Onko lapsesi purrut jotakuta tai onko lastasi purtu?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Jos ihmettelet kysymystä niin kyllä, luit todennäköisesti oikein. Kyllä kyse on todella siitä pureeko lapset. Siis taaperot tai sitä isommat. Olin aiemmin kuullut etäisiä juttuja että joku lapsi on joskus purrut toista lasta, mutta pidin ajatusta hieman outona. Vaikea kuvitella meidän poikaa puremaan ketään. Hiljattain sattui kuitenkin päiväkodissa toinen lapsi puremaan poikaa, kun heillä oli eripuraa. Onko muiden lapsille sattunut vastaavaa tai onko muiden lapset toimineet niin?
 
Meillä ei ole yksikään kolmesta lapsesta purrut toista. Siis tietysti joskus pienenä on hampaita kokeiltu äitiin, kun on pitänyt kokeilla, mitä siitä tapahtuu, mutta ei muuten. Eivätkä ole onneksi osuneet kenenkään hampaiden kohteeksi.
 
Ennen kuin esikoinen oppi puhumaan, hän puri minua aina ollessaan sairaana tai todella mielensä pahoittaneena. Ketään muuta ei purrut kertaakaan. Vähän isompana päiväkodissa on ollut muiden puremien kohteena.
 
Meidän poikaa on purtu. En itse ollut paikalla vaan mies oli puistossa pojan kanssa, joten olin todella järkyttynyt kun kuulin! Meidän poika oli ottamassa jotakin hiekkalelua toisen lapsen läheltä (vai oliko jopa ihan kädestä) ja sitten häntä purtiin käteen
 
Kyllä ovat purreet - onneksi sentään vain perhepiirissä. Vanhin puri pikkuveljeään kolmevuotiaana, kun pikkuveli "kiusasi", mutta säikähti tapausta itsekin eikä sen koommin purrut ketään. Samoin tämä purtu pikkuveli puri minua kerran kaksivuotiaana ihan spontaanisti. Kiljaisin niin kovaa, että hänkin säikähti, ja puremiset jäivät siihen. :grin Nykyinen nelivuotias puri pienempänä minua ja isäänsä useastikin, lähinnä suuttuessaan jostain tosissaan. Onneksi tapa on karsiutunut pois.

Päiväkodissa tms ei ole ollut puremisia suuntaan eikä toiseen.
 
Ikinä ei ole ollut puremista missään mihinkään suuntaan, mitä nyt sisko 1v joskus intoutunut tarraamaan kiinni pussaillessaan. Mutta niin vain 4v meni puremaan serkkuaan kun yökylässä tuli lelusta riitaa. Olen sanaton.
 
Meillä oli muutaman kuukauden kausi pojalla kun puri minua monta kertaa päivässä. Ikää oli silloin noin 1-1,5 vuotta. Miltei poikkeuksetta tilanne oli se, että istuin lattialla pojan kanssa kun hän leikki siinä itsekseen, tai osallistuin leikkiin, niin sitten kun poika tuli halaamaan, hän puri samaan syssyyn minua olkapäästä. Saattoi purra ihan mihin kohtaan kehoa vain, mikä nyt milloinkin sattui osumaan suun kohdalle. Ainoa asia, mitä ei koittanut purra kuin kerran, oli tissit. Lopetin silloin imetyksen välittömästi, ja poika oppi kerrasta, ettei kannata tissejä purra.

Puremiseen ei meillä auttanut mikään muu kuin aika. Kokeilin vaikka mitä keinoja, eikä mikään auttanut. Ilmoitin asiasta heti päiväkotiin kun ensimmäisiä kertoja minua puri, ja sanoin, että jos ikinä puree ketään siellä, niin asiaan pitää puuttua tiukasti. Kerran oli poika purrut jotakuta lasta siellä, en tiedä ketä, mutta pyysin päiväkodin ohjaajia kertomaan ko. lapsen vanhemmille pahoitteluni. Olin jo aivan kypsä ja loppu siihen puremiseen, kun se sitten alkoi jäädä itsekseen pois.

Myös meidän poikaa on joku purrut päiväkodissa, mutta en ollut siitä mitenkään järkyttynyt. Tiesin, että se on hyvin yleistä, eikä siinä ole kyse siitä, että lapsi olisi kasvatettu huonosti tms.. Olen jostain lukenut, että se liittyy tunteiden käsittelyyn jollain tapaa, siis että lapsi saattaa jopa innostuessaan purra, tai sitten puolustautuakseen. Olen jo pitkään yrittänyt sanoittaa pojalle erilaisia tunnetiloja suht paljon, mutta se ei puremiseen auttanut kuitenkaan.
 
Muokattu viimeksi:
Meidän 1-v poika on alkanut purra minua. Eilen puri esim. poskeen, kun halattiin. Ketään muuta ei ole purrut ja uskon, että puremiset on hellyydenosoituksia. Kerran tuli aika kipeä mustelma käsivarteen, kun innostui aamulla niin kovin, kun heräsin. Hän oli siis noussut jo aiemmin isänsä kanssa. Toivon kovasti, ettei ala missään vaiheessa osoittamaan mielipahaansa puremalla. Tarhassa voi kuitenkin tulla kaikenlaisia konfliktitilanteita, kun on monta pientä. :oops:
 
Takaisin
Top