS tuossa just sanoi, vetoa selkäkipuihin ja sano että pää ei voi hyvin. Saat ihan varmana koko loppu ajaks saikkua, jos haluat.

Täälä eilisestä asti alapää ollu niin kipiä, ettei kävellä pysty. Mutta ei supistuksia yms. Pelkkää kipua.[:'(][:'(]

Takaisin