Onko lapsettomuus ympäristöteko?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä mieltä sinä olet? Onko vapaaehtoinen lapsettomuus ympäristöteko?

Totta kyllä jokainen ihminen lisää kuluttaa luonnonvaroja. Mutta en pitäisi asiaa ihan niin yksinkertaisena. Lapsia syntyy maailmaan joka tapauksessa ja kehitysmaissa syntyvyys on isompaa kuin kehittyneemmissä. Jos kehittyneemmissä maissa lakattaisiin lisääntymästä, kuka veisi kehitystä eteenpäin? Maapallo on kyllä ylikansoitettu, mutta sitä tilannetta ei pelasteta olemalla Suomessa lisääntymättä. (Missään nimessä en sano, että vaikka suomalaiset olisi parempia tai arvokkaampia kuin intialaiset, mutta täällä tiedostetaan enemmän ja pyritään tekemään valintoja kestävän kehityksen eteen.) Toisekseen, kenelle me ylipäätään maapalloa pelastetaan, ellei tuleville sukupolville - siis lapsillemme.
 
Yksi intialainen kuluttaa kyllä keskimäärin paljon vähemmän kuin yksi länsimainen.. Toiseksi kehitysmaissa on saasteita tuottavia tehtaita siksi, koska länsimaisten vaatteet ja tavarat tehdään heidän tehtaissaan.

Mutta joo syntyvyys kasvaa kehitysmaissa räjähdysmäisesti, joten vaikka jokainen suomalainen tekisi 10 lasta, ei se vaikuta isoon kuvaan mitenkään. Kehitysmaissa pitäisi väestönkasvua rajoittaa, jos liikakansoitusta haluttaisiin vähentää.

Tällä menolla muutaman sadan vuoden päästä länsimaiset ihmiset ovat pian kuolleet sukupuuttoon ja ns. kehitysmaiden kansat kansoittavat maapallon. En sano että on hyvä tai huono asia, mutta näinhän se on.

Puhutaan kehitysmaista, mutta toisaalta onko hienoa ja kehittynyttä ajaa omaa kansansa sukupuuttoon 🤷🏻‍♀️
 
Minun mielestäni tuossa lauseessa lapsi rinnastetaan elämän materialistisiin valintoihin - kulkuneuvoon ja kuluttamiseen ylipäätään ja se alentaa lapsen merkitystä ja arvoa.

Toki on kiistatonta, että meistä jokainen kuluttaa luonnonvaroja, mutta niin meistä jokainen elää myös monella muulla tavalla epätäydellisesti. Ei lapsen kohdalla näitä muitakaan asioita nosteta esiin:
Esim.: lapsettomuus on lähimmäisenrakkautta. (=ei saateta maailmaan toisia ihmisiä mahdollisesti loukkaavaa yksilöä)

Entä jos syntynyt lapsi elää hyvin ekologisesti ja lapseton käyttää pikamuotia ja lentelee ympäriinsä? Mikä ekoteko se lapsettomuus silloin on?

Vapaaehtoinen lapsettomuus on henkilökohtainen valinta, jossa toki ekologia voi olla ajatuksissa mukana, mutta mielestäni on oman ekologisen itsetunnon pönkittämistä ja halua kokea paremmuutta, jos lapsettomuutta perustelee sillä, että tekee sen luonnon parhaaksi.
 
Tuntuu, et teet niin tai näin, niin väärin teet ja "syyllinen olo" tulee joka tapauksessa. Lapsen tekemättä jättäminen joo varmasti säästäisi luonnon varoja. Samaan aikaan poliitikot suorastaan kannustavat synnytystalkoisiin ja pitäisi mahdollisimman monta lasta pullauttaa tähän maailmaan, että saadaan tulevaisuudessakin eläkkeet maksettua.

Elämässä voi tehdä muitakin epäekologisia tekoja kuin vain lapsen hankkiminen. Lapsenkin kanssa voi tehdä ympäristöystävällisiä valintoja ja opettaa lapsen ympäristötietoiseksi.
 
Olette kyllä muotoilleet tosi hyvin ajatuksia tästä. 😊

Tämä juuri kun lapsen kanssa voi tehdä ympäristöystävällisiä valintoja JA opettaa lapsen tekemään niitä. Lähtisin maailman pelastamisessa ennemmin siitä kuin lapsettomaksi jäämisestä. Jos siis lapsia haluaa. Ei sekään tietenkään väärin ole, jos ei ekologisista syistä halua hankkia lapsia.
 
Samaan aikaan poliitikot suorastaan kannustavat synnytystalkoisiin ja pitäisi mahdollisimman monta lasta pullauttaa tähän maailmaan, että saadaan tulevaisuudessakin eläkkeet maksettua.


Elämässä voi tehdä muitakin epäekologisia tekoja kuin vain lapsen hankkiminen. Lapsenkin kanssa voi tehdä ympäristöystävällisiä valintoja ja opettaa lapsen ympäristötietoiseksi.
Mä luin tuon loppuosan mun taaperolle ääneen. Kehoitin häntä siinä esitetystä syystä nyt aktiivisesti opettelemaan potan käyttöä... 😅 . Kuulemma mun pitäis hankkia isompia vaippoja, niin niihin mahtuu kerralla enemmän tai antaa hänen rimputella rimppakinttuna pitkin tannerta ilman moisia hiostavia laitoksia.

Samalla hän samantien suostui mahdollisen pilkusisaruksen hankintaan! Ei kuulemma halua olla yksin vastuussa isänsä ja mun eläkkeistä. 😂
 
@Aaltokukka kuinka vanha sun taapero on😅Kuulostaa aikuiselta 😂
Hieman pikkuvanhahan hän on korkeassa 1v ja lähes 4kk iässä.
Ääneen osaa puhua jo kaiken olennaisen eli äiti, 🥰 Sanaton viestintä noihin päivän polttaviin puheenaiheisiin kehittyi jo masuasukkivaiheessa. Minähän posotin lukea hänelle ääneen mm erään vau.fi keskustefoorumin joulukalenterin päivittäin. Jos kuulemansa ei silloin häntä miellyttänyt, niin ilmaisi sen potkaisemalla kohti mun virtsarakkoa. Nykyään onneksi joko hymyilee tyytyväisenä
tai huokaisee kovin syvään ja joskus nauraa aivan mahakippurassa. Luonnollisesti minulle voi tulla hänen eleistään tulkintavirheitä, vaan kukapa meistä täydellinen on? Meidän arjessammehan vain mielikuvitus on rajana asioita tarkastellessa.
 
Muokattu viimeksi:
Moni asia mitä suurin osa ei tee, olisi ilmastoteko. Tottakai valinnat vaikuttaa, mutta ei kukaan voi näissä täydellinen olla. Ehkä menee vähän yli, jos haluaa lapsen ja kokee sen elämänsä tarkoituksena, mutta jättää lapset hankkimatta sen takia että se on ympäristöteko. Järkeviä valintoja tekevä uusi ihminen tähän maailmaan, niitä tarvitaan.
 
Takaisin
Top