Onko mikro välttämätön?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teillä mikro? Onko se välttämätön, ihan turha vai jotain siltä väliltä?

Konteksti kysymykselle löytyy täältä.

Ps. Käykää nyt joku sellainen pesemässä sen, joka ei odota puolison hoitavan homman. 😆

Meillä mikro on kyllä varsin välttämätön. Usein lämmitetään mikrossa edellisen päivän jämiä ja muutenkin aina välillä eineksiä. Voisihan ne eineslihapullat tietysti uunissakin lämmittää, mutta nopeampi mikrottaa. Ja sillä tavalla saa helpommin oikean määrän, kun voi kuopukselle lämmittää pari kerrallaan. Pienen ruokahalustan kun ei ikinä tiedä. Usein tulee tehtyä myös puuroa mikrossa. Puolikasta annosta lapselle ei viitsi hellalla alkaa keitellä.

Jotain siltä väliltä. Tosi kätevä ja käytetään paljon, mutta olen elänyt myös ilman ja lämmittänyt esikoiselle paljon vesihauteessa. Nyt kolmannen lapsen kanssa olen tehnyt puurotkin pääasiassa mikrossa. 😄 Mutta voisin kyllä tarvittaessa elää ilmankin myös lapsiperhearkea.

Muokattu viimeksi:
Itsehän elin pitkään ilman mikroa KUNNES tuli lapsi ja soseet. Sitten murruin. 😂Oli vaan niin paljon helpompi lämmittää soseet siellä varsinkin kun alkuun ihan minimääriä ja monta kertaa päivässä eli hermot meni ilman. Nyt lämmitän edellisen päivän ruoat siinä lounaaksi. Aikana ennen mikroa söin kylmänä jos en ollut töissä.😆

Kyllä se melko lähellä välttämätöntä meillä on. Tehdään usein ruokaa isoja määriä ja lämmitetään tarvittava määrä. Lapsen ruokahalusta ei koskaan tiedä, joko menee ruokalusikallinen tai puolitoista aikuisen annosta, mikrossa on helppoa lämmittää tarvittaessa lisää. Ymmärtääkseni mikro on myös huomattavasti energiatehokkaampi kuin liesi saati uuni, mutta saa korjata, jos olen väärässä.

Ahkerassa käytössä on mikro 😁 räjähdykset siivoaa tekijä heti ja peruspesu aina keittiön ns. viikkosiivouksen yhteydessä! Meillä päivittäin mikrossa valmistuu vauvan puuro, lämpiää pääateriat (isojen kattiloiden kerhosta päivää 🙋🏼‍♀️) ja kypsyy pakastevihannekset.

Me oltiin yli 10v ilman mikroa! Sitten mun isä toi meille sellaisen 😅 onhan siinä lasten helpompi lämmittää ruokaa kuin uunissa/pannulla (sitä en anna tehdä ilman aikuista). Ja vauvan soseet lämmennyt näppärästi. Isommat söi sormiruokaa ja niitä ei tarvinut sillai mikrotella 😄

Itsekseni elelin tyytyväisenä ilman mikroa. En vain kauheasti tykkää mikrossa lämmitetystä ruoasta. Induktioliesi on myös niin nopea, että siinä lämmittää hetkessä ruoan ja saa parempaa kuin mikrossa. Induktiolieden myötä myös vedenkeitin jäi historiaan.

Ja yksi mikä ärsyttää niin mikrosta tulee mieleen työt, kun töissä tulee niin usein lämmiteltyä mikroeväitä. 🙈

Mutta onhan se lapsen kanssa ihan kätevä, kun pitää lämmitellä kaikenlaista pitkin päivää. Ja joku lihakeitto nyt ei niin eriltä maistu, vaikka sen lämmittäisikin mikrossa. 😊

Aika paljon on käytössä, usein tulee lämmitettyä edellisen päivän ruokaa. Joskus sinne menee myös kahvikuppi kun ei kerkeä juomaan silloin kun se on vielä kuumaa :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
En jotenkaan osaa lämmittää ruokaa uunissa / liedellä, lykkään aina mikroon. Jotenkin onnistun aina käräyttämään ruoan jos se on liedellä tai uunissa vain lämmityksessä...

Oon ollut ilman mikroa joitain vuosia ennen lapsia ja nyt yli 7 vuotta lasten kanssa. Ei ole mitään ongelmia, lämmitän uunissa ja liedellä. Vähän kestää kauemmin, mutta maku on parempi. Ainut mitä joskus kaipaan on mikropopcorni. En oikein onnistu kattilassa poppareissa ja joudun siis ostamaan valmiita. Oltiin kesällä lomalla huoneistossa, jossa oli mikro, niin joka ilta laitettiin popparit mikroon😁

Oon ollut ilman mikroa joitain vuosia ennen lapsia ja nyt yli 7 vuotta lasten kanssa. Ei ole mitään ongelmia, lämmitän uunissa ja liedellä. Vähän kestää kauemmin, mutta maku on parempi. Ainut mitä joskus kaipaan on mikropopcorni. En oikein onnistu kattilassa poppareissa ja joudun siis ostamaan valmiita. Oltiin kesällä lomalla huoneistossa, jossa oli mikro, niin joka ilta laitettiin popparit mikroon😁
Tuo popparihomma on tuttu, mutta mie kyllä opin lopulta tekemään kattilassa hyviä. 😄 Laitan vähän öljyn sekaan voita ja suolaa niin niistä tulee parempia kuin pelkässä öljyssä ja jälkisuolauksella. Ja muistaa ravistella paljon sitä kattilaa!

Mikro on sellainen oikeasti pakollinen juttu, että aina ollut. Toki nykyään on airfryer olemassa ja hella nyt tietty, mutta jos helpommalla pääsee tässä arjessa niin ehdottomia semmoiset.

Kattila liikkeessä koko ajan, mutta sitä ei kannata heilutella ylösalas (=hölskyttää), vaan ainoastaan hellan levyä pitkin sivusuunnassa. Muuten ne poksahtamattomat jyvät nousee sinne poksahtaneiden päälle ja jää poksumatta ja poksahtaneet palaa. Näin meillä onnistuu. 😄

Kattila liikkeessä koko ajan, mutta sitä ei kannata heilutella ylösalas (=hölskyttää), vaan ainoastaan hellan levyä pitkin sivusuunnassa. Muuten ne poksahtamattomat jyvät nousee sinne poksahtaneiden päälle ja jää poksumatta ja poksahtaneet palaa. Näin meillä onnistuu. 😄
Minä vaan ravistelen niin reilusti, että melkein kaikki poksuvat. 🤭 Keinot on monet. 😁

Meillä mikro on välttämätön, lämmitetään usein isommasta tehdystä ruokasatsista mikrossa ruokaa ja teen puuroni mikrossa jne 😄 myös nuo mainitut popparit tulee mikron kautta. Pannulla ois pinaattiletut parempia, mutta aina ne tulee silti käytettyä mikron kautta 😂 sitten, kun esikoinen alkaa syömään kiinteitä, niin nekin varmasti lämmitetään mikron kautta.

Takaisin