Odotuksesta vauva-arkeen

JeRoSe

Näppärä viestien naputtelija
Tässä pinossa vaihdetaan ajatuksia ihanasta vauva-arjestamme kaikkien kohtalotovereiden kanssa, niin ensimmäisen kuin useamman lapsen jo saaneet [:D] Tervetuloa turisemaan!
 
Tervehdys tuolta raskaus yli puolenvälin- palstalta... Laskettu aikani olisi 9.10 joten viikkoja olisi 38+2, mutta poikamme päättikin tulla maailmaan 7.9 lähes viisi viikkoa etuajassa. Alku oli aika rankka, kun pienokaisemme joutui hengityskoneeseen, mutta onneksi pääsi siitä hyvin pian pois ja oli nasaalissa. Viikon pikkumies sai kaiken kaikkiaan hoitoa lastenklinikalla(jossa oli teho-hoidossa) ja sitten omassa sairaalassamme tehoseurannassa.

Maanantaina tulee kaksi viikkoa täyteen, kun olemme olleeet kotona ja kaikki on sujunut oikein hienosti. [:)] Pikkumies painoi viikko sitten 2795g, eli painoa oli tullut hienosti. Syntymäpaino hänellä oli 2680g. Huomenna neuvola ja jännityksellä odotan mitä vaaka nyt sanoo...

Tähän asti hyvin helppohoitoinen pikkumies [:)]

Tuolla "omalla" palstalla tarinamme olenkin kertonut, mutta jos tänne "eksyy" uusia kirjoittajia, niin kerron teillekin. [:)]
 
Heipä hei,

ilmoittaudun jo tämä ketjun löytäneeksi ja liityn (toivottavasti) joukkoon pian. Vielä huutelen tuolla yli puolen välin odottajissa. LA on siis huomenna.

Iloisia hetkiä jo vauvautuneille![:D]
 
Heips!

Täällä käyn jo vakoilemassa [;)] vaikka vielä 4 viikkoa LA! Mitenkähän sitä ehtii/jaksaa sitten koneella istua kun on se pieni ja 3 isompaakin lasta hoidettavana. Onneksi ovat päivät koulussa, niin ehkä silloin pääsen livahtamaan tänne päivittämään arjen tapahtumia!

Vauvan tuoksuista arkea äideille!!!
 
Heips!

Minäkin löysin tämän ketjun, mutta jostain kumman syystä tulee vielä tuolla raskaus yli puolenvälin ketjussa kirjoiteluta, mutta sallittaneen sen minulle.

Jos joku oudompi lukee tätä niin tiivistettynä tarinani on, että poikamme syntyi 5.9.2009 sektiolla sen takia kun hänen sydänäänensä muuttui monotooniseksi sekä synnytys ei edistynyt toivotulla tavalla. Hän vietti 5 vuorokautta tehohoidossa, koska oli infektoitunut kakattuaan lapsiveteen ja minulla olleesta kohtuontelon tulehduksesta. Tarina kokonaisuudessaan löytyy tuolta toiselta palstalta.

10 päivää sektion jälkeen kotiudumme ja olenkin kirjoitellut kuuluimisia tuonne toiselle palstalle aina silloin tällöin. Kotielämä on pikkuhiljaa asettautunut uomiinsa ja mieskin on aloittanut työt isyysloman jälkeen.

ww: en mä vaan tiedä että miten sitä joutaa koneella istumaan sillä minä en enää tahdo joutaa vaikka lapsia onkin vain yksi, mutta aina silloin tällöin kun mies vahtii vauvaa tai se nukkuu niin joutaa koneella pyörähtään.

Syysterveisin,
Maajo
 
Mä taidan olla sitten outo poikkeus, kun tuntuu että aikaa on... täällähän mä palstoilla roikun enemmän ku raskausaikana!! [:D] tosin isommat lapset ovat päivisin koulussa ja vauva vain nukkuu. On toki hetkiä, että tuntuu tekemistä olevan liiankin kanssa. Yleensähän on tapana, että kun ei olisi niin hirveästi sitä aikaa, niin tekemistä on liiankin kanssa. Mukavaahan se on välillä vaan olla itsensä kanssa ja vaikka surffailla täällä. [:)]

Tulee hetkiä, kun itselleen ei ole aikaa sitten millään, vaikka kuinka olisi tarvetta. Se on otettava silloin, kun on siihen mahdollisuus. Hyvällä omallatunnolla makoilen(silloin kun siltä tuntuu) päivisin sohvalla ja torkun siinä, jos vauva nukkuu .

Aurinkoisia hetkiä kaikille!! [:)]
 
Jokohan kohta osaamme kirjoitella tälle palstalla, kun niin monet meistä "Raskaus yli puolenvälin" - palstan immeiset ovat vauvansa saaneet. [:)] Jäämme odottelemaan.... [:D]
 
Hello!
 
Aletaas pikku hiljaa vaihtaa palstaa, tuolta "...yli puolen välin-palstalta" minäkin siirryn. Mitenkähän tänne oikein kotiutuu [;)]
 
Pikku pojun pötkö tuli siis maailmaan 10.10. vauhdikkkaalla imukuppisynnytyksellä. Tultiin kahden sairaala-päivän jälkeen kotiin ihan omasta tahdosta ja lääkärin luvalla.
 
Rytmi on kyllä kaverilla ollu aika sekaisin. Päivät se nukkuu rauhassa tosi pitkiäkin pätkiä, yöt sit söis 2 tunnin välein ja ne syötön välit se kitisee puklautusta. Tosi kiva. Toissa yönä nukuin n. 1,5 h. Eilen kävi sit neuvolatäti kotona, ja käytiin tota juttua vähän sen kanssa läpi. Pienten vinkkien avulla saatiin jo vähän rytmiä muuttuun ja viime yö oli jo paljon parempi. Tietty, noin pienellä se voi vielä muuttua moneen kertaan.
 
Paino vähän huolestutti neuvolatätiä, joten me mennään varmaan huomenissa käymään terveyskeskuksessa tsekkauttaan vielä tilanne. Jos vaan pääsen, meen itekin samalla lääkärille näyttään vielä tätä mun pyrstöä.
 
Toivottavasti pötkön rytmi pysyy hyvänä, niin jaksaisin tänne kirjotella näin päiväaikaan. Ois tosi tarpeen ja mukava vaihtaa kokemuksia.
 
Palataanpa taas pian
 
Voiko olla todellista, että mulla alkaa menkat..... [:@] nyt lähes pelkästään rintamaidolla mennään ja silti mun riesaksi meinaa tulla menkat, mä en keeestäää!! [:D]  
 
Pidättekö muuten vauvojanne mahallaan? Suosittelen lämpimästi, mutta ei ilman valvontaa, eli ei nukutusta mahallaan. Sairaalassa meidän poika nukkui hirmu paljon mahallaan, mutta siellä kone seuraa kuinka vauva saturoi ja on siten turvallista. Se vahvistaa selkälihaksia ja auttaa, jos on vatsavaivoja.

Tirpu röyhtäileekö vauva syönnin jälkeen kunnolla? Yksi hyvä tapa röyhtäyttää on sellainen, että "soittaa pianoa" vauvan selällä. Joo, tosi selkeetä.... [:D] siis rummuttelee sormenpäillä.

Tännekin laitan vinkin miten pääsee karstasta eroon, kun se varmasti tulee olemaan monen vaivoina. Eli tekee sellaisen perusvoide-öljysekoituksen ja laittaa kunnon kerroksen päähän, sitten vain hattu ja antaa olla yön yli. Aamulla pesee pois ja harjailee vauvanharjalla. Tämä tuli siis ihan sairaalasta eilen neuvona, kun käytimme poikaa kontrollissa. Sellainen seos on tehokkaampi, kuin pelkkä öljy tai rasva.

Kirpakkaa päivää kaikille!! [:)]
 
Tänne pitäs juu koettaa kirjoitella tässä nytten, mitenkähän sen taas oppii.. [:D]

Riikka: mä kärsin jo ensimmäiset menkat 2 viikkoa sitten, ei olleet mitenkään herkkua, kyllä meillä pidetään vauvaa masullaan valvotusti ja pari kertaa se on yöllä kääntynyt vahingossa itsekseen kyljeltä massulleen, niska- ja selkälihakset ovat kyllä kivasti vahvistuneet ja vaavi kannatteleekin jo hienosti päätään. Tuo "rummuttelu" on hyvä keino ja samoin hellä varainen hieronta yläselässä auttaa kanssa jos ei rummuttelu tehoa.

Tirpu: kiva kuulla että rytmi alkaa muuttumaan, meillä vauveli on nukkunut yleensä yöt hyvin 2 syötöllä, mutta viime yönä sitten nukahti puol 9 aikaan ja heräs 2 aikaan ja valvo 2h putkeen ja sit itsellä soikin kello jo seittemältä kun piti haavaa mennä hoidattaan ennen ysiä.

Tänään käytiin sitten shoppailemassa vauvan ja kaverin kanssa ja monta tuntia oltiin reissussa, poika koko shoppailureissun ajan nukkui ja sit autossa vasta heräs syömään, kaveri ihmettelikin että onpa kiltti vauva, tankkas ilmeisesti aamusella hyvin maitoa kun nukkui syömättä varmaan sen 6h, saas nähdä millainen yö sit ens yöstä tulee, noh jos ei muuta niin mun jalkoja pakottaa ja haava kipuilee kun tuli oltua jalkojen päällä ainakin 3h putkeen.

Mut jospa tästä lähtis kahteleen iltapalaa ja suuntais nukkuun, ei tartte unta varmasti houkutella tänään.
maajo
 
Iltoja palstalle!

En ole moneen päivään tätä palstaa aukassut ja nyt sitten "muistin" tän. Onnea Tirpulle poijjasta [:)] Ja mua alko niin naurattaan toi sun käyttämäs pyrstö - oot meinaan tasan toinen ihminen, jonka oon niin kuullut sanovan. Ite en ollu ennen moista sanaa kuullutkaan, vasta ko tossa synnärillä ollessani. Ja rytmejähän näillä meän natiaisilla ei ole vielä viikkoihin tai sitten kun tuntuu, että on, nii se heittää täyttä häränpyllyä vai pitäiskö sanoa pyrstöä [;)] [:D]

Riikka: Meillä jäppinen on monesti mahallaan ja tykkää siitä asennosta tod paljon. Tosin nukkua en anna mahallaan öitä enkä päivälläkään, kun en voi olla jatkuvasti valvomassa toisen unta. Mutta tekee tosiaan kutaa, jos on masussa pulinaa. Ja ite käytän karstan poistoon pelkkää öljyä (Natusan esim.). Illallla pesen ja seuraavana iltana natiainen paatiin ja siinä samalla hieron päänahkaa ja sitten kuivauksen jälkeen vielä pehmeellä vauvaharjalla harjaan päännhahkaa, niin johan lähtee karstat. Vielä sitä ei meän jäppisellä oo, mutta tytöillä oli. Ja joo, mulla kans jostain aina löytyy aikaa olla koneella - ihme kyllä! [:-]

Pikkumies on aivan tajuton syömään, tuntuu jatkuvasti hereillä ollessaan olevan tissillä ja sitten annankin pullosta vielä 1,2 desiä. Yks kerta vetasi peräti 1,6 desiä!! Posket alkaa kivasti pullottaan ja tuplaleuka löytymään [:D] Yöt menee kuten Maajollakin, että kahella syötöllä mennään. Unille alkaa tossa 9 maissa, herää ekan kerran 3 maissa ja sitten 5-6 maissa ja sitten aamusta 8-9 aikaan ylös. Valvoo aamusta tunnin ennen pitkiä uniaan..

Ristiäisiä pitäs alkaa miettimään, päivähän meillä on 7.11. Löysin yhestä ruottalaisesta nettikaupasta aivan ihanan kastepuvun tai siis sellasen juhlapuvun, jonka voi laittaa kastetilaisuuden jälkeen eli ite kastemekkoa ei välttämättä tarttis, mutta pitäähän se poika kastaa sukumekossa, jossa myös siskonsa ovat nimensä saaneet.

Isketäänpä tämäkin palsta ruuhkaiseksi, hih! Terveisiä jokaiselle!
 
Täällä yks utelias [:)]

Maajo: Miten sun haava on lähtenyt paranemaan? Käytkö päivittäin siellä
sairaalalla? Vaihtaako ne siteet siihen tai putsaa?

Kiva käydä täälläkin kurkkimassa, kuulostaa ihanalta vauva-arjelta!!!
 
Heips!

WW: ihan hyvin haava paranee, tai siis eihän se koko sektiohaava auennut vaan kahdesta eri kohtaa on haava auki, joista toinen on melkein kokonaan parantunut ja toinenkin on alkanut lyhenemään. Joka ikinen aamu se on haavanhoito edessä TK:ssa kunnes se on niin hyvässä kunnossa ettei tartte joka päivä hoitaa, eli ne joka päivä huuhtelee haavat keittosuolaliuoksella, kuivaavat haavat pohjia myöten, laittavat toisen sorbact nauhat ja toiseen aquacelin palasen, sit haavan päälle tulee pari kerrosta steriilejä taitoksia ja niiden päälle haavatyyny ja lopulta sidokset peitetään hengittävällä kalvolla. Tuo kalvo on kyllä kätevä keksintö niin pääsee käymään suihkussa ihan normaalista, saunassa käyminen on toki kiellettyä (haaveena ois et viimeistään joulusaunaan pääsis).

Vauva-arki on kyllä ihanaa, mutta osaa se välillä olla raskasta, varsinkin jos ei saa levättyä tarpeeksi, noh onneksi mies on suureksi avuksi eikä pelkää käsitellä vauvaa, se kun tottui sairaalassa sitä pyöritteleen kun mä en pystynyt, mies taitaa osata jopa paremmin hoitaa vauvaa kuin minä, ainakin tuntuu siltä. [:D]

Tänään vauva oli hyvällä ystävällä hoidossa sen aikaa kun itse olin haavanhoidossa ja kaupassa, kieltämättä tuli sitten istuttua sen jälkeen aika kauan ystävän perheen luona, hänen 2 tyttöä oli innoissaan vauvaahoitamassa, nuorempi varsinkin, ainut mikä vähän pelotti oli se kun tää nuorempi (9 vai 10v ikäinen) nosti kerran vauvaa niin ei muistanut päätä kunnolla tukea, mut siinä vaiheessa mä pomppasin auttamaan ja selittään että vauvan päätä pitää muistaa vielä tukea kun ei kuitenkaan ite pikkuinen sitä osaa kannatella (vaikka mahallaan ollessa kannattelee/nostelee päätä jo kovasti) ettei se repsahtele miten sattuu, mut muuten oli oikein hyvä apuri vauvan hoidossa.

Jerose:  meillä äippä ostaa vauvelille perinteisen kastepuvun ristiäislahjaksi kun itse sitä heiltä toivoin ja sitten normaalit kamppeet päälle kastejuhlan jälkeen. Mun ei oikeastaan tartten juurikaan mitään valmistella ristiäisiin, koska mun ystävä tekee täytekakut ja voileipäkakut, sit pullaa ja kuivakakkua on jo pakkasessa niin siinähän sitä sitten onkin jo kun tarjotaan ihan lämminruoka ristiäisvieraille kun tulee pitkänmatkalaisia.

Kirjoitteli Maajo
 
Tulisko muuten teille vauvatuneille mieleen, että mitä muuta voisi laittaa ristiäismekon tilalle, kun meille tulee nimiäiset?! Eikä muutenkaan ole mitään sukukastemekkoa olemassa... Sieltä vauva.infon sivuilla oli joku kuva sellaisesta hihattomasta mekosta, joka oli tehty aika läpinäkyvästä kankaasta. Sen sai sitten riisuttua helposti vauvan päältä. Mutta luulen että ompelen vauvalle kansallispuvun miehen kulttuurista. Mallin saisin helposti isompien lasten puvuista. Mutta onko mulla sitten enää sitä aikaa, niin se on toinen juttu...
 
WhiteWife: Tässä erään ruottalaisen linkki, josta ite oon tilaamassa kastepukua http://www.littlefairies.se/ ja just sen etusivulla olevan vaaleansinisessä kehyksessä olevan puvun meän pojalle ite kastejuhlaan - on hieman tyyris, mutta kerran se kirpasee [:D]

Maajo: Ihanaa, kuinka helpolla sie pääset ristiäisten suhteen [:)] Itekkin meinasin nyt tällä kertaa ihan konditoriasta tilata täytekakun ja kaveri tekee voileipäkakun. Juuri muuta tarjottavia en meinaa tehä, koska kokemuksesta tiiän, että yli jäis ja paljon. Eli nyt viisaampana [;)]
 
Moikka moi!
 
Juurikin tänään mietin, et kyllä tuo pikkuinen tuli meidän perheeseen juuri oikeeseen aikaan. Tuntuu niin TOSI hyvältä sitä täällä hoitaa. Yhdessä miehen kans ollaan hommia harjoteltu. Ilman tuota ei olis elämässä läheskään tämmöistä sisältöä, mitä nyt on.
 
Me ei vielä tiedetä kastepäivää (tietty, kun kaveri on 5 pv vanha) mut mekko vois olla se, missä mun mieskin on kastettu. Katotaan nyt vaan ensin, missä kunnossa se mahtaa olla ja saako valkopyykki/tärkkäys hommaan jotain muutosta.
 
Nukuttu ollaan nyt pari yötä ihan ok. Kanssa kahdella syötöllä ollaan menty, ja nyt kokeillaan ainakin hetki syöttää yösyötöt vaan pullosta, et ei venyisi ne imetyshetket kauheen pitkiks.
 
Jaahas, syötön pitäis alkaa. Joten tissi esiin [:)]
Hyvät yöt kaikille 
 
Tervehdys kaikille ja oikein vauvantuoksuista viikonloppua! [:)]
Tirpu, itse annoin aiemmin öisin pulloa, mutta imetin aina toisesta rinnasta jonkin aikaa ennen pulloilua. Nyt olen jättänyt yöpullon pois. Ja syö melkeinpä vähemmän aikaa rinnasta, kuin mitä meni pullosta syömiseen. Vauvahan saa n. viidessä minuutissa masunsa täyteen, loppuaika on sitten herkuttelua. Mullekin oli yllätys moinen uutinen... [:D]
 
heips, löysin minäkin tämän ketjun täältä [:)]

elikkä; meidän esikois poika syntyi suht nopeahkosti 6.10. avautuminen kesti sellainen noin 7 tuntia ja sitten ponnistinkin melkein tunnin verran häntä maailmaan ja kun voimat alkoivat loppumaan ja hän ei meinannut omin/minun avuin tulla otettiin imukuppi apuun ja epparikin siinä hädässä sitten jouduttiin tehdä. kaikki ei tosiaankaan mennyt ihan oppikirjan mukaisesti, mutta suht nopea ensi synnyttäjälle tuo koko tapahtuma oli. kalvot jouduttiin puhkaista ja lapsivesi oli todella veristä. lisäksi vauva hätäkakkasi viime metreillä veteen ja siitä sitten infektioriski. tulehdusarvo oli muutaman päivän hieman koholla, mutta lähti hienosti laskuun. kertaalleen oli ollut kuulemma napanuorakin toisen päänympäri, mutta löyhästi. jos synnytys ei mennyt ihan putkeen niin tosiaan imetys ainakin lähti heti onnistumaan ja maito nousi parin päivän jälkeen niin että vauveli oli ihan hukassa, lähes hukkumaisillaan siihen maitotulvaan.

oltiin kolme päivää sairaalassa ja viime viikonlopuksi kotiuduttiin. maidontuoksuista arkea on vietetty nyt ja tänään käytiin ensimmäistä kertaa kärryttelemässä ulkona. pojan paino nousee todella hienosti. nyt jo 4125 g (syntymäpaino 3890 g), pelkällä tissillä mennään, kuohukermaa taidan imettää. poika nukkuu suht pitkiä unia päivällä 2-4 tuntia, öisin mm. antaa 4-6 tuntia nukkua parhaimmillaan. ollut jo alusta asti pitkien unien ottaja... pulauttelee kyllä reippaasti, vaikka oon toista röyhtäytellyt ja nyt ilmavaivatkin vaivaavat. rela drops - tippoja on hälle alettu antamaan neuvolatädin suosituksesta. pitäis vissiin kattella enemmän mitä ite laittaa suustaan alas kun toinen on kuin ilmapallo välillä... ja mahallaan on päivittäin pidetty, toinen nauttii selvästi siitä asennosta. päätään nostaa jo reippaasti, jämäkkä niskainen ollut jo syntymästään... kunnon yliaikainen toinen [:)]

pitääkin käydä ihailemassa noita littlefairies.se sivuja. meillä kastemekkoja olisi kaksi kappaletta mistä valita (molempien sukupuvut). meillä ristiäiset joulukuun alkuun menee... pitääkin alkaa ens viikolla varailemaan pappia.

mutta hei, lauantai-illan jatkoja kaikille! pitää mennä ihmettelemään tuota pientä ihmettä tuonne alakertaan [:D]
 
Takaisin
Top