varmaankin riippuu melko paljon siitä, asuuko kuinka isossa kunnassa ja mikä siellä on odottavien äitien tilanne. Esim. täälläkään ei ole ollut neuvolassa mitään puhetta perhe/synnytysvalmennuksesta, mutta tuo nyt johtuu ainakin täällä siitä, että odottavia äitejä on niin vähän, että vielä eivät sitä järjestä. En ole kyllä aikaisemminkaan noissa käynyt, kokenut ne melko turhaksi, ja edelleen olen vähän sitä mieltä. Synnytyssairaalaankaan täällä ei pääse tutustumaan, johtuen töpselinuhasta, mutta mulle se onkin tuttu paikka. Mulle ei siis noi niin tärkeitä juttuja.
Mutta ensisynnyttäjälle? Tietysti tuo tutustuminen synnytyssairaalaan olis varmaankin tarpeen ja vois vähän helpottaa sitä mahdollista pelkoa, mitä tuntee koko operaatiota kohtaan. Ilmankin selviit, se on varma. Kyllä ne ihmiset siellä sairaalassa kertoo mitä tehdä. Ja voi olla, että vaikka olis käynytkin tutustumassa, siinä jännityksessä kaikki muistot katoo päästä [:D] Tuo perhe/parisuhde/kasvatus osio.. Enpä tiiä, eiköhän jokainen opi nuo asiat ihan elämällä, ei tunneilla. Ja toivottavasti jokainen meistä on tota osiota jo jonkun verran oppinutkin, sitä tarvitaan.
Mutta jos on kiinnostunut eri tavoista synnyttää, google on varmaankin aika kätevä. Hae oman sairaalan kaikki vaihtoehdot ja sitten niistä tietoa googlesta sekä esim näistä keskustelupalstoilta. Sillä tavalla saa ehkä kuitenkin loppujen lopuksi melko laajaa tietoa, plussista ja miinuksista, jos osaa rivien väleistä lukea. Jopa paremmin, kuin esim sairaalassa. Niin mä taisin tehdä ensimmäistä odottaessani, vaikka en synnytystä suunnitellutkaan järin pitkälle.