Odottajan hammastarkastus

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

Mulla taitaa olla pari vuotta nyt edellisestä hammastarkastuksesta, että syytä ois varmaan muutenkin käydä 😊 en pode hammaslääkäripelkoa, mutta asia ei ihan hirveästi HUVITA 😂

Mun ois pitänyt mennä jo aikoja sitten, yksi paikka on irronnut osittain... Mä en halua! Mulla kun puudutukset ei oikein toimi. :(

Ajan sai kun soitti, mutta hyvinvointialue oli ostanut palvelun yksityiseltä yritykseltä. Niinpä siis suuntasin sinne yksityiselle, jossa vastaanottavalla hammaslääkärillä ei ensinnäkään ollut tietoa siitä että olen raskaana, eikä hän asiaintilaa osannut keskivartalopöhötyksestäkään päätellä. Sitten seurasi toteavia kommentteja hampaistani, joita jouduin korjaamaan tämän tästä jottei kirjauksiin päätyisi kovin paljoa väärää tietoa. Lopulta kirjauksiin oli laitettu että hammaskivetkin oli poistettu vaikkei mitään sellaista tehty. Ilmeisesti laskuttivat vähän ekstraa hyvinvointialueelta, ja itsekin sain mojovan tuntuisen laskun näennäisestä hammashoidosta. Myöhemmin raskauden edetessä jouduin sitten hakeutumaan hammaslääkäripäivystykseen koska harvat legot kestävät kuukausitolkulla jatkuvaa pahoinvointia.

Ajan sai kun soitti, mutta hyvinvointialue oli ostanut palvelun yksityiseltä yritykseltä. Niinpä siis suuntasin sinne yksityiselle, jossa vastaanottavalla hammaslääkärillä ei ensinnäkään ollut tietoa siitä että olen raskaana, eikä hän asiaintilaa osannut keskivartalopöhötyksestäkään päätellä. Sitten seurasi toteavia kommentteja hampaistani, joita jouduin korjaamaan tämän tästä jottei kirjauksiin päätyisi kovin paljoa väärää tietoa. Lopulta kirjauksiin oli laitettu että hammaskivetkin oli poistettu vaikkei mitään sellaista tehty. Ilmeisesti laskuttivat vähän ekstraa hyvinvointialueelta, ja itsekin sain mojovan tuntuisen laskun näennäisestä hammashoidosta. Myöhemmin raskauden edetessä jouduin sitten hakeutumaan hammaslääkäripäivystykseen koska harvat legot kestävät kuukausitolkulla jatkuvaa pahoinvointia.
Totta.. ei oo kyllä vielä vihlonu hampaita ja pitäs olla hyvässä kunnossa. Pitää varmaa silti soittaa aika tarkastukseen ennen ku vauva syntyy.

Totta.. ei oo kyllä vielä vihlonu hampaita ja pitäs olla hyvässä kunnossa. Pitää varmaa silti soittaa aika tarkastukseen ennen ku vauva syntyy.
Kannattaa käydä. Koska se tarkastus on ilmeisesti jotenkin lakisääteinen, niin raskausaikana sen ajan kai saa helpommin. Muulloinhan se on vähän tähtien asennosta kiinni saako hammaslääkäriaikaa vai ei.

Kannattaa käydä. Koska se tarkastus on ilmeisesti jotenkin lakisääteinen, niin raskausaikana sen ajan kai saa helpommin. Muulloinhan se on vähän tähtien asennosta kiinni saako hammaslääkäriaikaa vai ei.
Aikuisten tarkastukset eivät ole lakisääteisiä vs. alaikäiset. Suurimmalle osalle suositellaan parin kolmen vuoden välein. Ensimmäistä lastaan odottavat saa monessa paikassa yhden ilmaisen käynnin, mutta ymmärtääkseni on jonkin verran alueellista vaihtelua. Muuten raskaana olevat ovat ns. samalla viivalla eivätkä pääse jonon ohi, ainakaan mun työpaikalla ei toimi niin. Eli riippuu ihan kuinka hyvin aikoja on tarjota, hoitotoimenpiteet suositellaan mieluiten tehtäväksi toisella kolmanneksella.

Takaisin