Oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Klaara

Vauhtiin päässyt keskustelija
Perustetaanpas uusi otsikko minkä alle voi kertoa eri raskausviikkojen oireistaan. Muutaman muun otsikon alle niitä on jonkin verran jo kertynyt, mutta perustetaan nyt oma otsikko niin vertaistukea on helpompi löytää :) Täällä menossa nyt 7+5 ja oireina täälä hetkellä palelua ja pientä ällöttävää oloa jos ei muista syödä jotain parin tunnin välein. Lisäksi nännit ovat vähän arat. Niin ja tänään olen huomannut, että nenän limakalvot ovat todennäköisesti kuivat, koska nenässä on koko ajan vähän räkää vaikka muuten ei ole nuhaa tai nuhaista oloa. Koko raskausajan oireet ovat vaihdelleet muutaman päivän sykleissä. Välillä on ollut ällöä oloa muutaman päivän ajan ja sitten taas ihan normaali olo muutaman päivän ajan. Tämä on hieman askarruttanut ja kysyin siitä maanantaina lääkäriltä ja se on kuulemma täysin normaalia. Samantien kun plussasin tammikuussa niin minulle tuli ihottumaa kekselle selkää. Kävin näyttämässä tätä lääkärillekin kun se kutisi niin kovasti. Epäili nikkeliallergiaa joka tulisi rintsikoiden lukoista vaikkeivat ne ole edes kosketuksessa ihoon. Minulla on nikkeliallergia ja näimmä raskaus on herkistänyt niin ettei nikkeliä voi laittaa edes lähelle ihoa. Monkälaisia oireita teillä muilla on tällä hetkellä ja ovatko oireet vaihdelleet tai olleet välillä jopa poissa ja sitten taas palanneet?

Hei!

Samoilla viikoilla mennään ja oireet aikalailla samaa kaliiberia. Pientä etovaa oloa ollut plussauksesta asti. Nyt tällä viikolla selvästi pahentunut. Pastillin imeminen auttaa kummasti, ja syöminen 2h välein. Myös tahdin hidastaminen. En voi kävellä kovaa saatika juosta bussiin tai rupean kakomaan :) 
Jotenkin mielenhallinnasta kiinni siis - jo syvään hengittäminen ja toiminnan pysäyttäminen siihen paikkaan saa pahan olon kuriin!
Maha ja rinnat turpoaa ja haluaisin kävellä jo verkkareissa kaiket päivät. Kylmä on jatkuvasti.
Outo metallin maku oli suussa viime viikolle saakka..

Oireet hieman vaihtelevat päivästä päivään. Riippuen miten on nukkunut yöllä tai minkälainen päivä ollut. Selvästi väsyneenä paha olo on pahempi.

Mutta helpompi tämä raskaus on kuin edellinen jolloin makasin puolikuolleena järkyttävissä päänsärky- ja oksennuskohtauksissa viikolle 14.. :)

No nyt on iltavoileivän aika. Ihana mies tarjoilee välipaloja sänkyyn :)

Täällä viikkoja on 9+1. Ihan kaamea on väsymys joka päivä. Töissä teen nyt lyhennettyä työviikkoa eli päivät 6 tunnin pituisia. Pakko vetää kolmen tunnin päikkärit töiden jälkeen. Ja ilta menee sitten ihan koomassa ja haukotellen. Iltavuoroissa ei niitä päikkäreitä saa, joten on aika uneliasta meininkiä sitten. :)

Toinen isompi oire on tuo pahoinvointi. Pari viikkoa sitten sitä oli ihan kirjaimellisesti aamusta iltaan. Hirmu etova olo vaan koko ajan ettei tiennyt miten päin olisi. Helpotusta tuli kun sai vähän yrjötä. :) Nyt on tuo pahoinvointi helpottanut siinä määrin, että sitä on tavallisesti vaan aamulla ja sitten illalla. Aamulla tosiaankin on heti pistettävä jotain poskeen, ei edes hammaspesulle voi ensin mennä, tai sappinesteet lentää! Illalla pahoinvointi sekoittuu sitten mukavasti väsymyskoomailuun. :)

Ihan ensimmäinen raskausoire jopa ennen plussaa oli närästys. Ja se on pysynyt sinnikkäästi mukana. Muita mukavia on esim. mahan turpoilu ja kasvojen iholle ilmestyneet pienet punaiset pisteet. Ei ole mitään finnityyppisiä tai että ne tuntisi, kun sormella koskettaa. On vaan poskilla molemmilla puolilla punaisia pisteitä. Ei mitään hajua, että miten ne on tullut, mutta luultavasti tästä raskaudesta johtuen.

Niitä energisempiä päiviä odotellessa ... :)

Täällä ei ole muita oireita kun väsymys ja mahan ja rintojen turvotus :) Rintojen arkuuskin hävis siinä vk 9 tienoilla.

Mulla tosiaan raskausoireet jäänyt melko vähäisiksi. Alussa närästystä, turvotusta, rintojen arkuutta ja väsymystä.
Suunnilleen tuossa 8.raskausviikolla loppui lähes kaikki oireet. Rinnat eivät ole yhtään kipeät tai arat. Väsymystä saattaa vielä olla, mutta koska nukun enemmän, niin ei vaivaa.
Nyt 9.viikolla käyty varhaisultrassa ja innokas kaveri sieltä löytyi! :)

Eli helpolla päästy. Olin oikeastaan aika huolissani jo kun ei noita oireita ole enempää. Tuntui että vähintään joka toinen oksensi pitkin päivää. Tahdoinkin kirjoittaa tämän lievittääkseni niiden "oireettomien" huolta, jos joku minun tapaani pohtii onkohan kaikki varmasti hyvin....

Sandy83: Kiitos rohkaisevasta kirjoituksestasi.

Itsekin olen päässyt (koputtaa puuta kop kop) ainakin toistaiseksi todella helpolla raskausoireiden kohdalla. Minulla oireet tuntuvat menevät parin päivän aalloissa. Nyt tuntuu olevan taas hyvä päivä. Välillä on pari päivää ällöttävää oloa (oksentaa ei ole tarviknnut vielä kertaakaan) varsinkin jos ei muista syödä parin tunnin välein ja sitten taas pari päivää lähes normaali olotila. Raskauden aihettamaa ummetusta ja ihottumaa on kyllä koko ajan. Samoin nännejä aristaa koko ajan. Lisäksi parina viimeisenä yönä on pitänyt herätä vessaan ja mahaa ja rintoja turvottaa.

Raitis ulkoilma tuntuu aiheuttavan huonoa oloa, joten lenkkeily on jäänyt vähiin.

Sandy83: Minulla on kans sellainen tunne, että ainakin kaikki tutut on kärsinyt paljon enemmän! Kaverini oli huonovointinen koko raskauden ajan ja huonoa oloa kesti koko vuorokauden. Tuli itselle sellainen olo, että voikohan kaikki ollakaan hyvin kun kerran ei juurilainkaan oireita, mutta ainakin ultrassa kaikki oli hyvin :)

Pakko kysyä onko kellään muulla samoja oireita kun mulla :/ eli nivelet etenkin ranteet, sormet ja lonkat ovat Todella kipeät (jopa yö aikaan kolottaa). Luulen että johtuu paikkojen löystymisestä mutta alkaa jo pikku hiljaa ärsyttämään tämä vaiva. Ulkona kävely ei onnistu kun on liian liukasta ja kivut pahenee. Mietin jo lääkärille menoa kun ei tiedä mikä tähän auttaisi, raskaus kun rajoittaa aika paljon eri lääkkeiden + hoitojen ottamista. Muuten ei juuri oireita muuta kuin lievä pahoinvointi.

Täällä mennään edelleen parin päivän sykleissä. Eilen illalla oli taas tosi huono olo, meinas jopa itku tulla kun en löytänyt toista Sea Band -rannekettani. Olo helpottui aina hetkeksi kun muisti syödä jotain, mutta tuntui, että koko ilta meni syödessä ja tietysti olotilan kanssa tuskaillessa. Tänään ainakin toistaiseksi olo on ollut hyvä.

Nobe: Minulla on ollut parina päivänä oikea takareisi ja pakara jotenkin jumissa tms. ja kävellessä tuntunut vähän kummalliselta. Liikuntaa en ole harrastanut nyt hetkeen vaan jumitus on tullut ihan rehellisestä sohvalla makaamisesta tai muuten vain tästä raskaudesta :) Tänään olisi tarkoituksena mennä lenkille ja täytyy vain toivoa ettei raitis ilma aiheuta pahoinvointia kuten viime yrityskerralla kävi :(

Tuntuuko muuten kenestäkään muusta, että lääkärissä ja apteekissa ravaaminen on selvästi lisääntynyt tässä raskauden aikana? Minusta tuntuu etten enää paljon muualla käykkään :) Eilenkin hain raskausvitamiinejä ja nyt kun olen hukannut toisen Sea Band -rannekkeeni niin olisi taas asiaa apteekkiin.

Hei kaikki. Liityin tänään ja heti pitää päästä purkamaan! Oon nyt viikolla 10 raskaana ja viikko 11 alkaa kohta. Alussa mennään, mutta oon jo nyt ihan kypsä tähän raskaana oloon. En olis voinu kuvitellakkaan tätä pahoinvoinnin ja väsymyksen määrää!!! Oon onneksi opettaja niin ensi viikolla saa rauhassa lepäillä kun on hiihtoloma!

Olen tietenkin todella onnellinen tästä raskaudesta, mutta ikävät oireet yllättivät kyllä vähän vaikka tiesin, että harva selviää ilman niitä! Yritettiin miehen kanssa ensin 7 kk, eka raskaus päättyi aika alku metreillä ja toinen kerta tärppäs vuosi ehkäsyn pois jättämisestä. Joten masussa kasvaa kyllä odotettu kaveri, vaikka miei vähän maassa onkin nyt.

pikkuruusu: Samoilla linjoilla mennään. Nämä 2 kk ovat olleet ihan kamalia, ja vielä piiitkää aika edessä. Onneksi nyt viikon on ollut vähän parempia kausia (tunteja) välissä.

Nobe:
Mulla on kanssa lonkat, nivuset ja nivelet kipeet,
ja ihan törkeen huono olo joka jatkuu pitkin päivää. Olen ihan muksusta asti pelännyt oksentamista ja teen "mitä vaan" ennemmin kun oksennan.
Kaikissa aikaisemmissa raskauksissa olen oksentanut yhteensä tasan kerran ja sekin oli ennemmin puklu kun oksennus, mut nyt tuntuu että tää vaan pahenee ja pahenee..

Onkos muilla ollut närästystä tai sen tapaista? Itselläni on nyt kahtena päivänä, iltapäivällä ja alkuillasta, ollut jotenkin tosi huono olo.. ei okseta, mutta tekisi mieli röyhtäillä. Ja mahaa polttaa niinkuin närästäessä, mutta jotenkin tuntuu alempana kuin mihin olen tottunut närästyksen yhteydessä..

Puapru: Mulla ei oo ollu vielä närätystä, mutta musta on kyllä tullu semmonen possu röyhyttää ihan koko ajan... se on vähän noloakin...

Mä oon nyt apua tohon pahoinvointiin pahoinvointirannekkeista. Mua vaan harmittaa, että neuvolassa ei kerrottu noista rannekkeista mitään. Mun mielestä pitäis ihan ehdottomasti kaikille vinkata niistä, pahoinvointi kun on niin yleistä! Huomasin täältä vinkin!

Puapru: Mulla on ajoittain ollu närästystä ja myös röyhtäilyttää aika usein silloinkin kun ei närästä. Mulla se tuntuu kaikkein eniten kurkussa sellasena ikävänä tunteena. Ja röyhtäilyn lisäksi sieltä toisestakin päästä tulee ilmaa... emoticon

Täälläkään ei ole ainakaan vielä närästystä, mutta varmasti heti iskee kun näin nyt kirjoitin :)

Yöllä oli nännit ja rinnat niin kipeät etten kovin mielellään enää nuku vatsallani. Nyt lounaan jälkeen jouduin avaamaan housut, kun kiristää niin kovasti. Kai sitä pian joutuu siirtymään mammahousuihin... yritän sinnitellä vielä 2 viikkoa, että olisi np-ultra takana.

Pahoinvointi helpotti heti kun siirryin ottamaan raskausvitamiinit (Minisun) iltaisin. Aluksi otin aamupalan jälkeen ja tuntui, että pahoinvointi tuli aina jossain vaiheessa päivää.

Turvotus... Luulin jo kokeneeni pahimman turvotuksen vatsanseudulla mutta ei, kyllä se näköjään voi turvota vielä enemmänkin! Viikkoja nyt 11+0, ja eilinen oli kyllä niin tukala olo turvonneen vatsan kanssa.

Jatkuva nälkä tuntuu helpottaneen, nyt ei sitten ilmeisesti turvotuksen takia jaksa hirveesti syödä kerralla. On tää melkosta vuoristorataa :)

Viikkoja täällä nyt 11+1, oireita ei ole ollut oikeastaan ollenkaan, turvotusta lukuun ottamatta. Eilen ja tänään kuitenkin nipistävää tunnetta ja jomotusta alavatsassa. Onko muilla ollut kyseisiä oireita näillä viikoilla ja mistä mahtavat johtua? Voisivatko olla kohdun kasvuun liittyviä kipuja?

Itellä nyt viikkoja 13+2 ja kaikki vähätkin oireet alkanu jo helpottaa, huh! :)
Ihan alussa oli kovia vattakipuja, mut ne lähti jo ennen kuudetta viikkoo pois. Sen jälkeen oli tositosi kovaa väsymystä, eikä mitää ois jaksanu tehä ja ois vaan voinu nukkua! Iltasin oli pientä äklötystä ja välillä päivisinki, mut ne sai pois ku vähän söi jotain :) Ja sit oli kanssa noi kovat mielialanvaihtelut ja tuli kyl sitte purattua kiukkua ihan oikee monen vuoden edestä! :D Mut nyt kuitenkin nä kaikki on jo jääny pois :) Ainut inhottavin ja rasittavin, mut ehkä kuitenki harmittomin oire mitä mulle tuli, ni räjähti yläselkä ja rinta ihan täyteen näppyjä! :/ Johtuu kai näist hormooneist, niinku sillo teininäki kärsin :/ Inhottaa vaan ku jos on vähän avonaisempi paita, eikä mitään kurkun kuristajaa ni joutuu kauheen kaulahuivibarrikaadin väsäämään tohon ettei näpyt paista joka suuntaa :D Mut onneks neki alkaa olee jo rauhottumaan päi :)

Onko joku muu kärsiny iho-oireista raskauden aikana?

Emmailona: Itellä kanssa sellasta pientä nipistelyä ollu ja "paineen" tunnetta, veikkaan johtuvan kohdun kasvusta ja venymisestä :)
Meillä oli np-ultra viimeviikon maanantaina ja siellä oli ainakin kaikki hyvin, et harmittomia kipuja ollu :)

Sirie: Mulla pamahti selän keskiosa täytteen näppyjä samantien kun plussasin. Kävin siitä lääkärissä ja määrättiin kortisonia. Ajateltiin sen johtuvan mun nikkeliallergiasta jokai olisi nyt raskauden aikana herkistynyt niin paljon, että rintsikoiden hakasista tulisi näitä näppyjä vaikkeivat ne edes kosketa ihoa.

Inhottavinta on ollut kun nämä näpyt kutisevat kamalasti ja tekisi mieli raapia. Nyt ihottuma alkaa vähän rauhottumaan. Näppyjä on enää yläselässä ja nekin paranemaan päin.

Tällä hetkellä (rv 11+4) oireina ovat mahan turvotus ja pömpötys, pääkipu ja oikean pakaran säteily ja jomotus. Hetkittäin saattaa tulla vähän huono olo, varsinkin jos nousee nopeasti ylös pimeässä.

Takaisin