Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä myös mahakipuja. Kuvotusta ei ole ollut varmaan viikkoon. Nälkäkään ei vaivaa niin usein kuin ekoina kuukausina, ruokailuvälit on viimein lähes normaalit, eikä välissä useimmiten tule lainkaan huono olo.

Mutta nuo mahakivut tosiaan. Vatsaa tuikkii ja pistelee, ei jatkuvasti, mutta silloin tällöin joka päivä. Tuntemukset kohdun tienoilla. Samoin alakerrassa tuikkivaa kipua ajoittain. Mutta melko iisiä nyt.

Maha alkaa olla pullahtanut esiin, kauaa sitä ei enää piilotella. :)

Nessu 13+1

Nessu, kuulostaa just samalta kuin mun mahakivut. Ihan on siedettäviä eikä tosiaan koko aikaa satu. Alakerrassa myös samoja tuntemuksia.

Mulla myös maha näkyvissä, olen jo odottanut koska joku töissä uskaltaa kysyä jotain. Muutama läheisin siellä jo tietää, muille en ajatellut kertoa. Kyllä ne sen joskus tajuaa.

Niin ja rinnat. Isot ja kipeät. Olen jo valmiiksi rintava, joten mun puolesta tää riittäis. Kävin ostamassa uusia liivejä ja kuppikoko oli kasvanut kahdella.

Kaneli, sama "tissiongelma" täälläkin. Käytän vapaalla lähes pelkästään sporttiliivejä, koska liikun paljon ja töissä yms. ihmisten ilmoilla normirintsikoita. Nyt molemmat puristaa ja tuntuu epämukavilta.

Mutta en oikein tiedä, millaisia nyt kannattais ostaa ja miten paljon kuppikoko vielä kasvaa. Ei viittis hirveen monia väliaikaisliivejä ostaa, kun syksyllä pitää investoida imetysliiveihinkin, mutta pakko kai se on parit kohta käydä hommaamassa.

Ei mulla kyllä oo vielä mitään äitiysvaatteitakaan, kun omat löysät paidat vielä just ja just peittää mahan, ja parit isommat farkut nipin napin menee kiinni. Muttei kauaa.

Mulla on myös saman tyyppisiä mahakipuja kuin miten Nessu kuvaili onneksi ovat kestoltaan lyhyitä niin ei ole tarvinnut huolestua. Mulla maha jo tullut sen verran esille, että olen kertonut töissä ja ensimmäinen työkaveri tällä viikolla jo tarras mahaan kiinni kun kyseli, että tunnenko jo liikkeet hieman hämmentävä tilanne oli! Nyt 15+6

Mulla on myös mahakipuja, sellasia kuukautistyyppisiä, mutta tosi lieviä. Yleensä auttaa kun vaihtaa asentoa. En sitten tiedä mistä johtuu. Myös öisin on välillä niitä oikein kunnon repäiseviä kipuja, mutta ne on tuttuja jo viime raskaudesta ja viimeeksi niitä oli paljon enemmän! Lisäksi on välillä tuikkimista ja kipuja sekä häpyliitoksessa että nivusissa, mutta ne on onneksi vielä hetkittäisiä. Eniten huolettaa tuo kuukautismainen kipu. Tänäänkin kun oltiin syömässä ulkona ja siellä oli todella epämukava tuoli, niin vatsaa alkoi särkeä, eikä siinä tuolissa tuntunut saavan millään parempaa asentoa. Heti helpotti kun pääsi lähtemään ravintolasta pois. o_O

Simpsakka, mites reagoit, kun työkaveri iski mahaan kiinni? Mä jännityksellä odotan noita hetkiä. Luulisin, että on ihan ok, jos läheiset tai hyvät ystävät pyytää, saako mahaa kokeilla (sitten kun se oikeasti on massiivinen), kunhan tosiaan kysyvät luvan. Mutta siitä en ole ihan varma, miten reagoin, jos joku rändomtuttu tai vaikka työkaveri ryhtyy hipelöimään melko henkilökohtaista aluetta. Voi kyllä vetää sanattomaks. :D

Nessu, mä ostin kahdet oikein kunnon liivit kun ajattelin että turha tässä on kärsiä ja kyllä helpotti olo! Suosittelen. Mulle mahtuu vielä myös parit tavalliset housut, ainakin jos jättää napin auki. :happy: Pitäis toimeentua ostamaan parit äitiyshousut mutta en jotenkin saa aikaiseksi.

Mullakin vähän jo maha näkyy, löysät paidat peittää kyllä sen vielä hyvin. Vaikee vaan jotenkin uskoa onko tää jo todella vauvamaha, vai sitä turvotusta vaan, kun oli mulla tota vatsaa jo ennestäänkin. Mutta kai näillä viikoilla (14+5) vois jo pikkuhiljaa uskoa että siellä se pikkuinen kasvaa. En tiiä onko esim töissä vielä kukaan huomannut, ainakaan ei ole kommentoitu mitään.

Se tilanne tuli niin nopeaa että olin vaan niin hämillään, osannu oikeen edes sanoa heti mitään. Kyllähän tuota tavallaan osas oottaaki että jossain vaiheessa joku tulee hipelöimään mutta en osannu arvata että vielä näin aikaisten :D Kyllä se vähän oudolta tuntuu kun ei läheinen ihminen koskettaa mahaa

Mulla myös noita menkkakipuja ja repäsyjä, gynelle puhuin noista menkkakivuista niin sano niiden kuuluvan kohdun kasvuun jollei vuotoja ilmene. Ja no ne repäsykivut johtuu niiden kohdun kiinnikkeiden venymisestä kun kohtu alkaa kasvamaan. Esikoisesta ne kesti loppuun asti vaikka th sano et pitäis loppua rv20+... Liitoskipuja on edelleen, mut onneksi vähän harvemmin kuin muutama vko sitten. Ja vasenlonkka alkanut taas asento rajoitteiseksi, ei pysty istumaan kovin pitkään samassa asennossa varsinkaan risti istunnassa.

Nessu kannattaa ostaa isommat liivit, sulle tulee paljon mukavampi olo ja rinnat ei joudu puristuksiin. Itsellä normaalisti koko 85C/85D, pysy samana koko esikoisen odotusajan ja jopa maidon nousun. Mut nyt kun tissit turpos jo alussa kiitettävästi ja ovat jääneet hieman isommiksi niin koko on nyt 90E.. Kävin ostamassa parit triumphin liivit, myyjä otti mitat ja toi niitä mun rinnoille ja ruumiinrakeenteelle sopivia liivejä kokeiltavaksi joista sit valkkasin kahdet. Ja nyt on paljon mukavampi olo kuin niissä pienemmissä. Pitää loppuraskaudessa sit käydä hakemassa uudet imetysliivit kun edelliset on tota 85D kokoa..

Mulla tuntuu esim sänkyä pedatessa kun heilautan peiton sängyn päälle niin alavatsassa ilkeä nippaisu. Myöskään makuultaan en voi yskiä, tuntuu ikävältä alavatsassa. Hassuja juttuja :)

Niin kuvittelin että pahoinvointi loppui, mutta niin se vaan tulla tupsahti takaisin iltakuvioihin. Eikä mikään auta. Samoin on alkanut närästää ihan hirveästi, eikä sekään tahdo antaa periksi. Rintakipu on onneksi hillinnyt, mutta kun tästä pahoinvoinnista ja mieliteoista pääsisi eroon, niin arkikin sujuisi paremmin. Siinäpä ne päivitetyt oireet tällä hetkellä, viikkoja 15+6

Luin just fb:n kautta juttua mitä kaikkea hullua univajeiset äidit ovat tehneet. Nauroin niin et kyyneleet alko valua ja sit en saanutkaan sitä virtaa loppumaan! Jatkoin itkemistä vaikka juttu loppui jo...

Kuulostaa Janna niin tutulta :) Mä myös saan nykyään ihan hysteerisiä naurukohtauksia, jotka on vaikea saada lopettamaan. En tiedä liittyykö raskauteen vai vaan mun yleiseen hulluuteen :D

Tämän aamun huomio: mun normifarkut tuntuu löysältä ja valuu alas lantiolle. Ääh, milloinkohan mun masu suvaitsisi alkaa kasvaa?
Tänään siis 12+3

Beisla, kyllä se ehtii kasvaa :). Ymmärrän, että olo voi olla malttamaton, mutta oikeasti ehdit kyllä siihen, kun mahaa alkaa olla. Mä en edes voi enää istua kunnolla jalat koukussa, tulee pitkiä kuukausia ottaa aina vatsa huomioon.
Mulla selvästi vaikuttaa, kun on kolmas lapsi tulossa.
12+3 (varmasti oikeasti vähemmän).

Esikoista odottaessa toivoin myös, että maha kasvaisi nopeasti ja näkyisi :) nyt toivon että pysyisi pienenä mahd pitkään :) olisi koiran kanssa lenkkeily mukavampaa , esikoisen kanssa touhuaminen ja pukeminen helpompaa ja sängyssäkin kyljen kääntäminen ei olisi sellainen operaatio ;) keskiraskaus on aika ihanaa kun alun pahoinvointi on poissa ja maha ei ole tiellä! Vaikka samalla vähän tyhmää aikaa, kun en tunne vielä liikkeitä ja ei oikein voi olla varma, että kaikki on kunnossa. Pitäisi vain olla luottavainen ja uskoa että pikkuinen on vatsassa hyvässä turvassa ja kaikki menee hyvin :)

16+3

Muokattu viimeksi:
Mulla tuli ensimmäisessä raskaudessa maha esiin vasta n. rv25 ja silloin se pullahti oikeasti lähes yhdessä yössä näkyville. Sitä ennen vatsasta ei olisi osannut kukaan päätellä. Oltiin n. rv14 rantalomalla ystäväpariskunnan kanssa eivätkä aavistaneet mitään, vaikka rannallakin olin ihan bikineissä. Kyllä se siitä vielä kasvaa! :happy: Tosin ei mulle viimeeksi kauhean iso maha edes tullut ja jalatkin nousi hyvin kepeästi loppuun saakka. Toisin taitaa olla tällä toisella kerralla! :grin

Aika vähän aikaa se ultran tuoma varmuus tuntuu kestävän, kun torstaina oltiin nt-ultrassa, jossa kaikki oli hyvin ja jo perjantaina aloin miettimään, että onkohan sillä pikkuisella nyt edelleen varmasti kaikki hyvin. Mietin jo, josko kuitenkin hakisin vielä kotidopplerin vaikka liikkeetkin kyllä varmasti kohta alkavat jo tuntua. :shy:

Beisla sää ehdit vielä kyllästyä ja turhautua siihen et maha on tiellä, kyllä se sieltä tulee. Vaikka nyt sen mahan haluaisi niin kannattaa olla kiitollinen et maha ei vielä hankaloitta elämää ja ole tiellä koko ajan.

Takaisin