Omakotitalo: Lapset eri kerroksessa vs. kaikki samassa kerroksessa?

Usvaus

Oman äänensä löytänyt
Olen ongelman äärellä, johon kaipaisin kokemuksia ja mielipiteitä? Ehkä löytyisi jopa tutkimustuloksia?



Haluaisin olla tulevaisuudessa läheinen pienten poikieni kanssa (nyt 4kk ja 2v). Asumme nyt talossa, jossa poikien omat huoneet tulisi olemaan yläkerrassa, kun itse asumme alakerrassa (jossa myös keittiö ja olkkari). Ajattelen, että jos asuttaisiin kaikki samassa kerroksessa, kasvaisimme läheisemmiksi. Voisin helpommin seurata, mitä pojat puuhaa, miten läksyt hoituu, mikä on mieliala jne. Voitaisiin helposti jutella niitä näitä. Toki sitten vanhempana pojat olisivat tyytyväisiä, kun saisivat olla vanhemmilta rauhassa. Mutta nyt mietin ihan pikkulapsiaikaa ja ala-asteikää.


Laittaisitteko omia mielipiteitä? Nykyinen talo on muuten ihana, mutta tuo kaksikerroksisuus häiritsee. Ja näkökulmana tosiaan pääasiassa se (henkinen) läheisyys lasten kanssa.
 
Meillä on keittiö ja olohuone alakerrassa ja makuuhuoneet yläkerrassa. Ei siis täysin sama tilanne, mutta ajatuksia löytyy silti. Meillä on 1,5v ja tokaluokalle menevä lapsi. Isommalla on oma huone, mutta suurimman osan ajasta hän viettää siellä missä vanhemmatkin. Eli olohuoneessa. Läksyt hän teki ainakin vielä ekalla ollessa sohvalla tai keittiön pöydän ääressä.

Tähän vaikuttaa varmaan kuitenkin lapsen luonne. Esikoinen on kaivannut pienestä pitäen paljon seuraa ja läheisyyttä. Ehkä toisen luontoinen lapsi sulkeutuisi herkemmin toiseen kerrokseen omaan huoneeseensa.
 
Kyllä mulle alakoululaisen ja sitä nuoremman makkarin pitää olla samassa kerroksessa mun kanssa.
Voisiko toisen yläkerran huoneista muuttaa teidän makkariksi, toisessa nukkuisi pojat. Alakerran makkari olisi yhteinen leikki/touhu/ läksyhuone.
 
Meillä oli tuo tilanne kun olin lapsi, ja vanhempien hartaasta yrityksestä huolimatta ei yläkerrassa asuminen onnistunut ennen kuin yli 10-vuotiaana. Me lapset nukuimme sitten alakerrassa vanhempien makuuhuoneen kovalla lattialla, koska sänkymme olivat yläkerrassa. Pidin itse tuota aivan kohtuuttomana, ja siksi meidän perheessä lapset siirtyvät nukkumaan kauemmaksi vasta kun itse niin haluavat.
 
Meillä 2 makkaria yläkerrassa ja 2 alakerrassa. Silloin kun kaikki lapset olivat pieniä nukuttiin kaikki samassa kerroksessa ja "ylimääräiset" huoneet oli pyhitetty pelkästään leluille ja toinen miehen työhuoneena.
Nykyään 8v ja 6v nukkuvat omasta halustaan omissa huoneissa yläkerrassa. Me vanhemmat alakerrassa omassa ja pienimmät pojat 1,5v ja 4v jakavat huoneen.
2 kerrosta antaa hyvin omaa rauhaa lapsille ja myös meille vanhemmille kun lasten kavereita usein kylässä. Silti jos saisin ihan vapaasti valita talon pohjan, niin kaikki olisi samassa kerroksessa. Tämä puhtaasti omaa laiskuuttani, on itselle paljon isompi kynnys lähteä viemään jotain/siivoamaan yläkertaa kun en itse siellä aikaa juuri vietä.
 
Meillä alakerrassa on vain lasten makkarit ja kylppäri, eikä haittaa yhtään. Lapset ovat siis 2v ja 5v. Olen joka tapauksessa oikeastaan koko lasten hereilläoloajan heidän kanssa samassa tilassa. Ei tulla asumaan tässä monia vuosia, niin ehkä siksikään ei ole tullut ajateltua pitemmälle. Toki esim. teininä varmasti jotkut arvostavat omaa rauhaa, mutta olohuoneessa ja keittiössä monesti varmasti tulee vietettyä paljon aikaa kaikki yhdessä monessa perheessä, luulen.
 
Meillä on kaikki makuuhuoneet yläkerrassa. Tokaluokkalainen tykkää puuhailla myös itsekseen omassa huoneessaan ( jos siis on kotona, eikä kavereineen ulkona), mutta 2,5v ei ikinä halua olla huoneessaan yksikseen, joten lelukaaos on nyt olkkarissa.

Olisihan se kiva, jos olisi tilaa ns. leikkihuoneelle, mutta kun ei, niin ei. Puolet olkkarista on jo nyt työhuoneena.

Ja meidän lapsilla on niin iso ikäero, ettei samassa huoneessa nukkumisesta tulisi yhtään mitään.
 
Meillä on vanhempien makkari alakerrassa, lisäks alhaalta löytyy yks makkari lisää jossa 6v tyttö ja 4v poika tällä hetkellä nukkuvat. 1,5v poika nukkuu meidän kanssa.
Yläkerrasta löytyy yks makkari, ja ootan et esikoinen haluais siirtyä sinne ja saatais toi 1,5v pois meidän makkarista 😅
Mulla itellä on iso perhe, meitä lapsia on 5, ja mun kotitalossa vanhempien makkari on aina ollu alakerrassa ja me lapset yläkerrassa. Kukaan ei kokenu sitä mitenkään huonoks, meille lapsille ärsyttävin asia oli lähinnä se et jos piti vaihtaa vaatteita tms ni aina piti mennä yläkertaan 😄 ja meidän perheessä ollaan kaikki tosi läheisiä keskenään.

Me ollaan just rakennettu tää talo joten tässä on nyt asuttava :D
 
Meillä on pari makkaria yläkerrassa, master bedroom ja lastenhuone. Mutta eiväthän ne lapset siellä viihdy, pyörivät minun jaloissa tässä keittiö-oh -akselilla. Yläkerran makkarissa nukkuvat 6v, 4v ja 2v. Myöhemmin on tarkoitus laittaa 2 & 2 huoneisiin, tytöt ja pojat, kunhan ikää tulee lisää, kenties sitten johonkin alakerran huoneeseen. Ainakin nyt asetelma on helppo, nukkumaanmenoa ei vastusteta kun saavat olla yhdessä, ei haittaa vaikka äiti ja isi tulevat myöhemmin nukkumaan talon toiseen päätyyn.
 
Takaisin
Top