Oletko jo tuntenut vauvasi ensiliikkeet?

Minä tunsin ensimmäiset liikkeet viikolla 18 tai silloin olin varma että ne pienet "tönäisyt" "muljahdukset" olivat pikkuisen potkuja. [:)] Ihana tunne kun tuntee pienen liikkuvan masussa ja tietää että siellä sitä "mennään".
Eilen illalla pitellin kättä masuni päällä ja tunsin käteeni pari pienen potkaisua. Sanoin isällekin että laitahan käsi mahalle, mutta eipä pikkuinen sit halunnutkaan enää potkia. No mutta eiköhän isäkin tässä joku päivä vielä pääse kokemaan nuita potkuja. [:)]

Kuinka usein liikkeitä kuuluisi tuntua tässä puolen välin paikkeilla? jostain luin et loppuajasta 10 liikettä tunnissa mut mites näin alussa? ollut niin hiljainen päivä...

Mulla alkoi liikkeet tuntua rv 20+1 ja nyt pikku tyttö jumppailee siellä lähes koko ajan. En tiedä mitään niin ihanaa tunnetta kuin se muljahtelu, kun tyttö vaikka kesken työpäivän tohinoiden keskellä alkaa naputella ja muistuttaa, että "äiti, täällä sitä ollaan!" Aivan mieletön tunne päästä seurailemaan vauvelin liikkeitä. Eilen tunsin jopa sellaista painetta vasemmalla puolella masussa, kylki oli ihan kovana, aivan kuin siinä olisi ollu pää. Vähän ajan päästä tunne hävisi, varmaankin vaihtoi asentoa. Potkut ovat tuntuneet siis vasta kuusi päivää, mutta ne ovat voimistuneet ja lisääntyneet nopeasti. Joka aamu tunti tai pari heräämisen jälkeen vauva aloittaa aamujumppasarjansa ja illalla telkkarina katsoessa yleensä on kans iltajumppasarja. Päivällä satunnaisia jumppia, joita ei työtohinoissa ehdi niin huomioida. Eilen tosi vauveli herätti minut jumppaansa ysiltä aamulla, kun oli sunnuntai ja sai nukkua pitempään. Eipä siinä äiti voinut vihainen olla, kun hymy oli korvissa asti! :)

On ne potkut vaan niin ihana asia! Aina kun äippää alkaa mietityttämään onko siellä kaikki varmasti hyvin niin meidän pikkuneiti kyllä ilmoittaa olemassaolostaan kunnon potkuilla :) Eilen miehen veljen avovaimon synttäreillä tee muki nojasi vatsaa vasten ja neiti potkas niin kovaa just mukin kohdalta et teetä läikkyi syliin asti. Kuumaa oli mutta ei siinä voinu muuta kun olla onnellinen [:)]

Mä tunsin eilen ekaa kertaa ite mahan päältä pienen liikkeet [:D] oli ihanaa... hihittelin täällä sitte koko illan ittekseni. Lapsikaisen tuleva isä on jo viikon tuntenu liikkeitä, mut ite en ollu onnistunu niitä bongamaan.
Muuten liikkeitä on tuntunu jo pitempään mulleki, mut jotenki toi ulkoa päin tunteminen tuntuu jotenki tosi hienolta itelle.

Viikonpäivät on tuntunut jo ihan selvästi liikkeitä, päivittäin [:D]. Mahan päällekin nuo liikkeet tuntuvat. Ja kovin papukaija välillä yrittää ulos. Jännä tunne kun hän puskee päällään (tai mistä minä tiedän vaikka se olisi peppu) ja se myös näkyy ulospäin.

Liikkeet on ollut kyllä selvästi erilaisempia kuin esikoisen ajalta vaikka toista poikaa lupaili. Semmoisia tönäisyjä ja pikkuisia potkuja.. Esikoisen aikaan oli ihan kunnollisia potkuja ja kunnon muljahteluja. Onkohan tulossa rauhallisempaa sorttia. [:D]

Viikon verran olen tuntenut päivittäin useampaankin kertaan vauvan liikkeet. Etenkin vapaapäivinä ne ehtii huomata. Rv. on nyt 25+4. Liikkeet huomaa jo selkeästi mahan päältäkin. Vähän liian usein pikkuinen oleilee poikittain alavatsassa, mikä ei kyllä tunnu hyvältä. Muuten sen jumppailu hymyilyttää!

Missä vaiheessa on syytä huolestua, mikäli liikkeet vähenevät tai vaimenevat?

Olen rv. 22+6 ja tuntenut vauvan liikkeet 20+1 lähtien. Liikkeiden alkaessa ne olivat ensimmäiset 1.5 viikkoa todella voimakkaita ja niitä tuntui usein. Sen jälkeen liikkeet ovat vaimenneet ja muuttuneet satunnaiseksi. Hyvä jos vauveli edes pari kertaa päivässä ilmoittaa itsestään pikkupotkulla. Myös potkusarjat ovat muuttuneet harvinaiseksi. Ennen vauvan kanssa onnistui "kommunikoimaan" potkujen ja vatsan silitysten kautta.

Itse en halua olla huolissani ja mieskin vain sanoo, että vauva on lomalla. :D Olen myös alkanut epäillä, josko olen niin tottunut vauvan liikkeisiin, etten enää rekisteröi niitä. Minulla on myös ollut töissä kova stressi ja kiire. Vaikuttaako se kenties vauvaan lamauttavasti tai kenties en vain ehdi keskittyä vauvaan tarpeeksi huomatakseni?
Vastaavia kokemuksia?

Mutta missä vaiheessa kannattaa oikeasti huolestua ja mitä siiinä vaiheessa tehdä?

tirppana, minä ainakin soittaisin neuvolaan ja kertoisin et vauvan liikkeet on nyt vähentyny todella huomattavasti ja pyytäisin päästä kuuntelemaan sydänäänet varmistaakseni et kaikki on kuitenkin kunnossa! :)

Hei Tirppana.

Vauva mahtuu vielä kääntyilemään kohdussa ja potkujen suunta vaihtelee. Niitä ei välttämättä tunne, jos ne suuntautuu selkäänpäin. Tää mun masukaveri päätti yksi päivä muuttaa kokonaan mahan vasempaan puoliskoon.. Ei onneksi viihtynyt niin hyvin, että olisi jäänyt asumaan ;) Neuvolassa kerrottiin, että viikon 30 jälkeen liikkeiden tulisi tuntua päivittäin. Tässä vaiheessa voi jäädä päiviä väliin. Mutta jos olet huolestunut, niin soita neuvolaan. On aina helpottavaa kuulla ammattilaiselta, että hätää ei ole.

Mulle taas sanottiin jo viime kerralla neuvolassa (rv 23) että liikkeiden pitää nyt sitten tuntua päivittäin. Eilen tuntui ihan vaan pari satunnaista potkua koko päivän aikana, tosi hiljanen päivä siis pitkään aikaan. Mutta tuntupahan edes ne [:)] Mä kyllä luotan jotenkin, että siellä masussa on kaikki hyvin vaikkei nyt kovaa vilskettä tuntuiskaan...

Täällä kanssa hieman ollut hiljaisempia päiviä eilinen ja tämä, ja hetihän sitä huolestuu... liikkeitä on tununut pari viikkoa, ja nyt olen 22 + 6. Neuvolaan soittelinkin jo tänään, ja sanoivat, että voi tulla kuuntelemaan sydänäänet jos huolettaa, mutta sanoivat myös, että vauva voi olla sellaisessa asennossa, ettei liikkeitä tunne. Kun tässä vaiheessa se vielä mahtuu siellä kääntyilemään miten haluaa. Että jos ei kipuja tai verisiä vuotoja ole, niin kaikki todennäköisesti ok.

[font="Courier New"]Meillä tuntuu nyt kun poika tekee kuperkeikkoja. Ne ei aina ole niin ihanan tuntuisia.[:D] Maha vain muljuu. Ja tuntuu kun poika potkaisee, että koko maha heilahtaa. [:D]
Mutta ihana kun potkii, niin tietää, että kaikki on sielä hyvin. [: Potkut on jo tosi säännöllisiä, aina tietää koska suurinpiirtein poika rupiaa ilmoittelemaan itestään ja jos joku tahtoo potkuja koittaa, niin tietää jo asennot mihin kannattaa mennä ja mitä syödä, että potkut saa tulemaan :D
Eilen illalla varmaan potkaisi ensimmäisen kerran johonkin tuonne alapäähän niin, että oikeasti sattui ja lujaa. [:D] Oikein kunnolla vihlaisi ja sattui. Mutta pääasia, että vauvalla on mukava köllötellä masussa ja vielä on mukavaa, kun on niin paljon tilaa likkua. [:)]

Takaisin