Onko kaikilla muilla synnytysvalmennus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja memuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

memuli

Vauhtiin päässyt keskustelija
Eli mietiskelin vaan kun meille ei ole neuvolassa puhuttu mitään synnytysvalmennuksesta, eikä edes sairaalaan ja saliin tutustumisesta. Onkohan ne unohtanut vai säästetäänkö täs nyt?
Ensisynnyttäjänä olis kuitenkin kiva piipahtaa paikanpäällä.
Kuntakohtaistahan toi on mut miten muilla? [8|]

Meillä on jo ollukkin :o tai siis on ollut perhevalemmusta, jossa on käyty läpi syynytyksen vaiheet ja kivun lievitykset yms. ja keisarileikkaus pikaisesti.

Mutta se ns. oikea synnytysvalmennus ei ole vielä alkanut, mun mielestä se alkaa jollain viikolla 30 reilu. Mun mielestä se on ihan kaikille ja koko maan laajuisesti tarkoitettu :o pakostikkin pitää olla . Eikö teillä ole ollut niitä perhevalmennuksiakaan?

Ei meil ole ollut noita perhevalmennuksiakaan. Ei sit yhtään mitään eikä edes puhetta mistään. [:-]
On kyl aika jännä juttu..

JENNI90: täytynee udella että mikä on ns.oikea synnytysvalmennus?
mekin saatii vaan kirjeellä kutsu neuvolantätin pitämään perhevalmennukseen joka ois kolmena iltana ja jossa käytäis läpi synnytys ja perhe/parisuhde sekä lapsenhoito. me ei menty noihin ollenkaan koska koin ne ihan "turhaksi"[&:] (koulutukseni myötä olen usean synnytysfilmin jo nähnyt ja kuullut) .. samoin mieheni koki jotenkin ahistavana perhevalmennuksen.. tuntuu ihan kummalliselta että joku neuvoo miten pitää ja tulee elää ja hoitaa. kyllä näin 33v ymmärtää jo itse noi asiat... siis ihan kunnon synnytysvalmennus ois hurjan kiva [:D][8|].. ei mikään luentotyyppinen vaan ihan valmennus. kuulema jotku yksityiset järjestää niitä. meillä päin ei ees pääse tutustumaan omaan synnytyssairaalaan/osastoon muutaku netin välityksellä. se on mielestäni tosi iso miinus. nyt tietää vaan että mistä ovesta pitää mennä sisään.. ei muuta.. [&:] mutta ehkä he kokevat että sillä tiedolla jo pärjää.. ensisynnyttäjät varsinkin.... [8|][&o]

Mä tiedän kans mistä ovesta mennään sisään mut siihen se tieto sit jääkin. Sit kun joka paikassa hössötetään eri synnytysasentoja jne. niin olis kiva tietää mitä härveleitä on tarjolla.
Ja muutenkin tuntuis "turvallisemmalta" tietää edes jotain etukäteen. Vaikka käsitän kyllä että synnytystään ei kauhean pitkälle suunnitella voikkaan..

Meillä on synnytysvalmennus koska ollaan haettu haikaranpesään synnyttämään. Perhevalmennusta neuvolahoitaja on suositellut, mutta ei olla siellä käyty [:)] ...Synnytysvalmennus on pari kertaa viikoilla 33 ja 34.

varmaankin riippuu melko paljon siitä, asuuko kuinka isossa kunnassa ja mikä siellä on odottavien äitien tilanne. Esim. täälläkään ei ole ollut neuvolassa mitään puhetta perhe/synnytysvalmennuksesta, mutta tuo nyt johtuu ainakin täällä siitä, että odottavia äitejä on niin vähän, että vielä eivät sitä järjestä. En ole kyllä aikaisemminkaan noissa käynyt, kokenut ne melko turhaksi, ja edelleen olen vähän sitä mieltä. Synnytyssairaalaankaan täällä ei pääse tutustumaan, johtuen töpselinuhasta, mutta mulle se onkin tuttu paikka. Mulle ei siis noi niin tärkeitä juttuja.
Mutta ensisynnyttäjälle? Tietysti tuo tutustuminen synnytyssairaalaan olis varmaankin tarpeen ja vois vähän helpottaa sitä mahdollista pelkoa, mitä tuntee koko operaatiota kohtaan. Ilmankin selviit, se on varma. Kyllä ne ihmiset siellä sairaalassa kertoo mitä tehdä. Ja voi olla, että vaikka olis käynytkin tutustumassa, siinä jännityksessä kaikki muistot katoo päästä [:D] Tuo perhe/parisuhde/kasvatus osio.. Enpä tiiä, eiköhän jokainen opi nuo asiat ihan elämällä, ei tunneilla. Ja toivottavasti jokainen meistä on tota osiota jo jonkun verran oppinutkin, sitä tarvitaan.
Mutta jos on kiinnostunut eri tavoista synnyttää, google on varmaankin aika kätevä. Hae oman sairaalan kaikki vaihtoehdot ja sitten niistä tietoa googlesta sekä esim näistä keskustelupalstoilta. Sillä tavalla saa ehkä kuitenkin loppujen lopuksi melko laajaa tietoa, plussista ja miinuksista, jos osaa rivien väleistä lukea. Jopa paremmin, kuin esim sairaalassa. Niin mä taisin tehdä ensimmäistä odottaessani, vaikka en synnytystä suunnitellutkaan järin pitkälle.

Sitä tarkoitin ns. "oikealla synnytysvalmennuksella" joka on sairaalassa kätilöiden pitämänä, pari kertaa, jossa käydään läpi synnytys aste asteelta ja näytetään ja esitellään synnytysapuvälineet, asennot yms kaikki mahdollinen. ja hengitys. Täälä päin ainakin sellainen on [:)][:)]

Kun olihan neuvolan perhevaömennuksen synnytysvalmennuksessa hyvää tietoa, mutta se oli sellaista pikaista ja painottui vain mahdollisiin kivun lievitys lääkkeisiin.

Mä olen kans oman ammattinu kautta katsonut synnytys videoita, ja "joutunut" asiaa opiskella, mutta se on niin eri asia, kun on kyse omasta itsestään ja ensimmäisestä synnytyksestä

Vaihtelee kyl kunnittain. Meillä ei ole mitään synnytysvalmennusta vaikka isompi kunta onkin (yli 80 tuhat). Joku ihme pilotti ryhmä olis ollu tarjolla, johon kuulu kolme eri kertaa (juurikin nuo parisuhde/vauvanhoito). Mut sinne pääs vaan 10 paria ja "vaaditut" viikot ei osunu meidän kohdalla oikein. Nyt olis pitäny olla jo nyytti sylissä että olis siihen ryhmään päässy. Ei kyllä varmaan olis menty vaikka oltais päästy.
Sairaalaan päästään jossain kohtaa tutustumaan koska mies tajusi kysyä neuvolassa että koskas sinne pääsis. Terkka sanoi että varaa kiinnostuneiden mukaan vierailukäyntejä.

Asun Jyväskylässä ja täällä on asukkaita n. 130 500 eli en mä ainut synnyttäjä voi olla! [:D]
Sitä perhevalmennusta ja "parisuhdeoppia" en kyl hirveesti kaipaa mut just se ns. oikea synnytysvalmennus olis tosi kiva. Vaikka varmasti pärjää ilmankin.
Pitää varmaan googlettamalla valmentaa itsensä! [:D]

Hämeenlinnan sairaalaan ei pääse tutustumaan salikierroksille yms, mutta noi ultrat oli kuitenkin siellä nii tietää mihin menee kun h-hetki koittaa.

Synnytysvalmennus neuvolan pitämänä käyty, myös toinen perhevalmennus sielä ja seuraava/viimeinen on vielä keskiviikkona.

Kyllä mä ainakin sain lippusen viimekerralla neuvolasta tuosta synnytysvalmennuksesta. Siinä lukee vielä että on tarkoitettu ensimmäistä synnytystä odottaville sekä aiemmin muualla synnyttäneille ja sinne saa mennä raskausviikon 32 jälkeen mikä vain lauantai. Sain myös tollasen oppaan "tervetuloa synnyttämään keski-suomen keskussairaalaan"[:D]

Niin ja Jyväskylästä siis minäkin, joten outoa jos Memuli ei vielä tänäkään päivänä ole moista kutsua saanut[8|]

Tampereella ainakin on parhaimmat välineet ja hoidot, näin mä uskon ainakin. Tuleehan sieltä noita nelosen sairaala-ohjelma kuvauksia, ja siten pystyy tutkimaan millanen paikka se on.
Taysiin ei pääse muita vierailijoita kuin tuore isä(/tukihenkilö) ja lapsen mahdolliset sisarukset. Mitäs pidätte siitä?

En mä osaa oikein sanoo haluanko Hämeenlinnaan ketään muita mua ja vauvaa kattomaan kun avopuolisoni. Ei oikein osaa kuvitella oisko se kivaa vai ei... Kai se riippuu miten rankka koko synnytys tulee olemaan ja miten siitä ite lähtee toipuun, henkisesti ja fyysisesti. Jaksaako sitä vastailla kaikkien kysymykseen, ja alkaa kertaamaan heti synnytyksen kulkua.

PHKS sairaalassa sama homma, eli sinnekään ei pääse kuin isä/tukihenkilö sekä syntyneen lapsen sisarukset. Ite joudun olemaan siellä lähemmäs viikon, joten vierailukielto on mun mielestä ihan persiistä. Olis edes silloin tällöin jotain extraa niissä päivissä..

summerwine Viimeksi neuvolassa passitti tonne "synnytysvalmennukseen". Käytiinkin siellä viime lauantaina! Istuttiin vaan jossain bunkkerissa kalvosulkeisissa. Olis ollu kiva päästä kiertää osastolla mut niin suuri ryhmä oli et ymmärrän ettei onnistu. Ihan kiva oli kuitenkin käydä vaikka mitään uutta siellä ei tainnutkaan olla. Jokos sä kävit siellä?

Niin ja Keski-Suomen keskussairaalassa osastolle pääsee lapsen sisarukset ja puoliso. Sitten illalla on parin tunnin vierailuaika isovanhemmille. Muita vieraita voi tavata kanttiinissa.

memuli: voi eij, minä kun luulin että pääsen kiertelemään paikkoja[:(] eli vielä en ole käynyt, jääkin varmaan tuonne toukokuun puoleen väliin ennenkun tuon miehen kanssa yhdessä päästään. No mutta, kai tuokin sitten parempi on kun ei mitään. [8|] ois ollu vaan niiiin kiva nähdä ihan omin silmin luonnossa niitä huoneita ja kaikkia juttuja mihin sitten kesällä joutuu/pääsee [:)]

meillä on tuolla kainuun keskussairaalassa ihan sellanen päivä varattu että pääsee isona ryhmänä kiertelemään ja katsomaan synnytyssalia ja osastoa ym tiloja ja kätilöt kertoo synnytyksestä ja kivunlievityksestä yms..20.5 ollaan me menossa. Tuntuu kyllä ihan mukavalta että pääsee vähän vaklaamaan paikkoja ennen h-hetkee[:D][:D]

Täällä käyty eilen siellä synnytysvalmennuksessa ja eihän siellä oikein mitään uutta tietoa tullut[8|] Ainoastaan se että ammeita ei ole missä halutessaan voisi olla, huoneet ovat ahtaita ja pieniä ja tälläkin hetkellä siellä on niin monta naista että käytävillä odottelevat vuoroaan synnytyssaliin ja tilanne pahenee, koska kesän aikana on laskettuja aikoja n.300kuukaudessa, ilokaasua ei enää saa jne [:D] Ja sitten hymy huulilla viimeisenä kertoi että tervetuloa synnyttämään [:D][:D]

Takaisin