Nukutko kun vauvakin nukkuu?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Usein neuvotaan nukkumaan silloin kun vauvakin nukkuu. Noudatatko tätä neuvoa?

Itse en ihan noudattanut. Ok, uniaikani sijoittui (sijoittuu) kuopuksen uniaikaan, mutta tein lasten nukkuessa vauvanakin paljon muutakin. Esim. kotitöitä ja otin omaa aikaa jaksaakseni. No ei aikuisen ja vauvan unen tarve samanlaiset olekaan, mutta kyllä taidan nukkua usein liian vähän sekä vauva-aikana että nykyisinkin
 
En juuri koskaan. Tähän on useampi syy. Eka on sikäli onnekas, etten ole missään vaiheessa vauvavuotta ollut mitenkään valtavan väsynyt, kopkop toki tulevaan. Eli vaikka aamulla nouseminen olisikin väsyttänyt ja illalla uni tulee silmään heti kun pään tyynylle laskee, ei päivisin ole tullut pakottavaa tarvetta nukkua. Ja osin tästä johtuu toinen syy, eli nukkumalla se päiväunien mahdollistama oma aika menisi minulla "hukkaan". En useinkaan tee mitään järkevää, vaan yleensä menee ihan kännykän selailuksi, mutta kun sitä ei vilkkaan ja sosiaalisen vauvan hereillä ollessa voi tehdä, enkä toki määrättömästi haluakaan, niin käytän nuo uniajat siihen. Kolmas syy jäi onneksi pikkuvauva-aikaan, mutta silloin en olisi uskaltanut nukkua vauvan nukkuessa, koska tarkkailin vauvan hengitystä niin maanisesti. 🫤 Yöllä tarkkaili kätkythälytin, mutta kontaktipäikkäreillä tarkkailija olin minä. Mitään syytä tuolle käytökselle ei ollut, pelkkä oma ahdistus vaan.
 
Ekat pari kolme kuukautta nukuttiin lähes koko ajan yhdessä...vaunulenkkejä lukuunottamatta. Olihan se sangen ihanaa!
Siitä se on pikkuhiljaa vähentynyt... etenkin kun nyt ainoastaan päikkäreiden aikaan on helpointa keskittyä hetkeksi töihin.
 
Aika harvoin itsellä oli väsy samaan aikaan vauvan kanssa. Perhepedissä nukkuminen auttoi siihen, ettei päivisin ollut edes tarve nukkua, kun yöllä sai nukuttua ihan hyvin vauvan ollessa vieressä (yösyötöt onnistui kuin huomaamatta). Enemmän ollut väsyä sitten, kun on siirretty vauva omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen. Tai no esikoinen ja keskimmäinen ovat olleet aina tosi hyviä nukkujia, tää kuopus ollut herkempi unisempi. Nykyään silloin tällöin tulee nukuttua samaan aikaan päiväunia, mutta yritän nyt panostaa yöuniin, kun vihdoin ja viimein meillä nukutaan yöt ihan hyvin. Itse hyödynnän päiväuniajat usein omiin hommiin ja palautumiseen (aivot narikassa selailen puhelinta, katson tv:tä tai luen kirjaa). Harvemmin tulee tehtyä kotitöitä, kun ne yleensä hoidetaan taaperon kanssa yhdessä jo heti aamusta. 😊
 
Meillä nukuttiin pikkuvauva-aika (eli käytännössä ekat 4kk) päiväunia melkeinpä ainoastaan vaunulenkillä tai minun sylissä. Jos joskus harvoin sain vauvan nukahtamaan omaan sänkyynsä, niin sillä hetkellä kun itse yritti mennä päikkäreille hän heräsi 🥲
 
Takaisin
Top