Oireita

Kaikki limakalvot verevöityy ja alkaa vuotaa verta helpommin. Ikenet, nenä, kohdunkaula. Sit tietty raskauden edetessä turpoaa paikat ja saattaa tulla niitä kivoja peräpukamia jne. :)

Pukamat saapui tänne jo tässä vaiheessa. Polven reunassa kiemurtaa jo kiva suonikohjukin.

Jos ikenet pahasti tulehtuu, niin voi käyttää myös Corsodyl-purskutteluliuosta. Tosin sitä ei saa käyttää jatkuvasti vaan ajoittain kuurina. On antibakteerinen suuvesi ja tappaa myös suun hyviä bakteereja. Corsodyliä saa myös geelinä. Aine myös saattaa värjätä hampaita. Suosittelen herkistä ikenistä kärsiville sähköhammasharjaa :)

T: eräs odottava suuhygienisti :)

Jos pari päivää sitten vihloi alapäästä eniten niin nyt on vuorossa kyljet ja vatsa vähän joka puolelta. Ja siis seistessä
Vihlasee välillä niin että huhhuh, pitää ihan kyyristyä tai mennä makuulle.
Tosi usein näitä nyt tulee, toivottavasti olis vaan joku kasvukausi menossa .

Mä käytän törkeästi nyt hyväkseni sitä että meillä on täällä asiantuntija(suuhyggari) mukana keskustelemassa ja utelen vielä et mistä toi ientulehdus johtuu? Mä luulin et tulee vaan tyyliin jos on paljon hammaskiveä.. Mulla on koko suu putsattu ja paikattu kuitenkin reilu kuukaus sitten. Ja jos tulee verta ni se tarkottaa et on tulehdus ettei ne muuten vaan vuoda? Anteeksi tyhmistä kysymyksistä, ja kiitos mahdollisista vastauksista :)

Ientulehduksenhan aiheuttaa bakteeripeite eli plakki hampaan pinnalla ja erityisesti ienrajassa. Ja raskausaikana joillakin naisilla ientulehdusta esiintyy herkemmin kuin toisilla. Tässäkin asiassa vaikuttaa nämä kuuluisat raskaushormonit. Ja raskausaikana sitä bakteeripeitettä ei todellakaan tarvitse olla paljoa.
Ientulehduksen saa pidettyä kurissa todella hyvällä suuhygienialla. Eli huolellinen hampaiden harjaus, erityisesti ienrajat, ja hammasvälien puhdistus hammaslangalla. Muistaa pitää, ettei kuitenkaan harjaa liian lujaa, ettei ien ala vetäytymään, jolloin hampaankaula paljastuu ja hammas alkaa vihloa erityisesti kylmälle.
Hammaslankaa täytyy käyttää myös hiukan ikenen alla, jotta kaikki plakki saadaan pois. Jos tilanne on todella paha, niin suuhygienistin tekemän hampaan pintojen puhdistuksen jälkeen, voi käyttää aiemmin mainitsemaani Corsodyl-liuosta tai muuta vastaavaa klooriheksidiiniliuosta vaikka n. viikon ajan aamuin illoin.
Jos tuntuu, ettei esim. hallitse langan käyttöä kunnolla, kannattaa ihan reilusti pyytää suuhygienistiltä opastusta ihan kädestä pitäen.
Ja todella lämpimästi suosittelen sähköhammasharjaa. Varsinkin Braun Oral B:llä on todella hyviä pyöreäpäisiä 3D-tekniikalla varustettuja sähkäreitä, joilla saa puhdasta jälkeä aikaiseksi.

Ja tämä ei ollut maksettu mainos :grin Tämä huomio vaan on todettu kliinisessä työssä.

Mää olisinki kohta kysyny et kumpi on parempi pyöreä vai sellainen normiharjan mallinen sähkis. :grin

Mulla tosin on jo tuollainen pyöreäpäinen Braun Oral B ja on kyl tuntunu toimivan tosi hyvin. Siihen saisi kai neliskanttisenkin pään, mutta en oo kokeillut, Hammaslankaa en osaa käyttää ja sen takia kokeilin joskus hammaslankainta - sillä tuloksella että ikenet oli ihan romuna. Nyt mulla on tuollaisia kumipäisiä muovitikkuja, jotka ainakin on mukavia käytössä.

Mulla on sellasta suuvettä, kun Gum Paroex apteekista. Se autto ientulehdukseen... Eikä sisällä yhtään alkoholia, toisin kun kai jotkut muut suuvedet.

Muoks.
Lisään vielä oireisiin, että subbarit on nyt alkanut. Kohtu menee tosi kovaks yhtäkkii. Liittyy rasitukseen, mutta myös seksiin ja makuuasennossa tuntuu helposti selälteen ollessa. Nyt on 18+5.

Lälly sanoi:
Mulla oli parin viikon ajan kipeitä supistuksia. Olin niistä ihan sairaan huolissani. Nyt ne ovat kuitenkin tipotiessään ja olen taas tehnyt omia johtopäätöksiä, joille ei ole mitään muuta todistetta kuin oma kokemukseni. Aloitin noin kuukausi sitten syömään sinkki tabletteja, koska kaverini niitä suositteli iho-ongelmiin joita on nyt ilmennyt raskauden aikana. Siis finnejä. Joka paikassa. Epätoivoisena, sen kummempia asiaa pohtimatta aloin syömään tabletin päivässä, kun niitä muutenkin löytyy kaapista. Tästä meni varmaan viikko ja alkoi kivuliaat supparit. Ja niitä tuli parhaimmillaan monesti päivässä ja myös levossa. Selailin sitten netin ihmeellistä maailmaa ja jossain väitettiin että liiallinen sinkki saattaa johtaa keskemenoon tai liian aikaiseen synnytykseen. Loppui siihen paikkaan sinkin syönti, ja nyt ei ole enää ollut suppareita. En tiedä onko sitten vain sattumaa, mutta oon ikionnellinen, koska tuo ei kuitenkaan ollut normaalia näin aikaisessa vaiheessa ja sai minut huolesta suunniltaan. Niin ja ei edes auttanut finneihin.. Tulipahan taas kokeiltua.

Ihanaa, että tämä kauan odotettu keskiraskauden auvoisuus on vihdoin täällä! Ei väsymystä, ei kipuja, ei huonoa oloa. Tänään oon ollu koko päivän ku Naantalin aurinko, vaikka onkin maantai! Tätä en usein koe. Ehkä lähestyvä joulu saa myös mielen korkealle. Hyvää joulun odotusta myös muille odottajille! :)

TTäällä tuli luettua näitä vanhoja :) itsellä on huono iho jo ennestään, alussa söin kelasin sinkkiä, , jonka kirjoitin myös ekaa neuvolan lappuu, eikä siitä mitää sanottu. Nykyää en käytä, lopetin ihan muuten, ei siis oo mulle mitään aiheuttanut, käytän sinkkipastaa pelkkien finnien päälle yöksi:) vähän ainaki rauhoittaa ihoa! 8)

Mulla on tänään ollut sellaista oiretta, että täytyy jotenki hengittää tosi syvään. Ei sellaist normaalia kevyttä hengitystä, jotenki raskasta..:/ Onko kellään ollu samanlaista tai tietoa mistä sellainen voisi johtua..??

Luojan luoma: Kuuluu raskauteen. Itsellä tulee sellasia "huonotus-oloja" joskus et pitää istahtaa ja keskittyä hengittämiseen, kun tuntuu et happi loppuu ja heikottaa. Verimäärä on kasvanut ja hapenottokykyä koetellaan, luulisin.

Hyh, mullakin tullut noita vaikea hengittää-oloja nyt kolmisen viikkoa ja nyt rv 21 + 3 pahentunut, luulin ensin että pampula on niin ylhäällä, mutta hyvä kun virkistitte muistiani :)

Muillakin siis heikotuksia ja näitä "vaikea hengittää-oloja", en siis ole ainut. Esikoisesta näitä oli vasta tosi lopussa ja nyt olenkin ihan ihmeissään. Ja vaikka sanotaan että raskaus ei ole sairaus, niin helvetin samoille liippaa ainakin olotilat toisinaan... Öh!

Muutto melkein hoidettu, mutta tästä parin viikon rumbasta seurasi uusi, huolestuttava oire; supistukset(?).
Tai en tiiä onko ne supistuksia, mutta sellaisia kuukautiskipumaisia kohtauksia, ja kyllä toi maha mun mielestä kovettuu myös niiden aikana.
Niitä tulee erityisesti iltaisin, kaiken tekemisenjälkeen.
Eikö se ollu niin että supistusten kuuluisi vielä olla aivan kivuttomia? Varmaan pitää huomenna soittaa neuvolaan tai johonkin mistä jonkun saa kiinni. Pelottaa :(

"Vaikea hengittää olo" äköjään jäi ainakin eiliseen päivään.. on kyl jännä kun olot vaihtelee ihan päivittäinkin:) Tänään taas puolestaan juilinut uolla vatsan puolella, mutta siedettävää kuitenkin..kiitos tukijoille. helpottaa kyllä kovasti kun kuulee että muillakin saman tyyppistä.. eilen mittasin myös verenpainetta useaan ja oli kyl aika alhainen että johtunesiko myös siitä..

Närästys!!! Tuli vähän jouluruokia syötyä, ni kyllähän se sit yöllä alkoi korventamaan ruokatorvea. Onneks olin ennalta viisaana hakenut apteekista Rennietä. Ei kyllä kärsi syödä liian rasvaista tai suolaista ruokaa. Eikä kahvia. Aamulla se 2 kuppia riittää. Jos enemmän juo, alkaa taas närästämään.

Multa on alkanut valua maitoa rinnoista. Aiemmin on tullut niin, että on huomannut nännin olevan hiukan kostea. Tänään tuli ihan pari kokonaista pisaraa. Harvinaisen ärsyttävää!!

Edit: miten mulla nää viikot aina unohtuu... Tänään siis 22+2.

Takaisin