Odottaja: onnistuuko maskin käyttö?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Nyt ainakin monissa Etelä-Suomen kaupungeissa suositellaan maskin käyttöä esim. joukkoliikenteessä. Raskaana ollessa tuntuu että välillä ei tahdo muutenkaan saada henkeä. Toisaalta haluaisi tietysti suojata itsensä ja toiset virukselta. Miten olette kokeneet, onnistuuko maskin käyttö? Onko jonkintyyppinen maski mielestänne miellyttävämpi kuin muut? Vai käytättekö ylipäänsä maskia?

Itse käytän maskia (tai huivia suun ja nenän edessä) hieman tilanteen mukaan. Jos on muutenkin huono olo en käytä. Se maskittomuus lienee kuitenkin pienempi paha kuin bussissa oksentaminen tai pyörtyminen. (Olin vähällä jo kerran tässä raskaudessa pyörtyä liikkeessä, jossa oli huono ilma ilman maskiakin. Oli pakko mennä ulos istumaan ja vetämään henkeä.) Myöskään ihan tyhjässä bussissa en välttämättä vaivaudu. Silloin kun maskia käytän se tuntuu aiheuttavan usein päänsärkyä. Kyllähän sitä haluaisi käyttää, jos joutuu olemaan lähellä muita ihmisiä, mutta ei liian suuresti oman hyvinvoinnin kustannuksella.
 
En pysty käyttämään jo pelkästään astman takia, meinaa taju lähteä. Ja raskaus tuo tähän vielä oman lisänsä kun se vaikeuttaa hengittämistä.
 
En pysty käyttämään, ilman raskauttakin tosin maskin kanssa hengittäminen on todella vaikeaa.
 
Töissä joutuu maskia pitämään, joten ehkä siihen On tottunut. Ruuhkaisissa kulkuvälineissä käytän myös maskia.
 
Töissä aika usein venttilillä oleva maski (pölyn takia) käytössä ja siinäkin välillä tukala olla. Junassa onneksi ollut sen verran väljää niin ei ole tullut käytettyä, mutta on varalta kyllä maski mukana, jos meinaa tulla täyttä.
 
Töissä pitää käyttää mutta on ollut kyllä paljon ikäväämpää käyttö raskaana. En ole tottunut vaikka kuinka pitää päivittäin. Happi meinaa loppua ja alkaa pyöryttämään ja huimaamaan. Monesti ollut pakko mennä Välillä ulos hengittelemään... Kyllä jo odotan et äitiysloma alkaa eikä ole pakko maskia pitää.
 
Pystyn käyttämään normaalisti ja käytänkin aina junassa, bussissa ja kaupassa käydessä. Eniten tykkään niistä maskeista, joissa on suodatin. Ilma kulkee niiden läpi paljon paremmin.

Olen myös miettinyt töissä käyttämistä, sillä olen usein tosi lähellä mun oppilaita. Toisaalta suurin osa oppilaistani ei puhu äidinkielenään suomea, ja olen pohtinut kuinka paljon vaikeampi heidän olisi ymmärtää puhettani, jos he eivät näe suuni liikkeitä.
 
En oikein pysty käyttämään. Raskauden takia muutenkin hankala saada happea, mutta kärsin myös anemiasta ja lisäksi astmaankin taipumusta.

Jos on aivan pakko niin kangasmaski on ehdottomasti parempi.
 
Mä oon käyttänyt kertakäyttöistä maskia kaupoissa, labrakokeissa ym ja julkisissa jos niillä liikun. Mulla on taustalla astma ja olen vähän yllättynyt, että maskin käyttö on tuntunut astmasta huolimatta hyvältä. Toki alkuraskaudessa mulla oli yleistä hengästymistä, niin silloin myös maskin käyttö oli vähän tukalampaa. Mutta meni silloinkin jotenkin kun ei kauhean pitkiä aikoja tarvinnut sitä pitää.
 
Muutamana päivänä on tullut käytettyä, lähinnä kun koulussa lähipäiviä. Mutta haasteellista meinaa olla, kun astma lisäksi vaikeuttaa. Meilläpäin on onneksi vielä tosi rauhallinen tilanne koronan suhteen, kunnassa vasta alle 5 tartuntaa kevät mukaan lukien. Kaupunkiin mennessä otan maskin aina mukaan ja käytän jos alkaa liikaa väenpaljous ahdistamaan. Onneksi siellä tarttee käydä harvoin!
 
Töissä ja työmatkoilla pakko pitää. Myös kaupassa pidän. Ei tunnu hyvältä, mutta on tähän jo tottunut. Onneksi töissä sentään mulla on useampia taukoja kun ei oo tarve pitää, niin saan hengitellä.
 
Käytän maskia, ja töissäkin on ollut pakko pitää jo pidempään. Viikko sitten oli pakko töissä siirtyä kankaisista kertakäyttömaskeihin kun niiden kanssa on vähän helpompi hengittää (fyysinen työ ja paljon puhuminen vaatii veronsa). Vapaa-ajalla menen edelleen kangasmaskilla.
 
Pahoinvoinnista(rajusta) koko raskauden kärsineenä maskin käyttö on ollut hankalaa. Huonontaa vointia ja ahdistaa. Liikun lähinnä vaan pakolliset käynnit kodin ulkopuolella jollei ulkoilua lasketa tämän voinnin takia töissä on pakko käyttää maskia (hoitoala) ja kaupoissa käydessä olen kanssa käyttänyt myös jos vointi on sallinut. Lääkärikäynnillä toki maski ollut mutta neuvolassa antoivat olla ilman kun olo oli liian tukala.

Hyvin istuva kertakäyttö maski on ollut parhain, töissä olevat kertakäyttö maskit ei istu hyvin ja siksi usein käyttänyt omaa maskia siellä.
 
Takaisin
Top