Onko lapsen kummit sukua?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko lastenne kummit sukulaisia vai "vain" ystäviä? ("Vain" viittaa siihen että ei ole sukulaissidettä.) Kummin päin on sinusta parempi?

Meillä kuopuksen yksi kummi on veljeni vaimo. Muut kummit ei ole mitään kautta sukua. Olemme halunneet kummeiksi läheisiä ystäviä. Pääosin sukulaiset, joihin on läheiset välit ei edes kuulu kirkkoon.
 
Kahdella ensimmäisellä on kummeina sekä sukulaisia, että ystäviä. Toisen lapsen ystäväkummit ovat olleet niin huonoja kummeja (eivät ole käyneet eivätkä edes soittaneet tai lähettäneet korttia, vaikka on kutsuttu kylään), että kolmannella lapsella on pelkästään sukulaiskummeja. Kaikki ovat valinnan hetkellä vaikuttaneet hyviltä valinnoilta ja ovat mielellään suostuneet kummeiksi.

Omista kummilapsista olen sukua noin puolille ja jokaista olen muistanut suunnilleen samalla tavalla. Lähellä asuvia tietysti tulee tavattua useimmin.
 
Meillä ei ole virallisia kummeja kun minä ja poika ei kuuluta kirkkoon. Mutta epävirallisina kummeina toimii pikkusiskoni puolisonsa kanssa.
 
Täälläkin on kummallakin ystävä + sukulainen yhdistelmänä. Esikoisen kohdalla kaduin kys. sukulaisen valintaa, koska ei ole koskaan kuulumisia kysellyt eikä aina edes syntymäpäiviä muistanut. Jos olen häntä tavannut jossain, ei ole kummilapsestaan ollut kiinnostunut. Muihin kummeihin olen ollut tyytyväinen.
 
Molempia. Vanhemmalla lapsella veljeni ja paras ystäväni. Nuoremmalla sukulaisia, koska emme halunneet molemmille samoja kummeja.
 
Molemmilla on kummeina meidän (eli vanhempien) sisaruksia. Ollaan tyytyväisiä, että on tähän päädytty. Mutta sitten onkin uusi pohdinnan aihe, jos saadaan lisää lapsia, koska sisarukset loppuu :grin
 
Sekä että :) Olemme pyytäneet kummeiksi meille läheisiä ihmisiä, joista osa nyt sattuu samalla olemaan sukua.
 
Meillä kummit on sukulaisia. Joko mun tai miehen sisaruksia miehineen. Lisäksi miehen serkku, joka on hänelle kuin veli, on esikoisen kummi. Olemme näiden ihmisten kanssa hyvin läheisiä niin olivat luonnollinen valinta kymmeniksi. Lapsiluku on nyt täysi, mutta jos tapahtuisi ns. iloinen yllätys niin hänelle tulisi kummit läheisimmistä ystävistä.
 
Takaisin
Top