onko lähtö lähellä? ;)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja magenta
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

magenta

Satasella mukana keskusteluissa
ajattelin laittaa tälläsen keskustelun käyntiin, niin pysyy vähä perillä kuka on lähteny/ lähtemässä synnyttämään, niin ei "häviä" sitten tuonne muihin keskusteluihin mikä kenenkin tilanne on =)

täällä tänään aamu kuudesta asti tullut KIPEITÄ supistuksia, en ole vielä kellotellut.. ei niin usein kuitenkaan ole tullu.. lauantaina tosiaan limatulppa/osa siitä lähti ja sen jälkeen on päivittäin lirahdellut jotain epämääräistä pöksyihin, ja niin taas tänäkin aamuna.. soitin synnärille, josko se olis sitä vauvavettä.. mutta ei kuulostanu kuulemma siltä.. :P hyvä niin, koska mulla on tänään vielä paljon kotihommia tehtävänä, jos lähtö on tulossa lähipäivinä!

noh, mutta nyt aletaankin jo toivomaan synnytysten alkua, hassua. vastahan tässä jänniteltiin ekoja neuvoloita!

tästä on varmasti jossain tietoa ja joku jo kertonutkin, mutta en jaksa alkaa etsimään.. voisiko joku neuvoa, miten tulisi supistuksia kellottaa? :D kiitos jo etukäteen :) 

"Kun supistukset alkavat, milloin on aika lähteä sairaalaan? Yleensä suositellaan, että pysyttelet kotona siihen asti, kunnes supistukset ovat kestoltaan minuutin ja niitä tulee 10 minuutin sisään 3 tai 4. Voit myös soittaa sairaalaan ja kysyä neuvoa."

Ylläoleva oli mulla tänään vau.fi etusivulla.
Sairaalasta sain ohjeeksi, että tule kun supistuksia tulee 5min välein ja kestävät kerralla minuutin.
Mä laitoin avomiehen printtaamaan mulle supistelukalenterin (A4 moniste), johon voi merkkailla supisteluja. Googlettamalla löysin sellaisen valmiin taulukon.

tässä itsekin mietiskellyt tuota...mulla on kans muutaman kerran lirahtanut jotain housuihin..enkä keksi mitä muuta se vois olla kun lapsivettä..mutta en ole soittanut ja kysellyt, ei sitä niin paljoa ole tullut..tänään aamulla tuli sit hiukan verta..hmm..

suppareista en oikein tiedä. mulla ei kivuliaita ole ollut ollutkaan...supistuksia kylläkin, mut niitähän kuuluukin..kaikki kyllä sanoo että tietää kun tulee kivuliaita [:D]
ei kai tässä auta kun ihmetelle ja odotella..4 päivää olis laskettuun...kyllä se poika jotenkin sieltä tulloo...

Yksi ohje on myös sellainen, että kun ei enää uskalla olla kotona, niin eiku sairaalaan. [:)]

Mä lähdin siinä vaiheessa, kun en enää pystynyt kivuilta kävelemään ja voihkin/tihrustin itkua. Tosin mieskin jo tuumas, että nyt ei enää olla kotona. Olinkin jo 5cm auki, kun sairaalaan päästiin ja ehdin just ja just saada spinaalipuudutuksen ennen kuin neiti syntyi. Eli synnytys kesti parisen tuntia kaikkiaan.

piiuska - se voi olla limatulppaa, mä vuosin joitakin päiviä ennen synnytystä aika paljonkin limaista kellertävää vuotoa. Olin jo varma, että on joku tulehdus, mutta vuoto oli aika hajutonta. Sitten kun alkoi tulla verta, tiesin, että nyt h-hetki lähellä. Tosin siihen liittyi kipeet supparit.

Mulla on ollut lähtö lähellä jo useamman viikon, mutta aina nuo supistukset johonkin laantuvat. Tänäkin aamuna tunnin verran kipeitä supistuksia. Toissailtana kolme tuntia kivuttomia ja kipeitä vaihdellen. Hermostuttaa, kun mitään ei kuitenkaan tapahdu. Limatulpasta mä en ole tehnyt havaintoja, mutta viime viikon labroissa virtsassa oli hippusia verta, joita epäiltiin mukaan karanneeksi limatulpan osaksi. Vein tänään uudet labrat ja huomenna oiskin sit neuvola, jossa kuulee lisää niistä. No, kohtahan tässä pääsee jo jatkoajalle.

Huomenta päivää mammat! [:)]

Täällä on nyt vihdoin selvinnyt asiat.. Elikkäs 15.10. (39+1) saadaan sitten meidän tyttö elämää sulostuttamaan! [:)] Perätilassa siis toinen majailee ja lantio todettiin magneettikuvissa liian ahtaaksi alatiesynnytystä ajatellen. Joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi siis suunniteltu sektio. Aluksi olin toosi pettynyt, eihän tässä näin pitänyt käydä.. Tämänhän piti mennä niin, että ulkokäännöksessä pirpana kääntyy oikein päin ja sitten vaan normaalisti alateitse synnytys! Ei kääntynyt.. No, nyt sitten yritetään väärinpäin, hyvin sekin menee! Eipäs yritetäkään.. No, eli sektioon siis. Ja jos typy vielä meinaa itsestään kuperkeikkoja tehdä, en enää tiedä mitä ajatella! Oon käynyt kaikki vuorollaan mielessä läpi ja asennoitunut aina sen hetkiseen tilanteeseen täysillä, kunnes kaikki onkin taas muuttunut.. Meinaa pää mennä sekaisin..

Noh, nyt alkaa kuitenkin jo ajatukset olla voimakkaasti sektiossa ja se kuulostaa hyvältä ja turvalliselta vaihtoehdolta. Perätilasynnytyksessä oltaisiin voitu hyvinkin todennäköisesti joutua hätäsektioon, jolloin en olisi edes ollut syntymähetkenä läsnä. Muutenkin tilanne tulisi niin yhtäkkiä, ettei siihen ehtisi henkisesti valmistautua. Nyt on aikaa ajatella asiaa ja valmistautua henkisesti. Ja koska itse en ole asialle voinut tehdä yhtikäs mitään, en myöskään itseäni voi mistään syyllistää.. Joku ylempi voima on tehnyt päätökset minun puolesta.. [:D] Nyt ei siis tarvitse enää pähkäillä mitä tekee, ihanaa..!

Olen siis löytänyt sektiosta, jota aiemmin kammoksuin, paljon hyviä puolia (myös ylläolevien lisäksi) ja alan sopeutua ajatukseen. Ja pääasiahan kuitenkin on, että meidän rakas saadaan turvallisesti maailmaan! Nyt alkaa pikkuhiljaa jännittämään... [:)] Hassua, kun tietää sen päivän! Miten ihmeessä voin saada nukuttua sitä edeltävän yön....?? En mitenkään [:D]

Mutta voin kyllä sanoa, että on todella helpottavaa, kun on päässyt tämän asian kanssa sinuiksi! Tuntuu, että taakka putosi harteilta.. Nyt vaan pidetään peukkuja, että kaikki sujuu hyvin, tietysti sujuu [:)]

Ihailtavaa tyyneyttä Lintunen! Onneksi asumme Suomessa, missä on kaikki keinot käytössä.

Itsellä kävi tänään pieni ylläri. 35+6 lääkärintarkastus ja minut määrättiin kotiin lepäämään. Paikat pehmenneet, pää tosi alhaalla ja kohdunsuu sormelle auki. [:o] Nyytti on kaiken lisäksi ilmeisesti aika pieni, joten vielä ei tarvitsisi ollenkaan tulla. Lääkäri kuitenkin sanoi että tuskin mennään täyteen aikaan. Tärkeää olisi nyt vaan syödä PALJON ja levätä. Ei saa siivota tai mitään. Tämä tuli nyt kyllä ikävänä yllärinä, kun vastahan mammaloma alkoi ja aloin järjestellä kotia vauvaa varten. Eilinen siivous siis jäi minun osaltani viimeiseksi vähään aikaan. Kauppoihinkaan en nyt sitten saa lähteä huitelemaan jos mielin estää ennenaikaisuuden.

Mikään paha tilanne ei ilmeisesti kuitenkaan ole, sillä täydellistä vuodelepoa ei tässä vaiheessa vielä katsottu tarvittavan. Olo on kuitenkin kuin halolla päähän lyöty. En ole ollenkaan vielä valmistautunut. Sairaalakassia ei ole pakattu. Kehdosta puuttuu petivaatteet. Imetyksestä ja synnytyksestä en ole vielä ehtinyt lukea mitään. Kaikki on silittämättä. Ja se tärkein - henkinen valmistautuminen - ihan kesken. Tänään hankin kotimatkalla hädissäni paketin newborn-koon vaippoja...

Täällä on tänään koettu ensimmäiset oikeasti kivuliaat supistukset, mut nekin laantu parin tunnin jälkeen. Silti on kyllä sellanen kutina, et pian tapahtuu jotain. Oma äiti oli jo ihan ihmeissään, että miksen jo lähteny synnärille. Yritin sit selittää, että ihan turhaa, kun passittavat kuitenkin vielä takaisin kotiin. Silti oli yhä sillä asenteella, et parempi liian aikaisin kuin liian myöhään. On tainnu vähä muuttua nuo suositukset siitä, kun hän on viimeksi synnyttänyt eli 24 vuotta sitten :)

Nyt vaan Annelse sitten lepäilyä ja kevyttä paikkojen laittamista, että pikkuinen pysyy matkassa vielä vaikka muutaman viikon [:)] On se kyllä varmasti ärsyttävää, etenkin kun just vasta päässyt äippälomalle ja tarkoituksena alkaa höösätä kaikenlaista! Onneksi kuitenkin hyvät viikot jo meneillään, ettei sen puoleen suurta hätää. Ja onneksi henkinen valmistautuminen onnistuu hyvin myös levossa, joten se ainakin mahdollista [:)]

Eilen neuvola ja sitten kaksi sairaalareissua... Sain lähtetteen vauvan asennon tarkistukseen ja siksi kun lapaan on pistänyt niin että koko rintakehää puristaa parina yönä. Ja Sf oli pompannut aika rajusti viikossa (31->35 cm?). No, tutkimuksesta jossa selvisi että kaikki on hyvin, kului pari minuuttia niin alkoi tulla verta aika lailla. Kuin olisi pahimmat menkat alkaneet. Seurailtiin tunti, veren tulo väheni ja pääsin kotiin. Kotiin tullessa vuoto alkoi taas ja iltapäivän mittaan tuli monta hyytynyttä mustanpunaista veriklönttiä kirkkaan veren lisäksi. Mies halusi että soitan ja kysyn ohjeet. Sairaalasta sanoivat että tule heti.

Siinä sitten pöllänmystyneinä lähdettiin vielä illalla käymään. Uudestaan otettiin käyrää. Päivällä oli ollut suppareita, lähes kivuttomia 10 min välein, illalla sitten kipeitä 5 min välein. Ei kuitenkaan vielä mitään synnytysvoimakkuutta olevia. Ehdimme silti jo ajatella että ei kai vaan tosiaan nyt. Kohdunkaula oli hävinnyt ja kahdelle sormelle auki (oli koko päivän). Sanoivat että voin jäädä osastolle nukkumaan tai mennä kotiin ja että vuoto tulee kohdunsuulta. Kotiinhan minä halusin ja hyvä niin. Otin ohjeen mukaiset 1000 mg panadolia ja lämpöpussin alaselkään. Pikku hiljaa supparit hellittivät ja nukuin pitkään aikaan parhaat unet. Unta riitti aamukymmeneen asti ja aamupalankin jälkeen otin vielä parin tunnin nokoset. Onneksi en jäänyt sairaalaan. Tänään ei ole tullut kuin yksi kipeä supistus ja verentulo on hiipunut. Eiliset hurjat liitoskivutkin ovat hävinneet! Käytän koko päivän nukkumiseen mitä nyt välillä herään syömään. Lähtö ei siis tullut ainakaan vielä. Hyvä niin, kun tässä on remppa kesken ja lätkämatsia miehellä töiden jälkeen. Sanoivat kuitenkin sairaalassa että lähtö voi nyt tulla milloin tahansa ja nukkua siis kannattaa vielä kun pystyy. Itsellä tänään kuitenkin sellainen olo että tässähän menee vielä viikkotolkulla.

Se mikä ilahdutti oli sairaalahenkilökunnan ystävällisyys ja huolenpito. Missään vaiheessa ei tullut sellainen olo että olisivat ajatelleet että mitähän tuo täällä viihtyy kun ei ole synnyttämässä. Hyvin mielin siis lähdössä sitten kun se hetki oikeasti tulee [:)]

Täällä supistellut nyt muutaman tunnin suhtkoht säännöllisesti. Herää taas toiveet, että josko tänä ilta/yönä tulisi lähtö. Huomenna aamulla on yliaikaiskontrolli, joten sekin tieto helpottaa. Jos supistukset taas loppuu ja mitään ei tapahdu, otan kassit mukaan sairaalaan ja kieltäydyn lähtemästä ilman vauvaa. :)

moikka,

taalla ollaan kans lahdon kynnyjsella.
kaytiin tanaan neuvolassa ja sitten viela sairaalassa monitorissa, kun paineet ei ole laskeneet. hyvin meni. monitorin ajan tuli n. 10min valein supistuksia ja vauvan sydanaanet ja liikkeet oli tosi hyvat. sitten katilo halusi etta koitetaan irrottaa kalvot jos se nopeuttaisi synnytyksen alkamista.
tehtiin niin, samalla totesi etta kahdelle sormelle ollaan auki ja vauva paa on niin kiinni kuin nyt voi olla ja etta kylla tasta varmasti pian loppu tulee, eli paasen synnyttelemaan. kalvojen irroituksen jalkeen (eli siis sikiopussia irroiteltiin kohdun reunoista tai jotain sinnepain) on tullut aikas kivuliaita supistuksia noin 5min valein ja huonosti kestaa liikkua kylla enaa, tai siis etta vihloo niin jumasti :) no jos tama tarkoittaisi etta pian mennaan, olisi mukavaa :)
lahetin miehen oluelle ja kattoon pari lyhytta keikkaa (taalla on Iceland airwaves musiikki festarit menossa) kun se oli niin karsimattomana tossa kyttaamassa :)

netissa on muuten sellanen kuin contractionmaster.com missa voi helposti kellottaa suppareita! :) suosittelen :)

Täällä itse asiassa myös nyt illan aikana supistellut, aluksi säännöllisesti jopa 5-10min välein ja tuntuvasti. Nyt kuitenkin laantuneet ja silloin tällöin tulee. Ehkäpä se sitten vähän jännittää huominen sektio ja ilmenee suppareina! [:)] En kyllä tunne oloa jännittyneeksi, enemmänkin odottava ja epätodellinen.. Huomenna se sitten oikeesti tapahtuu.. Uskomatonta! Huomenna se on totta [:)] Oon ehkä vähän sekaisin.. Joo, taitaa ehkä vähän jännittää kuitenkin..... [:D] Ja mies se vasta sekaisin ja jännittynyt onkin, hih, ihana mies!!<3 Oon kyllä aika varma, ettei paljon tule nukuttua ens yönä.

Toivottavasti nyt mahdollisimman monella on lähtö edessä tai jopa tositoimet käynnissä niin saadaan näitä pikkuisia taas lisää maailmaan! Ihanaa [:)][:)][:)]

Lähtöä pohditaan täälläkin... supistuksia tullut kipeinä 6-7 min välein nyt lähes tunnin. Kipu alkaa jo tuntua siltä että oksettaa (on ne muffinssitkin maistamatta, kun ei heti ruuan päälle mahtunut). Mies totesi äsken, että supistukset kovenee, kun desibelit nousee... mut kattellaan vielä hetki.

jaahas
taalla mennaan nyt 3min valein ja pian lahdetaan sairaalaan tsekkaamaan tilanne :) hyva juttu! ehka tasta tulee vauva tana yona, tai no ihan varmana tulee! :)

Takaisin