Odottajan hammastarkastus

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

Meillä neuvolan terkkari kyseli molempien vanhempien edelliset hammastarkastukset ja suositteli käymään raskauden aikana. Itselleni olikin jo ennen raskautta tullut ajanvaraukset suuhygienistille hammaslääkärille ja ajat on nyt kesän aikana. Olen melkein 20v käynyt yksityisellä hammaslääkärillä, niin sinne tulee säännöllisesti kutsut, joten ajan saaminen on sinänsä helppoa.

Mä edellisen raskauden alussa syyskuussa -22 yritin varata aikaa hammaslääkäriin. Mä pääsin jonottamaan syyhygienistijonoon. Muutin joulukuussa -23 eri hyvinvointialueelle enkä siihen mennessä ollut päässyt edes jonoon. 🤣 Ei nopeuttanut mitään, vaikka sanoin olevani raskaana.
Jos sitä vaikka kokeilisi nyt uudelleen. 🤭

Mä edellisen raskauden alussa syyskuussa -22 yritin varata aikaa hammaslääkäriin. Mä pääsin jonottamaan syyhygienistijonoon. Muutin joulukuussa -23 eri hyvinvointialueelle enkä siihen mennessä ollut päässyt edes jonoon. 🤣 Ei nopeuttanut mitään, vaikka sanoin olevani raskaana.
Jos sitä vaikka kokeilisi nyt uudelleen. 🤭
Pohjois-Savon alueella on niin jäätävät jonot tällä hetkellä (varmaan muuallaki), ettei täällä edes kerkeisi käymään raskaana ollessa tarkastuksessa.. Alkuvuoden neuvolassa kertoivat tästä raskausajan hammaslääkäri tarkastuskäynnistä ja kun soitin hammaslääkäriin ja kerroin tilanteen, niin kertoivat, ettei raskaana olevat pääse jonon ohi ja että heillä on ainoastaan vain 'keskustelu' aikoja antaa raskaana oleville.. Olin vaan sillee että selvä juttu :D Mukavasti neuvolassa ja hammaslääkäreillä eri käytäntö.

Kerroin sitten että minulla on julkiselle puolelle soitto aika elokuussa -25 (Ekan raskauden laskettuaika olis ollu 9/25) , niin hoitaja puhelimessa sano, et joo soita vaan sillon niin pääset jonoon.... No käytin kesälomarahani siihen, että kävin yksityisellä tarkastuksessa ja toimenpiteissä... Onneksi, sillä plussasin parin viikon päästä, niin nyt ei onneksi sitä tarvitse murehtia.

Muokattu viimeksi:
Mä onnistuin saamaan ajan marraskuulle. Eli mullahan kävi sit ihan hyvin ku sain ajan vaan 4kk päähän! Neuvolasta sanottiinkin, että kannattaa heti varata aika niin ehtii ehkä käydä ennen ku vauva syntyy. 😅

Mä onnistuin saamaan ajan marraskuulle. Eli mullahan kävi sit ihan hyvin ku sain ajan vaan 4kk päähän! Neuvolasta sanottiinkin, että kannattaa heti varata aika niin ehtii ehkä käydä ennen ku vauva syntyy. 😅
Siulla on käyny hyvä tuuri :Grinning Face:

Mie kävin just keväällä tarkastuksessa ja sieltä löytyi kaksi reikää, jotka pitäisi nyt paikata torstaina. Vähän sinänsä jännittää tämän ekan kolmanneksen aikana mennä, mutta ei siinä pitäisi ilmeisesti mitään riskejä olla.

Koittaisitteko paikata reiät ilman puudutusta varuiksi vai uskaltaisitteko ottaa puudutteen normaalisti?🙈
Esikoisen aikana mulla tosiaan ihan leikattiin viisurit ekan kolmanneksen aikana ja silloin kyllä puudutetta ihan reippaasti käytettiin🤔 Neuvolasta eivät osanneet sanoa mitään ja hammashoidon neuvonnastakaan eivät hirveästi ottaneet kantaa muuten, kun että röntgenkuvia ei saa ottaa.

Mie kävin just keväällä tarkastuksessa ja sieltä löytyi kaksi reikää, jotka pitäisi nyt paikata torstaina. Vähän sinänsä jännittää tämän ekan kolmanneksen aikana mennä, mutta ei siinä pitäisi ilmeisesti mitään riskejä olla.

Koittaisitteko paikata reiät ilman puudutusta varuiksi vai uskaltaisitteko ottaa puudutteen normaalisti?🙈
Esikoisen aikana mulla tosiaan ihan leikattiin viisurit ekan kolmanneksen aikana ja silloin kyllä puudutetta ihan reippaasti käytettiin🤔 Neuvolasta eivät osanneet sanoa mitään ja hammashoidon neuvonnastakaan eivät hirveästi ottaneet kantaa muuten, kun että röntgenkuvia ei saa ottaa.
Minä kokeilisin ilman puudutetta.

Yritän itse välttää kaikkia ylimääräisiä lääke- ja kemikaalialtistuksia raskauden ja imetyksen aikana.

Kävin imettäessä hammaslääkärissä ja olin kauhuissani ajatuksesta, että hammas paikataan ilman puudutetta. Se meni kuitenkin todella hyvin, enkä tuntenut kipua ollenkaan.

Ite ottaisin panadolin etukäteen ja sit koittaisin mennä ilman. Mutta en tiiä pystyisinkö sitten. Tsemppiä hirveesti! Mulla oli yhdessä välissä pari yötä hammassärkyä ja olin jo ihan kauhuissaan miten tässä käy, mutta ilmeisimmin se kuitenki säteili korvasta se kipu ja nyt ku korvaa ei säre, hampaatki on ollu rauhassa.

Mulla on aika korkea kipukynnys, et sinänsä voisin ehkä kestää🤔 panadol ei auta mulla hammassärkyyn yhtään, kokeilin meinaa sitä esikoisen aikana ton viisuri leikkauksen jälkeen ja oli yhtä tyhjän kanssa. Ehkä koitan ensin ilman puudutetta ja jos tuntuu sille että en kestä niin pyydän sen puudutteen, veikkaisin kuitenkin, että pärjään 🙈

Multa on raskausaikana paikattu reikiä ja oon ottanut puudutteet kyllä. Ihan terveitä lapsia tullut silti😆
Siinä hammaslääkärin tuolissa rystyset valkosena istuessa ja oottaessa, että millon se vihlasee oikein kunnolla, on varmaan stressihormonit ihan tapissa. Ei nekään hyvästä oo sikiölle🤭 muutaman kerran elämässä ottanut paikkauksen ja juurihoidon ilman puudutusta ja en kyllä enää halua, olin raskaana tai en 🫣

Multa on raskausaikana paikattu reikiä ja oon ottanut puudutteet kyllä. Ihan terveitä lapsia tullut silti😆
Siinä hammaslääkärin tuolissa rystyset valkosena istuessa ja oottaessa, että millon se vihlasee oikein kunnolla, on varmaan stressihormonit ihan tapissa. Ei nekään hyvästä oo sikiölle🤭 muutaman kerran elämässä ottanut paikkauksen ja juurihoidon ilman puudutusta ja en kyllä enää halua, olin raskaana tai en 🫣
Joo ilmeisesti ainakin toisella kolmanneksella pitäs olla täysin ok, se on vaan vähän niin ja näin ekan kolmanneksen aikana🤔 onko sulla siis ekalla kolmanneksella tehty paikkaukset?

Mä olen ollut ottamatta puudutteita viime vuodet ihan muutenkin. Olisinko yhden kerran ottanut, kun mun hammaslääkäri itse sanoi, et nyt on sen verran syvä/hankala paikka hermojen suhteen et hän itse ottaisi. Uskoin 😅 mutta siis samaa ajattelin kuin muutama muukin ehdotti et aloittaa ilman ja jos sattuu niin saahan sen puudutteen otettua sit siinä kohtaa. Tai sit kysyy et onko miten hankalat korjattavat. Toki toi kipukynnys on niin henkilökohtainen ja myös varmasti se et miten herkästi omat hampaat ja hermot reagoi (vihlooko esim. muutenkin herkästi).

Joo ilmeisesti ainakin toisella kolmanneksella pitäs olla täysin ok, se on vaan vähän niin ja näin ekan kolmanneksen aikana🤔 onko sulla siis ekalla kolmanneksella tehty paikkaukset?
Ekalla kolmanneksella joo. En oo edes tiennyt että raskauskolmanneksella olisi väliä muuten kun että loppua kohden on vaikea olla selällään pitkiä aikoja. Sulla ei oo mahdollista siirtää paikkausta myöhemmäksi? Ei tässä enää montaa viikkoa ole että ollaan toisella kolmanneksella jo ihan muutenkin😊

Ekalla kolmanneksella joo. En oo edes tiennyt että raskauskolmanneksella olisi väliä muuten kun että loppua kohden on vaikea olla selällään pitkiä aikoja. Sulla ei oo mahdollista siirtää paikkausta myöhemmäksi? Ei tässä enää montaa viikkoa ole että ollaan toisella kolmanneksella jo ihan muutenkin😊
Ajat on aika tiukassa. että joo myöhemmäksi saisi kyllä, mutta jos se menisi 2kk päähän (niinkun tämä aika meni 2,5kk päähän) niin siinä on sitten se riski että ei pysty enää olla selällään.. Ja hampaat olisi hyvä hoitaa kuntoon ennen vauvan syntymää, niin painottelin sitten niin että varmuuden vuoksi menisin jo nyt enkä siirrä, kun ei yhtään tiedä minkälainen tilanne silloin on😩 torstaina kun on aika, raskausviikkoja on 11+3 että kaukana ei siitä toisesta kolmanneksesta enää olla..🙈

Mutta pitää tosiaan kysyä siltä hammaslääkäriltä onko pahat reiät (ei ainakaan luulis, koska en tunne mitään vihlontaa tms vaan selvisi tarkastuksessa ainoastaan) ja kysyä vähän niidenkin mielipidettä, jos alottais ilman ja jos tuntuu kauheen pahalle niin pyytää sitten🙈

Kerrot vain olevasi raskaana ja puudutteet valitaan siten sopivat siihen. Oon nyt useamman kerran käyny vähän ajan sisällä hammaslääkärissä, ennen raskautta ja ekan kolmanneksen aikana. Suosittelen puuduttamaan, ihan turhaan kärvistelet ilman.

Kerrot vain olevasi raskaana ja puudutteet valitaan siten sopivat siihen. Oon nyt useamman kerran käyny vähän ajan sisällä hammaslääkärissä, ennen raskautta ja ekan kolmanneksen aikana. Suosittelen puuduttamaan, ihan turhaan kärvistelet ilman.
Ahaa niitäkin on eri! En tiennykkään 🙈 kiitos tästä!😊🙏🏼

Mulla on aika korkea kipukynnys, et sinänsä voisin ehkä kestää🤔 panadol ei auta mulla hammassärkyyn yhtään, kokeilin meinaa sitä esikoisen aikana ton viisuri leikkauksen jälkeen ja oli yhtä tyhjän kanssa. Ehkä koitan ensin ilman puudutetta ja jos tuntuu sille että en kestä niin pyydän sen puudutteen, veikkaisin kuitenkin, että pärjään 🙈
Parasetamoli ei auta mullakaan melkeen mihinkään kipuun. Mä paikkautin tosiaan ilman puudutusta ja ilman mitään kipulääkkeitä, eikä niitä tosiaan olis edes tarvinnut, kun ei sattunut. Mä sanoin että kokeilen ensin ilman puudutetta ja kerron, jos sattuu liikaa. Kyllähän puudutteita tosiaan käytetään raskauden ja imetyksen aikana, mutta kun ei voi varmaksi tietää mitä mistäkin voi oikeasti seurata.

Se, että lapsi syntyy terveenä, ei valitettavasti ole tae mistään, tai osoitus siitä, ettei raskausaikana käytetty lääkeaine olisi sikiöön vaikuttanut. Kaikki seuraukset eivät ole näkyvään kehitykseen vaikuttavia, vaan esim. lapsen myöhempään hormonitoimintaan, tai kuten salmiakin/lakritsin syönnillä on vaikutus lapsella myöhemmin esiintyviin aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöihin. Tämän takia itse pyrin välttämään kaikkia lääkeaineita raskausaikana, myös mm. Parasetamolia.

Mun tarvitsee käydä kerran vuodessa suuhygienistillä ja hammastarkastuksessa, niin varasin ne jo onneksi alkukeväästä. En tosin tiennyt, että toimenpiteet kannattaisi ajoittaa toiselle kolmannekselle ja kävin sitten ensimmäisellä kolmanneksella jo siellä suuhygienistillä hammaskiven poistossa. Kerroin kyllä toki olevani raskaana 😄 Jännittää kyllä, kun mulla on alkuvuodesta haljennut kaksi takahammasta jostain syystä ja ainoa korjaava toimenpide olisi juurihoito. Viimeksi laitettiin vain paikka ja toivottiin parasta, nythän nuo oireilevat säännöllisen epäsäännöllisesti. Täytyy vain toivoa, että raskausajan nyt ainakin pärjäisi.

Takaisin