Olettekos palkanneet teiniä lastenhoitajaksi?

Nepeta Cataria

Seurustelun sensei
Heinämammat 2016
Elomammat 2018
Eloäidit 2020
Helmikuiset 2022
Toukokuiset 2024
Heips,

Tuli just mieleen et millainen prosessi tuo olisi jos haluaa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan palkata 15-17-vuotiaan reippaan nuoren kesäksi lastenvahtiavuksi. Heillähän on näitä kesätyöseteleitäkin? Kuinka sitten vakuutuksien maksut sun muut? Asiallinen työsopimushan pitäisi myös kirjoittaa. Siitä lienee hyötyä jos hakee vaikkapa sopivalle alalle opiskelemaan? Eläkettähän ei nuorilla vielä kerry näin aikaisin tehdyistä töistä.
 
En ole juuri tällaista tehnyt, mutta yhdistyksen hallituksessa on tullut tutustuttua aavistuksen verran siihen, miten laillisesti palkataan työntekijä. Sivulta https://www.palkka.fi/ kannattaa aloittaa.

Itse olen henkilökohtaisesti tullut siihen tulokseen, että parasta kun ostaa palvelun välitysfirman kautta, joka laskuttaa minua ja toimii työntekijän työnantajana, jolloin välitysfirma hoitaa palkanmaksun, ennakonpidätykset, vakuutukset, työeläkemaksut, ilmoitukset verottajalle, laskuttaa minua, tekee minulle laskelman verovähennyksiä varten, jne.
 
🤣 Varmasti hyvin moni on pimeänä palkannut, mutta sitä emme saa tietää tarkalleen että kuinka moni.
Muistan tarinan siitä, kun äitini teininä tapasi perheen Linnanmäellä ja sai siltä istumalta työn perheen lastenlikkana.
 
Heips,

Tuli just mieleen et millainen prosessi tuo olisi jos haluaa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan palkata 15-17-vuotiaan reippaan nuoren kesäksi lastenvahtiavuksi. Heillähän on näitä kesätyöseteleitäkin? Kuinka sitten vakuutuksien maksut sun muut? Asiallinen työsopimushan pitäisi myös kirjoittaa. Siitä lienee hyötyä jos hakee vaikkapa sopivalle alalle opiskelemaan? Eläkettähän ei nuorilla vielä kerry näin aikaisin tehdyistä töistä.
Kesätyöseteliä ei ainakaan tänä vuonna voinut käyttää yksityishenkilön toimiessa työnantajana.
 
Takaisin
Top