Odottajan hammastarkastus

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

En ole tästä kuullutkaan. Tuskin pääsen julkisen kautta täällä (Espoo), jonot on niin pitkät. Pitänee mennä omalla rahalla yksityiselle, onneksi lomarahat ja bonarit on tulossa nyt kesällä...!

Me saataisiin suuhygienistin tapaaminen videopuhelun välityksellä (kummallekin samaan aikaan), mutta taidetaan jättää välistä 😂 Näin Helsingissä.

Mulla muutenkin niin paljon hammasongelmia, että olen juossut hammaslääkärillä enemmän kuin lapsettomuuslääkäreillä tänä vuonna. LISÄKSI olen muutenkin vähän änkyrä ja haluan yleensä lähitapaamisen hoitoihmisten kanssa.

Mä kävin vuosi sitten tarkastuksessa ja tänä vuonna hampaan halkeamisen seurauksena juurihoidon kolmas kerta on tulossa ensi viikolla. Luulis että nämä riittää. 🫣

Hämeessä oli ensivanhempien hammasneuvonta hoitajan kanssa etäkäyntinä, missä käytiin näitä ja muitakin asioita läpi 😄 oli ihan mielenkiintoinen istunto, vaikka aika paljon noottiahan sieltä tuli. Julkisella puolella meni syyskuulle tarkastusaika, omakustanteinen.

Mun ensimmäisessä raskaudessa neuvolassa siitä sanottiin, ensimmäisillä neuvolakerroilla. Sanottiin että kannattaa soittaa pian ja kertoa olevansa raskaana.

Soitin hammastarkastusaikaa ja vaikka olin vasta ensimmäisellä kolmanneksella niin aika olisi mennyt reilusti yli lasketun.. Nainen joka mulle vastasi niin oli ihan pöyristynyt ja nauroi että vaikka kuinka olisin raskaana niin sillä ei ole mitään väliä, että kuvittelinko jotenkin että raskaana olevat pääsee jonon ohi.. Tuli kyllä tosi kurja fiilis siitä silloin, ihan kuin minä olisin jotenkin ollut kohtuuton kun soitin 😅 Niinhän mulle sitten ehti raskausaikana tulla elämäni ensimmäinen ja tähän mennessä ainoa reikä hampaaseen.

Takaisin