Oletko ollut osittaisella hoitovapaalla?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Olen palailemassa hoitovapaalta töihin ja suunnitelmana on tehdä lyhennettyä työviikkoa ainakin muutama kuukausi. Onko muilla kokemuksia?
 
Me tehdään tällä hetkellä molemmat lyhennettyä työaikaa. Mies tekee 30h/vko ja minä 15h/vko ja lapset saavat siis olla kotihoidossa :) Tämä systeemi toimii meillä todella hyvin, ollaan samassa työpaikassa ja meillä on sama työvuorosuunnittelija, niin saadaan vuorot menemään sopivasti ristiin ja meille jää perheen yksi yhteinen vapaapäiväkin :) Perheen pienimmät tykkäävät kun aamuisin ei tarvitse ryysätä mihinkään ja isommille on aina aikuinen koulunpäivän jälkeen kotona. Isikin saa nauttia pienten kanssa olosta :Heartred
 
Olen palaamassa kesälomien jälkeen töihin ja olen esittänyt toivomuksen, että tekisin 50-80% työajasta, mitä vähempi sen parempi. Mielellään jatkaisin samalla tavalla vuosia mutta vähintäänkin yhden vuoden. Aiemmin olen tehnyt kuuden tunnin työpäivää kun keskimmäinen aloitti koulun.
 
Esikoisen aikaan palasin töihin 60% työajalla kun lapsi oli reilu 2v. Käytännössä tein 3-5pv/vk vähän tarpeen mukaan mutta pidin tunnit kurissa, usein lyhyitä etäpäiviä ym. Esikoinen oli ryhmiksessä 2-3 pv/vk, joskus mummolassa jos oli tärkeä työmeno muina päivinä. Sitten muutamaa kuukautta myöhemmin nostin 80% työaikaan ja vasta kun esikoinen oli lähes 3 siirryin 100% töihin (jota ehdin tehdä 6kk kunnes jäin taas pois). Samankaltainen kuvio on suunnitteilla kun palaan takaisin, ensin 60% ehkä vuoden päästä ja 100% aikaisintaan kun toka lapsi on 2v, mahdollisesti vasta myöhemmin. Ja sitten taas lyhennetään muutaman vuoden päästä kun esikoinen menee kouluun - kaikki käytetään hyväksi :)
 
Töihin palasin heti kun äitiysloma loppui, mies piti isyysvapaat ja sitten tyttö jäi mummolaan hoitoon -tein 4 päiväistä työviikkoa eli 80%. Näin noin puoli vuotta kunnes jäin uudelle äitiyslomalle. Nyt palaan töihin heti esikoisen 3v synttäreiden jälkeen, esikoinen aloittaa päiväkodin ja kuopus (silloin 1v4kk) on hoidossa mummolassa. Olen sopinut työnantajani kanssa tekeväni 22 tuntista työviikkoa eli olen töissä ma, ke ja to. Tätä järjestelyä odotan innolla; on jo kuitenkin kiva päästä vähän kotoa aikuisten seuraan, mutta sitten saa kuitenkin olla neljä päivää viikossa kotona lasten kanssa:Heartred Tuota 22h tuntista työviikkoa olen suunnitellut tekeväni ainakin vuoden verran.
 
Esikoisen täytettyä vuoden tein pelkästään viikonloppuja reilut puolivuotta. Välillä jotain juhlapyhiäkin tuli tehtyä. Sitten tein puolisen vuotta 30h/vko jonka jälkeen tein täyttä työaikaa reilu puoli vuotta, kunnes jäin mammalomalle.
Ja toisen kohdalla taisin tehdä heti alkuun 30h/vko joitakin kuukausia kunnes nostin täyteen työaikaan. Ja jäin taas mammalomalle. Nyt töihinpaluu olis kohtapuoleen edessä ja todennäköisesti joudun heti aloittamaan täydellä työajalla jos mies jää lasten kanssa vuorostaan kotiin.
 
Mä oon tehnyt reilun kaksi vuotta 80% työaikaa, perjantait vapaat. Oon ollut tosi tyytyväinen! Lapsella kuitenkin suht pitkät päivät ma-to 8-16.30 niin huomaa, että hänkin nauttii kun on sit vähän pidempi viikonloppu edessä. Eikä lomaakaan kaipaa samalla tavalla, kun on joka viikko pidennetty viikonloppu. Nyt kun tyttö on jo täyttänyt kolme vuotta niin en saa edes kelan tukia enää, mutta veroprosentti on sit toisaalta vähän pienempi sekä päivähoitomaksu. Tämän vuoden ainakin jatkan tätä kuviota, toivottavasti jopa pidempään.
 
Mä teen puolikasta työaikaa nyt puoli vuotta, kunnes jään taas äippälomalle lokakuussa.
Töihin palasin huhtikuussa kun kuopus oli 10kk, työpäiviä on viikossa vain ke-pe tai to-pe. Isällä pitkät vapaat, näin ollen ei olla tarvittu pienimmälle hoitopaikkaa, eikä tarvita kun vasta muuan vuoden kuluttua.
Kesä-heinäkuun olen kokonaan kotona.
 
Aloitan syksyllä 60 % työnteon, eli n. 22 tuntia viikossa. Saan jatkaa niin kunnes lapsi täyttää 3 v. On ihan mahtavaa, että Suomessa mahdollistetaan tällainen tasapainottelu työn ja perhe-elämän kesken, moni ulkomailla asuva tuttu on siitä suorastaan kateellinen. Jatkossa toivon, että voidaan miehen kanssa molemmat tehdä 4-päiväistä viikkoa ja poika olisi edelleen hoidossa kolmena päivänä viikossa. Paitsi jos itse haluaa olla enemmän päiväkodissa, niin kyllä sekin passaa. :)
 
Ei onnistu osittainen hoitovapaa 3-vuorotyössä :/ Tästä kävin esikoisen kohdalla neuvottelut, mutta kunta ei ala sijaista palkkamaan koska se olisi liian hankalaa. Kuten myös työvuorojen sumpliminen. Toisaalta ymmärrän työnantajaa tässä tilanteessa hyvin, sillä meitä on tosi pieni porukka jotka töitä tekee vuoroissa eikä meidän vuoroissa ole mitään säännön mukaisuutta. Nyt olen kotona onnistunut olemaan kuitenkin yli vuoden joten pian taas töihin paluu koittaa ja vuoro rumba alkaa :D Onneksi ollaan kuitenkin pystytty hoito esikoisenkin kohdalla järjestämään niin,että isä hoitaa tai mummo tarvittaessa jos vuorot osuu päällekkäin. Näin toivottavasti onnistuu kuopuksenkin kohdalla ainakin sinne 3-vuotiaaksi asti :)
 
Olen reilu vuoden tehnyt 80% työaikaa (30 h viikossa). Olen pääosin ollut perjantaisin kotona. Sekä minä että taapero olemme viihtyneet hyvin, olemme käyneet kirjastossa, ruokaostoksilla, apteekissa, kirpparilla, leikkipuistossa, siivonneet ja hoitaneet yhdessä kaikkia asioita joita ei aina ehtii tehdä arki iltaisin. Toki on ollut niitä päiviä kun ihmettelee miksi sitä tekee kun tuntikaupalla yrittää saada uhmaava taaperoa nukahtamaan päiväunille, mutta pääosin on ollut kivaa. Kesälomien jälkeen siirryn 100% työaikaan kun lapsi täyttää 2,5 v.
 
Olin tosi tyytyväinen, kun esikoisen kanssa pystyin olemaan osittaisella hoitovapaalla. Aion ehdottomasti miettiä sitä vaihtoehtona myös tokan kanssa, vielä ei tosin ehkä kahteen vuoteen ajankohtaista.
 
Tarkotuksena ois kun töihin palaan toukokuussa. Miten ootte kokenu palkan noilla tunneilla + tuet? Onks mitään "kannattavaa" yhistelmää? En oo vielä perehtyny tukiin mut paljoahan ne ei oo
 
Teen puolikasta työaikaa ja saan puolikasta palkkaa. Olen ollut tyytyväinen, mutta kyllähän palkka on pieni! Kun lapsi on jo 3-vuotias, ei puuttuvasta palkasta saa mitään korvausta. Tietysti ei mene täyttä hoitomaksua, kun lapsi on vain osan aikaa päiväkodissa, mutta ilman miehen hyviä tuloja tämäkään ei olisi mahdollista.

Oman jaksamisen ja perheen kannalta tämä on paras ratkaisu.
 
Mulla aikaistui töihin paluu siten, että aloitan nyt huhtikuussa 40% työajalla ja elokuussa sitten 80% ainakin syksyn ajaksi. Eilen sain paperit Kelaan. Säälittävähän se tuki on, etenkin 80% työajalla, mutta onpa edes jotain. Pitää muistaa että veroprosenttiakin saa hilattua alaspäin kun on alhaisemmat tulot. Toisaalta kun tässä on nyt vajaan vuoden sinnitellyt kotihoidontuella niin tuo 40% palkkakin on aika huikea. :joyful:
 
Mulla aikaistui töihin paluu siten, että aloitan nyt huhtikuussa 40% työajalla ja elokuussa sitten 80% ainakin syksyn ajaksi. Eilen sain paperit Kelaan. Säälittävähän se tuki on, etenkin 80% työajalla, mutta onpa edes jotain. Pitää muistaa että veroprosenttiakin saa hilattua alaspäin kun on alhaisemmat tulot. Toisaalta kun tässä on nyt vajaan vuoden sinnitellyt kotihoidontuella niin tuo 40% palkkakin on aika huikea. :joyful:
Tosiaan se helpotti, että puolikaskin palkka on enemmän kuin kotihoidontuki, mutta toisaalta lisäksi tulee päivähoitomaksu ja työmatkakulut. Melkein meillä tuntuu nyt tiukemmalta kuin kotihoidontuella.
 
Menin töihin kun lapsi oli 1v 2kk ja siitä lähtien olen tehnyt 30h työviikkoa ja aion jatkaa 3v synttäreihin asti. Rahaa jää käteen suunnilleen saman verran kuin 40h työviikolla, koska pienempää palkkaa kompensoi joustava hoitoraha, asumistuki ja pienempi veroprosentti.
 
Jälkikäteen ajateltuna.. Osittainen hoitovapaa oli käytännössä vaikea toteuttaa, koska työn luonne oli sellainen, että joka päivä piti tarvittaessa joustaa. Tunnit paukkuivat helposti yrityksestä huolimatta yli. Nyt en sen vuoksi tiedä, kannattaako minun enää edes yrittää pitää osittaista hoitovapaata. Hirveästi oli sumplimista, vaikka olikin kivaa saada yksi ylimääräinen vapaapäivä viikossa.
 
Saa nähdä mikä tilanne on syksyllä. Luultavasti täytyy aloittaa heti kokoaikainen työ, jo ihan sen takia, että osittaisen hoitovapaan hyöty sulaa käytännössä työmatkan pituuteen.

Meillä on myös käynyt jo muutamalle äidille niin, että samat sadan prosentin työt pitää tehdä vain lyhyemmässä ajassa ja aina pitää joustaa.
 
Saa nähdä mikä tilanne on syksyllä. Luultavasti täytyy aloittaa heti kokoaikainen työ, jo ihan sen takia, että osittaisen hoitovapaan hyöty sulaa käytännössä työmatkan pituuteen.

Meillä on myös käynyt jo muutamalle äidille niin, että samat sadan prosentin työt pitää tehdä vain lyhyemmässä ajassa ja aina pitää joustaa.
Minä teen neljä päivää viikossa, joten työmatkoja tulee myös vähemmän. Työntekijän on kyllä pidettävä puoliaan, ettei käy niin, että tekee samat työt pienemmällä palkalla.
 
Takaisin
Top