Odottajan hammastarkastus

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

Oulussa pääsee tosi huonosti hammastarkastukseen. Menin jonoon jo viime vuoden syyskuussa ja nyt viime viikolla pääsin varailemaan aikaa, joka tuli sitten syyskuulle. Eli vuoden sai odottaa 😅

Mä luulen, ettei täällä saa hammastarkastusaikaa raskauden takia. Olen itse käynyt viimeksi vajaa vuosi sitten, eikä hampaissa ollut silloin mitään vikaa. Toki olen tunnollinen hoitamaan niitä.

Tuo on kyllä aika surkeaa, miten huonosti hammashoitoon nykyään pääsee... Kävin itse juuri vähän ennen raskautumista suuhyginistillä, ja sinnekin päästäkseen piti kyllä melkein anella aikaa 😝 Mutta ei sentään ollut ku "vaan" joku muutaman kuukauden jono...

Pirhalla on näköjään ensimmäistä lasta odottavalle mahdollisuus käydä neuvolakäynti hammashoidon ammattilaisen kanssa. Eli ei vielä varsinainen hammastarkastus mutta jotenkin siellä neuvotaan miten oman ja tulevan lapsen hampaista pidetään huolta. Lisäksi kartoitetaan äidin suun hoidon tarvetta mutta ei ole kuitenkaan hammastarkastus :D joko videoyhteydellä tai tarvittaessa hammashoitolassa.

Hyvä kun tämä asia tuli puheeksi. Tampereella tuntuu olevan piiitkät jonot kiireettömään hammashoitoon niin ehkä tän kautta vois saada ajan sit myös oikeeseen tarkastukseen, ehkä jopa nopeemmin kuin perus ajanvarauksen kautta.

Takaisin