Nuoret äidit!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja piupaupou
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
P

piupaupou

Vieras
Hei!

Olen nyt 19-vuotias ja pillerit on jätetty pois tuossa kuukausi sitten, nyt vain on tullut ihan kauheasti asioita mieleen ja stressaan niistä, joten ajattelin kysyä viisaammilta neuvoja/mielipiteitä.

Aloitetaan vaikka siitä, että miten olette pärjänneet rahallisesti? Tiedän, että meillä riittävät rahan ihan hyvin kun vauva syntyy, mutta silti huolehdin ihan kamalasti siitä.

Huolehdin myös kovasti siitä, että olisin huono äiti, lapsi inhoaisi minua jostakin syystä, mitä jos saankin keskenmenon, jos saan raskausmyrkytyksen, entäs sitten raskauden jälkeinen masennus. Sekä sata tuhatta muuta syytä/pelkoa, en oikein osaa kuvailla.

Asumme myös aika lailla metsässä, tahtoisin kotisynnytyksen, koska täältä on yli 30km lähimpään sairaalaan ja pelkään, että jos tuleekin syöksysynnytys. En vain saa mistään tietoa kotisynnytyksestä ja hinnoista yms, olisiko jollakin tietoa? Hankaluutena on myös se, että sisällä ei ole juoksevaa vettä, erillisessä rakennuksessa pihalla on, mutta sielläkin vain kylmä vesi, joten padassa pitää lämmittää. Sähkökatkoja on myös suht usein, mitäs jos tarvitsee lämmittää maitoa mikrossa? Ei lasta voi laittaa odottamaan sellaisen takia.

Olen kuitenkin miettinyt vaihtoehdot näihin, pidän sisällä vettä, jonka voin lämmittää sopivaksi kattilassa, maidon voin sähkökatkon aikaan käydä lämmittämässä ulkona pienellä nuotiolla. Hetki menee, mutta vähemmän kuin siinä, että odottaa sähkökatkon loppumista.

Kaikki sukulaiset jaksavat sitä minulle ja miehelleni toitottaa, että olemme AIVAN liian nuoria saamaan lapsia, ei kai nyt vielä olla raskaana, saatte luvan saada lapsia vasta 5vuoden päästä. Anoppi on siis myöntänyt meille luvan lapsiin aikaisintaan vasta tuolloin 5vuoden päästä. :bored: Outoa, mutta juuri sitä anoppi kyllä onkin...

Tunnen olevani valmis äidiksi, minulla ja miehellä on selvät sävelet, kuinka lapsi kasvatetaan, kaikki on suunniteltu valmiiksi, suunnitelmat meidän välillämme käyvät yksiin. Tietysti suunnitelmat muuttuvat lapsen syntymän myötä, mutta uskon silti, että selviäisimme.

Eli
1. Miten rahallisesti olette pärjänneet?
2. Onko jollakin tietoa tuosta kotisynnytyksestä?
3. Entäs se, että juoksevaa eikä lämmintä vettä ole, sähkökatkot, pärjääkö täällä lapsen kanssa?
4. Olemmeko liian nuoria vanhemmiksi?

Kovasti nyt siis on mietittävää ja pää aika solmussa, varsinkin tähän aikaan yöstä, toivottavasti tekstistä saa edes jonkin verran selvää. :shy:

Ja kiitos jos joku jaksoi lukea loppuun asti ja vielä jopa vastata! :cat:

Kuulostaapa kovin tutuilta mietteiltä! Uskon, että se, että ajattelet ja pohdit näitä asioita kertoo siitä, että ihan hyvä äiti sinusta tulee. :) Itse olin juuri täyttänyt 22 kun lapsi syntyi ja opiskelut kesken, joten vastailenpa kysymyksiisi parhaani mukaan:

Välillä paremmin, välillä huonommin. Tilanteisiin voi aina tulla muutoksia! Kun aloin odottaa, olin itse töissä opintojen ohella ja mies oli työelämässä. Taloudellinen tilanne oli silloin ok, mutta tilanne on vaihdellut kovasti. Mies on ollut työttömänä ja nyt molemmat opiskelemme. Välillä on tiukempaa, mutta minimituloillakin pärjää.

Nyt ei ole tietoa. Olisiko ReginaVeritaksella? :)

3. Entäs se, että juoksevaa eikä lämmintä vettä ole, sähkökatkot, pärjääkö täällä lapsen kanssa?
Varmasti pärjää, ennenkin on pärjätty! Vettä voi lämmittää tosiaan liedellä, eikä lapsi mene rikki, vaikka joutuisi kymmenen minuuttia odottamaan ruokaa. Jos imetys onnistuu, ei tätä edes tarvitse miettiä.

En usko. Tämähän on niin henkilökohtainen asia.

On ihan hyvä yrittää varautua asioihin etukäteen, mutta kaiken murehtiminen etukäteen ei kannata (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän)! Peloista kannattaa puhua neuvolassa, kun ajankohtaiseksi tulee. Todennäköisintä kuitenkin on, että olet hyvä äiti ja lapsi rakastaa sinua, harvempi myöskään masentuu raskauden jälkeen. Useimmista asioista selviää kyllä. :happy119

Tulipa nyt romaani!

Olishan Reginalla tietoa kotisynnytyksestä. :D

Kotisynnytykset hinnat vaihtelevat n. 900-2000€ paikkeilla, se mitä tiedän. Kaikkien kotiloiden (kotilo= kotikätilö, kätilö, joka hoitaa kotisynnytyksiä) hintoja en tietenkään tiedä. Se, mitä sinulle kotisynnytys maksaisi, selviää vain kysymällä. Alueesi kotilo-tilannetta voit lähteä kartoittamaan aluksi vaikka Aktiivinen Synnytys Ry:n sivuilta, kotilolostalta. Tässä näet kotisynnytyksiä hoitavat kätilöt, lääkärit ja doulat kartalla. Minulla ei ole valitettavasti varmaa tietoa siitä, löytyvätkö aivan kaikki kotisynnytyksiä hoitavat ammattilaiset oheiselta listalta / kartalta.

Yleensä kotisynnytyksiä hoitavat ammattilaiset ''vaativat'', että synnyttäjä on perusterve uudelleensynnyttäjä, eikä raskaus ole riskiraskaus. Tyypillinen vaatimus on myös, että lähin (synnytys)sairaala on korkeintaan 40min matkan päässä. Nämäkin ovat vain yleisimpiä vaatimuksia, tiedän, että myös ensisynnyttäjiä on kotona synnytänyt ja tiedän, että kotiloilla on omat tapansa arvioida sitä, mikä heidän mielestään on turvallinen raskaus / synnytys hoitaa kotona. Nämä asiat siis selviävät oikeastaan vain kysymällä kotilolta itseltään. Myöskään en valitettavasti osaa sanoa sinulle, että vaikuttavatko asuinolosuhteesi mahdollisuuteesi synnyttää kotona.

Suosittelisin sinulle Aktiivinen Synnytys Ryn FB-ryhmää, sekä Kotisynnytys-ryhmää. Molemmista ryhmistä rohkeasti kysymällä, saat paljon tietoa sinun kotisynnytysmahdollisuuksistasi, sekä alueesi kotisynnytyksiä hoitavista ammattilaisista. :)

Mitä tulee asuinolosuhteisiinne... Seuraa paljastus: Meillä ei ole sisävessaa, eikä myöskään kylpyhuonetta heti asuintilojen yhteydessä. Meille kyllä tulee lämmin vesi sisään ja suihkukin löytyy, mutta kylpyhuoneeseen on kuljettava ulkokautta. Sisävessan puuttuminen on ikävää, samoin kuin kylpyhuoneen ''kaukaisuus'', mutta vain ikävää, eikä ole mielestäni millään tavalla estänyt tasapainoista vanhemmuutta tai missään vaiheessa vaarantanut lapsemme (tai tämän toisen tulevankaan) turvallisuutta tai hyvinvointia. Ja kyllä myös meillä on ollut hurjilla ilmoilla useamman tunnin sähkökatkoja! Silloinkin pärjää. :)

Ja tosiaan, panosta imetykseen, niin maitoa ei mikrossa tarvitse lämmittää. ;)

Muokattu viimeksi:
Kiitos molemmille vastauksista!

Eiköhän täällä pärjätä :) Vaikkei meilläkään ole sitä sisävessaa, eikä suihkua eikä yhtään mitään xD Mutta pusertaa vain eteenpäin niin eiköhän se siitä :)

Anteeksi, mutta meinasin kuolla nauruun "lämmittämässä ulkona pienellä nuotiolla" :hilarious: toivottavasti heitit tuon lausahduksen huumorilla.

Mutta asiaan, jos maitoa pullossa lämmitettävä - ei siihen tarvi mikroa. Vesihauteessa voi lämmittää. Näinhän jo laitoksella tehdään. Eli maito asian suhteen ei mitään hätää. :) Myöskin kylmä maito max 50ml voi kerralla pienelle juottaa.

Ehkä ei pienellä nuotiolla, mutta vaikkapa pienellä tai isolla kaasukeittimellä?
Mökillä lämmitettiin pesuvettä tosiaan kaasupullolla ( valurautapata ) kun vesi ja varsinkin viemäri toimi sähköllä, ja sähköt olivat poikki linjalle kaatuneen kuusen vuoksi monta vuorokautta. Samainen kuusi esti myös mökkiteillä ajamisen, eikä omin päin kukaan uskaltanut mennä siihen koskemaan.

Kiitos kummallekin!

Ja enneminkin suunnittelin ostavani juurikin jonkin retkikeittimen sähkökatkojen varalta, saattaa mennä hiemna liian kauan nuotion kanssa :D

En mä tiedä tarviiko ihminen kaikkia näitä nykypäivän hienouksia, mietis miten ennen on eletty ja pärjätty on ja lapset selvinneet.

Ja mitä ikään tulee, en koe, että olisit liian nuori, olet kuitenkin täysikäinen ja täysin vastuussa itse itsestäsi ja omista päätöksistäsi, niihin ei voi muut sanoa mitään. Moni 30 vuotias ei välttämättä ole valmis äidiksi vaikka kymmenen vuotta nuorempi on, se on niin ihmis kohtaista, ei ikä.

Raha ei kasva puissa ja aivan normaali tuloisillakin voi olla hetkiä, kun on tosi tiukkaa, aina voi tulla jotain mikä hajoaa. Meillä nyt on kodinkoneet sellaisia jotka tuntuu vuoron perään sanovan sopimuksen irti, autot. Mitä lie. Se mihin käytät rahasi ja miten käytät, on pitkälti avain onneen tai onnettomuuteen. Meillä on suomessa se hienous, että vanhemmuutta avustetaan, toista se on monessa muussa maassa.

Miulla ollut vähän samankaltaisia ajatuksia. Myökin asutaan aika mettässä, sairaalaan tosin vain n.30km matkaa. Ilman autoa ei tulisi kuuloonkaan täällä asustella :D
Eli siis, täälläkään ei ole suihkua tms. pesuhuonetta sisällä (ulkosauna, jossa ei sähköjä vielä). Sisällä on kyllä wc ja sähköt ja lämmintä vettä tulee, kun laittaa pannuun tulet.
Olen myös miettinyt näitä puitteita (koska wc on _todella_ pieni). Muutenhan täällä kyllä on kaikki oikeastaan.
Uskon kuitenkin ett niin me, kuin tekin pärjäisimme näillä puitteilla aivan loistavasti! :) asenteestahan se paljolti kiinni on :)

Ja ikä, noh me ollaan 20v ja 21v eli eipä kovin paljoa vanhempia. Yritys on aloitettu vuosi sitten, kun oli 19. Sitä ennen silloin tällöin tjottailtu (kun olin 18). Ei numerot kerro mitään, vaan se henkinen ikä :) jos koette olevanne valmiit, niin uskon ett myös olette (tai ainki kasvatte lapsen kanssa aina valmiimmaksi) :) olemme kuitenkin kaikki mein vanhemmille niitä lapsukaisia, vaikka ikää jo olisikin, joten voivathan he vähän vierastaa ajatusta ett "mein pikku-mussukkalapsi saa lapsen", mutta tottuvat kyllä, ett olet jo aikuinen ihminen :)

Ja raha.. Ite käyn pätkätöis ja miehellä vakipaikka. Paljon lainaa, mut uskon ett pärjäämme silti. Miksi ette tekin siis :) ja valtio auttaa kyllä, jos vauva meinaa joutua ruveta kynsiä pureskelemaan ruoaks :)

Kaikkea hyvää ja rohkeutta teille! :)

Ite on nyt 19v ja esikoista odotellessa. Tuleva synnytys on 60km ja olen samoja asioita miettinyt.

Mutta pikkuhiljaa tottuu ajatukseen ja toivoo et kaikki menisi hyvin. Toiseksi haluaisi tutustua oman ikäisiin ihmisiin jotka odottaa tai on saanut lapsen jonka kanssa voi jakaa kokemuksia ja tuntemuksia.

Meillä mies opiskelee eli sen tulot on opintotuki + asumistuki. Ei käy töissä eikä ole ottanut opintolainaa. Ite taas tein ennen äitiyslomaa osa-aikatöitä joista tunteja kertyi sen verran vähän että nyt saan minimiäitiys-/vanhempainrahaa. Tulot siis varmaan pienimmät mitä tässä tilanteessa voi olla ja tullaan toimeen. Paljon on kiinni siitä, miten rahaa käyttää.

Kotisynnytyksestä en osaa sanoa mitään enkä juoksevan veden puuttumisestakaan oikein muuta kuin että ennenkin on tultu toimeen. Kuten muutkin on sanoneet, jos täysimettää, ei tarvitse maitoa lämmittää ollenkaan.

Älä välitä vanhempien mielipiteestä iästäsi. Et ole liian nuori. Tunnen ihmisiä, jotka on saaneet lapsen 17-vuotiaana ja olleet ihan hyvät vanhemmat. Se että mietit kaikkea kertoo että olet valmis äidiksi. :> Pelotkin on ihan normaaleja. Varmaan jokainen odottava äiti on miettinyt jossain välissä että mitä jos menee kesken jne. Ja no, en tiedä olenko nyt sitten hyvä vai huono äiti, ehkä en kuitenkaan ihan surkea, mutta itse ainakin olen joskus pelännyt että mitä jos lapsi inhoaa minua. Mutta ei hän inhoa eikä varmasti sinunkaan vauva inhoa sinua.

Onnea yritykseen!

Hei muuten - vähän aiheen ohi - tuli mieleen, että maitoa ei suositella lämmitettävän ollenkaan mikrossa, vaan juuri vesihauteessa. Olen ymmärtänyt, että mikroaallot tappavat terveellisiä mikrobeja, olikohan näin?

^ Itse muistelisin samaa äidinmaidosta, varmaa tietoa kuitenkaan ei ole.
Meillä kun käytetty alusta asti korvikkeita.

Hei piupaupou :) Olen itse tullut äidiksi 19 vuotiaana ...Oli itselläkin myös samoja ajatuksia miten pärjään rahallisesti ja olenko valmis äidiksi...Ensimmäinen reaktioni kuitenkin et ihanaa,musta tulee äiti...Silloinen kumppani ei olisi halunnut lasta vaa vaati aborttia...Sanoin et kaksi vaihtoehtoa hällä-joko tulee mukaan tai kasvatan vauvan yksin...Tuli hetkeksi matkaan..

Rahatilanne oli paljolti opntotuen ja - lainan turvissa...tietty minimi äitiyspäiväraha..

Kun sitten aikaa meni ja pieni oli 2 vuotias erottiin ja jatkoin opiskelujani ja olin 3 työpaikassakin välillä opintojen ohella..nii ja tosiaan yh...Oli vaan rankkaa aikaa mutta en vaihtais siltikään pois...Kaikki ollu opetusta ..

Kohta tämä vauva täyttää jo 18 ja odotan tällä hetkellä 7 lasta.

.Mitä tuohon juoksevaan veteen tulee ja sähköön nii meillä mökillä saa veden juoksemaan ku laittaa ukon hakemaan kaivosta vettä :D Hyvin on onnistunut pyllyn pesut ja ruokien lämmitykset mökilläkin...meillä ulkosauna siellä ja padassa lämmitetty vedet...Sitten otettu kattilaan tulikuumaa vettä ja tuttipullo tai pilttipurkki siihen ja välillä koeteltu onko sopivaa...Hidasta-kyllä mutta onnistuu silti :)

Kuten Vargynja tuossa kirjoittikin, taloudellisesti kyllä pärjää vaikka minimituloilla. Meilläkin tulot on minimit, eli mä saan minimi vanheimpainrahaa (opiskelin ennen äitiyslomaa) ja mies saa kelan päivärahan plus asumistuki. Eli meillä 3-henkinen perhe saa n. 1500e/kk, josta maksetaan vuokraosuus ja laskut. Silti pystytään säästämään eikä tartte kaupassa niin tarkkaa euroja laskea, toki fiksustihan rahat pitää käyttää.

En vaan ymmärrä, kun jotkut valittaa, ettei rahat riitä :) Isommat hankinnat täytyy tietty miettiä sitten tarkemmin. Lisäksi, jos tiukka paikka tulee, niin aina voi hakea toimeentulotukea tai kääntyä kirkon puoleen. Kyllä sitä Suomessa aina pärjää, kunhan kehtaa pyytää apua. Me varmaan joudutaan syksyllä taas sosiaalitoimelta hakea tukea, kun aloitan koulun; tietty ellei mies sit oo jossain kovapalkkaisessa duunissa :D

Ikä ei määrittele äitiyttä millään tapaa, jos itse kokee henkisesti olevansa valmis moiseen. Itse en ollut parikymppisenä valmis, tiesin sen. En varmaan ollut vuosi sittenkään valmis, mut siinä sitten 9 kuukauden ajan valmistauduin ja hupsista, äitiys onkin maailman luonnollisin asia mulle :)

Olen syntynyt kotona, kylppärin lattialle kuulemma. Hengissä oon :) ja äitikin selvis (tosin nyt jo edesmennyt). Ilmeisesti syöksynä oon tullut, ja siksi pelkäsinkin omaa synnytystä. Entä jos en ehdikään sairaalaan. Noh ei siihen synnytykseen mennyt ku 8 h, tosin kroppa kyllä ilmoitteli reilun vuorokauden, et kohta alkaa tapahtumaan.

Jos on riski, ettei lämmintä vettä yms ole saatavilla, kannattaa just varautua moiseen. Pitää vesitonkkia, ja just niinku mainitsitkin esim retkikeitintä. Mites ois joku generaattori, tuottamaan varasähköa? Kyllä hätä aina keinot keksii, usko pois :D

Kiitos kaikille vastauksista!

Vastauksista on ollut apua ja olen tullut siihen lopputulokseen, että eiköhän täällä pärjätä :) Enää ei tarvitse stressata jokaisesta pienestä asiasta, onhan sitä ennenkin pärjätty tällaisissa olosuhteissa, hieman huonommissakin vielä :)

Lisäisin vielä että jos on vaan 30km sairaalaan, niin kyllä aika varmasti sinne kerkeää(taksillakin jos ei autoa ole)! vaikeempaa olisi saada se kotilo ajoissa kotisynnytykseen jos oikeen nopeaa tulee.. USEIMMITEN ensisynnytykset kuitenkin kestää ja avautuminen tapahtuu hitaasti. Rennoin mielin kohti tuntematonta:)!

Hei täytän pikimiten 20v ja minua mietityttää olen tehny 3 raskaustestiä kaikki positiivisiä mutta minua mietityttää miksi minulla ei ole oireilua viikko sitten oli jotai pientä ala mahan nipistelyä ja rinnat turvonneet ja mieliala vaihtelua, mutta ei ole pahoinvointia tai semmoista ja olen laskujeni mukaan 5viikolla raskaana. Onko normaalia ettei ole isompia oireita? Nyt minulla on ihan normaali olo ei mitään tuntemuksia tai oireita ole ollut. Pelottaa että onko kaikki kunossa ja välillä mietin että olenko edes raskaana ? :0 ei kai se ne testit positiivistä näytääisi mut mietityttää. Neuvola on reilu viikon päästä minulla. Jos jollain on samoja kokemuksia tai enemmän tietoa niin olisi kiva kuulla hieman :)

Olin 19 kun rupesin odottamaan poikaa, täytin 20v kun syntyi ja nyt poika on 4kk ja enskuussa täytän 21v :)
Ei kannata etukäteen rueta miettimään, ei kannata myrkyttää päätä tuommosilla asioilla. Tottakai itekin mietein juuri näitä asioita mitä sinäkin, keskenmeno, raskausmyrkytys, äitiys, masennus jne... Kaikki tapahtuu aikanaan JOS tapahtuu, siinä sitä eletään hetki kerrallaan ja neuvolassa tutkaillaan raskausmytkytyksen oireita tarkasti, jos se tulee niin he neuvovat mitäs sitten tapahtuu. :) jos tulee masennus, apua on saatavilla :) kotiapua jne. Jos keskenmeno, niin se lapsi ei ollut vielä teille 'oikea' :)

- Miehen avulla pärjätään hyvin, omilla rahoilla olisi todella tiukkaa, Koska koulu jäi kesken.

- noups! Mutta ei kannata pelätä sitä matkaa, mulla oli synnytys sairaalaan 120-130km matkaa ja hyvin kerittiin! Synnytys kesti kuitenkin 17h :) toisen kohdalla pitää varautua kaikkeen, ambulanssissa on monet kylän naiset menny synnyttämään, mutta eivät ole kerinneet sairaalaan asti, onnes siinä on ammattiapua kuitenkin:)

- Varmasti pärjää, kun on ennennii pärjätty! :) onhan siinä oma sählääminen, mutta kaikkeen tulee rutiinit :)

- se miltä susta itestään tuntuu :) ja siitä toisesta!

Hei täytän pikimiten 20v ja minua mietityttää olen tehny 3 raskaustestiä kaikki positiivisiä mutta minua mietityttää miksi minulla ei ole oireilua viikko sitten oli jotai pientä ala mahan nipistelyä ja rinnat turvonneet ja mieliala vaihtelua, mutta ei ole pahoinvointia tai semmoista ja olen laskujeni mukaan 5viikolla raskaana. Onko normaalia ettei ole isompia oireita? Nyt minulla on ihan normaali olo ei mitään tuntemuksia tai oireita ole ollut. Pelottaa että onko kaikki kunossa ja välillä mietin että olenko edes raskaana ? :0 ei kai se ne testit positiivistä näytääisi mut mietityttää. Neuvola on reilu viikon päästä minulla. Jos jollain on samoja kokemuksia tai enemmän tietoa niin olisi kiva kuulla hieman :)

Ihan normaalia ettei ole mitään oireita tai tuntemuksia. Itsellä raskaus paljastui kun menkat eivät alkaneet ja kahvi ei enää maistunut. Ja tälläkään hetkellä en tietääsi että oon raskaana jos ei maha asukki muistuttaasi potkuillansa :D helppo raskaus on ainakin tähän asti ollut. Rv20+3

Takaisin