Oman vaatekoon palautuminen

Rouva L.

Jostain jotain jo tietävä
Miten on, palautuuko rinnat ja takamus ikinä (pari vuotta) takaisin samaan kokoon kuin ennen synnytystä ja imetystä, vai joudunko heittämään kaikki vähänkään tiukat vaatteet kiertoon?
Hirveetä treeniä en aio tehdä, mutta en ennekään ole mikään himourheilija ollut, mutta kunnossa siltin pysy(i)n (ratsastus, tallityöt, kaksi koiraa, maatalo...).
Ihan hyvä syyhän tämä on uusia vaatekaapin sisältö, muttakun se on niin pirun hankalaa, kun on näin pitkä ja asuu paikkakunnalla jossa on tasan yksi vaatekauppa. ;)
 
Itselläni ainakin palautui molempien lasten välissä ja nyt kolmas tuloillaan, joten toivottavasti palautuu vielä kerran! Mitä nyt ilman liivejä tissit roikkuu hieman matalammalla, mutta kupppikoko on imetyksen jälkeen palautunut entiseen. Samaten vaatekoko on sama kuin ennen, ehkä vatsanahka vaan vähän löysempi kuin ennen ja siksi en kovin tiukkoja paitoja tykkää pitää, tosin tiukempi alustoppi saa senkin aika hyvin kuriin. Joten toivoa on! :)
 
Hmm... Varmaan riippuu aika paljon ihmisestä ja siitä, mitä on valmis tekemään asian eteen. Toisten ei tarvitse tehdä juurikaan mitään ja toiset joutuu treenaamaan hullun lailla. Itse olin yllättynyt kun omat shortsit menivät päälle jo 4 vko synnytyksen jälkeen. Lempparifarkut menevät vasta nyt (8 kk synnytyksestä), mutta eivät tunnu hyvältä päällä :( joten saavat lähteä kirpputorille. Rintojen ympärysmitta pysyi samana, mutta kuppikoko kasvoi b:stä d-kuppiin :) mutta rinnat kyllä hieman roikkuvat. No, ei sillä juurikaan väliä. Löysää vatsanahkaa on vielä vähän ja tuskin mulla enää mitää six pack -vatsaa tulee olemaan.Olen suht aktiivisesti harrastanut liikuntaa synnytyksen jälkeen, mutta lähinnä pysyäkseni kunnossa ja saadakseni hengähtää lapsen hoidolta. Uusia farkkuja ja rintsikoita lukuunottamatta muita vaatteita ei ole tarvinnut hankkia synnytyksen jälkeen. Tietysti se välivaihe, kun omat vaatteet olivat vielä liian pienet ja äitiysvaattee jo liian suuret, oli ärsyttävää!!!
 
Olen miettinyt täysin samaa kysymystä. Tosin itse palauduin ihan vain muutamassa kuukaudessa, mutta olen pienempi KUIN ennen raskautta. Raskaana ollessani minulta lähti pyöreä takamukseni sekä 7kk kestäneen imetyksen jälkeen lähti vikatkin rinnat, jotka luoja olivat suonut. Silläpä mietinkin, että kun muuten palauduin todella noin 2kk menessä, en tosiaan urheillut vielä silloin, mutta kuitenkaan rintani eivät ole palautuneet ennen raskautta - vaiheeseen. Tosin imetyksen lopettamisesta on vierähtynyt hetken päästä vasta 3kk. Palautuvatkohan ikänä? 
 
Malli ei välttämättä palaudu samaksi, vaikka kilot lähtevät. Esim. lantio voi leventyä pysyvästi ihan vaan sen takia, että lantio levenee ennen synnytystä ja synnytyksen aikana, että lapsi mahtuu tulemaan.
 
Heippa.

Tuolta helmikuisista synnyttäjistä hyppään vauva-arjen seasta takaisin keskustelupalstoille.
Itellä samat housut kuin ennen raskautta mahtuivat päälle viikko synnytyksen jälkeen. Rinnat toki isommat ( mutta eivät merkittävästi). Maha toki vähän "veltto" vielä, mutta luulen että vaunulenkit ja kotipuuhastelut antavat sillekin kyytiä. Raskauskiloja tuli 8, joista jäljellä 2.

Kyllä tätä touhua riittää niin kilot tuntuu lähtevän vauhdilla. Toki kroppa on "pehmeämpi" kuin ennen raskautta, mutta saahan se sitä ollakin.
 
Poikani nyt n. 1,5 v ja olen vasta nyt palautunut omiin housukokoihini ja paitakokoihini.
Ihan pieni pömppömasu on, jos en yhtään jännitä, mutta sekin on kiinteytynyt paljon.
Mahaa en ole niin hirveästi reenannu ja aion nyt tässä kevään aikana tehdä muutoksen ja tehdä vatsoja kun muistan.
Vatsalihaksien väliin on jäänyt raskaudesta n. 1 cm rako, joka voi juuri aiheuttaa tuota pömpötystä. Sitä ei voi ehkä korjata kuin leikkauksella ja en sellaiseen menisikään, ku ei tiedä tekeekö joskus vielä lapsia.

Mutta kyllä on hyvä fiilis, kun painaa nyt jopa yhden kilon vähemmän ( :D), mitä ennen raskautta.

Ikää mulla 22, joten ei voi sanoa kohdallani, että "nuorena kroppa palautuu nopeammin".
Olen aina ollut liikunnallinen, paitsi joskus kun olin masentunut en liikkunut ja lihosin.
Mutta yleensä olen painanut 58-62 kg :)
Raskauden aikana en uskaltanut jumpata, ku jo viikolla 8 tuli sitten suppareita jumpatessa ja selkää alko koskemaan.
Joten liikunta jäi ensin kävelyyn, pyöräilyyn ja loppuraskaudesta uintiin. Kiloja tuli n. 25, vaikka yritin myös syödä suht terveellisesti ja liikkua.
 
On aika pitkälti totta mitä miu-82 totesi, että ei se vaatekoko välttämättä koskaan palaudu samaksi. Mie olin ennen tätä uutta raskautta kiloissa mitaten kevyempi kuin ennen ensimmäistä raskautta, mutta silti jotkut vaatteet kinnas. Ja syy ihan vaan se, että a) rinnat oli jääneet hieman isommiksi ja b) vartalon mittasuhteet yleisesti olivat muuttuneet. EHKÄ ahkeralla kuntosaliharjoittelulla ois voinu saaha muutoksia aikaan, mutta EVVK. Olen tyytyväinen kroppaani tällaisena. :) En haluais lapsen saatuani näyttää teinitytöltä, joka on langanlaiha ja lättäperse. Enkä oo kuitenkaan ylipainoinen tai muutenkaan pyylevä, ihan normaalikokoinen naisenalku.:) Riittää, ettei mitkään läskivanteet roiku housujen päällä syystä, että en välittäis ulkonäöstäni.
 
Mulla on nyt 4kk synnytyksestä ja menee jo normi farkut jalkaan, tosin olen huomannut että lantio on paljon leveämpi kuin ennen. Onneksi nyt on muotia korkeavyötäröiset housut jotka on ihan täydelliset nyt kun masu vielä vähän roikkuu, suosittelen :D

Mulle tuli raskauskiloja peräti 20, lähtöpaino oli 52kg, ja muutama viikko synnytyksen jäkeen paino tippu lähes samaan mistä lähdettiinkin. Rinnoista en osaa sano mitään koska imetän vielä, mutta mulla on alunperinkin niin pienet rinnat että tuskin ne siitä enää ainakaan pienemmiksi menee, ehkä riippuvammiksi, mutta sitä varten on push-upit keksitty.
 
Raskausaikana mulla paino jojoili, välillä paino oli noussut muutaman kilon ja taas välillä olin laihtunu muutaman kilon. Loppujen lopuksi paino nousi 3 kiloa koko raskausaikana ja synnytyksen jälkeen oli tippunu 5 kiloa. Oon normaali painoinen ja painan nyt muutaman kilon vähemmän kuin ennen raskautta. Elikkä mulle vaatekoko hieman pienempi kuin ennen raskautta, mutta että olisin täysin tyytyväinen, pitäis pujottaa vielä muutama kilo. Kroppa kyllä joka paikasta hieman löllömpi kuin ennen raskautta, kun ei tullut paljon urheiltua raskausaikana, mutta tässä oon kovasti yrittäny lihaksia saada takaisin että kiinteytyis samanlaiseks ko ennen. :)
 
Itsellä tuli n. 10kg painoa lisää raskausaikana. n.1kk päästä olin lähes lähtöpainossani (tekemättä oikestaan mitään). Pari kuukautta meni niin olin pari kiloa kevyempi kuin ennen odotusta. Nyt en millään saa painoa enää nousuun, vaikka kovasti tahtoisin olla saman painoinen kuin ennen raskautta. Vaikka kuinka söisin säännöllisesti ja tukevasti, ei vain nouse. Rinnatkin pienentyivät n. kuppikoolla sen jälkeen kun imetys ei lähtenytkään käyntiin.. Ja näille sijoille sitten jäänyt... Mutta samaan vaatekokoon kuitenkin pääsin.
 
Mulla tuli raskaudessa reilu 10 kiloa ja kilot lähtivät kyllä nopeasti pois varmaan kuulaudessa/parissa. Löysäähän mulle jäi vatsanseudulle, mutta mahduin kyllä hyvin kaikkiin vaatteisiin mitä käytin ennen raskautta, eikä siihenkään mennyt montaa kuukautta. Mutta sanoisin näin, että on varmasti ihan ihmiskohtaista miten raskauskilot lähtee ja millainen vartalo on raskauden jälkeen. :) Ja ikää on 24 vuotta eli en tiedä vaikuttaako se mitenkään tähän asiaan. :D
 
Minulla imetys piti raskauskiloista tiukasti kiinni ja olen varmaan nyt jo suurinpiirtein samaa kokoa kuin ennen raskautta. Tytöt ovat 1v4kk, imetyksen lopetin puolitoista kk sitten. Kaksosista tuli yhteensä 19kg.
 
Itseäni ei pelota niinkään vanhaan vaatekokoon palautuminen vaan mahtuuko vanhat kengät jalkaan ja sormukset sormeen enää milloinkaan :eek: Synnytyksestä on kyllä vasta kaksi viikkoa mennyt...
 
14 viikon kuluttua olin samassa painossa kuin ennen raskautta. Omat vaatteet menee kyllä päälle, mutta lihakset on kadonneet. Jalan koko ym. säilyivät ennallaan. Imetys ei kyllä minuakaan laihduta, vaikka liikun paljon päivittäin ja ruokailutkin on kohtuullisia. Vielä voisi muutama kilo lähteä, mutta ehkä sitten kun imetys loppuu. Vauva nyt 6kk
 
Palauduin kyllä suht helposti mitään ihmeitä tekemättä lähtöpainoon ja pienellä liikunnalla tuli lihaksetkin takaisin, mutta on asioita, jotka muuttuivat kyllä lopullisesti. Näin kuusi vuotta synnytyksen jälken voin kertoa, että: Rintojen koko kasvoi, mutta nyt ennen terhakat tissit roikkuvat jonkin verran. Vaikka paino putosi lähtölukemiin, eivät raskautta ennen käytetyt alaosat enää mahtuneet - lantio leveni lopullisesti jonkin verran. Kengänkoko kasvoi numerolla, ja jouduin lahjoittamaan kaikki ennen raskautta käyttämäni kengät siskolle. Ja pieni ihoröllykkä vatsan päälle jäi, vaikka vatsalihakset sieltä alta vilkkuvat välillä. Mutta hirveän yksilöllistä tämä toki on! :)
 
Mä oon tässä miettinyt. Menin tilaan H&M:ltä tämmöset talvijuoksutrikoot, no otin sit kahta kokoo, m ja l. Oon ennen aina mahtunut m kokoisiin housuihin eli 38 tai 40. Mut nyt raskauden aikana housut on ollu l tai 42.. L koon trikoot meni jalkaan ja tuntu nyt hyvältä, mutta rupeeko ne sit kumminkin "roikkuun" kun oon synnyttänyt? :D M kokokin meni kyllä jalkaan (vähän suuremmalla änkeemisellä kylläkin) mutta ei ylös asti koska maha. Nyt en oikein tiiä mitä pitäis tehdä :DD Että jääkö musta tää 42 kokonen vai "palaudunko" omaani... kilojakin tullut kyllä raskauden aikana kiitettävää vauhtia. Nimittäin yli 20 kiloo. Rv 39+1 ja 10.10 käynnistys.
 
Takaisin
Top