Oma painonnousu

Hennamami

Oman äänensä löytänyt
En ymmärrä tätä painonnousua!! Mistä näitä kiloja oikeen tulee, kun oon lopettanu epäterveellisen ruuan syömisen, karkkia/leivoksia en juurikaan syö RD:n takia enkä juo sokerilimuja tai mehuja.. Mut silti, tänäänkin neuvolan vaaka näytti +3kg!!!! Oon ennestään jo ylipainoinen, joten kiloja ei ois tarvinnu tulla yhtään ylimäärästä. Äippäpoli-käynnitki stressaa nykyään ku kätilöt ja lääkärit on niin tarkkoja ton painon kanssa. Kamalaa mennä sinne taas ens kuussa, varmaan huomauttelee painonnoususta! Ei auta muu ku tehä lenkkiä aamulla sekä illalla. KKKKKELE!

Toi on kyllä tosi ärsyttävää, että jatkuvasti aina ja joka paikassa kytätää painoa ja kokoa! Ymmärrän että ylipainosta on haittaa terveydelle, mutta aina niille kiloille ei vain mahda mitään niinku nyt sinun tilanteessa.
Ikuinen vouhotuksen aihe on ylipainoisuus, mutta aina ei tarvitsisi olla. Murr...

Mulla raskaus on vielä suht varhaisessa vaiheessa (14+4),mutta kiloja on kertynyt jo 3-4 vaikka oon lueskellut ettei ensimmäisen kolmanneksen aikana niitä pitäis hirveesti kertyä jos syö terveellisesti ja normaali annoskokoja. Mulla ei juurikaan oo ollut pahoinvointia eikä oo tarvinnut oksennella ja oon lohdutellut itseäni että kilojen kertyminen johtuu siitä :)
Makeaa ja leivoksia syön tosi vähän koska raskauden myötä makea ällöttää.
Oon aina ollut normaalipainoinen ja oon miettinyt et toi raskauden aikainen painonnousu menee varmaan jotenkin perimässä koska äidillä paino nousi kuulemma myös nopeasti ja aika reilusti, mutta putos myös yhtä nopeesti synnytyksen jälkeen.
Mua myös hiukka ahistaa seuraava neuvolakäynti. Parasta olis kun osais olla stressaamatta sen takia ja hyvällä omallatunnolla kun kerran syö terveellisesti ja monipuolisesti :) tsemppiä ja stressitöntä odotusta.

Kyllä tuntuu et neuvolassa seurataan jokaista grammaa aika tarkasti mikä menee yli suositusten..:( Vaikka aika yksilöllisistä tuo painonnousu tuntuu olevan..osalla ei nouse juuri ollenkaan ja osalla sitten hirmusti.. Ei sitä kuitenkaan viitsisi kovasti yrittää painoo pudottaa raskauden aikana..

Itsellä onneksi noussut aika maltillisesti tuo paino, siinä suositusten rajoissa :) Ja toisaalta en jaksa stressaa asiasta niin kauan kun on itsellä hyvä olla..Fysioterapeuttikin sanoi kun kävin selkävian takia siellä alkuraskaudessa että ei pidä stressata ja syö sen mikä hyvältä tuntuu.. :) tärkeintä sitten vain on se ettei painonnousu jatku lapsen synnyttyä sitten pitäisi alkaa jo pudottelee..

Tsemiä odotuksee :)

Todella ikävää, jos tarttee stressata neuvolakäyntejä!

Itse olen 26v. vetelen herkkuja estotta, no yritän jonkun kohtuuden niissä pitää, mutta joka päivä on edes jotain pientä saatava, muuten menee järki!

Itse vältyin RD:lta, onneksi! Kauhistelin sitä, että miten kestän muka yli 3kk ilman herkun herkkua??? Onneksi ei "tarvitse" olla ilman :D
Mulla myös ylipainoa ennen raskautta, ja nyt tullut noin 11 kiloa lisää. Ensi alkuun itsekin stressasin neuvolan vaakaa, kun pelotti että siitä tulee sanomista.

Lihosin ensimmäisen 3kk aikana n. 4 kiloa. Sen jälkeen tuli tasasesti noin 1-1,5kg kuussa. Nyt sitten viimesellä käynnillä olikin tullut kolmessa viikossa huimat 2,5 kiloa! Silloin oli vielä lääkärikäynti kyseessä, ei TH ja pelkäsin, että nyt se naputtaa siitä jotain, mutta ei, sanoi vain että painoa on tullut ihan reippaasti, mutta itselle ei tullut minkäänlaista oloa, että hän olisi siinä syyllistänyt tai moittinut.

Itse en aio enää stressata tuosta asiasta, tiedän, että ei ole hyväksi terveydelle jne. mutta elämässä on muitakin asioita, kuin vaakaan kyttääminen. Itse olen myös vähän lohdutellut itseäni viime viikkoina herkuilla, on ollut niin paljon surua: huomenna menen oma äitini hautajaisiin.

Hyvää odotusta sinne!

Mun painoon suhtaudutaan neuvolassa (onneksi) ihan normaalisti, siellä ei valiteta liiallisesta noususta ja kehoiteta olemaan koko päivää ulkona.. Äitiyspolilla sen sijaan on käytäntö aivan eri. :D Mutta, mutta.. Oon nyt joka päivä aamuisin polkenu kuntopyörällä pikkuhiljaa lisäten pyöräilyminuutteja, nyt 20 min kerralla.. Eli n. 7,5km.. (riuskasti ei viitsisi lähtee liikkeelle, rupee paikat kolottamaan entisestään :D) ja illalla lähden vielä kävelylenkille.. Jos tää liikuntamäärä + terveellinen ruokavalio ei pudota painoa ni sitten en voi kyllä asialle mitään. :/

Itse oon nyt viikolla 16 ja paino on laskenut reilu 2 kiloa. Olen myös ihan normaali painoinen ja en tosiaankaan tiedä mistä tämä voisi johtua kun ruoka ja herkutki tuntuu maistuvan enemmän kuin saisi. Vähän pelottaa että millonkahan paino nouseekin yhtäkkiä jotain 10 kiloa. Ja asiaa ei auta yhtään kun poikaystäväni on himo urheilija ja syö karkkia ja suklaata joka ilta. Siinäpä sitä sitten yritellään pidätellä itseään kun toinen mussuttaa vieressä ja itse en kovin liikunnallinen ole. 

Pakko kai se on pikkuhiljaa ruveta syömään terveellisesti ja liikkumaan jos aikoo pitää painonsa kurissa. (siis ettei oma paino juurikaan nousisi).

Tsemppiä kaikille painonsa kanssa kamppaileville!

Mulla kans RD nyt jo toisessa raskaudessa. Eka raskaus oli RD:n takia ja sen kamalan seurannan takia ihan painajaista ja ei ollut hyvä, kun painoa tuli, mutta ei ollut hyvä myöskään painon lasku. Tästä tuli kokemusta kesähelteillä, kun ei ruoka maistunut kovinkaan hyvin. Nyt meneillään toinen raskaus (14+1) ja sain helpotusta seurantaan, kun lääkärille itkin ja valitin, ettei samanlaista kohtelua ja palautetta toivoisi pahimmalle vihamiehelleenkään. Lääkäri onneksi ymmärsi ja sovimme, että haen sokerimittarin neuvolasta ja tapaamme seuraavan kerran vasta rakenneultrassa toukokuulla. Siis valvonta ja valitus on osittain myös lääkäreistä ja hoitajista kiinni. :) Tsemppiä! Kannattaa yrittää puhua asiasta neuvolassa ja tarvittaessa myös lääkärille. Jospa sulla kans vähän helpottaisi tuo "kyylääminen". :)

Minna93: Tiedän tunteen. Myös mun mies ahtaa suuhunsa kaikkea mitä mä en saa. Ihan kamalaa. Yritä siinä sitten syödä jotain omenaa tms. ku toinen vetelee herkkuja. :/

Tiiulii: En viitsis oikeen ruveta valittamaan, sitten ne luulee siellä polilla etten välitä mun painonnoususta tms..Onneks niitä käyntejä on vaan toistaseks kerran kuussa ni sen vielä kestää..Stressaa kyllä mennä taas ens kerralla..

Mä oon kanssa ylipainoinen valmiiksi, mutta mulla jotenkin menee kaikki nurin päin. Ekassa raskaudessa laihduin koko raskauden ajan vaikka söin aivan kunnolla ja kaikkea mitä mieli teki. Koko raskauden aikana tuli painoa yhteensä 4 kiloa. Ja synnytyksessä putosi sitten 10 kiloa. Olin siis yhtäkkiä paljon hoikempi kuin ennen raskautta, oli ihan mukava ostella koko aika vaan pienempiä vaatteita. Noh, tämä ilo ei kauaa kestänyt ja paino tuli kaksinkertaisena takasin parin kuukauden päästä. :/

Nyt tässä toisessa raskaudessa olen taas ylipainoinen ja vielä ei ainakaan ole tullut lisää kiloja.. alkuun putosi paino 6 kiloa, mutta nyt sitä on tullut jo pari takaisin. Ei ne mulle kyllä valittanut ainakaan viimeksi painonlaskusta mitään, kysyivät vaan että muistanhan syödä. :)

Harmi että tuolla tavalla tivataan joka kerta. Tuskin kukaan olisi niin välinpitämätön ettei parhaansa yrittäisi. Mun mielestä odottaville äideille pitäisi olla tavallista ystävällisempiä kun kaikki tunteet on kuitenkin pinnassa. Ja muutenkin on niin tietoinen olo itsestään kun kaikilla varmasti on niin turvonnut olo, oli painoa tullut lisää tai ei!

Mulla sama juttu, olin vähä ylipainonen jo ennen tätä raskautta. Ja ekan kolmen kuukauden aikana paino oli noussu kolmisen kiloa. Mä kuitenki syön iha terveellisesti ja ulkoilen joka päivä enkä syö mitään makeita (ei tee mieli..) ja silti oli toi paino noussu. Neuvolalääkärihän se viime kerralla sit oli aika kuivakka tyyppi, totes muun muassa että "Kai tiedät että myös raskaana ollessa saa laihduttaa" jne.

Nii nyt mä sitte ressaan ens tiistaina olevaa seuraavaa neuvolakäyntiä, et mitä vaaka näyttää ja mitä ne siitä sitte sanoo. :( Ku mä oon aina ollu aika herkkä painoni suhteen, sitä kun on aina ollu vähä liikaa.

Täällä kans vedellään tyylillä joka ilta itkupotkuraivareita painon takia.

Ekat 3kk meni +-0 huonovointisuuden takia. Olin tuolloin myös ruumiillisessa raskaassa työssä joten siinä tuli liikuttua ihan vahingossa. Nyt kuitenkin oon joutunut olee jo about 5vkoo sairaslomalla suppareiden takia. En pysty edes kotona siivoamaan, käymään kaupassa saatika lenkkeilystä yms puhumaankaan. Käytännössä siis makaan perse homeessa sohvalla katsoen leffoja 24/7...

Nyt on kuitenkin kahtena kertana neuvolassa valitettu painosta kun on paino noussut 700g/vko. Todettiin vaan tylysti että nyt kun et enää voi liikkua, niin sun pitää vähentää syömistä. Joo no nyt onkin sitten tosi muikeeta olla kirjaimellisesti nälissään koko aika. Syön muutenkin melko epäterveellisesti, mutta kuitenkin reilusti alle suositellun kalorimäärän ja nyt sitten kun piti vähentää syömistä tuntuu että näännyn. karkeesti oon laskenu että päivässä tulee syötyä jtn 600kalorin edestä. Ja silti paino nousee. Tosi helvetin reilua tää raskaus.

Anteeksi nyt tällainen epäselvästi artikuloitu tunteenpurkaus. Näläkä teköö kiukkuseks. -.-'

Mulla painoa tullut 10 kiloa,loppua kohden mennään kun nyt viikkoja jo 36+5. Oon ollu koko raskausajan melko tarkka painostani ja se on ollu mulle tosi kova pala kun on tullut 10 kiloa. Oon aina ollut hoikka ja haluan ehdottomasti päästä nopeasti kuntoon raskauden jälkeenkin. Kuulostaa pinnalliselta,mutta en vain viihdy yhtään painavampana mitä normaalisti olen. Olen vähän kateellinen niille ihmisille jotka pystyvät hyvällä omallatunnolla syömää suklaata ja olemaan sinut itsensä kanssa,itse tarkkailen painoani jatkuvasti ja rasvailen kehoa ettei arven arpea tulisi. Onneks tää raskaus on pian ohi.

Itse pidän itseäni suhteellisen normaalipainoisena. Olen nuorempana kärsinyt syömishäiriöstä ja pitänyt itseäni langanlaihana, mutta nyt osaan olla paremmin sinut itseni kanssa ja painoni on paremmin pysynyt paikallaan, kun pidän sitä sillä tasolla, jossa mulla itsellä on mukava olla. Ei enää hysteriaa vaa'alla, kuten nuorena parin gramman muutosten johdosta. Mutta neuvolan mukaan olen ylipainoinen ja joudun taas sokerirasitustesteihin ja kaikkeen ällöttävään sen takia. Huoh! Yritä sitten pitää itseä normaalina, kun toisten mielestä en ole normaali.

Mulla viikkoja nyt 24+2 ja painoa tullut ihan just 12kg ja hirvittää kuinka paljon sitä vielä tulee kertymään. Itse syön todella terveellisesti ja syön melko vähän, mutta silti paino vaan nousee. Lähtöpaino oli 57kg ja pituutta 163cm eli normaali painoinen olin alussa. Aluks mietin että vaikuttaako painoon tosiaan sekin ettei mulla ollut minkäänlaista pahoinvointia raskauden alussa.

itse lihoin raskausaikana yli 20kg. Itsellenikään ei kiloja olisi tarvinnut enää tulla (lievästi ylipainoinen)
neuvolan täti huomautteli myös asiasta lähes joka kerta, mutta minulle kilot vain jäivät! meinasi viimeisillä viikoilla itku tulla ja jätin aterioita yms väliin... joka sitten ei ollutkaan niin hyvä juttu; lapsi synty pienenä (2580g) ja äidille jäi kaikki kilot (ikävä kyllä)
uskon, että kun "paastosin" itku kurkussa pari viikkoa niin se vaikutti lapsen kasvuun...
ÄLKÄÄ SIIS LAIHDUTTAKO
ette välitä niistä neuvolatädeistä. ne sanoo mitä niiden pitää...

synnytyksen jälkeen oli tippunut vain n.3kg, mutta jo 2kk aikana painoa tippui 10kg :) nyt on kyllä taas paino jumahtanut, mutta eiköhän ne tästä pikkuhiljaa kun vaunuilee ja syö hyvin!
suosittelenkin, että nyt syöt terveellisesti mutta tarpeeksi. parin ensimmäisen kk jälkeen synnytyksestä voi pitää pientä "paastoa" (muistaa juoda ettei maito vain lopu) niin ihan varmasti saisi tiputettua parikymmentä kiloa! (itse söin pitsaa ja muuta roskaa, en jaksanut välittää :D )

itse syön just sitä mitä mieli tekee ja oma paino nousssut tällä hetkelä 2,5kg viikkoja tällä hetkellä 20+6 olen muutenkin normipainonen liikun paljon niin vapaa aikana kuin töissäkin. ekassa raskaudessa painoa tuli +50kg raskausmyrkytyksen takia ja poika syntyi keskosena vkl. 33+4  jouduin vuode lepoon sairaalaan, painon sain takaisin alle 4 kuukaudessa. nyt en stressaa painon takia olenkaan ja olen siitä myös maininnut neuvolassa et jos paino nousee sit se nousee mut tähän asti ainakin ne on neuvolassa ollut ihan tyytyväisiä nousuun ;D

Minulla tuli ensimmäisestä raskaudesta 20kg ja 10kg niistä jäi sairaalaan. Painon nousu alkoi ihan samantien, tästä aikaa 7.v. Nyt olen uudestaan raskaana ja painoa ei ole tullut oikeen mitään, onneksi. Molemmat raskaudet aivan erilaiset ihan alusta asti eli oiskohan sieltä sitten tulossa toista sukupuolta <3

mul tuli raskden aikaa yli
30 kiloa ja oon ihan depiksis ku n kattelen itteeni peilistä nykyääkin tyttö kohta 3 kk vanha mite joku apino asia voi vaan syödä ihmistä nii i mutta kyl vaan voi urheilen ja yritän koko ajan parantaa tapojani mut tuntuu et kaikki tapahtuu hitaasti ja ehkä ikinä en enää oo tyytyväinen ulkonäkööni se masentaa iha sikana:/

nurse, mie tiijän etten tuu enää koskaan olemaan tyytyväinen ulkonäkööni mut on tähän kroppaan jo tottunu esikon saannin jälkeen.jäi siis roikkutissit,raskausarvet ja mahamakkara.laihdutin 24kg joista oli 18kg raskauskiloja että se nyt helpotti osaltaan asiaa.kyl sie siitä vielä onnistut,hitaasti mutta varmasti,miekii sain tehä töitä laihtumisen eteen.meni 1,5vuotta.tsemppiä eläkä vaivu masennukseen.. :)

Takaisin