Oireita

Itselläni ei oo ollu mitään raskaus oireita et ei oikein vieläkään usko tätä todeksi :) ainoataan huomaa kun kävelee niin rupee hengästyttämään nopeammin ja masu on tietysti vähän kasvanut mutta ei kuitenkaan niin että sen ulkopuolinen huomaisi.

Mulla tulee huimausta kun en juo tarpeeksi. Ennekin kunnon treenin tai saunomisen päälle päässä musteni seuraavana päivänä, lähinnä kyllä ylös noustessa. Mutta sen kyllä tuntee luissaan muutenkin eli janottaa, uuvuttaa ja päätä särkee. Nyt kun oon skarpannu juomisen kanssa niin hävisi se kaamea olo mitä meinasin jo raskaudiapetekseksi. Huimasi siis ihan istuessakin ja oksetti, sellaista ei ole ennen ollut.

Ja mäkin nukun huonosti. Ehkä eniten sen takia etten löydä hyvää asentoa. Jos nukun kyljellään puutuu käsi, selällään en osaa olla ja mulle mieluisin puolikylkiasento tuntuu jo siltä että vatta jää puristuksiin. Pyörinkin sitten koko yön kyljeltä toiselle ja poden puutuvia käsiä. Olisikohan tyynynvaihdon paikka.

Mutta muuten tuntuu että alkaa toteutua se keskiraskauden hyvä olo. Vähän vielä väsyttää ja kovasti nälkäisenä saattaa vähän tulla etova olo mutta muuten olo on reipas, iloinen ja mukava. Satunnaisia suppareita ja viilahduksia lukuunottamatta ei ole kipuja tai muita outoja tuntemuksiakaan.

Mulla muutoin ihan normaali olotila, ainut vaan että lenkillä huomannut että selkää alkaa juinimaan. Pitänyt sitten vähän himmailla välillä. Esikoisesta ei ollut mitään selkäkipuja mutta nyt vaikuttaisi ainakin tällä erää olevan. Josko kuitenkin lenkkeily sen vaivan pois häätäisi ajan kanssa :D

Mulla oli parin viikon ajan kipeitä supistuksia. Olin niistä ihan sairaan huolissani. Nyt ne ovat kuitenkin tipotiessään ja olen taas tehnyt omia johtopäätöksiä, joille ei ole mitään muuta todistetta kuin oma kokemukseni. Aloitin noin kuukausi sitten syömään sinkki tabletteja, koska kaverini niitä suositteli iho-ongelmiin joita on nyt ilmennyt raskauden aikana. Siis finnejä. Joka paikassa. Epätoivoisena, sen kummempia asiaa pohtimatta aloin syömään tabletin päivässä, kun niitä muutenkin löytyy kaapista. Tästä meni varmaan viikko ja alkoi kivuliaat supparit. Ja niitä tuli parhaimmillaan monesti päivässä ja myös levossa. Selailin sitten netin ihmeellistä maailmaa ja jossain väitettiin että liiallinen sinkki saattaa johtaa keskemenoon tai liian aikaiseen synnytykseen. Loppui siihen paikkaan sinkin syönti, ja nyt ei ole enää ollut suppareita. En tiedä onko sitten vain sattumaa, mutta oon ikionnellinen, koska tuo ei kuitenkaan ollut normaalia näin aikaisessa vaiheessa ja sai minut huolesta suunniltaan. Niin ja ei edes auttanut finneihin.. Tulipahan taas kokeiltua.

Ihanaa, että tämä kauan odotettu keskiraskauden auvoisuus on vihdoin täällä! Ei väsymystä, ei kipuja, ei huonoa oloa. Tänään oon ollu koko päivän ku Naantalin aurinko, vaikka onkin maantai! Tätä en usein koe. Ehkä lähestyvä joulu saa myös mielen korkealle. Hyvää joulun odotusta myös muille odottajille! :)

Mjaa, täytyykin tarkkailla olotilaansa. Ite kävin kanssa hakemassa sinkkiä apteekista ja jutustelin siellä farmaseutin kanssa. Hän ei nähnyt mitään estettä sinkin syömiselle raskausaikana, tietenkin normirajoissa. Itellä on hormoniakne vai mikä lie ja kuulin kanssa tosta sinkin yhteydestä ihoon. Kasvojen iho on raskauksien aikana paljon paremmassa kunnossa ku yleensä, kun ei hormonikierto rullaa samaan malliin. Selän iho vihottelee nyt ja halusin siihen tota sinkkiä testata. Jostakin luin, että 30-50mg/vrk saa sinkkiä vetää lisäravinteena jatkuvasti eikä pitäisi liikasaantia olla.

Toivottavasti neljän suora sulle on sinkistä apua. Mä oon niin luulotautinen, että tietenkin vedin tämän johtopäätöksen. Ja kun ei ollut edes apua iholle ni jätän sitten syömättä. Tai en sitten tiiä oisko pitäny kauemmin syödä, mutta mulla ei kolmessa viikossa mitään eroa.

Mun raskausakneen on auttanut Ella Bachén Creme Intex no 2. Siinä ei ole kiellettyjä kemikaaleja, vaan kalaöljyä. Haisee törkeältä, pysäyttää tulehdukset yllättävän tehokkaasti.

Mulla kasvojen iho paremmassa kunnossa kuin ennen raskautta. Ei finneistä tietoakaan. Ovat siirtyneet kylkiin :)

Mun akne on ollut jotain ihan uskomatonta. Sitä on vaan pienellä alueella leuassa, mutta siinä sitten olikin tulehdusta tulehduksen päällä, viikosta toiseen.

Kalanhajuinen tökötti oli hintansa arvoinen, vaikka en ole ikinä ennen maksanut useita kymppejä kasvorasvasta. Se muuten sisältää myös sinkkiä, joten jos sitä ei halua suun kautta ottaa, iholle levittäminen voi olla turvallisempaa.

Mä oon valmis kokeilemaan kaikkea! Saako sitä ihan apteekista?

Mä tilasin netistä, ja ilmeisesti kosmetologeilta saa usein myös. Apteekissa en oo nähnyt, mutta on sekin mahdollista.

Mulla on aina ollu hyvä iho, mut nyt nenän pielet ja suun ympärys on ihan erikoinen. Semmosta pientä näppyä, joka punottaa tulentuneen olosesti ja hilseilee kuivuuttaan. Valaiskaa ny mua onks tää jotain aknea vai atooppista ihottumaa? Oon koittanu eri rasvoja ja joku auttaa vähän, mut läiskät vaan pysyy. Hormonaalistahan tän on oltava, siis raskaudesta johtuvaa, auttaaks siihen sillon mikään taika-aine?

Kiitos rasvavinkistä! Mä oon tuskaillu tän lärvini kanssa ja tota kalarasvaa voisi kokeilla. Isoja tulehtuneita finnejä nousee leukaan ja mustapäitä joka paikassa ja nekin tuppaa tulehtua. Lisäksi iho on kuitenkin rutikuiva mutta nykyinen kosteusvoide nostatattaa pientä näppylää poskipäille. Argh. Ei tähän viitsi laittaa edes meikkiä kun näyttää kyntöpellolta joka tapauksessa ja punainen helottaa läpi vartissa.

Saamari näitä vatsakipuja. Tiedä näistä nyt että mikä on normaalia ja mikä ei. Välilllä pistää niinku joskus aiemmin (kohtu kasvaa ja venyy?) Välillä vihlasee niin et tuntuu ku miekalla vedettäis lävitse lantiosta (liitoskipuja?) Välillä epämäärästä jomotusta (ummetusta?) Ja välillä kaikkia vuorotellen. Huoh.
Syntyis jo niin ei olis niin huolissaan koko ajan ( niin vissiin). Mut vieläkin jotenki kauhee pelko keskenmenosta vaikka senkin riski jo laskenut...

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Miulla oli ekat 3kk raskaudessa aivan järkyttävä finnikatastrofi. Söin ennen noita Yaz-pillereitä, jotka piti finnitkin kurissa, että saattoi kuukauteen tulla yks näppy sillon tällön. En vaihtanut kyllä mitään pesuaineita, että ihan tykkäämälläni Decubal-vaahdolla pesin naamani ja Nivealla rasvasin ja nyt on naamakin ollut parempana kuukauden päivät, mutta kyllä finnejä tulee siltikin normaalia helpommin. Varsinkin jos hikoo naamasta yhtään niin voila!

Kalarasvaa ei sitten kannata laittaa koko naamaan, se kuivattaa terveen ihon. Mulla on myös kuivat läiskät suupielissä, ne tosin ovat jokatalvinen juttu ja.raskaus tuntuu vähän parantaneen niitä. Niihin käytän jotain apteekin tosi rasvaista cold cream -voidetta.

Kävin hammaskiven poistossa minäkin. Olisi ehkä pitänyt hoitaa asia jo aikaisemmin, kiveä oli paljon ja veri lensi... No, hyvä että edes raskaus saa mut skarppaamaan tällaisten huoltotoimenpiteiden suhteen. Joudun vielä uudestaan samaan käsittelyyn, kun hygienisti ei uskaltanut enää rouhia enempää.

Jomsuli, aivan sama juttu. Ei tiiä mistä mikäki kipu johtuu kun on sitä ummetusta ja sit voi olla mitä vaan harmittomia liitoskipujakin mut se just kun ei tiedä, kuinka paljon kipua on normaalia.

Onko täällä kukaan käyttäny nyt hyvällä menestyksellä Vi-Sibliniä mahan toiminnan avuksi?
Itse ostin ja täytyy alkaa kokeilemaan onko siitä mitään hyötyä.
Levolacit yms aiheuttaa vaan ilmaa ja turvotusta.

Mä yritän rauhoittaa itseäni näiden mahatuntemusten kanssa siten et niinkauan ku ei oo säännöllisiä tai jatkuvasti tosi kovia eikä oo mitään vuotoja niin kaipa ne normaaleja on.. :)

Duphalacia vedin alkuraskaudessa mut ei oikeestaan auttanut mitään. Enemmän autto kuivatut luumut. Jotka kyl parin pussin jälkeen alko mukavasti ällöttää. Nyt oon taas yrittänyt luumusosetta vedellä jos jeesis. Mielummin menisin pelkäl ruoalla tän ummetuksen hoidossa mut ehkä munkin pitäis sitä vi-sibliniä kokeilla. Onko se kuin etovaa vetää?

Huoh, oon nyt neljättä tuntia luennolla ja voin todeta et tää istuminen alkaa olee aika tuskasta vaik ei tää maha nyt niin iso ole! Eteen ei voi nojata ku heti alkaa jomottaa ja vauva liikkuu siihen malliin et taitaa mennä liian ahtaaksi hänen tilat. Vielä 4h jäljellä o.O

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Finnit! YÖH! En tiedä jaksanko kalaöljyllä kokeilla. Tuntuu et niitä tulee kuitenkin vaikka mitä kokeilis. Eikä niitä piru vie saa piiloon millään. Kivan näköistä kun yli kolmekymppinen on täynnä märkiviä näppyjä... :mad: Aivan per***een ärsyttävää...

V-sibliniä käytetään ainakin sairaalassa ummetuksen hoitoon. Sen pitäis olla parempi kuin levolac. Jos on oikein paha ummetus voit kertakokeilla tupla annoksella, jotta suoli lähtee toimimaan ja sit säännöllisesti pussi päivässä.

Takaisin