Onko kylpytuki toimiva?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mama24
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

Mama24

Vieras
Kylpyammetta hankkiessa mietin, miten ihmeen lailla vauvan saa kylvetettyä. Sitten kuulin kylpytuista ja olin toiveikkaampi. Mutta kun näin sellaisen alkoi epäilyttää. Toimiiko se oikeasti? Onko siitä apua kylvetyksessä?

Meillä oli aivan huti ostos. Puoliso halusi ostaa semmosen esikoista odotellessa, kun aatteli et ois turvallisempi mieli sit kylvettää lasta. Kokeiltiin ehkä kerran ja se oli vaan tiellä nii jäi kyllä käyttämättä.

Mutta siis minusta se vauvan kylvettäminen ei kyllä oo ollenkaan hankalaa! Se on ihan mukavaa puuhaa. Meillä molemmat on rakastanu kylpemistä ja ihan rauhallisesti ne on vaan köllöttäny käden päällä pikkuvauvoina. ☺️ Tosin sanoisin, että kannattaa miettiä missä se amme on. Siis lähinnä millä korkeudella. Meillä on kotona semmonen jalusta ammeelle, että se on sopivan korkealla, eikä tarvi kumarassa vauvaa pidellä. Mummilassa amme on vaan suihkutilassa semmosen saunan alimman askelman/penkin päällä eli tosi matalalla. Siellä ei jaksa kauan kylvettää.

Meillä oli vanna suihkun lattialla ja ilman kylpytukea mun selkä ei olisi kestänyt yhtään kylvetyksiä eli meillä tuli tosi tarpeeseen :smiling-eyes:

Meillä ei ole ollut kylpytukea. Ammeen olen nostanut saunan alalauteille niin saanut vähän selälle mukavammalle korkeudelle. Mä olen myös melko laiska kylvettämään, jotenkin ollut helpompi napata vauva sylissä suihkuun samalla kun itse käy 😅

Meillä ei ole ollut kylpytukea. Ammeen olen nostanut saunan alalauteille niin saanut vähän selälle mukavammalle korkeudelle. Mä olen myös melko laiska kylvettämään, jotenkin ollut helpompi napata vauva sylissä suihkuun samalla kun itse käy 😅
Toi on kyl kans totta et ihan pienenkin kanssa voi käydä suihkussa! Ei tarvi vesiä valutella. Mut minusta se kylvettäminen on vaan jotenki ihanaa, kun nää meidän vauvat ainakin niin kovasti nauttii siellä olemisesta. 🥰

Meillä oli vauvan pienenä ollessa kylpytuki käytössä isänsä häntä kylvettäessä. Sanoi sen tuoneen varmuutta ja helpotusta kun hänelle liukkaan pienen käsittely ei oikein muutoinkaan luonnistut. (Pelkkä pyllynkin pesu oli hankalaa) Minä olisin pärjännyt ilman tukeakin...
Toki täytyy muistaa että vauvatkin ovat kovin erilaisia. Meidän nykyinen taapero on pienestä pitäen ollut jäntevä ja liikkuvainen, lähti konttaamaankin vain hieman yli 6kk iässä.

Meillä ei ollut kylpytukea ja hyvin pärjättiin. Meidän lapsi on ihan vauvasta asti nauttinut kylvyistä ja ylipäätään ihan kaikesta vedessä peuhaamisesta ja köllöttelystä. Kylpyammekin oli ihan vaan suihkun lattialla ja siinä istuttiin sitten vieressä 😊. Nyt taapero sekoilee siellä jo omiaan. Kunhan valvoo vieressä ettei tuo huku. 😁

Olosuhteet tosiaan vaikuttaa paljon. Meillä kahden ensimmäisen vauva-aikana kylppäri oli niin pieni, ettei sinne mahtunut jaloilla seisova amme, vaikka sellainen saatiin. Oli tosi ahdasta ja joutui pitää vauvaa käden päällä ollen itse vaikeassa asennossa. Kylpytuki auttoi tähän. Nyt kolmannen kanssa meillä ei ole sisäsuihkua, vain ulkosauna, johon niitä ammeen jalkoja ei voi laittaa kun pienet tilat ja epätasainen lattia. Tuon kylpytuen kanssa vauva on saanut pitkiä kylpyjä. Jos pitäisi pitää oman käden päällä lattianrajassa, ei saisi niin pitkiä kylpemisiä. Eli olosuhteet vaikuttaa myös.

Meillä oli kylpytuki ja koin tosi hyväksi. Jos mun olisi pitänyt valita, että hankinko kylpyammeelle jalat, jotta voin kylvettää sylissä jokseenkin ergonomisesti, vai se kylpytuki, jotta voi kylvettää rennosti lattialla, niin tuki on mun mielestä tilateknisesi ja kustannuksilta paljon parempi valinta.

Kiva, kiitos! Laitetaan näillä tiedoilla hankinalistalle. 😁 Vaikka ei ilmeisesti ehdottoman tarpeellinen olisikaan. Jos se tuo varmuutta tai ergonomiaa, se on hyvä juttu.

Oon yllättyny miten suosittu toi on, koska meistä se oli vaa todella epäkäytännöllinen ja tiellä. Vauvakin ärsyynty siitä. 😂 Mut siis tälläsiä kaikki vauva hankinnat melkein on, et toisille toimii ja toisilla ei! Onneks toi ei oo mitenkään kallis ja just käytettynä löytyy myös, et ei silleen harmita jos jää käyttämättä.

Oon yllättyny miten suosittu toi on, koska meistä se oli vaa todella epäkäytännöllinen ja tiellä. Vauvakin ärsyynty siitä. 😂 Mut siis tälläsiä kaikki vauva hankinnat melkein on, et toisille toimii ja toisilla ei! Onneks toi ei oo mitenkään kallis ja just käytettynä löytyy myös, et ei silleen harmita jos jää käyttämättä.
Tämäpä!
Moni sanoo esim sosepussien imukorkkeja turhakkeiksi, mutta meillä ne ovat päivittäisessä käytössä.
Meillä taas ei olisi tehty kylpytuella yhtään mitään, kun molemmat ollaan varsin vahvoja ja varmaotteisia ja rahat olisi siinä vaan menneet hukkaan. 💁‍♀️

Kaikkea ei voi edes ennakoida, että mikä on tarpeellinen ja mikä ei, kun lapsetkin ovat niin erilaisia.

Joitain asioita voi koittaa lainata tai ostaa käytettynä halvemmalla, jos ei ole ihan varma tarvitseeko. Ja esim kylpytuki on helppo käydä hakemassa myöhemminkin, jos tuntuu ettei kylvetys onnistu ilman. 😊

En ollutkaan tullut ajatelleeksi sellaisen käytettynä hankkimista. Olisihan se tietenkin ekologisempaa. ☺️

Mies meinasi ostaa ja sanoin etten halua niin isoa kapistusta meille pyörimään kun vauvajutut täyttää taloa jo muutenkin. No mies on se joka vauvaa pitää ammeessa ja hyvin menee. Tuki tuntuisi olevan esteenä pesulle ja vettä tarvisi ymmärtääkseni paljon enemmän.

Meillä amme nostetaan hoitopöydälle makkariin kun talvella se oli lämpimin paikka vastasyntyneen kylvetykselle. Ostettiin pienempi amme Biltemasta.

Meille oli turhake, vaikka kylpyamme oli lattialla. Ihan samaa mieltä @Pilkki24 @Pikkupikkupikkunen kanssa et kun sitä kerran koitti niin mietin vaan et miks se on niin suosittu/mukamas oleellinen, oli vaan tiellä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
En kyl uskaltais suihkuun vauvaa ottaa, se olis vähän liian liukasta menoa mulle, mut hyvin se vauva siellä kylvyssä käsissä pysyi.

Niin ja meilläkin imukorkit on ollu niitä tarpeellisia 🤣

Ainakin Stokken ammeessa kylpytuki on mun mielestäni ollut tosi hyvä ja oli käytössä molemmilla vauvoilla. Tokan kanssa piti ensin kylpeä ilman, kun hän ei tykännyt alkuun tuesta, mut sit kun kelpasi, on ollut kovassa käytössä. Pärjäisin myös ilman, mut etenkin esikoisen kohdalla toi turvan tunnetta ja molempien kanssa helpotti huomattavasti pesemistä.

@Pikkupikkupikkunen mä sanon aina, että toi on sellainen jonka ekan lapsen vanhemmat hankkii, ja kolmen käyttökerran jälkeen toteaa että ilmankin olis pärjännyt 😂 eli meilläkin oli ihan turhake. Ja varmaan juurikin tästä syystä niitä tuntuu löytyvän tasaisin väliajoin ihan ilmaiseksi tarjolla esim roskalavaryhmissä, vinkkinä Mama24 😊

Takaisin