Omat unet - mihin aikaan menet nukkumaan?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Lasten nukkumisesta on puhetta silloin tällöin, mutta miten meidän äitien (ja isien) nukkuminen. Mihin aikaan menet nukkumaan? Saatko nukkua yön yhtäjaksoisesti?

Itselläni meni nukkumaanmeno lapsen kesälomalla vähän turhan myöhäiseksi enkä sitä ole saanut siirrettyä. Nykyisin menen unille klo 23-00. Olisi hyvä jos tuo 23 olisi se aika jolloin viimeistään olen unilla, kun herätys on viimeistään seitsemältä. Herätyksiä on nykyisin vähemmän, kun poika on oppinut nukkumaan vihdoin omassa sängyssään, mutta aina välillä hän herättää silti kesken unien. Ja toisinaan hän pomppaa kuudelta virkänä sängystä ja tulee herättämään ensimmäiseksi äidin. Yleensä hän menee siitä itsekseen leikkimään ja itse jatkan unia.
 
Menen puolenyön tietämillä nukkumaan. Vaikka lapsi on jo viisi en saa kovinkaan usein nukkua kokonaisia öitä, kun hän herää ja tulee herättämään.
 
23-00 välillä yleensä menen. Joskus voi vähän venahtaa yli, harvemmin aiemmin, paitsi nyt alkuraskauden aikana pari kertaa on aiemmin tullut nukahdettua. Herätys on useimmiten 7-7.30 välillä, poika silti usein on jo aiemmin hereillä ja tulee kiskomaan äitiä sängystä. Lähiaikoina on myös tavallista enemmän tultu kesken yön viereen nukkumaan.
 
Puoli yhdentoista aikaan menen nukkumaan. Lapsi nukkuu kyllä yönsä, mutta aika usein käyn antamassa astmalääkettä yöllä ja joskus lapsi herää käymään pissalla eikä siitä vielä itse selviä ilman apua. Nukahdan heti uudelleen.
 
Olen viime aikoina ollut ihan mahdoton tämän suhteen. Luen tai katson Netflixiä yli puolenyön, käyn nukkumaan 1-2 aikaan. Silloin vauva yleensä herää syömään, sitten nukutaan yhtäjaksoisesti tai yhdellä herätyksellä 7-8 asti. Usein otan päikkärit vauvan kanssa, mutta aina se ei ole mahdollista. Olen siis väsynyt vaikka lapset nukkuvat 11h ja pienempi herää vieressä tuhisemaan eli en sitä edes aamulla muista.
 
Yleensä se venähtää sinne 23-00 tienoille, vaikka aamulla saattaakin olla aikainen herätys, en vaan osaa mennä aiemmin nukkumaan.
 
Olen yö kukkuja ja monesti tulee mentyä nukkumaan vasta 2 aikoihin, aamulla herään pojan kanssa 7-8 välillä. Tykkäisin nukkua aamulla pitkään mutta lapsi on aamuvirkku
 
Pakko myöntää, että nyt on unirytmi muuttunut, eli menen myöhemmin nukkumaan kuin ennen: 23-00 välillä. Joskus viikonloppuna iltamissa 1-2 aikaan. Mies menee töihin useimmiten 10-12 aikaan ja hänen kanssaan sitten töiden jälkeen kukutaan. Joskus hän valvoo vielä pidempään, jos pelailee. Itse en saa nukutuksi kunnolla, jos valvon aamuun.

Rytmiä on vaikea käydä muuttamaan, kun nukun aamulla pitkään. Nukun tällä hetkellä itselleni harvinaisen pitkiä ja todella sikeitä unia. Johtunee meidän unelmaisesta sängystä (180cm ja uusi, ihana petari) ja raskaudesta. Viime yönä nukuin 10,5 tuntia ihan putkeen :biggrin Aika shokki varmaan sitten, kun lapsi valvottaa o_O Kylässä kapeissa sängyissä/ilmapatjoilla ja vierailla tyynyillä en osaa yhtään nukkua. Jos yövytään jossain, otan oman patjan mukaan ja nukun lattialla. Silloin on paras mahdollisuus onnistua :wink

Oma sänky paras sänky, paras investointi ikinä :Heartred
 
En näköjään ole ainoa, joka kukkuu herkästi puoleen yöhön. :grin Vähän kadehdin Mamiliksin hyviä unia. Varmasti huippua että saa nukuttua sikeästi.

Yölento, meidän poika selviäisi vessassa käynnistä ilman apua, mutta herättää silti melkein joka yö. Ehkä hän joskus vielä osaa mennä vessaan ilman että tarvitsee käydä ilmoittamassa että on vessahätä. :rolleyes:
 
Mä kuulun geeneiltäni vähemmistöön joka on ilta/yövirkkuja. Menen nukkumaan klo 24-02. Olenkin viikolla aina väsynyt kun unet jää puoleen mutta en osaa nukahtaa aiemmin. Lomilla valvon usein 3-4 asti. Onneksi lapsi on perinyt mun geenit niin vapaapäivinä saadaan nukkua 9 asti kaikki. Oma haasteensa onkin saada lapsi riittävän ajoissa nukkumaan, mutta en yritä siinäkään pakottaa, koska tiedän että se pahentaa asiaa.
Mulla meni vuosia ennen kuin ymmärsin omat unihaasteeni ennen kuin törmäsin yhteen uni tutkimukseen. Luinkin niitä sitten useamman. Ihmiset kuitenkin jakautuvat aamuvirkkuihin (<10%), perusnukkujiin (n. 80%) ja iltavirkkuihin (<10%). Tämäkin asia jää työnantajilla useimmiten hyödyntämättä. Suomessa oudosti on hyväksyttävää olla aamuvirkku mutta iltavirkkuja pidetään milloin minäkin. Johtuu kai vanhoista maatalousajoista. Paljonhan on puhuttu ja tutkittu että koulujen alkua pitäisi myöhentää ja moni firmakin toimisi paremmin 9-17. Mutta tuskin Suomessa siihen muutosta tulee.
 
Meen 21.30-23 välissä nukkumaan, riippuen siitä monelta lapset on nukahtanut ja onko seuraavana aamuna töitä vai ei. Yleensä viikonloppuisin tulee valvottua myöhempään, kun tykkään katsoa ohjelmia ja nauttia lasillisen viiniä sitten, kun olen saanut lapset nukkumaan.
 
En näköjään ole ainoa, joka kukkuu herkästi puoleen yöhön. :grin Vähän kadehdin Mamiliksin hyviä unia. Varmasti huippua että saa nukuttua sikeästi.

Yölento, meidän poika selviäisi vessassa käynnistä ilman apua, mutta herättää silti melkein joka yö. Ehkä hän joskus vielä osaa mennä vessaan ilman että tarvitsee käydä ilmoittamassa että on vessahätä. :rolleyes:

Onhan se tosi mukavaa, mutta kyllä joskus tulee kaikesta huolimatta nukuttua huonosti. Ja sitten pikkuisen rääkyjän tullessa kuvioihin, asia voi olla taas ihan eri :grin Ellei hän oo yhtä helppo kuin itse olin vauvana. Mutta katsotaan nyt se rakenneultra ensin.. En kuulemma paljon kitissyt päivisin tai öisinkään. Enemmän vaan olin mielenkiinnolla katsellut juttuja, räveltänyt tavaroita ja kokeillut asioita, tykännyt saduista ja tisseistä. Kävelemään täytyi päästä alle 10 kk iässä :biggrin
 
Täälläkin yksi iltavirkku, puoleenyöhön tulee monesti valvottua, ennen tuli valvottua kyllä pidempään, mutta muksu herää nykyisin niin aikaisin, että äitistäkin loppuu virta aiemmin kuin ennen. :hilarious: Itselle luontaista olisi kyllä nukkua vielä pätkä aamullakin, huomaa että väsyttää ihan eri tavalla kun herää aikaisin vaikka olisi muuten samanlaiset yöunet takana.
 
Nyt kotona ollessa klo 22-23, kun saa aamulla nukkua. Töissä ollessa menin klo 20-21. Olen aina ollut tosi huono nukkumaan, herkkäuninen ja vaikea saada unta illalla, sekä yöllä kun herää.
 
Takaisin
Top