Oliko vauva raivotarjonnassa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Syntyikö vauva raivotarjonnasta (joka on se paras asento) vai oliko jossain muussa asennossa? Jos ei ollut raivotarjonnassa, vaikuttiko synnytykseen?

Esikoiseni oli perätilassa ja pieleenhän se homma meni. Ponnistusvaiheessa vauvan sydänäänet tippui aina supistuksen kohdalla eikä synnytys edistynyt siihen nähden riittävän nopeasti. Päädyttiin kiireelliseen sektioon. Kuopus oli raivotarjonnassa ja synnytys meni hyvin.
 
Meillä oli kans perätilassa. Lantio oli liian kapee eli ei voinu ollenkaa kokeilla alasynnytystä. Itkin ku lääkäri soitti sektio päätöksestä mutta hyvin meni sekin
 
3 ekaa syntyi oppikirjamaisesti takaraivo edellä. Helpot ja tosi nopeat ponnistukset.
4. oli raivotarjonnassa, syntyi kuitenkin sitten otsa edellä. Ponnistaminen oli hirveää, hidasta ja kivuliasta. Selvä ero kivuissa ja hitaudessa aiempiin synnytyksiin verrattuna. Tästä tarjonta virheestä ei edes mulle kerrottu, mies otti sattumalta asian 1,5v myöhemmin puheeksi ja neuvolasta kaivoivat tiedon kun en ensin uskonut. Löytyipähän selitys miksi ponnistus oli niin paljon kamalampaa.
 
Joo, siis kätilöthän ei pukahdakkaan jos vauva sattuisi olemaan hankalassa tarjonnassa tulossa, sipisevät korkeintaan keskenään tai vaivihkaa sanovat jotain et "kokeiles aukiletta, miten päin se on...". Mun kolmas tuli avotarjonnassa napanuora pari kertaa kaulan ympäri, onneksi oli pikkuinen niin tuli vauhdilla vaikka synnytys sattuikin hemmetisti. Neljäs koitti tulla myös avotarjonnassa, mutta isokokoisena ja isopäisenä hän ei inahtanutkaan tulemaan vaikka survoin menemään minkä ehdin, avotarjonnassa kun vauva painaa siten että ponnistuspakko tulee aikaisemmassa vaiheessa. Tästäkin kuitenkin selvittiin spinaalin avulla, sain hetken tauon ponnistuspakosta ja kätilö työnsi vauvaa vähän taaksepäin ja hän sai asentonsa korjattua paremmaksi ja onnistui syntymään alateitse. Viidennen synnytystoiveena olikin että "jos kätilö epäilee että vauva olisi avotarjonnassa tulossa, niin minulle se pitää kertoa". Ihan vaan sillä että osaa asennoitua paremmin pidempään ja kivuliaampaan synnytykseen, ja ottaa puudutuksia matalammalla kynnyksellä kun ei se homma ole hetkessä ohitse. No viitonen syntyikin sitten vauhdilla ja helposti. Eipä voi etukäteen tietää miten menee, joten synnytykseen kannattaa mennä avoimin mielin.
 
Minulla lapset syntyneet sektiolla, mutta nyt kun muistelen, niin olen aika varma että molemmat olivat raivotarjonnassa loppuun asti.
 
Esikoinen syntyi avotarjonnassa joka vaikeutti ja pitkitti ponnistusvaihetta, lääkärin ja kätilöiden mukaan myös avautumisvaihettakin. Avosuinen tarjonta aiheutti jo aikaisessa vaiheessa ponnistamisen tarvetta vaikkei kohdunsuu ollut lähellekään auki. Kaksi muuta syntyneet normisti raivotarjonnassa.
 
Meidän neiti oli olisi halunnut tulla peppu edellä, päädyttiin sen vuoksi suunniteltuun sektioon. Oli kyllä yllättävän simppeli projekti, toipuminenkin todella nopiaa.
 
Oli raivotarjonnassa. Pään synnyttyä, jotaki kätilöt uhki ja puhisi ja en saanut ponnistaa. Lopulta kuulin vaan että "ei voi mitään tulee näin". Sitten sain ponnistaa ja tyttö tuli molemmat hartiat yhtäaikaa. En kyllä tienny asiasta mitään kun oli hyvä epiduraali ja tunsin ponnistamisen tarpeen todella hyvin. 2 asteen repeämillä päästiin onneksi.
 
Takaisin
Top