Oireita

Muakaan ei oikein enää innosta pidemmät kävelyt tai koko tunnin kestävät jumpat kun vaikka kuin kävis ennen vessassa niin hätä (tai ainakin sellainen tunne) iskee kohta kun lähtee liikkeelle.

Juu omissa touhuissa hypyt ja aivastelut on riskialttiita mikäli ei ole JUST käynyt wc:ssä, voi vähän lirahtaa... Noloa!

Jenskuli: Mulla kanssa kuuma, tai olluki koko ajan, tosin hikoile en olleskaan vaan olen vaan kuumissani.. Kotona on koko ajan 19 astetta, makkarist en tiedä, mut siel on patterit kokonaan kiinni ja viel kylmempi, ihan taktisesti. En pystyisi elelemään normaalilämpötiloissa nyt raskaana. Mun mielestä miehellä ei ole oikeutta vaatia pitämään ikkunaa kiinni, vaan saa sitten verhoutua vaikka superpaksuun peittoon ja pipoon. Mun lapsen isä, viel ku oli kuvioissa nukku monta peittoa päällekkäin ja tais saada jonku köhänki ku meikäläinen kiemurteli kuumissaan pelkässä lakanassa. Mut nukkuminen on tärkeää, eikä keho ihan kuumissaan pysty siihen rauhottuu.

Joo, mulla on ollut kans parina yönä niiin kuuma! Nytkin.. nukun pelkällä pussilakanalla näin keskellä talvea :-D mutta luinkin juuri, että näillä viikoilla tää on ihan tyypillistä:) hei onneks ei oo kesä! !

Joo, niin kiitollinen siitä ettei oo kesä. Tää on salee paras aika olla raskaana :)

Mul on muutaman päivän ajan pistelly tissejä ja ne on muutenki lähteny taas jotenki kehittyy. No äsken sit tutkiskelin asiaa lähemmin ja puristin nännejä ihan koemielessä, ni niistähän tuli maitoa! Ammuuu:grin

Juu, mä kans kokeilin huihuihui samaa ja maitoa sieltä tuli :-D eikö senoo vaan hyvä merkki! 8)

Kiusasinki ystäviäni, että kun tuutte synnytyksen jälkeen letuille, noin kerron syönnin jälkeen, että ne oli mun äidin maitoo tehty ;) oikein niille, ne sanoo mua mammaksi ja emakoksi, mähän olen ihan pikku tyttö, jonka pitäs toukokuussa olla äiti! Iiik ♡

Yks työkaveri oli kerran (ennen kun olin talossa) tuonut töihin pullaa kahvipöytään ja kaikki oli popsinu innolla kun oli niin hyvää. Kerto kahvitauon lopuksi että pullat oli omaan maitoon tehtyjä kun oli vielä pakastimesta löytyny satsi...

Mies kysyi eilen, saako se tehdä juustoa jos multa tulee maitoa yli tarpeen (ja kommentoi samalla kohteliaasti jotain siitä, että näillä hinkeillä luulisi valmistuvan lähes teollisia määriä). Mun puolesta sopii kyllä, eiköhän tässä joudu tottumaan ällöttävämpiinkin asioihin.

Muistin just, et systerin miehen sukulainen kysy joskus, et jos systeriltä jää maitoa yli, ni saaks ne sitä niiden koiralle. Hei oikeesti superyök :laughing002

Aaah, tukivyö on mun paras ystävä! Mä löysin kuin löysinkin lähistöltä (mitä nyt 40 km tuli ajoa...) käytetyn kunnon tukivyön ja helpotuksentunne oli välitön kun sen sain päälleni kiskottua!
Tosin mä olen kärsiny selkävaivoista ehkä niin kauan ettei tästä täysin ilman särkylääkkeitä selviä, oletan et parina päivänä sais ottaa et helppaa kunnolla. Mutta mulla ei esim tänään edes auttanu särkylääke siihen kipuun, mutta vyöpä autto. Huh helpotusta.

Oletteko muut miten uskaltaneet ottaa lääkkeitä?
Mulle väitettiin ettei niistä peruslääkkeistä, kuten Panadol, olis haittaa vaikka parikin päivässä ottais mutta silti oon välttäny viimiseen saakka...

Mulla kans tukivyö (terveyskeskuksen apuvälinelainaamosta) ja mun mielestä se auttaa. Ja oon ottanu kyllä panadolia. Joskus tuntuu, ettei muutoin saa ees unta, ku on selkä niin kipeä. Ohjeeks oon saanut 3g/parasetamol/päivässä, pitää sit sisällään panadolin ja panacodin. Tuosta rajasta oon pitänyt kiinni. (Viimeks kysyin viikko sitten lääkärissä, saako selkäkipuunkin ottaa, ni saa)

Parasetamolille on tosiaan tuo 3 g / päivä raja, myös muutenkin kuin raskauden aikana. Nyt, tokan kolmanneksen aikana, voisi ottaa buranaakin. Mä en ole vielä onneksi tarvinnut kipulääkkeitä kuin satunnaisesti poskiontelokipuihin.

Joo Rennietä saa syödä. Oliha se joku toinenki mitä sai.. joku kerkeski enne minuu vastata :)

En koko raskauden aikana ole käyttänyt mitään lääkkeitä, vaikka olen vähän lämpöillyt ja nytkin kurkku on superkipeä ollut välillä..

Mun äiti on käyttänyt lääkkeitä väärin koko 10 vuotta ja mua aina ällötti ne selitykset milloin mihinkin vaivaan ja mitäkin... Ja opetti melkein minutkin käyttämään unilääkkeitä teininä plus aina kun olin vähäänkään kipeä niin "ota panadolia, tuplana!" :D

Nykyään vetää 10 unipilleriä + viinaa päälle.. Ja kun näen pilleripurkin niin tulee jo siitä oma äiti mieleen (vaikkei se tarvitsisi olla niin!)
Ja kyllä, lääkkeiden käyttö on sallittua ja ymmärrettävää tietyissä rajoissa ja joihinkin vaivoihin pitää syödä myös raskaana ollessa lääkkeitä, koska miksi pitäisi kärsiä, jos on tosi kipeä?

Mulla itselläni on vaan jäänyt kammo kun olen nähnyt miten ihminen voi itse huijata itseään..
Enkohän mie viimeistään synnytyksessä nappaa vähän panadolia niinku viimeksikin..
Nyt olisi toiveissa jos pääsisi luomuna synnyttämään ku viimeksi piti ottaa jo pelkästään jännitykseen se epiduraali :D Katsotaan miten käy!

Muokattu viimeksi:
Mulla päänsäryt vaan jatkuu.. On hyvii päivii onneksi enemmän mut vieläkin muutama päivä viikossa vaivaa jysäri. Aluks en halunnut ottaa mitn lääkkeitä( siis panadolia ) koska olin niin vainoharhainen sen suhteen ja koska ne usein ei edes auta ku vähän tai hetkeks niin koin sen turhaksi. Mut nyt on kyl sellanen olo et perkele otan jos jyskyttää ja helpottais sit vähän sillä panadolilla(mikä ei ees oo haitaks). Pakkohan sen on olla parempi myös Ykälle et äiti ei oo stressaantunut ja kipeä ja eritä ties mitä stressihormooneja ku pää räjähtää...

Nyt parina aamuna käynnyt niin ällö-moment mulle( yleensä mua ei pahemmin ällötä mikään kovin pieni)et pitänyt ihan skarpata. Mulla menee aamuisin pistos hepariinia mahaan, siis tosi pieni neula ja ihon alle vaan. Mutta voi apua ku oon pistänyt niin Ykä alkaa mönkii ja potkii (!) just siihen kohtaan mihin pistän ja missä neula vielä sisällä. Mies sai hyvät naurut ku makaan sängyssä ruisku kädessä, piikki mahassa ja kiljun Ykälle "lopetaa!" :grin

Jomsuli, mun kaveri sai just terveen pojan ja joutu pistää Klexanea koko raskauden ajan veritulppariskin vuoksi. Mä just mietin, et eiks oo inhottava pistää loppu raskaudesta kun maha on ihan pinkeä?

Päänsärky ja närästys, mikä ihana syy olla jatkuvasti lääkekaapilla. Pandolista ja renniestä on tullu viime päivinä ihan mun luottoystäviä, mut ei se pieni tauko pahaakaan tekis tämmöselle lääkekammoselle..

No sitä mäkin oon miettinyt että miten onnistuu sit ku on ihan pinkeenä ja jos toinen tökkii sisältä vielä just, hurjaa. Vielä onneks saa hyvin nipistettyy ihopoimuu vaik ällöi noi potkut siltikin..

Takaisin