Oireet

Viikko 6 alkoi lievä etoaminen ja närästys: aivan jatkuva röyhtäily!!
Tasan 7+0 alkoi jatkuvan etoamisen lisäksi joka-aamuinen oksentaminen, myös välillä tullut yksittäiset oksennukset myöhemmin päivää.
Huomenna 9+0 saan pahoinvointilääkkeet.

En osannut arvata että olot olisi näin kurjat ja erityisesti kuinka paljon tuo kurja olo vaikuttaa omaan päähän. Sitä alkaa kyseenalaistaa onko tässä mitään järkeä. :/

Mulla on nyt menossa 9+1. Mulla on tukilääkitys mukana ja se aiheutti hengästymistä jo ennen plussaa ja hengästyn edelleen kaikista kumarteluista. Neuvolassa 8+1 kohdalla mitattiin tosi alhainen verenpaine mikä selittää mun huimausta - kaikki nousut pitää tehdä hitaasti.

Pahin oire mulla kuitenki on ollu ajan kulumisen hitaus. Varsinkin alussa tuntui että päivät ei vaan kulunu, vaikka menossa oli muutto ja uus asunto oli vieraita täynnä. Kaikki oireet pysty myös laittaan tukilääkityksen piikkiin, niin ei ollu sellasta turvaa niistäkään.

Tällä hetkellä oon lomalla, mutta ennen lomaa töissä oli kyllä tosi hankalaa - oli vaikea saada mitään aikaseks siinä aivosumussa. Toivottavasti loman jälkeen olisin jo iskussa eikä olis enää niin hankalaa. Mutta toistaiseksi olo on edelleen vetämätön ja ymmärrän hyvin niitä, jotka sanoo että eka kolmannes tuntuu vähän samalta ku masennus. Mutta oon silti tosi onnellinen että oon raskaana ja toivon että pienokainen jaksaa kasvaa ja syntyy terveenä. ❤️

Nukutteko hyvin? Mulla on tässä 12. Viikolla huonovointisuus väistynyt, mutta illasta on vaikee saada unta ja herään herkästi aamuyöllä. En tiiä oonko vaan stressissä vai paraneeko tää uni vielä tästä. Nenä mulla on aina maatessa tukossa mutta onneks saan sängynpäädyn ylös niin se helpottaa. Iltajuomisen oon jättänyt pois että ei tarvis yöllä rampata vessassa, mutta öisin olis kyllä jano. Varsinkin jos tukkoisuuden takia osa yöstä tulee nukuttua suu auki. Rautaa hain kaupasta kun ne arvot oli matalalla, jospa tää tästä. 🫩

Nukutteko hyvin? Mulla on tässä 12. Viikolla huonovointisuus väistynyt, mutta illasta on vaikee saada unta ja herään herkästi aamuyöllä. En tiiä oonko vaan stressissä vai paraneeko tää uni vielä tästä. Nenä mulla on aina maatessa tukossa mutta onneks saan sängynpäädyn ylös niin se helpottaa. Iltajuomisen oon jättänyt pois että ei tarvis yöllä rampata vessassa, mutta öisin olis kyllä jano. Varsinkin jos tukkoisuuden takia osa yöstä tulee nukuttua suu auki. Rautaa hain kaupasta kun ne arvot oli matalalla, jospa tää tästä. 🫩
Miulla oli alussa tuota, etten meinannu illalla saada unta ja saatoin yöllä herätä ja sitten valvoa 1-2h. nyt kyllä nukahdan illalla noin vartissa ja toivon mukaan ei enää kiepsahdakkaan niin, ettei sais illalla aikanaan unta. :Grinning Face:

Mulla oli ekat viikot yöt katkonaisia, heräilin usein mutta nukahdin helposti uudestaan. Nyt muutaman viikon olen nukkunu huomattavasti paremmin, vaikka muutaman kerran herään asentoa vaihtaessa tai janoon. Illalla olen kyllä nukahtanut koko ajan hyvin, pää tyynyyn ja hetkessä jo unessa.

Niin super huonosti, että yleensä loppuraskaudessa heräilen tähän tahtiin. Lisäks lapset sairastaa ja herättelee öisin 😪 Hb täälläkin laskenut reippaasti ja rautaa hain myös.

Nukun hyvin ja tuntuu, et päivätkin oon tokkurassa. Päiväunet maistuu joka päivä. Rauta-arvot ei hyvät. Onneksi ei vielä oo tullu levottomia jalkoja. 🙄

No ihana että edes osaa nukkuu hyvin. Ite taas meen jännällä kokeileen että miten tänään käy. Jospa tästä vielä pääsis yli jollain ilveellä. Ehkä ens viikon ultra tois taas hetken rauhaa yöuniin. Tai sit musta vaan tuli jo äiti ja mun pitää oppia elämään vähillä unilla. 😂🥲

:Hugging Face:
Oireita on ollut ihan ensimetreistä lähtien sen verran, että ei ole ollut epäselvää onko raskaana vai ei :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Sanoin jo viikko ennen positiivista testiä hellulle, että oon raskaana ja neljä päivää ennen odotettujen kuukautisten alkamista teinkin jo positiivisen testin. Edellisestä raskaudesta on noin 15 vuotta, silloin ei mitään oireita, ei jännityksiä, ei pelkoja, ei fyysisiä oireita. No nyt sitten ilmeisesti elämänkokemuksen myötä sitä on aivan liian tietoinen omasta kehostaan ja myös kaikesta mikä voi mennä pieleen, kaikki kauhuskenaariot pyöri ekat viikot mielessä niin että yöunet meni.

Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että olen saanut ihan alkumetreistä saakka seurata raskautta ultran avulla. Eka ultra n 6+0 kohdalla, jonka jälkeen tietenkin osa peloista karisi. Nyt kun viikkoja alkaa olla se 12, niin uskallan alkaa nauttimaan ihan oikeasti.

Mutta ne muut oireet, on ollut kuvotusta/pahoinvointia, päänsärkyä, jäätävää turvotusta ja ummetusta. Väsymys oli aina viime viikkoon asti ihan kaamea.

Onko kellään enää pahoinvointia? Viikonloppuna näytti jo, että olisi mulla vähenemässä, mutta nyt taas tän viikon joka aamu pitänyt pöntöllä arpoa tuleeko oksennus vai ei. Varmaan arkena aikaisempi herätys vaikuttaa paljon.

Onko kellään enää pahoinvointia? Viikonloppuna näytti jo, että olisi mulla vähenemässä, mutta nyt taas tän viikon joka aamu pitänyt pöntöllä arpoa tuleeko oksennus vai ei. Varmaan arkena aikaisempi herätys vaikuttaa paljon.
Joo, mä oksensinkin tänään viikkojen tauon jälkeen. 🫠 Selvästi venyi aamupala liian pitkälle. Mulla sinänsä pahoinvointi on ollut hyvin helposti siedettävää, mutta ei ole vielä kokonaan poissa.

Mulla ei oikeastaan oo enää pahoinvointia, korkeintaan väsymyksestä johtuvaa. Mutta ruokahaluttomuutta on edelleen. Onneks jotkut ruuat menee sulavasti alas.

Mulla ei oikeastaan oo enää pahoinvointia, korkeintaan väsymyksestä johtuvaa. Mutta ruokahaluttomuutta on edelleen. Onneks jotkut ruuat menee sulavasti alas.
Mulla taas kokoajan nälkä ja aina pitäs olla syömässä. 🙈 Mutta tosiaan vain osa ruuista maistuu, ja löytyykö kotoa juuri sitä maistuvaa, niin on aina arpapeliä.

Mulla taas kokoajan nälkä ja aina pitäs olla syömässä. 🙈 Mutta tosiaan vain osa ruuista maistuu, ja löytyykö kotoa juuri sitä maistuvaa, niin on aina arpapeliä.
No joo, siis on mullakin jatkuva nälkä, mutta ruoka ei oikein maistu. 😅 Onneks keitot on vielä mennyt kohtuudella alas, ja hedelmät menee aina. Mutta se loppu onki sitten keksimistä että sais edes hetken olla kylläinen. Ja ruokaa ei kerralla mahdu kuin pieni määrä, ilmeisesti sekin liittyy jotenki tähän raskauteen.

Mulla vielä pahoinvointilääke käytössä ja pillereitä jäljellä noin 1,5vk ajaksi. Sen jälkeen meinasin kokeilla josko olisi olot mennyt jo ohi. Eilen illalla taisi olla eka kerta kun hampaita pestessä en yökkäillyt, joten toivo elää 🤞🏼

Mulla on vielä pahoinvointia, mutta alkaa pikkuhiljaa helpottaa. Tällä viikolla en ole oksentanut kertaakaan 🥳

Kuvotus on vaan pahentunut ja ruokailut on ihan kamalaa, kun joutuu välillä tuijottelemaan ruokaansa, kun ei meinaa maistua, vaikka nälkä ois. Varhaisultran mukaan nyt rv13.Toivottavasti ei kauaa kestä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Oksentaa onneks ei oo tarvinnu vielä kertaakaa*koputan puuta*

Lääkkeet pitää pahoinvointia (=lue oksentamisen) kurissa. Joka päivä aina joku aiheuttaa pahoinvoivaa oloa. Aterioita ei voi suunnitella, koska koskaan en tiedä mitä pystyn syömään.. onneksi vähän helpottanut, että ei sentään ihan ylitsepääsemätöntä pahoinvointia enään ole.

Eilen närästi ruuan jälkeen ihan älyttömästi taas, nakkasin kaks rennietä naamariin ja lähettiin iltaa kohti hakeen vielä omepratsolit apteekista. Rennie auttoi tosiaan vaan sen 20min automatkan ajan ja jo apteekissa alko uudestaan närästys.

En enää jaksa tätä ainaista närästystä ja polttelua, ja jostain syystä lääkäri oli totaalisesti jättänyt huomiotta mun pyynnön närästyslääkkeeseen. Syön myös kilpirauhaslääkitystä ja nuo vatsahappoon vaikuttavat aineet vaikuttavat ilmeisesti myös kilpirauhaslääkkeen imeytymiseen, mutta nostakoot sitten sen annosta. En enää jaksa kärvistellä.

Takaisin