Oletko kaunistellut totuutta tai jättänyt kertomatta jotain neuvolassa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletko neuvolassa kaunistellut totuutta, jättänyt tarkoituksella kertomatta jotain tai ihan valehdellut? Onko sinusta ok toimia niin?

Itse en näe kaunistelua suurimmalta osin järkeväksi. Onhan kyse äidin ja lapsen terveydestä. Voisin ajatella etten itse kertoisi kaikkea, jos hoitaja olisi kovasti vaikka perhepetiä vastaan ja nukkuisimme perhepedissä. En haluaisi kuulla moitteita tai kinata asiasta joka on muualla todettu turvalliseksi.
 
Kyllä olen. 🙊 Ensin neuvolassa kiellettiin keitettyjen pakastekasvisten antaminen kiinteitä opettelevalle, sormiruokailevalle vauvalle, muttei perusteluita kiellolle. Muualta netistä luetun perusteella vaan nyökyttelin, että asia ok ja jatkoin niiden syöttämistä. 🤭 En todellakaan ostanut kokonaisia kukka-&parsakaaleja jääkaappiin homehtumaan ja käyttänyt aikaa niiden pesemiseen&pilkkomiseen, kun vauva ei viihtynyt hereillä paljoa muuten kuin aktiivisesti huomioituna. 🙄

Ja toinen oli lähempänä vuoden ikää ruokailukertojen määrä. Väkisin olis pitänyt syödä 5 ateriaa, joista 2 lämmintä ruokaa. Mutta kun vauva söi (ja syö edelleen 4v) just silloin kun sattui olemaan riittävä nälkä. Ja tuolla 5krt/vrk, sille ei ehtinyt koskaan tulemaan kunnon nälkä, joten närppi kiinteitä pieniä määriä ja hetken kuluttua kitisi tissiä, ja yöt asui tissillä. Koitin keskustella aiheesta, mutta kun toistettiin vaan suosituksia, niin vähin äänin tiputin yhden ruokakerran pois, ja hui kamala, vieläpä lämpöisen lounaan puolesta päivää. 😳 Tuon seurauksena lapselle ehti tulemaan nälkä, ja alkoi (ainakin toisinaan) syömään kunnon annoksia närppimisen sijaan, ja vieläpä kun sai iltapainotteisesti kiinteitä, niin alkoi nukkumaankin paremmin. 😁 Jatkossa ruokailuista kysellessä nyökyttelin vaan, että juu, juu hyvin sujuu, lapsi syö kun on nälkä. 😁🤣🙈
 
Jätin kertomatta miten tarkkaan olin tutkituttanut itseni ennen raskautumista ja kaiken siihen liittyneen, sekä miten vähän tiedän lapsen isän asioista todellisuudessa. Hänen työkiireisiinsä/ulkomailla oloon olen vedonnut kun ei ole neuvolassa yms koskaan paikalla. Itse tajusin viime viikolla miehellä olevan asuinmaa perusteella suurentuneen tuberkuloosi riskin, jota varten vauva pitäisi jo kenties synnärillä rokottaa ja ehkä minunkin tehoste ottaa. Luottogynelle varasin nettiajan ensi viikolle... Eli mulla neuvola saat tiedot valmiiksi "tarkastettuina".
 
@MM juuri tällaisissa asioissa ymmärrän jos ei kerrokaan ihan kaikkea. Erilaiset tavat sopii erilaisille perheille ja lapsille. Te tiedätte parhaiten miten lapsi syö ruokansa. 😊 Tuo pakastekasviskielto myös kuulostaa kummalta. Meidän viime vuonna saamissa ohjeissa erikseen mainittiin että voi antaa myös pakastekasviksia.
 
En ole kaunistellut totuutta, koska siihen ei ole ollut syytä. Huolet sekä raskaus- että pikkulapsiaikana on aina otettu tosissaan neuvolassa, joten olen ollut kiitollinen avusta, jonka sitä kautta on saanut.

Ymmärrän kuitenkin tietyissä asioissa, että toimitaan järjellä ja oman pään mukaan neuvolan suosituksen sijaan. Kyseessä on kuitenkin suositukset, ja riippuen miltä terveydenhoitajalta asiasta kysyy, voi vastaukset olla erilaisia. Tämäkin on välillä hieman hämmentävää, joten johonkin kohtaan se oma tulkinta tilanteesta täytyy tehdä :smiling-eyes:
 
Olen jättänyt kertomatta asioita. Esim meidän soseruokailu hävettää ja oon vaan nyökytellyt kun hoitaja sanoo, että teillähän pieni syö samaa ruokaa kuin te..
Meillä siis 1.v 2kk syö edelleenkin pilttejä. 😔
 
Olen jättänyt kertomatta asioita. Esim meidän soseruokailu hävettää ja oon vaan nyökytellyt kun hoitaja sanoo, että teillähän pieni syö samaa ruokaa kuin te..
Meillä siis 1.v 2kk syö edelleenkin pilttejä. 😔
Meillä söi pitkään kans pilttejä. Ei suostunu syömää mitää omaa ja liharuuat muutenki on vieläki heikko kohta hänen ruokailussaan. Minä kyl sanoin meidän 1v neuvolassa, et tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta et hän söis samaa ruokaa kun me. Meidän ihana terkka sano vaa et onneks on niitä pilttejä 3 vuotiaaksi asti, et kyl se lapsi vielä oppii omaa tahtiaan. Samaa haluun sanoo sinulle ❤️ kyl tääki oppi lopulta syömää samaa ruokaa. 😅
 
En ole kaunistellut totuutta neuvolassa. Meillä tosi ihana neuvolan "täti", jolle kyllä pystyy kaiken ihan täysin rehellisesti kertomaan, vaikka ei ihan virallisten suositusten mukaisesti jossain asioissa mentäisi. Juuri kannusti eräässä asiassa toimimaan samoin jatkossakin, vaikka se ei virallinen ohje olekkaan. Hänen kanssaan ns maalaisjärki sallittu.

Uskoisin että meidän ensimmäisen terveydenhoitajan kanssa olisi päässyt helpommalla juuri vaan toteamalla että kaikki menee hyvin, joo joo juuri näin tehdään kuin alkamalla olemaan eri mieltä hänen kanssaan. Onneksi vauva aikana tuli muutto. Esimerkkinä ihan vaan että HÄN oli todella pettynyt kun imetys epäonnistui..
 
Olen jättänyt kertomatta asioita. Esim meidän soseruokailu hävettää ja oon vaan nyökytellyt kun hoitaja sanoo, että teillähän pieni syö samaa ruokaa kuin te..
Meillä siis 1.v 2kk syö edelleenkin pilttejä. 😔
Meilläkin esikoinen söi pitkään pilttejä ja minuakin se hävetti. Varmaan vasta 2,5 vuotiaana alkoi sujua se "oikean" ruuan syöminen, vaikka onkin edelleen nirso ja pieniruokainen. Ja minäkin vaan nyökyttelin neuvolassa :D
 
Meilläkin esikoinen söi pitkään pilttejä ja minuakin se hävetti. Varmaan vasta 2,5 vuotiaana alkoi sujua se "oikean" ruuan syöminen, vaikka onkin edelleen nirso ja pieniruokainen. Ja minäkin vaan nyökyttelin neuvolassa :D
Nyökyttely on jalo taito! Kannatan sitä vahvasti! 🌸🌸🌸😍

Omanapaisesti avaan asiaa äitini kertoman kautta.
Mulle ja 2 vuotta nuoremmalle veljelleni oli muuttunut niin raskausajan kuin taaperoajan ruokavalio+ohjeet, mutta oli ollut sama neuvola+ lähes eläke ikäinen neuvolatätikin. Ystävystyivät, kun asuivat samalla kadulla. Oli sitten täti vanhoilla eläkepäivillään maininnut äitien onneksi osaavan tarvittaessa valehdella 😱!

Oli kertoillut äidille rinta-maidon puutteeseen kätilökoulussa opetetun 60luvun neuvomaan äitejä juottamaan tuttipullosta raakaa kananmunaa keitettyyn veteen sekoitettuna heti synnäriltä kotiuduttua. Kaupanmaito kun ei olisi ollut niin terveellistä kuin maatilan pastöroimaton...!
Ja jos maitoa ei tullut riittävästi niin pilsneriä (miedonpaa kuin keskiolut) olisi pitänyt juoda pullollinen aina imetyksen jälkeen vielä jossain 70-luvun alussa.

Kaupan maksalaatikkobuumin aikaan odottajien olisi pitänyt syö sitä ja useita kertoja viikossa!
Allergiabuumin aikaan 80-luvun alussa oli tullut kieltolista ruuista jota atoopikkojen+ astmaatikkojen olisi tullut raskaus aikaan välttää. Äiti kaivoi sen aikanaan mulle esille; maksa( tilalle suositus lenkkimakkara), muna, kala, ravut, mansikka, kiivi, kaalit, sitrukset ja pähkinät. Lisäksi koirat ja kissat pois sisätiloista...
Meillä ei tosin ole ollut koiraa tai kissaa eikä äiti ollut ostanut kiivejä tai maksaa. Kaiken muuta kiellettyä olikin hän meitä odottaessa syönyt, mutta ilman lenkkimakkara! Mä en ole allerginen enkä atoopikko.
Kaupanmaitoa ja keitettyä perunaa oli ollut minun ekakiinteä maistelu. Tissimaidon puutteeseen oli äiti juottanut keitetyllävedellä ohennettua kaupan maitoa, eikä ollut juonut itse pilsneriä. Anoppi= mummo oli salaa juottanut (omien vanhojen tietojensa mukaisesti) mulle sitä kananmunavettä, josta jouduin Lastenlinnaan äkillisen kovan kuumeen+ koko kehon ihottuman vuoksi.
Ja tiedättekös mitä väsyneelle ruokahaluttomalle vauvalle olisi pitänyt antaa? Oikea vastaus: lusikallinen pannu kahvia! 😰
Pikkuveli on sitä saanut, minä vältyin...

Onneksi nykyään on tietoa saatavissa! Äitini oppeja aion noudattaa ja siten perusmaalaisjärjellä, tarvittaessa nyökytellen, edetä. 😉

Luottakaamme itseemme! 💐
 
Muokattu viimeksi:
Olen jättänyt kertomatta asioita jotka eivät ole mielestäni relevantteja raskauteen tai vauvaan liittyen siinä määrin että neuvolan olisi tarpeellista siitä tietää. Mitään emme toki pimitä saati valehtele, mutta yhteisestä päätöksestä emme tuo joitain asioita esiin jos niillä ei ole todellisuudessa merkitystä. Sen verran nyt voitaneen tarkentaa, että ei oo mistään laittomuuksista kyse, vaan ihan henkilökohtaisista asioista jotka haluamme mieluusti pitää itsellämme.
 
En ole kaunistellut totuutta neuvolassa. Meillä tosi ihana neuvolan "täti", jolle kyllä pystyy kaiken ihan täysin rehellisesti kertomaan, vaikka ei ihan virallisten suositusten mukaisesti jossain asioissa mentäisi. Juuri kannusti eräässä asiassa toimimaan samoin jatkossakin, vaikka se ei virallinen ohje olekkaan. Hänen kanssaan ns maalaisjärki sallittu.

Uskoisin että meidän ensimmäisen terveydenhoitajan kanssa olisi päässyt helpommalla juuri vaan toteamalla että kaikki menee hyvin, joo joo juuri näin tehdään kuin alkamalla olemaan eri mieltä hänen kanssaan. Onneksi vauva aikana tuli muutto. Esimerkkinä ihan vaan että HÄN oli todella pettynyt kun imetys epäonnistui..
Minusta tämä on nimenomaan kiinni terveydenhoitajasta. Jos siltä suunnalta tulee paheksuntaa, ei varmasti teekään mieli kertoa tosiasioita.

Meilläkin on taas ihana terveydenhoitaja, joka ei tuomitse. Hän oli välissä äitiyslomalla, ja sijaisena ollut th vain paasasi. Tuntui, että sijaiselle oli tärkeää, että asiat pitää tehdä ja kaikki suorittaa oikein, tälle vakkarille taas tärkeää on meidän hyvinvointimme. Sijainen vaikutti siltä, että hän ajatteli olevansa asemassa, jossa hän käskee meitä toimimaan ohjeiden mukaan ja huomauttaa jos toimimme väärin, vakkari taas vaikuttaa siltä, että hän kertoo, mitkä suositukset ovat ja on sitten perheen ihan oma päätös, miten perheissä toimitaan, eikä täydellisyyttä odoteta.
 
Olen puhunut totta ja kaunistelematta asioita. Ainoa mikä tulee mieleen, on se, että neuvolassa kun kysyttiin että käytämmekö rasvatonta maitoa suositusten mukaisesti, niin nyökyttelin vaan. Totuus on, että en ikinä ostaisi rasvatonta maitoa, mutta en viitsinyt siitä alkaa neuvolan tädille esitelmöimään.
 
Olen puhunut totta ja kaunistelematta asioita. Ainoa mikä tulee mieleen, on se, että neuvolassa kun kysyttiin että käytämmekö rasvatonta maitoa suositusten mukaisesti, niin nyökyttelin vaan. Totuus on, että en ikinä ostaisi rasvatonta maitoa, mutta en viitsinyt siitä alkaa neuvolan tädille esitelmöimään.

Ei meilläkään on rasvatonta. Taas jäin sit kiinni yhdestä valheesta mitä sanon neuvolassa. 🤣
 
Olen ihan suoraan sanonut neuvolassa, että lapsi saa kotona tarkoituksella kevytmaitoa, koska lapsi on niin laiha. Kalorien ja ylipainon välttämisen vuoksihan rasvatonta maitoa tyrkytetään, ja jos lapsi on alipainon rajalla, on aivan turha juottaa rasvatonta maitoa, koska hänelle lisäkalorit ovat vain hyödyksi.
 
Meillä myös neuvolassa tietävät ettei käytetä rasvatonta maitoa, eikä siitä sanomista ole tullut. Tietysti kertoi että virallinen ohje on rasvattomat maitotuotteet, mutta nihkeän painonnousun takia kaikki keinot sallittuja, eikä pitänyt tätä ollenkaan huonona ratkaisuna.
 
Ennustus, rasvatontamaitoa kyllä juon itse, muu maito pienelle lasiin eli automaattisesti hieman nyökyttelyä tiedossa. Kermaperunat ja makaronilaatikko ei maistu hyvälle rasvattomaan/ ruokaöljyyn tehtyinä! Nyökyttelen siis tulevaisuudessa useinkin😉
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top