Onko muiden puolivuotiaat tehneet soselakkoa?

MPOP

Kommentoinnin ninja
Heippa! Meillä tyttö on nyt 6 kk ja 3 vk, eli siis kohta 7 kk ja meillä on jo tässä parisen viikkoa menneet soseet huonommin ja huonommin. Nyt sitten tässä sanotaanko parin päivän aikana ei soseet ole maistuneet juuri ollenkaan. En oikein osaa sanoa, että onko ne nyt hampaat mitkä kiusaa, mutta vähän skeptisesti suhtaudun tuohon ajatukseen ku ollaan jo monta kuukautta mietitty et joko ne tulee ja sit ei oo kuitenkaan tullut. Eli hampaaton on vielä.

Ilmatkaan ei ole nyt olleet mitenkään erityisen kuumat ja kuumillakin ilmoilla söi paremmin soseita kuin nyt. Parku alkaa heti kun istuttaa syöttötuoliin/sitteriin, laittaa ruokalapun ja lähestyy lusikalla suuta. Suu menee suppuun ja hyvin harvoin avaa suutaan, että saisi edes kokonaisen aterian syötyä. Aikaisemmin söi melkein kokonaisen pilttipurkillisen verran sosetta! Nyt hyvä jos pari lusikallista saa syötyä, maitokin vähän huonosti maistuu, mutta paremmin sentäs. Ollaan nyt vielä kaikenlisäksi vähän tasattu taas tätä ateriarytmiä kun aikaisemmin söi miten sattui, että olis vähän säännöllisemmät ruoka-ajat.

Ja muutenkin kiinnostais tietää, että jos ei kenelläkään ole soselakkoa tapahtunut, että kuinka paljon teidän puolivuotiaat sitten oikein syö päivässä, sekä soseita että maitoa/kuinka monesti rinnalla? Alkaa olla jo stressaavaa tää syömälakko, sitä ekan lapsen kohdalla on kaikkia ihme pelkoja, että kohta se varmaan kuukahtaa kun ei syö juuri mitään!
 
Meillä oli yhteen vaiheeseen sama homma, joskus lähempänä 6 kk ikää.. Ensin epäiltiin kyllä hampaita, mutta ei.. Neidillä oli ilmeisemmin kurkku ollut kipeä, kun myöhemmin iski sitten flunssa ja lääkäri katsoi, että kurkku punoitti. Kokeile antaa n. tunti ennen ruokailua särkylääkettä, niin tiedät ainakin johtuuko ruokahaluttomuus kivusta ( näin meille neuvolasta neuvottiin ) :)
 
Meilläkin ruvetaan heti huutamaan kun ruvetaan syöttämään. Mä olen päättänyt olla "kamala äiti" ja lykkään aina lusikan suuhun kun suu vaan aukeaa, koska tiedän ettei vauvalla ole tukehtumisen vaaraa, olenhan itse koko ajan siinä.

Aikaa syömiseen meillä meneekin sitten reilusti, parhaalla kerralla on mennyt 45 minuuttia. Missään nimessä ei parane kiireessä alkaa syöttää, se vaan pahentaa. Meillä oikeastaan vaan hedelmäsose on ainoa, joka menee huudotta alas, puurot ja vihannekset saa huudot.

Mikähän Suomen neuvolan suositus tosta maidon määrästä mahtaa olla? Ranskassa sanotaan, että puli litraa pitää vielä maitoa mennä päivässä. Mies sitte noudattaakin tätä käskyä niin tarkkaan, ettei sitä kiinnosta minkä verran soseita menee, kunhan maitoo vaan juo vähintään sen puol litraa. ;-)
 
Meille sanottiin neuvolasta, että normaali maidon määrä on puolivuotiaalla keskimäärin 5-8 dl, meilläkin menee n. yksi puolen litran purkki päivässä maitoa, joskus vähän enemmän. :) Riippuu tietty miten soseet uppoaa. Tänä aamuna meni itkuitta ja mukinoitta melkein koko purkki marjasosetta ja vähän kaupan neljän viljan valmispuuroa + maitoa ehkä 40 ml. Saa nyt nähä miten tänään lounas ja muut ruokailut menee, että mikä se eilen oli ku ei ruuat maistunut yhtään lusikalla annettuna. En kyllä ole tänään ruokailua näkemässä kun lähden kaverin luokse maalle yöksi, mutta kyllä se isukki varmasti selviää.
 
Hei, miten teillä menee päivän ruokarytmit ? Mä olen pikkuhiljaa imetystä lopettelemassa ja nyt osan maitoaterioista olen antanut pullosta. En oikein tiedä noista maitomääristä, kun tosissaan tyttö on ollut rinnalla aina halutesaan ja syönyt varmaan välillä yli tarpeensakkin :D

Meillä syödään aikalailla näin:
* Herätessä rintamaitoa
* Aamiaiseksi kaurapuuro + marja/hedelmäsosetta
* Ennen päiväunia maito pullosta.
* Päiväunet
* Päiväunien jälkeen lounas, kasvissosetta
* Lounaan jälkeen rintamaitoa

* Päivälliseksi kasvissose, päälle rintamaitoa
* Iltapalaksi kaurapuuroa + marja/hedelmäsosetta
* Iltamaito pullosta

* Yöllä rintamaitoa

Sitä maitoa pitäisi mennä vuorokaudessa siis 5 - 6 dl ?

Meillä ei vielä syödä lihaa, oletteko te jo maistelleet ? Pitää kohta ne aloitella, sitten kun ollaan loputkin viljat maisteltu ensin.
Välipalaa saattaa joskus ottaa muutaman lusikallisen (hedelmä/marjasosetta) noiden aterioiden lisäksi, mutta yleensä kyllä rintamaito ollut myös välipala.

Suunnitelmissa kuitenkin vähentää imetyskertoja ja siirtyä pulloruokintaan.
Kiinnostaa noi maitomäärät ja mihin aikaan annatte ja paljon juo kerralla ? :)
 
Hyvää lomaa MPOP :) Kyllä isukki pärjää varmasti vallan hyvin pienokaisen kanssa! :)
 
Meillä mennään suunnilleen niin, että:

- mikäli on edellisenä päivänä syönyt normaalisti, herää noin viiden maissa aamulla juomaan pullollisen maitoa, jonkun 150ml
- nukahtaa uudelleen, herää jonkun puol kaheksan
- puuronsa syö jotain 9-10 maissa, kokeilussa nyt kaurapuuro, paketillinen riisipuuroa meni jo. Puoltoista ruokalusikallista puurojauhetta, 60milliin maitoa sekoitettuna + 2 pikkulusikkaa luumusosetta ja puol purkkia=60g hedelmäsosetta. D-tippoja annan nyt harvemmin.
- nukkuu tunnin verran yhdentoista maissa
- klo 12-13 kasvissosetta + lihasosetta toisiinsa sekoitettuna. Tyttö on nyt syönyt noin kolmen viikon ajan broileria ja kinkkua. Viikonloppuna maistetaan lohta. Itse en uskalla yksin kalaa antaa, koska olen sille kovin allerginen, joten pelkään kuollakseni, että jotain tapahtuisi yksin ollessani enkä osaisi toimia oikein. Viikonloppuna tulee olemaan "koko suku" koolla anoppilassa, niin eiköhän sieltä apua sitten löydy. Tuon soseen määrä kasvikset ja lihat yhdessä on 130g.
- nukkuu kolmen maissa. Tällöin myös yleensä lähdetään ulos, tehdään parin tunnin lenkki linnan puistossa ja "haetaan" papa töistä.
- kotiin päästyä menee sitten hedelmäsose, sen 130g. Aina otan myös ton soseen jo lenkille varmuuden vuoks mukaan, toisinaan sen joutuu jo antamaan siellä, toisinaan vasta kotona.
- iltapuuro samalla reseptillä kuin aamullinen, tosin ilman luumua syödään kasin maissa. Nukkumaan iltasatujen (suomeksi ja ranskaksi) kera klo 20.30-21.30.

Tuota maidon määrää en kyllä niin kauheesti oo seuraillu, mutta välipalansa saa maitona. Maidosta on kylläinen noin 90 minuuttia, soseista ja puurosta noin 2,5-3 tuntia.

Ja kakkaa, sitä tulee. Joka päivä, ennätys taitaa olla 5 krt/pv, normi 2-3 krt/pv. Ripulia ei oo, vaan ihan normia
 
Kiitos kiitos Isabell, hyvinhän tuo miniloma meni ja isukki pärjäs hyvin. :) Kyllä tuli tarpeeseen tuo levähdystauko!

Mutta tosiaan, meillä on nyt taas ruokailu mennyt parempaan päin, rukattiin ruokailuaikoja vähän säännöllisemmiksi ja yritetään pitää ruokien välillä (jos syö hyvin) n. 3 tuntia. Toki saa maitoa välissä jos nälkä iskee ihan kaameaksi.

Mut ruokarytmit menee jotenkuten näin (en laittanut tähän päiväunia, nukkuu n. kahdet tai kolmet tunnin pituiset unet päivän aikana parin-kolmen tunnin välein):

- N. klo 6-7 herää, Piltti kaurapuuroa n. ½ dl ja marja/hedelmäsosetta + maitoa n. 90-150 ml
- N. klo 9-10 välipalamaitoa n. 150 ml
- Klo 12-13 Lounassose (yksi pieni pilttipurkillinen) + maitoa n. 60-90 ml
- N. klo 14.30-15 välipalaksi hedelmä/marjasosetta ja/tai maitoa 120-150 ml
- N. klo 17-17.30 päivällissose (sama määrä kuin lounaalla) + maitoa 60-90 ml
- Iltapalaksi Piltti kaurapuuroa + marja/hedelmäsosetta klo 20 aikoihin + maitoa päälle n. 90-150 ml
- Yöunille n. klo 21 aikoihin

Meillä menee siis vielä ruokailujen jälkeen maitoa jonkin verran (riippuu tietty miten hyvin soseet maistuu).
Ja sit jos välipalalla ei sose maistu, niin maitoa. Muutenkin jos ei soseruoka maistu, niin ollaan sitten annettu sitä maitoa sen soseen tilalla, tytsy kun ei suutaan aukase lusikalle jos on niin päättänyt. Tulee hyvin kipakasti palautetta että minun suuhunhan sitä lusikkaa ei laiteta! :D

Me kokeiltiin jo heti sillon 5 kk iässä lihaa, kanaa ja kalaa, hyvin on maistunut. :) Pakkasessa on lohta, seitä, nauta-sikaa ja broileria sosekuutioina. Yhden kuution laitan per lounas/päivällinen, se on n. 2 tl verran, jotkut kuutiot isompia.
 
Ei meilläkään suu lusikalle aukea, jos niin on päättänyt :) Toisaalta hyvä niin, ettei tule sitten kammo ruokailua kohtaan, jos lappaisi yli tarpeensa. Sama pätee pullossa, jos ei huoli, tarjoan myöhemmin uudelleen. :) Kovasti haluaisin että ruokailut olisivat mukavia yhteisiä hetkiä :) Istutaanko teillä muuten jo syöttötuolissa ? Meillä syödään vielä sitterissä, en oo pitäny kiirettä syöttötuoliin totuttelun kanssa.. Ehkä sitten, kun oppii ensin itse istumaan :)

Nyt neiti on alkanut juomaan hyvin Aventin pullosta kun joka päivä sitä oon tarjonnut :) Alkuun ei huolinut ollenkaan, sitten suostui vähän aikaan pitämään sitä suussa (ei juonut, nautusteli vaan hampaillaan :D ) ja sitten alkoi vähän juomaankin ja nyt menee hetkessä jo vaikka ihan 100-200 ml :) Nokkamukista oon tarjonnut maitoa ruoan jälkeen, tykkää itse sitä pidellä. Suosittelen NUK pehmeänokkaista nokkamukia! Ei maidot valu vaikka kuinka heiluttelee ja leikkii mukilla, kun tulee maitoa vaan, kun imee :)
 
Meillä ruokailut hoidetaan sitteristä, kun ei vielä osaa istua siten että syöttötuolista kannattais yrittää
 
Meillä ollaan kuukauden verran suunnilleen istuttu syöttötuolissa, kun pysyy jo hyvin lattiallakin itse istualtaan, välillä saattaa vähän horjua ja muksahdella, mut tyynyt ympärillä suojaamassa :) Hyvin on sujunut syöttötuolista ruokailu, joskus väsyneenä vähän hankalaa, kun ei meinaa jaksaa istua, sillon syötetään joko sylissä tai sitterissä.
 
Meillä on ihan satunnaisia syömälakkoja ollut muutaman kerran, pääasiassa syö tosi hyvin ihan kaikkea! Mutta aloitinkin soseet heti kun täytti 4kk ja kokeiltiin kaikkea mahdollista, on siis tottunut jo vaikka mihin.
Meillä syödään aamupuuroa(noin klo:10.00) 1/2dl kaurapuuro hiutaleita tai vaihtoehtoisesti piltti makupuuroa 1dl. Tai jos riisipuuroa niin sitä vajaa 1/2dl riisiä. Kaurapuuron ja riisipuuron kanssa lisukkeena hedelmä tai marjasosetta.
Lounaaksi (n. klo: 13.00) pilttipurkillinen joko itse tekemää tai valmissosetta jos ollaan reissussa tai olen laiska tai kiireinen. Ollaan jo maisteltu sika, nauta, lohi, lammas ja broileri.
Välipalaksi (n. klo:17.00) ehkä puolikas pilttipurkillinen kasvissosetta tai hedelmää tai marjaa.
Iltapalksi (klo:21.00) sama kuin aamupalaksi.
Tissiä saa NOIN klo 6.00, 9.00, 14.00, 19.00 ja 21.30. Joskus syö useamminkin.
 
Takaisin
Top