Odottajan hammastarkastus

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

Meillä tosiaan ekassa neuvolassa jo tästä puhuttiin ja suositeltiin varaamaan aika tarkastukseen. Edellisestä käynnistä on aikaa koska poden pahaa hammaslääkäri pelkoa.

Varasin kuitenkin ajan, ilmoitin vielä että olen raskaana ja sain sen SYYSKUUN alkuun 🤯 yli 4kk jonot. Ei mitään järkeä, johan mahakin on tuossa kohtaa jo varmaan niin iso että pysty istumaan paikallaan ja pelottaa miten kaikkien puudutusaineiden ym kanssa.

Tuossa tekstissä luki että toinen kolmannes olisi paras aika käydä hammaslääkärissä mutta täällä pääkaupunki seudulla täytynee keksiä kiputila ennen kuin pääsee nopeammin hoitoon 🙈

Meillä tosiaan ekassa neuvolassa jo tästä puhuttiin ja suositeltiin varaamaan aika tarkastukseen. Edellisestä käynnistä on aikaa koska poden pahaa hammaslääkäri pelkoa.

Varasin kuitenkin ajan, ilmoitin vielä että olen raskaana ja sain sen SYYSKUUN alkuun 🤯 yli 4kk jonot. Ei mitään järkeä, johan mahakin on tuossa kohtaa jo varmaan niin iso että pysty istumaan paikallaan ja pelottaa miten kaikkien puudutusaineiden ym kanssa.

Tuossa tekstissä luki että toinen kolmannes olisi paras aika käydä hammaslääkärissä mutta täällä pääkaupunki seudulla täytynee keksiä kiputila ennen kuin pääsee nopeammin hoitoon 🙈
Mä sain HUS alueella palvelusetelin jolla pääsin hammastarkastukseen heti seuraavana päivänä. Tekivät samalla pikapuhdistuksen niin ei tarvinnut toista reissua kun muuten ei ollut reikiä tai muutakaan hoidettavaa. Loppuhinnaksi tuli 57€ sisältäen ton puhdistuksen ja röntgenin. Pelkkä tarkastus ei olisi ollut noinkaan "paljoa". Jos olisi löytynyt enemmän hoidettavaa niin olis voinut siirtyä takas kaupungin jonoon. Tolle palvelusetelille siis vahva suositus jos on mahdollista pistää vähän omaa rahaa ja haluaa nopeasti tarkastukseen.

Mä sain HUS alueella palvelusetelin jolla pääsin hammastarkastukseen heti seuraavana päivänä. Tekivät samalla pikapuhdistuksen niin ei tarvinnut toista reissua kun muuten ei ollut reikiä tai muutakaan hoidettavaa. Loppuhinnaksi tuli 57€ sisältäen ton puhdistuksen ja röntgenin. Pelkkä tarkastus ei olisi ollut noinkaan "paljoa". Jos olisi löytynyt enemmän hoidettavaa niin olis voinut siirtyä takas kaupungin jonoon. Tolle palvelusetelille siis vahva suositus jos on mahdollista pistää vähän omaa rahaa ja haluaa nopeasti tarkastukseen.
Meillä ei tällä hetkellä saa palveluseteliä, on säästökuurin takia lopetettu. Pitää vähän kysellä neuvolassa mitä tehtävissä vai odottelenko oikeasti tuonne syksyyn asti.

Käväisin jo joku viikko sitten 😄 Mullakin oli viime käynnistä jo monta vuotta aikaa, tilanne oli hyvä eli ei reikiä eikä muuta huomautettavaa hammaskiveä lukuun ottamatta, mutta sitä mulle aina kertyy huolellisesta harjaamisesta huolimatta 😅 Täällä Ruotsissa pääsin hammaslekurille hirveän nopeasti (tyyliin viikossa), mutta hintaa kyllä kertyi yli satanen! 4 kk jono tuntuu pitkältä 😳

Meillä sanottiin neuvolassa, että nykyään ei enää erikseen suositella raskaana olevia hammaslääkäriin?? Kuulemma ei kannata edes mainita, että raskauden takia tarvisi ajan, vaan pitäisi pyytää tavallisesti tarkastusaikaa ja ohimennen voi sanoa, että on raskaana. En tiedä miksi nuin salamyhkäsesti pitäisi se aikakin varata, eikai ne nyt voi kieltäytyä antamasta sitä. Olin ihan ihmeissäni kun kaikkialla lukenut, että olisi hyvä käydä tarkistuttamassa. Itse toki tuosta huolimatta aion käydä, herkästi reikiintyy muutenkin.

Varasin hammastarkastuksen, mutta sain ajan vasta lokakuulle 😅 Mietin että jos soittelisin tuonne vielä uudelleen jos saisin sattumalta esim. peruutusajan vaikka kesälomalle kun silloin pystyisi menemään joustavasti milloin vain.

Mä oon soittanut itseni 2v sitten jonoon. Viimeisen vuoden aikana mun aikaa on siirretty eteenpäin ainakin 5 kertaa. 😂

Tällä tietoa pääsen tarkastukseen viikon päästä! 🥳🥳

Onneksi ei ole mitään kummempia vaivoja ollut. Mutta nyt tää menee toisaalta ihan hyvään ajankohtaan 😅

Siis sikäli mikäli mä nyt oikeasti pääsen sinne tarkastukseen asti, eikä sitä taas peruta 😂

Mä olin käynyt yths:n kautta vuosi sitten suuhygienistillä niin en kyllä usko että tarvii käydä uudestaan. Hampaat on ollu aina aika hyvässä kunnossa ja hoidan säännöllisesti sekä syön xylitolia. Odottavan äidin kannattaa muistaa xylitol koska sen säännöllinen käyttö jo raskausaikana ennaltaehkäisee karieksen tarttumista lapseen.

Pitäisi kans varata itselle aika mutta tietää että menee varmaan syksylle hyvällä tuurilla ennen kuin jotain aikaa saa 🫠

Mulla olisi ollut viime syksynä säännöllinen hml-tarkastus mutta jouduin perumaan sen. Pitäiskin varata nyt vihdoin uusi aika.

Mulla oli ihme kyllä tänään se hammastarkastus 🥳

Yksi pieni reikä löytyi viisurista ja se paikattiin heti 🙏🏻 Mentiin varmuuden vuoksi ilman puudutusta. Pari taukoa onneksi riitti. Ei paha 🥳

Mä jouduin peruun mun ajan ja en oo saanut aikaseksi varattua uutta, kuinkahan pitkälle se mahtaa mennä. Ison mahan kanssa ei oo kiva mennä sinne tuoliin istuun 🫠

Takaisin