Odottajan hammastarkastus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

Meillä terkka oli vaan tyytyväinen, kun kerroin käyneeni alku vuodesta sekä hygienistillä, että hammaslääkärillä reiän paikkauttamassa.
Että se keskustelu taisi olla siinä tämän osalta. 😅

Itse olen varaillut kesällä muuten vaan hammastarkastusta ja se on vasta tammikuussa. Kyllä pitkälle ajat menee.

Meillä ei raskaana olevat pääse mitenkään jonon ohi, mutta satuin itse varaamaan edellisen keskenmenneen raskauden kohdalla jo ajan ja pääsin hammaslääkäriin alkuraskaudesta. Raskauden vuoksi hammaskiven poisto siirrettiin synnytyksen jälkeen, mitä vähän ihmettelin, mutta päättelin ettei tilanne ollut niin paha, että olisi ollut pakko hoitaa.

Meillä ei tullut tää neuvolassa edes puheeksi, mutta esikoisen kohdalla kun innostuin että pääsee hanmastarkastukseen helposti, niin neuvolassa oltiin jotenkin vähän nihkeinä, että se on sitten vain sellainen neuvontakäynti. Jäi jotenkin sellainen kuva, että ei siellä mitään tehdä, niin en lopulta edes varannut aikaa, kun ei ollut niin pitkä aika edellisestä.

Mun kunnassa on järjestetään hammastarkastus kaikille raskaana oleville, jos edellisestä tarkastuksesta on yli kaksi vuotta aikaa. Tästä voi kysyä suoraan hammaslääkärin ajanvarauksesta. Eli varmasti kuntakohtaisia eroja on.

Ehdin käydä juuri ennen raskautta tarkastuksessa, joten neuvolassa vain totesivat, että asia kunnossa. Muuten meidän paikkakunnalla on tosi pitkät jonot hammaslääkäriin ja aikoja hankala saada, tätä olen kuullut monelta.

Takaisin