Onko koolla syy-yhteyttä liitoskipuihin?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Aiarana

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta siitä, onko naisen koolla, lähinnä pituudella, syy-yhteyttä liitoskipuihin ja niiden voimakkuuteen? Mitkä kaikki asiat vaikuttavat liitoskipuihin?

Olen 151 cm pituinen ja rakenteeltani hoikka. Liitoskivut alkoivat vaivaamaan raskauden puolessa välissä ja siitä lähtien kivut ovat pahentuneet huomattavasti. Onneksi kuuma suihku tai saunominen helpottaa hetkeksi (:

Äkiiseltään tulis ittelle mieleen että lantion rakenne kai se enempi vaikuttaa niihin mitä pituus. Jos valmiiksi tilava lantio niin vois kuvitella ettei isommin niitä sitten ole. Ehkä. Voin olla väärässäkin

Jep, ei pituudella ole merkitystä. Lantiolla on merkitystä. Mulla on taapäin kääntynyt kohtu, niin kiinnikkeet venyy hulluna ja se kipu heijastuu myös lantiolle välillä.

Okei, lohdullista tietää, ettei tää oo vain pienten ihmiste vaiva. Pohdiskelin aiemmin, että isokokoisemmilla naisilla on varmaankin lantio leveämpi ja helpompi synnyttää. Tosin onhan Aasia täynnä pieniä naisia ja siellä on väkeä kuin pipoa, ei varmaan ois näin jos pienuus haittaisi raskautta ja synnytystä (:

Lantion suhde muuhun kroppaan voi olla minkä pituisella ihmisillä vain ns ihanteellinen. Ja joskus sekään ei kerro koko totuutta. Toisilla liitoskipuja ei vain juuri tule, toiset taas kärsii ihan tosissaan.

Ja voi olla myös niin että ensimmäisessä raskaudessa ei ole, mutta seuraavassa on, tai sitten ajankohta on eri. Mulla oli esikoisen raskaudessa ennen 20.viikkoa pahimmat, nyt ne alkoivat vasta lähempänä 30. Ja tosi pahat kivut, varsinkin öisin on tosi vaikea vaihtaa asentoa.
t: 174 cm

Lantion sopivuutta synnytykseen ei pysty kovin hyvin kuulemma arvioida ulkoapäin. Vaikka olisi leveä lantio, se ei takaa helppoa synnytystä - synnytykseen vaikuttaa enemmän lantion "sisämitat" ja joustavuus. Hyvinkin kapealanteisen naisen lanteet saattavat olla sisältä "tilavat". :wink

Miramaria, juurikin näin.
Työkaverini näyttää ulkoapäin hyvinkin leveälanteiselta, mutta on saanut kaksi lastaan leikkauksella, kun sisämitta ei ole riittänyt.

Itse olen pitkä ja hoikka nyt 20 raskaus viikkoa mennyt. Pahimmat liitoskivut rv 10-18. Nyt viime 2 viikkoa ei juuri lainkaan ongelmaa. Vatsa ei ole kylläkään pullahtanut vieläkään varmaan pituus auttaa että toukka pysyy piilossa melko pitkälle. Ei ole kukaan vielä kysynyt jos oisin raskaana. En kyllä tiedä tuleeko liitoskivut takaisin myöhemmin, toivottavasti ei tule.

Takaisin