Odottajan hammastarkastus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

Neuvolassa kehotettiin tähän mutta aikoja ei ole saatavilla joten ehkä joutuu yksityiselle menemään sitten :Grimacing Face: hammaskivenpoisto muutenkin ajankohtainen

Onnekkaasti hammaslääkärin joka toinen vuosi tarkastus osuu juuri toiselle kolmannekselle, joten olen menossa.

Mulla tulee toukokuussa 2v edellisestä tarkistuksesta ja muutama kk sitten kävin hammaskiven poistossa joten neuvolassa katsottiin ettei tarvitse mennä kun on 2v sisään käynyt. Itse olisin kyllä voinut varmuuden vuoksi mennä mutta täälläkin ajat tiukassa..

Kävin päivystyksessä pari kk.tta sitten ja sain jatkon tammikuulle. Olikin jo aika käysä, mutta en saa ikinä varattua, joten hyvä että tuli aika päivystyksen kautta. Pieni kesikittymishäiriö vaikeuttaa aikojen varaamista 😆

Mulla on ollut yksityisellä tarkastus aina kerran vuodessa kesäkuun tienoilla. Nyt ajattelin kysyä neuvolassa, että voinko taas kesäkuussa mennä vai pitäisikö aikaistaa jo huhti-toukokuulle.

Mä sain neuvolasta paperin jossa oli ohjeet raskausajan hammaslääkäriin. Siinä oli pari sivua täytettävää mikä pitää antaa sinne mennessä ja sain sen huhtikuun alkuun. Puhllimessa ajanvarausta tehdessä kertoivat että ei ole varsinainen hammaslääkäri vaan enemmän neuvonta siihen miten omia ja tulevassa lapsen hampaita hoidetaan ja pieni tarkastus että kaikki on kunnossa. Pelottaa paljon millainen on pieni tarkastus. En osaa yhtään arvioida millaisessa kunnossa on hampaat kun on tullut jo oksentaminen jo kolmannella kuulla ja yleisin oksennuksen aika on hampaiden pesu, vaikka on salutem käytössä.

Sain tarkastusajan maaliskuun alkuun. Edellisestä käynnistä aikaa joten neuvolan terkkari kehotti käymään ja hoitamaan hampaat kuntoon ennen synnytystä. Vauvan kanssa ei välttämättä hammaslääkäriin kuulemma ehdi 😁

Käyn joka syksy suuhygienistillä ja hammastarkastuksessa ja viime vuonna vuoden huolto osui juuri raskauden alkuun 😄 Vasta jälkikäteen tajusin että olin jo kaksi viikkoa raskaana silloin. Eli ajoitus meni kyllä nappiin ja seuraava kerta on sitten synnytyksen jälkeen.

Muokattu viimeksi:
Mäkin yritin saada aikaa mutta ois menny heinäkuulle.. joten suositteli että tuun vasta syksyllä tai meen yksityiselle :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: eli varmaan pitää yksityiselle mennä.. Kuulemma raskaana olevat menee ihan normaalin jonon kautta..

Täällä olisi myös mennyt ajat loppukevääseen. Ja siinäkin on sitten riskinä, että joudutaan lähempänä perumaan aika kiireellisemmän hoidon tieltä😅 mutta kävi kyllä lottovoitto siinä mielessä, että syksyllä oli juuri otettu hammastarkastuksen palveluseteli käyttöön meidän hyvinvointialueella ja ensi viikon torstaille on nyt sitten Coronariaan tarkastusaika.

En tiedä, löytyykö täältä aikoja. Pitäisi soittaa ja kysellä. Minulla lohjennut yksi hammas, joten jos sillä saisi vauhditettua ajan saamista.

Täällä olisi myös mennyt ajat loppukevääseen. Ja siinäkin on sitten riskinä, että joudutaan lähempänä perumaan aika kiireellisemmän hoidon tieltä😅 mutta kävi kyllä lottovoitto siinä mielessä, että syksyllä oli juuri otettu hammastarkastuksen palveluseteli käyttöön meidän hyvinvointialueella ja ensi viikon torstaille on nyt sitten Coronariaan tarkastusaika.
Missäpäin tämä? Heräsi toivo, josko meilläkin saisi palvelusetelin Vantaalla. Helsingissä aiemmin saanut.

Missäpäin tämä? Heräsi toivo, josko meilläkin saisi palvelusetelin Vantaalla. Helsingissä aiemmin saanut.
Keusoten alueella :) kannattaa kysyä! Ainakin aikaa varatessa oli yhtenä vaihtoehtona Vantaan ja Keravan alueen palveluseteli.

Takaisin