Meillä esikoisella selkeitä nepsyoireita, mutta emme ole aikeissa hakea diagnoosia, ellei lapsi itse koe sille jotain tarvetta teini-iässä, tai ellemme yhtäkkiä koe tarvetta lääkitykselle. Lapsi tietää jo mikä on ADHD, ja mitä se tarkoittaa hänelle, eli mitään ahaa-elämyksiä ei ole luvassa, vaikka diagnoosin kävisikin myöhemmin hakemassa. Päiväkodista asti, ja edelleen nyt koulusta, olisi ojattu tutkimuksiin innokkaastikin, mutta olemme todenneet, että asia on tiedossa ja saatte kohdella häntä kuin hänellä olisi jo diagnoosi, mutta tässä vaiheessa emme halua rajata häntä minkään asian ulkopuolelle. Hän saa lähempänä aikuisuutta päättää, haluaako hän otsaansa leiman. Koulu tämän ymmärsi oikein hyvin, ja sieltä todettiinkin, että koulussa tosiaan tukea annetaan oireiden ja tarpeiden perusteella, ei diagnoosin, joten sama tuki tulee ilman diagnoosiakin. Koulusta sanottiin myös, että erityistä tukea lapsi ei tule koskaan saamaan, koska hän on akateemisesti lahjakas, ja ainakin meidän alueella erityisen tuen ehtona on oppimisvaikeudet. Tällä hetkellä lapsi on koulussa ikätasoaan edellä kaikissa aineissa, vaikka nepsyoireilua on runsaasti.