Onko kesällä odottaminen tukalaa vai ihanaa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Artikkelissamme kerrotaan kesällä varsinkin viimeisillään odottamisen hyvistä ja huonoista puolista. Tuntuvatko artikkelin kuvaamat asiat tutuilta? Onko sinusta kesä tukala vai pikemminkin ihana aika olla raskaana?

Esikoiseni syntyi alkusyksystä (jolloin oli vielä hyvinkin lämmintä), joten olen loppuraskauden kesäkuumalla saanut kokea. Ja nyt elänkin alkuraskautta kesällä. Olihan esikoista odottaessa kuuma, mutta en muista että olisi ollut sen tukalampaa kuin muulloinkaan samalla säällä. Turvotusta kyllä oli.
 
Ensimmäisen alkuraskaus oli kesällä kuten nytkin tämän neljännenkin. Kuumuus taitaa lisätä pahoinvointia ja ikävää kun kesä menee väsymyksen takia ohi.
Kolmannesta lapsesta oli kesällä keskiraskaus menossa ja se oli oikein mukavaa kun ei tarvinnut mahamakkaroista välittää ollenkaan vauvavatsan näkyessä. Mitään vaivojakaan ei vielä silloin kesä aiheuttanut.
Loppuraskaudesta kesällä ei kokemusta
 
Ainakin kesällä on todella paljon helpompi pukeutua mahan kanssa kuin esim. paukkupakkasilla! Itselläni teetti alkukesästä tosin vaikeuksia piilotella vatsaa (halusin sen tehdä mm. töissä), kun oli kuumat säät :)
 
Helteinen kesä on aika viheliäinen loppuraskaudesta, turvotukset tulevat vähintään tuplana. Sairaaloiden ilmastointi ei suunniteltu helteitä varten, jäähdytys on lähinnä vitsi. Tuuletin huoneessa auttaa edes vähän, mutta se pakottaa valitsemaan ilmavirran ja yksityisyyden välillä - kuinka paljon haluat verhoja pitää auki. Tuskaisin yhdistelmä on korkea verenpaine tai/ja raskausmyrkytysoireet, ja helle.

Noh, hyvä puoli kesän loppuraskauksissa tosiaan on että voi rauhassa pukeutua telttamaisiin mekkoihin ja kulkea puutarhakengissä joka paikkaan.
 
Odotin kuopusta hellekesällä 2018, syntyi syyskuun alkupäivinä. Kaikki kovasti kyselivät onko tuskainen olo, mutta väittäisin että yhtä tuskaiselta olisi helle tuntunut ilmankin mahaa. Ihan loppua kohden iltaisin näkyi nilkoissa pientä turvotusta mutta sitä on joskus ollut muutenkin äärilämpötiloissa. Sain pukeutua telttoihin ja istua järvessä esikoisen kanssa. Kallistuisin enemmän ihanan puolelle.
 
Mun lapset on syntyneet 4.8. ja 2×7.7.
Ihanaa kesällä viimesillään olossa oli iso maha ja kesävaatteet/bikinit. Tykkäsin tosi paljon mahastani molemmissa raskauksissa enkä häpeillyt esitellä sitä. Edes kaksosraskauden raskausarvet eivät mun esittelyjä estäneet.

Tuskaista oli jalkojen turpoaminen! Siihen ei auttanut mikään, ei lepo, ei juominen, ei koholla pitäminen. Ainoat kengät mitkä meni jalkaan oli miesten crocsit. Mut eipä sekään haitannut, crocsit oli just hyvät synnärikengät! :D
 
Odotin esikoista kesällä 2017, joka oli harvinaisen kylmä kesä. Meillä päin taisi koko kesänä kahdesti ylittyä 25 astetta ja nekin juuri ja juuri? Harmitti vietävästi kun koko kesän odotin helteitä, koska rakastan kesää ja helteitä. No, mutta helppoa todellakin oli ja seuraavana kesänä olinkin iloinen että olin edellisen kesän raskaana (2018 oli ihan superhellekesä).
 
Ainoastaan nukkuminen ollut vaikeata trooppisina öinä. Muuten kiva kun on voinut pukeutua löysiin mekkoihin koko kesän.
 
Ihanaa! Ei tarvi työpaikan kuumuudessa olla, kun pääs äitiyslomalle (siellä siis hikoiltais ilman raskauttakin kesällä) ja pukeutuminen hellemekkoihin helppoa.
Pari yötä menny hikoillessa huonoilla unilla, mut ois varmaan sama ollu ilman sisäistä lämpöpatteriakin. Turvotusta toki on, mut ei häiritsevästi. :rolleyes:
 
Kesäodotuksesta ei ole kokemusta kuin alkuraskaudesta ja silloin ei mitään oiretta ollutkaan. Voisin kuvitella, että kesällä viimeisillään olo ei olisi mun lemppari juttu, koska esikoista odottaessa oli viimeisillään niin kuuma, että nukuin ikkuna raollaan tammi-helmikuussa. Voi mun mies parkaa :laughing002
 
Takaisin
Top