Oma palautuminen

jojoba

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuunmammat 2015
Marraskuiset 2021
Kuinkas täällä on mammat palautunut synnytyksestä? :)
 
En oo aiemmin täällä kirjoitellut, mutta lueskellut juttuja jo pidempään.. Ajattelin nyt kuitenkin jotain raapustaa kun muita vastauksia ei vielä ollut...

Meidän poika syntyi sektiolla 20.5. eli tasan 2 kk sitten. Tänään kävin ensimmäistä kertaa vaa´assa synnytyksen jälkeen ja vaaka näytti tasan samaan lukemaa kuin ennen raskautta. Kilot ovat varmasti karisseet siinä kun en mukamas koskaan ehdi syödä ja ruokakaan ei oikein maistu enää samalla tavalla kuin raskaana ollessani.

Itse olin sektion jälkeen todella kipee viikon verran ja neuvolassa sanottiin ettei neljään viikkoon saa nostella ja tehdä muuta kuin touhuta vauvan kanssa, edes siivota ei kuulemma saanut. En tosin täysin pystynyt suositusta noudattaa. Salilla ja lenkillä oon nyt käynyt about kuukauden päivät. Hyvin varovasti lähdin liikkeelle, mutta nyt tuntuu ettei leikkauksesta ole muuta harmia kuin siistin näköinen arpi.

Jojoba: Miten sinä olet lähtenyt palautuu?
 
Hyvin täälläkin palauduttu, eppari tehtiin synnytyksessä ja neljä tikkiä tuli, hyvin on se parantunu mut tuntuu että pikkasen kiristäis.. normaaliako? sen kun tietäs.. :D Taitaa muutenkin kroppa oleen aika normaali ku ne saamarin menkatkin alko -_-' ois voinu olla kauemmin pois.. Muilla alkanu? :o Painosta en tiedä, viimeksi kävin vaa-alla kolmisen viikkoa sitten ja sillon oli vielä 3kg jäljellä kiloja.. eiköhän nekin ole jo lähteny (toivotaan ainakin :D )

Oot hattaramasu saanu salilla käynti luvan? Mulle sanottiin neuvolassa ku siitä kysyin et pitäs jättää se liikunta viel noihin vaunulenkkeihin jälkitarkastukseen asti :o ? ( ja mulla se on vasta ens viikolla) Syytä ei kyllä sanonu että miksi.
 
En periaatteessa saanut salilla käymiseen lupaa kun mulla ei oo vieläkään ollut jälkitarkastusta. Meidän neuvolassa kuulemma kaikki ajat täynnä.  Mutta menin oman voinnin mukaan, tuntui että jaksaa nyt mennä ja aloittelinkin siellä treenit hyvin hyvin kevyesti.

Mulla ei oo menkat vielä onneksi alkaneet, mutta vähän jo odottelen, että koskahan ne alkaisi?!
 
Mulla on kans jojoba tota kiristyksen tunnetta. Mä luulisin sen johtuvan siitä arpikudoksesta, jonka parantumiseen menee kuitenkin oma aikansa.

Mulla ei tehty epparia, ehkä juuri siitä johtuen tulikin sitten melkoset toisen asteen repeämät ja nirhaumat. Tikkejä tuli reilusti yli kymmenen (lopetin laskemisen kymmeneen ;D) ja pienten häpyhuulten nirhaumat aiheutti tuskaisat vessakäynnit vielä viikko synnytyksen jälkeen.

Pari viikkoa synnytyksen jälkeen olo oli jo melko normaali, lukuunottamatta tota kiristyksen tunnetta. Mitään kipuja tms ei kuitenkaan enää ollut ja istuakkin pystyi jo täysin normaalisti.

Mulla tuli painoa raskauden aikana n. 8kg ja viikko synnytyksen jälkeen painoin saman verran, kun ennen raskautta. Nyt alkaa pikkuhiljaa mahakin palautumaan, eikä tossa eessä röllötä enää niin kauheen pahaa ihomakkaraa :D

Jälkivuoto on nyt viikon ajan ollu toooodella niukkaa, lähes olematonta. Menkat ei oo vielä alkanut, onneks :)
 
Okei, eli kiristyksen pitäisi olla normaalia :D Mullakin oli viikko synnytyksestä tuskasta käydä vessassa.. sitä ei pystyny tehä ilman käsi suihkua.

Mulla kesti verinen jälkivuoto onneksi vaan puoltoistaviikkoa ja sitä niukkaa noin viikon eli helpolla pääsin :)

 
Terve!

Täällä kiireellisestä sektiosta nyt 3 viikkoa ja 1 päivä. Leikkaushaava on parantunut hyvin, rupikin on jo irronnut eli sellainen punainen "hymysuu" vain jäljellä. Vatsa sen sijaan edelleen arka eli kun esim vauva syö sängyllä ja välillä potkii mahaani, sattuu todella paljon ja pakko panna heti käsi väliin. Kipu on haavaa ylempänä noin 2 - 6 cm korkeudella sellainen "kaistale". Sisemmät leikkauspinnat taitavat siten parantua hitaammin, 7 kerrostahan käsittääkseni vatsan kerroksia avataan leikkauksessa. Ja vatsalihakset. Sängystä on pakko nousta aina kyljen kautta, suoraan ei pysty arkuuden vuoksi.

Eilen olin tosin hierojalla ekaa kertaa ja vatsallaan sellaisen lisätyynyn päällä. Ei sattunut ja oli ihanaa olla vatsallaan ekan kerran moniin kuukausiin! :)

Meillä ei ehditty ponnistusvaiheeseen ennen sektiopäätöstä, joten alakerrassa kaikki kunnossa ollut koko ajan - jotain hyvää sektiostakin...

Vauvamme on tosi rauhallinen ja nukkuu edelleen todella paljon, joten olen saanut levätäkin eli palautuminen sitäkin kautta hyvää, uskoisin.
 
Meillä poika synty 28.5. luonnollisesti. Ei repeämiä. ei tikkejä...Lähtöpaino oli 57kg ja viimeses neuvolas paino oli 73kg, tällä hetkellä vaaka näyttää 63kg. En oo jaksanu ressata painosta, pikku hiljaa se siitä putoaa ja masukin on jo palautunu tosi hyvin omiin uomiinsa. Hyvin palauduttu, poika synty la ja jo maanantaina oli sellanen olo et vois lähtee koiran kans lenkille. Ekassa neuvolassa terkka sano et oman voinnin mukaan mut ei viel vatsalihasliikkeitä, toisessa neuvolassa terkka sano et voi käydä salilla ja tehä kaikkee oman voinnin mukaan mut että kannattaa eka treenata lantionpohjanlihaksia kuntoon ennenkuin vatsalihaksia. Vaunulenkeillä alussa huomas että ottaa lonkkiin kävely, vissiin johtunu asentomuutoksista raskauden aikana mut enää ei oo mtään. Menkkoja ei oo vieläkään kuulunu, onneks...Minipillerit alotin jo 1kk neuvolan jälkeen ja ne on sopinu hyvin. Peittoa heilutettiin ekan kerran varmaan 2 vkoo synnytyksestä ja eka kerta jännitti kyl tosi paljon mutta ei se kipeetä tehny.
Kaikin puolin palautuminen on sujunu tosi hyvin, pelottavan hyvin. 
 
Takaisin
Top