Oireet

Täällä syntyi poika eilen 5.3. Ja synnytys eteni vauhdilla; kokonaiskesto 2h6min ja ponnistus siitä 2min 😅😍 mulla edellis yönä jo vähän supisteli kipeästi mutta tyyliin tunnin välein. Aamulla sain sitten klo 10 ekan misoprostol-lääkkeen, seuraavat klo 12 ja klo 14. Ennen neljättä tabua pyysin hoitajaa tarkastamaan kohdunsuun tilanteen ku oli niin kipeitä supistuksia ja olinkin 4cm auki ja limatulppaa irtoili. Siitä synnytyssaliin ja sain jonku kohdunkaulan puudutteen. No se ei hirveästi auttanut ja sain vielä spinaalipuudutteen; se vei kyllä kaikki kivut ja alkoi noin alle puolessa tunnissa tuntumaan että ehkä voi ponnistaa. Mitään suurta tuntemusta ei ollut mutta vauva tosiaan parissa minuutissa pihalla 😅🙏 kaikki meni kyllä hyvin ja toivoisin melkein että päästäis tänään kotiin kun tänne sairaalaan ei saa tulla sisarruksia vierailulle 😢 se on kyllä pettymys tuoreille isoveljille.
Paljon onnea koko perheelle! 😍

40+4.
Limatulppaa lähtenyt kolmen päivän ajan, luulen sen nyt olevan jo kokonaan poissa. Kävely on ollut ihmeen helppoa (noh, verrattain) eilen ja tänään. Maha laskenut entisestään. Koko lantio on jotenkin oudon tuntuinen, hiukan jyhmintää, varsinkin makuulla, häntäluussa ja muuallakin lieviä liitoskipuja. Väsyttää, kiitos hiukan runsaamman kävelyn.

Missä ne supistukset on???

Pukamavaroitus 😅

Minulle tuli synnytyksen jälkeen ikävät pukamat (joskus aiemminkin ollut, mutta pienempänä ja saanut helposti painettua takaisin sisään, nyt kunnon rypäleet). Linkkasin miehelle jonkun itsehoitotuotteen ja passitin apteekkiin. Sanoin, että jos ne tulee tyrkyttämään apua niin sano vaikka, että kolme päivää sitten synnyttäneellä vaimolla on vaivoja, mihin toivoi helpotusta. No, mies oli sanonut sillain, ja työntekijä oli sanonut: "mutta nämä on peräpukamiin. Emättimeenkö hän aikoo näitä käyttää?" 🫠 voi pyhä yksinkertaisuus, ajattelin, että se synnyttäneisyys olisi jotenkin helposti yhdistettävissä niihin samalla ponnistaessa syntyneisiin pukamiin. Mutta ei, ja kaiken kukkuraksi mies oli vielä vastannut: "en mä tiedä, vissiin sitten" !!!! 🤣🤣

En sitten tiedä, mitä ko työntekijä mietti, mutta sain peräpuikkoni ja asensin ihan oikeaan paikkaankin. 😅

Jatkokysymyksenä, jos nämä ei nyt lähtisi tästä korjaantumaan, onko jollain kokemusta, pystyisiköhän jälkitarkastuksen yhteydessä niille tekemään jotain vai vaatiiko ihan erillisen hoidon? Toivon kyllä, että kun akuutti tilanne tästä rauhoittuu, palaavat takaisin "sinne, mistä ovat tulleetkin". 😅

Pukamavaroitus 😅

Minulle tuli synnytyksen jälkeen ikävät pukamat (joskus aiemminkin ollut, mutta pienempänä ja saanut helposti painettua takaisin sisään, nyt kunnon rypäleet). Linkkasin miehelle jonkun itsehoitotuotteen ja passitin apteekkiin. Sanoin, että jos ne tulee tyrkyttämään apua niin sano vaikka, että kolme päivää sitten synnyttäneellä vaimolla on vaivoja, mihin toivoi helpotusta. No, mies oli sanonut sillain, ja työntekijä oli sanonut: "mutta nämä on peräpukamiin. Emättimeenkö hän aikoo näitä käyttää?" 🫠 voi pyhä yksinkertaisuus, ajattelin, että se synnyttäneisyys olisi jotenkin helposti yhdistettävissä niihin samalla ponnistaessa syntyneisiin pukamiin. Mutta ei, ja kaiken kukkuraksi mies oli vielä vastannut: "en mä tiedä, vissiin sitten" !!!! 🤣🤣

En sitten tiedä, mitä ko työntekijä mietti, mutta sain peräpuikkoni ja asensin ihan oikeaan paikkaankin. 😅

Jatkokysymyksenä, jos nämä ei nyt lähtisi tästä korjaantumaan, onko jollain kokemusta, pystyisiköhän jälkitarkastuksen yhteydessä niille tekemään jotain vai vaatiiko ihan erillisen hoidon? Toivon kyllä, että kun akuutti tilanne tästä rauhoittuu, palaavat takaisin "sinne, mistä ovat tulleetkin". 😅
Ei hemmetti! 😂 Hei hyvä kun otit puheeksi, en osaa auttaa, mut eppäilen oman lehmäni syöksyvän samaan ojaan lähipäivinä.

Miten vauvan kanssa sujuu ja voitko itse muuten hyvin? 😊

Ei hemmetti! 😂 Hei hyvä kun otit puheeksi, en osaa auttaa, mut eppäilen oman lehmäni syöksyvän samaan ojaan lähipäivinä.

Miten vauvan kanssa sujuu ja voitko itse muuten hyvin? 😊

Joo, on kyllä ikävää tää kirvely ja muutenkin sellainen tunne, että tuolla on jotain ylimääräistä 😬

Hyvin sujuu, eilen päästiin kotiin ja täällä on isosiskot olleet aivan onnessaan. 🥰 Vauva syö, nukkuu, pissaa ja kakkaa, eli toteuttaa tehtäviään moitteettomasti. Maito on noussut hyvin ja jälkivuoto on maltillista, eli itselläkin kaikki (sitä nännikipua ja pukamia lukuunottamatta) hyvin. 🙂

Ihanaa ihanaa, paljon onnea jo synnyttäneille ja onnea tulevaan myös synnyttäville. ❣️ Piti tulla tänne kurkistamaan PITKÄN tauon jälkeen, että miten muut raskaana olevat pärjäilee.

Täällä tukala olo ajoittain kun vauva päättää aloittaa ilta zumbat, pää on jo sillä tuolla jossain haarovälissä tuntemuksien mukaan ja kipeää tekee käveleminen ja muut liikut äidillä. 😵‍💫 Onneksi enää puhutaan varmaan viikosta, mutta tuleva synnytys jo jännittelee.

Mun kroppa ei vissiin kestänytkään hyvin raskautta ja synnytystä (vaikka ei siis ollutkaan mitään merkkejä näkyvissä ja oli tosi helppo raskaus), mutta päädyin noin viikon päästä synnytyksestä tehohoitoon hengityskoneeseen, koska mun suolet meni kuolioon ja jouduin käydä läpi ison avoleikkauksen ja joudun nyt kulkea puoli vuotta ainakin avannepussin kanssa. Äiti ja mun siskot hoitaa vauvaa ja mies noita kahta isompaa, mutta on ollut todella vaikea olla erossa vauvasta ja ootan vaan sitä päivää, että pääsen vihdoin kotiin ja hänen luokseen. Nyt se ei ole vielä mahdollista, koska kivut kovat enkä hirveesti jaksa vielä liikkuakaan, mutta päivä kerrallaan mennään.

Mun kroppa ei vissiin kestänytkään hyvin raskautta ja synnytystä (vaikka ei siis ollutkaan mitään merkkejä näkyvissä ja oli tosi helppo raskaus), mutta päädyin noin viikon päästä synnytyksestä tehohoitoon hengityskoneeseen, koska mun suolet meni kuolioon ja jouduin käydä läpi ison avoleikkauksen ja joudun nyt kulkea puoli vuotta ainakin avannepussin kanssa. Äiti ja mun siskot hoitaa vauvaa ja mies noita kahta isompaa, mutta on ollut todella vaikea olla erossa vauvasta ja ootan vaan sitä päivää, että pääsen vihdoin kotiin ja hänen luokseen. Nyt se ei ole vielä mahdollista, koska kivut kovat enkä hirveesti jaksa vielä liikkuakaan, mutta päivä kerrallaan mennään.
Mitä, apua! Voi, herkistää ajatella sun oloa. Kiitos, että jaoit, taas yksi vauvatarina, jollaista en tiennyt edes voivan olla olemassa.

Aika laimeaa lähetellä sympatiaemojia täältä. Jotain loputtomia supernaisen voimia sulle kuitenkin toivon ja niitä sulla kaikesta päätellen on ollut tähän astikin.

Mitä, apua! Voi, herkistää ajatella sun oloa. Kiitos, että jaoit, taas yksi vauvatarina, jollaista en tiennyt edes voivan olla olemassa.

Aika laimeaa lähetellä sympatiaemojia täältä. Jotain loputtomia supernaisen voimia sulle kuitenkin toivon ja niitä sulla kaikesta päätellen on ollut tähän astikin.
Kiitos paljon!! 👏♥️♥️ Mulla on hyvä motivaattori minkä takia jaksaa taistella. 👏😊

Voi hurja! Voimia hirveästi tilanteeseesi! ❤️

Hui että! Oikein paljon voimia ❤️☀️

Huih! Hirveästi voimia ja tsemppiä kuntoutumiseen! Onneksi olet saanut apua, vaikka on varmasti tuskallista olla perheestä ja vauvasta erossa 💔.

Jälkivuodosta:

Onkohan nyt ihan normaalia, että kolme viikkoa synnytyksestä saattaa tulla vielä ihan punaista, siis tuoreen veren väristä vuotoa. Ollut välissä jo pelkkää ruskeaa tuhrua, tummanpunaista, ruskeaa, limaista, muttei kuitenkaan hyytymiä vaan enemmän sellaista pitkää, venyvää... Nyt oli yön ja päivän tauko, että vuoto tosi vähäistä ja taas alkoi ihan tuore vuoto.

Kaikki ohjeet on niin epämääräisiä. 🤔 Jos alkaa uudelleen ... no, mikä on uudelleen, tarkoittaako se, että jos on ollut jo loppunut pidemmän aikaa ja sitten alkaa vai riittääkö, että on vähentynyt ja alkaa taas tuoreena? Jos on hyytymiä ... no, mikä on hyytymän määritelmä? Ja joka paikassa lukee, että ekat päivät runsaampaa, sitten vähenee, mutta jos kestää kuitenkin 6-8 viikkoa niin kuinka vähäistä sen sitten kuuluu olla sen 7 viikon ajan. 😅 Nyt ollut luokkaa normaalimenkat-pelkkä tuhru, vaihdellen. Mitään hajua vuodossa ei ole.

Miten tämä on näin neljännen kohdalla näin hankalaa, mitään en mistään tiedä, enkä muista, miten aiemmissa on ollut. 🙈 Muistaakseni ekassa kesti pidempään ja toka ja kolmas olleet ihan pientä vuotoa, koska muistan ehkä ihmetelleeni tokan kohdalla, että eikö se tämän kauempaa kestäkään. Tosin, silloin myös liikuin enemmän kun olen nyt liikkunut, liikunta kai lisää sitä supistelua ja vuotoa, mikä saattaa kai saada sen loppumaan nopeammin.

En tiedä, mutta koko ajan sellainen olo, että joku on pielessä, vaikka mitään oireita mistään ei ole. Hulluksi tässä tulee. 😅 Viikon päästä on neuvola niin siellä voi taas esittää kaiken maailman kysymyksiä.

Jälkivuodosta:

Onkohan nyt ihan normaalia, että kolme viikkoa synnytyksestä saattaa tulla vielä ihan punaista, siis tuoreen veren väristä vuotoa. Ollut välissä jo pelkkää ruskeaa tuhrua, tummanpunaista, ruskeaa, limaista, muttei kuitenkaan hyytymiä vaan enemmän sellaista pitkää, venyvää... Nyt oli yön ja päivän tauko, että vuoto tosi vähäistä ja taas alkoi ihan tuore vuoto.

Kaikki ohjeet on niin epämääräisiä. 🤔 Jos alkaa uudelleen ... no, mikä on uudelleen, tarkoittaako se, että jos on ollut jo loppunut pidemmän aikaa ja sitten alkaa vai riittääkö, että on vähentynyt ja alkaa taas tuoreena? Jos on hyytymiä ... no, mikä on hyytymän määritelmä? Ja joka paikassa lukee, että ekat päivät runsaampaa, sitten vähenee, mutta jos kestää kuitenkin 6-8 viikkoa niin kuinka vähäistä sen sitten kuuluu olla sen 7 viikon ajan. 😅 Nyt ollut luokkaa normaalimenkat-pelkkä tuhru, vaihdellen. Mitään hajua vuodossa ei ole.

Miten tämä on näin neljännen kohdalla näin hankalaa, mitään en mistään tiedä, enkä muista, miten aiemmissa on ollut. 🙈 Muistaakseni ekassa kesti pidempään ja toka ja kolmas olleet ihan pientä vuotoa, koska muistan ehkä ihmetelleeni tokan kohdalla, että eikö se tämän kauempaa kestäkään. Tosin, silloin myös liikuin enemmän kun olen nyt liikkunut, liikunta kai lisää sitä supistelua ja vuotoa, mikä saattaa kai saada sen loppumaan nopeammin.

En tiedä, mutta koko ajan sellainen olo, että joku on pielessä, vaikka mitään oireita mistään ei ole. Hulluksi tässä tulee. 😅 Viikon päästä on neuvola niin siellä voi taas esittää kaiken maailman kysymyksiä.
Mulla kävi kolmannesta ihan samanlailla aikoinaan. Kyselin neuvolasta ja silloin sanottiin, että on ihan normaalia, jos ei ole kipuja/kuumetta/hyytymiä. Silloin mulle sanottiin myös, että kaikki ”alle kananmunan kokoiset hyytymät on ok”. Kuulostaa vaan aika raffilta 😆

Jälkivuodosta:

Samaa asiaa miettinyt tässä pari päivää. Tällä kertaa jälkivuoto ollut ylipäätään selvästi niukempaa kuin aiemmin. Nyt kolmannen vkon alettua koostumus muuttunut, vuoto yhä vähäistä, mutta kirkasta, ei enää just semmosta paksumpaa eikä epämääräistä. Ei kipuja tms., en oo ollut huolissani.

Jatkan edelleen jälkivuodosta. Tässä ehti olla viikon vuodoton tauko, ja nyt taas tulee vaalean punertavaa tuhrua. 😒 Kipuja ei ole, ihan sellaista pienen pientä orastavaa menkkakivun tyyppistä, paikallista tunnetta vasemmalla puolella, sitä ollut pidempäänkin. Mietin, onkohan edelleen jälkivuotoa vai voiko menkat alkaa jo. 😬 Vai tulehdus.. Edelliset ovat olleet 9-10kk, kun menkat alkaneet, joten ihmettelen, jos oma kroppa toimii niin täysin eri tavalla tällä kertaa. Täysimetyksellä mennään kuitenkin, ensimmäinen oli osittaisimetetty.

Takaisin