Odottajan uloshengityksen häkäpitoisuuden mittaaminen neuvolassa

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Tulisiko teidän mielestänne äitiysneuvolassa automaattisesti mitata kaikilta odottajilta uloshengityksen häkäpitoisuus? Liittyy siis tupakointiin, mutta että olisi ihan kaikille odottajille jokaisen neuvolakäynnin yhteydessä?

En ole vastaan. Turhaa se olisi niillä jotka ei polta mutta häviääkö siinä mitään?

Tulisiko teidän mielestänne äitiysneuvolassa automaattisesti mitata kaikilta odottajilta uloshengityksen häkäpitoisuus? Liittyy siis tupakointiin, mutta että olisi ihan kaikille odottajille jokaisen neuvolakäynnin yhteydessä?

En ole vastaan. Turhaa se olisi niillä jotka ei polta mutta häviääkö siinä mitään?
Kyllä siinä häviäö, nimittäin odottajan luottamus neuvolaan. Jos kaikkia odottajia kohdellaan vähäjärkisinä valehtelijoina, joiden pitää kerta toisensa jälkeen todistaa puhallustestillä, ettei edelleenkään ole typerehtinyt palamaan edes sitä elämänsä ensimmäistä tupakkaa, on aika varmaa, että v-tuskäyrä nousee ja neuvolan arvostus putoaa kuin lehmänhäntä. Epäluottamus syttyy herkästi jos kokee olevansa kyttäyksen kohteena.

Minusta ne monta kertaa toistetut päihdekyselyt olivat myös turhia. Toisen lapsen kohdalla sanoin jo suoraan, etten aio päihdekyselyitä täytellä. En käytä lainkaan päihteitä, en ole käyttänyt raskauden aikana enkä raskautta ennen enkä aio jatkossakaan ruveta käyttämään, joten sinne tietojärjestelmäön voi suoraan kirjata ne nollat ilman turhia lomakesulkeisia, ja näin tehtiin.

Eiköhän ole fiksumpaa tarjota häkämittausta vain niille odottajille, jotka löyhkäävät tupakalta. Tupakan löyhkäö ei pysty peittämään vaikka mitä tekisi.

Pitäisin sitä turhana. Tupakoimattomien kohdalla mittaus kertoo vain ettei yhäkään polta. Tupakoivien kohdalla... No kyllähän se näyttäisi että äiti tupakoi. Mutta entä sitten? Tuskin kukaan lopettaa tupakoinnin siksi, että neuvolassa tehdään mittauksia joissa näkyy tupakointi. Eikä neuvolassa voida muuta kuin suositella lopettamista ja antaa tietoa sen haitoista. Sen tekeminen joka käynnillä tuskin tuo sen suurempaa tulosta. Jokainen varmasti tietää jo valmiiksi tupakoinnin olevan haitaksi vauvalle. Jos ei tiedä, sen ensimmäisellä neuvolakäynnillä kertominen luulisi riittävän.

Tutkimusten mukaan hengityksen häkäpitoisuuden mittaaminen neuvolassa auttaa tupakoinnin lopettamisessa niitä, jotka haluavat raskauden takia tupakoinnin lopettaa. Eli siinä mielessä tuosta on hyötyä. Mutta minusta tämän pitää ehdottomasti olla odottajan oma valinta, koska ulkoinen pakko ja häpeä on huono motivaattori, ja sellaiseksi tämä muuttuisi, jos tämä ei olisi valinnainen.

Neuvolassa käynti ja kaikki siellä tehtävät tutkimukset ovat vapaaehtoisia, joten jos tollanen mittari naaman eteen tyrkättäisiin, niin en suostuisi :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: herättäköön se sitten terkassa epäilyjä, mutta mun ei tarvitse todistaa tupakoimattomuuttani siellä. Mutta kuten sanottu, varmasti hyödyllyni niille, jotka toivovat voivanss lopettaa

Ainakin täällä Oulussa se tehtiin kyselemättä, rutiinina. En pahastunut kyllä itse, toki en polta tupakkaa mutta en kokenut sitä mitenkään loukkaavana tai epäluottamuksen osoituksena. Mun mielestä on muutenkin hyvä että mahdolliset tuen tarpeet kartoitetaan varhain :smiling-eyes:

Hassua kyllä ois niille ketkä ei polta. Tuskin pahastuisin kun en itse polta jos ois kertaluontonen juttu. Varmasti ihan hyvä niille ketkä yrittää lopettaa. Oon itse tosi ehdoton polttamiseen raskauden aikana enkä hyvällä kato ees niitä ketkä vauva vaunuissa polttaa. Mut tää on miun mielipide.

Ainakin täällä Oulussa se tehtiin kyselemättä, rutiinina. En pahastunut kyllä itse, toki en polta tupakkaa mutta en kokenut sitä mitenkään loukkaavana tai epäluottamuksen osoituksena. Mun mielestä on muutenkin hyvä että mahdolliset tuen tarpeet kartoitetaan varhain :smiling-eyes:
No minulle tämä vertautuu kuin jos vanhemmilta neuvolassa tarkastettaisiin rutiinina rikosrekisteri, luottotiedot ja älykkyysosamäärä. Sehän olisi vain mahdollisten tuen tarpeiden kartoittamista sekin.

Samaa mieltä kuin rosegold. En pahastuisi vaikka alettas mua puhalluttamaan/mittaamaan häkäprossia. En tupakoi(en oo ikinä tupakoinu).

En tajuu, miksi pitäisi pöyristyä/loukkaantua siitä, että tätä testattaisiin saatikka noista päihdekyselyistä. Perheen/odottajan ongelmat ei läheskään aina näy päällepäin siinä lyhyellä tapaamisella. Neuvolan henkilökunnan pitää tehdä tosi nopeeta päätelmiä perheen tilanteesta ja mahdollisesta avun tarpeesta. Jos päätelmä on väärä ja kotona onkin ongelmia/odottaja päihteilee on siitä kärsimässä lapset. Tää on just se kohta, missä ammattilaisen pitää tasapainoilla sen äidin mahollisesti kokeman häpeän yms. kanssa ja helpompaa jos erilaiset jutut tulee vaan mahdollisimman nopeeta ilmi. Ja siinä kohtaa olla ottamassa koppia ja antamassa tarvittavaa tukea. Neuvola systeemi Suomessa on tosi mahtava just sen sosiaalityön ulottuvuuden takia. Kaikki lapsiperheet käy sen läpi ja on ainakin hetken elämästään jonkin auttavan tahon piirissä.

Siihen oisko tää pakollinen ja millä tavalla en ota kantaa, mutta vapaaehtoisenakin avaisi uuden työkalun tupakoinnin lopettamista yrittävälle odottajalle.

Muokattu viimeksi:
Herää kysymys, että jos tuollainen "häkämetri" otettaisi rutiinikäyttöön niin miksi ei myös alkometriä? Vai miksi alkon käyttöön riittää kyselylappu mutta tupakointiin ei? Kyttäyksen makua ja epäluottamuksen viljelyä, minunkin mielestä :Grimacing Face:

Olen polttanut ennen raskauksia, välissä ja jälkeen . En raskauksien aikana.

Sinällään neuvolantädin on vain uskottava minun sanaani (ja hänen nenäänsä) , mutta niin se menee muissakin asioissa. Alkoholin käytön haitat käsittääkseni suurempia, jos joku "syyniin" niin ehdottomasti se!

Entisenä tupakoitsijana en näe syytä miksei voisi puhalluttaa enkä syytä siihenkään miksi siitä pitäisi tehdä iso numero ja kieltäytyä. Ennemmin olisin tyytyväinen, että meillä seurattaisiin tilannetta ja pyrittäisiin turvaamaan vauvalle päihteetön kasvu. Päihteitä käyttäviä äitejä on edelleen paljon, vaikkei meidän mittapuulla ongelma ole niin suuri kuten esimerkiksi Iso-Britanniassa.

Syntymättömän lapsen oikeuksiin pitäisi kuulua päihteetön raskausaika, tykkäsi se äiti siitä seurannasta tai ei. Ilman seurantaa on paljon todennäköisempää, että päihteiden käyttö jatkuu entisellään. Iso-Britanniassa on myös ollut käytössä se keino, että äidille näytetään sikiön kouristelut. Osa lopettaa, osa ei, mutta on ainakin järeämmät keinot kuin joku lomake.

Oli se päihde sitten tupakka, alkoholi tai huume, niin vahinkoa saa kaikilla aikaan.

Mistä tämä häpeä kumpuaa? En tiedä miten muualla, mutta omassa neuvolassa ei syyllistetä, vaikkei heti joku onnistu. Miksi pitäisi hävetä omaa riippuvuutta, jos siitä on rehellinen ja haluaa kuitenkin saada tukea lopettamiseen?

Entisenä tupakoitsijana en näe syytä miksei voisi puhalluttaa enkä syytä siihenkään miksi siitä pitäisi tehdä iso numero ja kieltäytyä. Ennemmin olisin tyytyväinen, että meillä seurattaisiin tilannetta ja pyrittäisiin turvaamaan vauvalle päihteetön kasvu. Päihteitä käyttäviä äitejä on edelleen paljon, vaikkei meidän mittapuulla ongelma ole niin suuri kuten esimerkiksi Iso-Britanniassa.

Syntymättömän lapsen oikeuksiin pitäisi kuulua päihteetön raskausaika, tykkäsi se äiti siitä seurannasta tai ei. Ilman seurantaa on paljon todennäköisempää, että päihteiden käyttö jatkuu entisellään. Iso-Britanniassa on myös ollut käytössä se keino, että äidille näytetään sikiön kouristelut. Osa lopettaa, osa ei, mutta on ainakin järeämmät keinot kuin joku lomake.

Oli se päihde sitten tupakka, alkoholi tai huume, niin vahinkoa saa kaikilla aikaan.

Mistä tämä häpeä kumpuaa? En tiedä miten muualla, mutta omassa neuvolassa ei syyllistetä, vaikkei heti joku onnistu. Miksi pitäisi hävetä omaa riippuvuutta, jos siitä on rehellinen ja haluaa kuitenkin saada tukea lopettamiseen?
Tupakoitsijan ynpärillä leijuu sankka oksettava haju, joka löyhkää 3 metrin päähän. Sen havaitsemiseksi ei tarvita hengitysilman häkämittauksia.

Kun jo nenä kertoo, tupakoiko odottaja vai ei, mihin tarvitaan häkämittausta tupakoimattomille? Ei mihinkään. Tupakoiva saa siitä apua tupakoinnin lopettamiseen, mutta tupakoimattomille mittaus on täysin tarpeeton. Miksi tupakoimattomia pitäisi pakottaa tällaiseen?

Varmaan on neuvola tai terveydenhoitajakohtaista, sillä minulle ei ole tästä mainittu sanallakaan (asun myös Oulussa). En edes tiennyt, että tällainen testi on olemassa! En tupakoi.

Olen tässä asiassa hieman kahden vaiheilla. Tavallaan ajattelen, että toki vauvan hyvinvointi ja sen seuraaminen on tärkeintä. Sen valossa en pahastuisi mittauksesta, vaikka sen omalla kohdalla kokisinkin turhana.

Toisaalta tunnen erään, joka ei raskausaikanakaan pystynyt lopettamaan tupakoimista, ja sen vuoksi vauva yliaikaisenakin oli todella pieni. Hänelle luultavasti sanottiin asiasta neuvolassa useampaankin kertaan, mikä ei kuitenkaan muuttanut tilannetta. Ajattelisin siis, että jokainen tupakoiva odottaja varmasti tietää tupakoinnin haitoista (tai viimeistään neuvolassa niistä kuulee), mutta mikäli tahtoa lopettamiseen ei löydy, ei puhallustestikään asiaa luultavasti muuta. Neuvolassa kuitenkin käydään vain muutaman viikon välein, eikä terveydenhoitaja voi seurata odottavan äidin jokaista liikettä. Toki testituloksen perusteella tupakoinnista odotusaikana voitaisiin keskustella, mutta siitä varmaan voidaan keskustella ilman testiäkin, jos on tiedossa, että odottaja mahdollisesti tupakoi.

Näkyisikö siinä myös sähkösavukkeet?

Aivan sama. Viisaammat sen päättää kuitenkin mihin määrärahoja käytetään.

Kuinka moni savuttelee enää nykyään?

Tosin - ferritiiniä ennemmin mittaisin!!!

Tupakoitsijan ynpärillä leijuu sankka oksettava haju, joka löyhkää 3 metrin päähän. Sen havaitsemiseksi ei tarvita hengitysilman häkämittauksia.

Kun jo nenä kertoo, tupakoiko odottaja vai ei, mihin tarvitaan häkämittausta tupakoimattomille? Ei mihinkään. Tupakoiva saa siitä apua tupakoinnin lopettamiseen, mutta tupakoimattomille mittaus on täysin tarpeeton. Miksi tupakoimattomia pitäisi pakottaa tällaiseen?

Ei sitä hajua kuvailemallasi tavalla esiinny, ellei ole vasta sauhutellut tai haju pinttynyt vaatteisiin. Kuka tahansa pystyy esittämään ettei tupakoi ja niitä äitejä on valitettavasti olemassa, oli se päihde sitten mikä tahansa. Mikä syy tupakoittamalla on olla osallistumatta? Ei mikään. Lähtökartoitus toivottavasti koskee kaikkia, sitähän voi sitten sen perusteella kohdistaa jatkossa niihin, joilla mittari ilmaisee jotain. Mitataanhan verenpainekin ja hemoglobiini osana normaalia seurantaa, vaikka olisi kuinka "terve". En nyt näe miksi aikuinen ihminen tekisi tästä niin ison numeron vain koska ei halua. Vauvan hyvinvointi pitäisi mennä etusijalle.

Henkilökohtaisesti en pahastuisi tästä. Omalla kohdalla tuskin on suurta hyötyä kun en polta, mutta jos se auttaisi muita odottavia jotka kamppailevat tupakoinnin kanssa, niin samalla tuokin menisi siinä missä verenpaineet mittaus, hemoglobiinit, verikokeet ja virtsanäytteet.

Mä loukkaannuin jo siitä että otetaan sukupuolitautitestit. Tiesin ite, etten ole niitä voinut mistään saada, niin myönnän että olin jotenkin tosi loukkaantunut kun mun sana ei riittänyt.

Häkätestin tekisin, mutta siitäkin loukkaantuisin, kun en polta ja mua ei uskottais.

Ei sitä hajua kuvailemallasi tavalla esiinny, ellei ole vasta sauhutellut tai haju pinttynyt vaatteisiin. Kuka tahansa pystyy esittämään ettei tupakoi ja niitä äitejä on valitettavasti olemassa, oli se päihde sitten mikä tahansa. Mikä syy tupakoittamalla on olla osallistumatta? Ei mikään. Lähtökartoitus toivottavasti koskee kaikkia, sitähän voi sitten sen perusteella kohdistaa jatkossa niihin, joilla mittari ilmaisee jotain. Mitataanhan verenpainekin ja hemoglobiini osana normaalia seurantaa, vaikka olisi kuinka "terve". En nyt näe miksi aikuinen ihminen tekisi tästä niin ison numeron vain koska ei halua. Vauvan hyvinvointi pitäisi mennä etusijalle.
Kyllä se tupakanhaju vain tuolla tavalla esiintyy. Tupakoivat itse eivät sitä haista, koska heidän hajuaistinsa on mennyt, mutta me muut tupakanlöyhkän kyllä haistamme, eikä sitä löyhkää saa millään esityksellä häviämään. Ja aina kun tupakanlöyhkäinen väittää ettei tupakoi, myöntelemme kohteliaisuudesta, samalla ihmetellen, kuinka typeräksi tupakoija muita kuvitteleekaan ilmeisellä valehtelullaan, mutta myönnellään kohteliaisuudesta silti.

Mikä syy on olla osallistumatta? No, lisätään perustutkimuspatteriin älykkyystesti, pankkitilien saldon tsekkaus, luottotietojen sekä rikosrekisterin tsekkaus, koulutustason ja työsuhteiden tsekkaus. Köyhyys, tyhmyys, rikollisuus, vanhempien heikko koulumenestys, työttömyys ja talousongelmat tutkitusti ennustavat myös heikkoa terveyttä ja menestymistä lapselle, joten tokihan nämä kaikki pitää neuvolassa tsekata kaikilta ja valvoa näiden asioiden tilannetta jatkokäynneillä. Eikös niin? Mikä olisi syy olla osallistumatta? Vauvan hyvinvointi etusijalle, eikö? Käsitellään sitten perheen rahankäyttöä joka neuvolakäynnillä, jos perhe joutuu sossun tuille, eikös?

Verenpaine mitataan siksi, että joillekin tulee raskauden komplikaationa raskausmyrkytys, joka näkyy verenpaineessa. Jos tätä ei seurata, odottaja voi kuolla siihen.

Hemoglobiinia ei mitata, ellei siihen ole erillinen syy, ja mittauksen tarve selvitetään kysymällä oireita. Minulle ei ole juurikaan edes tarjottu hemoglobiinin mittausta neuvolassa, koska minulla ei ole ollut oireita matalasta hemoglobiinista. Toisen lapsen raskaudessa th tajusi viikolla 36 ettei muuten ole koko raskauden aikana mitattu hemoglobiinia kertaakaan, että sen voisi mitata ihan uteliaisuudesta. Ja hyvähän se oli.

Muokattu viimeksi:
Takaisin