Oliko se lapsivettä vai ei?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anye90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Anye90

Satasella mukana keskusteluissa
Ajattelin jos tähän ketjuun löytyis kohtalotovereita! Itse tänään piti käydä saikulla näytillä kun jotakin lorahti ja REIPPAASTI, mutta testit ei näyttänyt että se ois lapsivettä ollut. Eikä se ollut pissaa ja jos se valkkaria ois ollu niin ei sitä niin paljoa ois voinu mitenkään tulla! Vai oisko? Viikkoja kasassa 37+4 ja ootan varmaan ihan liikaa synnytystä ja oon tulossa vainoharhaseks tai jotain... Kipeitä supistuksia ei oo tullu mutta "harjotuksia" tulee kyllä aika usein ja ihan ympäri vuorokauden.

Niin, oon kuullut, että jostain syystä ne synnärillä tehtävät lapsivesi testit ei olis ihan 100 % luotettavia.. Mutta itsekin kävin joskus 36+ viikoilla tarkastuksessa koska ihan lorahteli lattialle kirkasta nestettä! Mutta ei ollut lapsivettä vaan ihan nestemäistä vv. Ja sitä tuli paljon! :O Sen jälkeen ei ole sitten tullut kerralla ihan niin paljoa, mutta hyvin nestemäistä tavaraa kyllä on. Noh, Jäi sitten sellainen fiilis, että sitten jos ja kun oikeasti menee lapsivedet, ja jos ei tule supistuksia heti, ja tulee vaikka vain pikkuisen lorahtelemalla, niin toivottavasti osaan erottaa sen heti sitten lapsivedeksi! :D
Kaikkea sitä joutuukin miettimään. :) Toki, sitten kun synnytys oikeasti alkaa, niin kyllä sen sitten varmasti tuntee, oli oireet mitkä vain... :D

Mullakin sitä valkovuotoa aika säännöllisti tulee ja on hyvin vetistä mutta tuota tuli kyllä ihan ihmeellisen paljon. Tiiä sitten! Nyt tässä saakin koko loppuraskauden analysoida joka lirahdusta :P

Kaikenlaista on tullut joo... Kahdesti olen näytillä asian vuoksi käynyt. Negatiivinen testi on 99,8% luotettava, näin miehelleni viimeksi vakuuttivat :D

Minä kävin edellisen raskauden puitteissa samanlaisen "väärän hälytyksen" takia synnärillä näytillä ja lapsivesitestissä. Kätilö sanoi, että synnytyksen lähestyttyä limatulppa saattaa lähteä irtoamaan nestemäisenä ja valkovuotokin muuttuu ihan vetiseksi. Ja tosiaan, mullakin aamulla loiskahti nestettä LATTIALLE. Mutta samana iltana ne lapsivedet sitten ihan oikeasti meni ja synnytys käynnistyi. Joten tsempit sinne!

Oiskohan se sit ollu jotain limatulpan sukulaista... jotenkin sitä näillä viimesillä viikoilla ottaa nää "oireet" herkemmin. Tavallaan sitä oottaa koko ajan että lähtis syntymään mutta sitten on taas samalla sellanen epäuskonen oli että tuskin tää synny edes tässä kuussa :D

Samanlaiset tuntemukset mullakin oli maanantaina kun klo.18 aikaan lorahti wc:ssä käynnin yhteydessä kirkasta nestettä ja sitä edelsi poks ääni. Miehelle kummastelin, et olikohan tää nyt lapsivettä vai jotain muuta nestettä. Mies googlasi ja käski mennä suihkuun alapesulle ja laittamaan siteen ja sen päälle wcpaperia. Valkovuodon ei pitäisi imeytyä paperista. No paperi kastui toisensa jälkeen. Soitin sairaalaan ja käskivät tulla näytille. Koko matkan lapsivettä tihutti ja mietin olinko lotrannut suihkussa vedellä. Olo oli hyvä ja olin varma, että oli väärä hälytys. Sairaalassa katsoivat märän siteen ja totesivat, että lapsivedet ovat menneet. Eivät lähteneet tekemään lapsivesitestiä. Sovittiin seuraavaksi päiväksi kontrolliaika ja sain ohjeeksi soittaa jos alkaa supistella tai lapsiveden väri muuttuu. Illalla klo. 23 aikaan alkoi supistella ja supistukset muuttuivat yötä vastaan kivuliaammaksil. Klo. 1-2 aikaan yöllä soitin sairaalan ja kysyin kuinka toimia. Sanoivat, että tervetuloa kun siltä tuntuu. Hetken kotona vielä yritin makoilla, mutta supistukset olivat jo niin kivuliaita, että lähdettiin sairaalaan. Klo. 3 päästiin käyrille, jossa supistuksia tuli jo 2min välein. Vietettiin miehen kanssa yö tutkimushuoneessa ja sain kipupiikin, joka ei auttanut ollenkaan. Yö meni hyvää asentoa etsiessä ja kipua sietäessä. Edes unipilleri ei auttanut, kun kivut olivat niin kovat. Yöllä ei lisätty kipulääkettä, koska olin jo saanut voimakkaan kipupiikin ja unipillerin. Aamulla kun pyysin lisää kipulääkettä minut kärrättiin synnytyshuoneeseen, jossa sain epiduraalin. Yön aikana kohdunsuu oli avautunut 5cm. Epiduraali auttoi ja nukahdin. Loputkin kohdunsuusta avautui nukkuessa, en tuntenut edes supistuksia. Klo. 16.22 seuraavana päivänä syntyi vauva.

Muokattu viimeksi:
Voi voi! Onnea! Oispa miunkin kohtalo ollu yhtä onnellinen mutta mie sain yöllä tyytyä kahteen supistukseen ja nyt mie kuvittelen että ne supistuksetkin oli kuviteltuja :banghead:

Älä huoli. Vauva tulee kun se on valmis. Kannattaa ottaa vaan rauhallisesti ja nauttia omasta ajasta. Parempi käydä synnärillä varmuuden vuoksi tarkistamassa, jos synnytysoireita tulee. Tietävät siellä parhaiten. Onnea ja iloa loppu odotukseen!! :)

Mua kyllä on alkanut mietityttää tuo vetinen valkkari, josta kaikki puhuu. Itsellä ei sellaista siis ole ollut, mutta kun meidän vauva ei ole vielä kiinnittynyt, ja jos lapsivedet menee niin th sanoi, että pitää mennä makuulle ja soittaa synnärille jatko-ohjeita, jotta napanuora ei mahdollisesti luiskahda kohdunsuun (?) ja vauvan pään väliin. Niin mistä sitä oikeasti nyt sitten tietää, onko kyseessä lapsivedet vai vain tuo vetinen valkovuoto??? Onko lapsivedellä jokin oma ominaishaju tai muuta, mistä voisi päätellä jotain? :laughing002

Sanovat, että lapsivesi haisee makeahkolle ja voi olla väriltään kirkasta tai punertavaa...jos rusahtavaa tai vihreää niin sitten vauvalla on jossain vaiheessa ollut tukalaa ja on ulostanut lapsiveteen.

Mun äiti on sairaanhoitaja ja se just kyseli, että miten täälä on opastettu toimimaan jos vedet menee. Hänelle on 70-luvulla koulussa opetettu, että veden mentyä tulis siirtyä sairaalaan makuuasennossa, jottei istukka luiskahda kohdunsuun eteen, mutta 80-luvulla kun meikäläistäkin on synnytetty oli jo opit muuttuneet ja hän oli tepastellut sairaalassakin pitkään ennen synnytystä. Joten musta tuntuu, että nuo ohjeet miten pitää toimia on hoitsujen iästä ja koulukunnasta riippuvaisia...tosin ite ajattelin kyllä kans vaan soittaa sit sairaalaan ja kysyä ohjeita, jos sattuu vedet menemään.

Mikä oma aika? :D Kaks poikaa pyörimässä päivät kotona :P Tää raskaus vaan on ollu niin erillainen edellisiin verrattuna, että tiiä miten tässä pitäs mihinkin suhtautua. Molemmissa nimittäin lähdettiin sunnyttämään samana päivänä kun edes ekan kerran tunsin supistuksia! Eikä mitään lorahteluja tai lapsiveden menoja ollut... Nyt sitten supistuksia on vähän väliä, kipeitä ja ei kipeitä. Ja sit on niitä lorahtelujakin ollu pari.

Siis mitä mulle on nyt opetettu on että jos pää on kiinnittynyt ja vedet menee niin voi kävellä ja istua ja odotella. Jos kiinnittymistä ei ole tapahtunut, voi napanuora luiskahtaa pään ja kohdunsuun väliin puristuksiin, ja sen vuoksi pitää maata, mielellään lantio vähän koholla, ja tässä asennossa siirrytään lanssilla sairaalaan.

Lapsiveden pitäis tosiaan tuoksahtaa vähän makealle, tosin en ole sitä koskaan nähnyt tai haistanut.

Mulle sanoi gyne viime viikolla, ettei väliä onko pää kiinnittynyt vai ei. Omin jaloin sairaalaan olojen niin vaatiessa, kun vauva ylipäätään on raivotarjonnassa.

Samaa on sanottu että omin jaloin ja että oma kyyti/taksi on ensisijainen kulkuväline sairaalaan. Ei mitään ambulansseja...

Onpa kiva kuulla, että on kohtalotovereita! Itselläni myös oikein loiskahti sohvalle asti noin viikko sitten jotain, jota luulin lapsivedeksi. Kun soittelin synnärille, oli ohjeena odottaa 12 h ja soittaa uudelleen, jos supistukset eivät olisi alkaneet. Söimme miehen kanssa illalla jääkaappia tyhjäksi, siivosimme ja veimme roskat, pakkasimme kaikki valmiiksi ja kävimme nukkumaan iloisena ja varmana yöllisestä lähdöstä. Uneton yö meni kuitenkin ilman supistuksia. Aamulla soittaessani uudelleen käskettiin odotella edelleen ja iltapäivällä todettiin, että kyseessä oli väärä hälytys.
Olin tosi hämmentynyt ja huolestunut, koska olin tietysti lukenut lapsivedenmenon infektioriskeistä ym. Puhelimessa kätilö kuitenkin rauhoitti, että jos vauva liikkuu normaalisti, ei hätää ole. Ilmeisesti näitä epämääräisiä nesteitä voi hulahdella loppuraskaudessa. Todella ihmettelen, ettei näistä ole enempää puhetta oppaissa ja synnytysvalmennuksissa!
Täällä sitä edelleen odotellaan uutta lähtöä. Tulipa treenattua se jo kertaalleen. :happy:

Mulla sisko veikkailli että se ois ollut vaan vetinen limatulppa mutta mistäpä näistä tietää :/ ite oon ainakin vielä yhessä läjässä vaikka viikko on tästäkin tapauksesta...

Takaisin