Nukutko kun vauvakin nukkuu?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vanha neuvo on nukkua, kun vauvakin nukkuu. Noudatatko neuvoa?

Itse en hirveästi noudattanut muistaakseni kummankaan vauva-aikana. Paitsi tietenkin yöllä nukun. Mutta päiväunien aikaan en ole hirveästi nukkunut. Kuopuksen kanssa on kuitenkin esikoinen tarpeineen, koti hoidettavana ja omaa aikaakin kiva ottaa silloin kun mahdollista. Vaunulenkillä taas ei voi nukkua ja esikoinen nukkui päiväunia pääasiassa liikkuvissa vaunuissa. Illallakaan en mene lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan. Silloin on oman ajan ja/tai parisuhdeajan aika. Kääntöpuolena jatkuva univelka varsinkin kun kuopus heräilee yhä joka yö ja vaatii tissiä.
 
Ei ole enää vauvaa, mutta en ole paljoa nukkunut päivisin vauvojen kanssa, ekan jälkeen ei edes ole ollut kovin usein mahdollista kun myöhemmin lapsilla eri päiväunirytmi. 1 käden sormilla siis on laskettavissa nukkumis kerrat. Yöllä menen siihen omaan aikaan nukkumaan, vauvat yleensä mennyt pari tuntia aikaisemmin. 1. yösyötyöltä on myös ollut ihan hyvä jäädä itse nukkumaan.
Mulla menee muutenkin aina useampi tunti päiväunille nukahtamiseen, vaikka kuinka väsyttäisi, joten yleensä siellä ehtii lapsi herätä juuri kun olisi itse nukahtamaisillaan.
Nyt alkaraskausesta olen sitten nukkunut taas päiväunia taaperon kanssa jo yhteensä enemmän kuin vauvavuosina..
 
Aiempien vauvojen kanssa yöt nukuttiin perhepedissä, joten imetys sujui hyvin samalla nukkuen. Välillä myös päivällä nukuin, jos väsytti, mutta useimmiten en. Kuopuksen vauva-aikana pyrin pitämään vauvan ja taaperon rytmin mahdollisimman samana, joten taaperon päiväuniaikaan, jos vauva sattui nukkumaan samaan aikaan niin saatoin väsyneenä mennä itsekin nukkumaan.

Tämän tulevan vauvan kanssa otan rennosti ja nukun vauvan kanssa yhtä aikaa, jos väsyttää.
 
Ei ole enää vauvaa, mutta meidän lapsemme ei oikein ikinä nukkunut kuin 30min pätkiä, kunnes oppi liikkumaan kunnolla 9kk iässä ja alkoi nukkua yhdet jopa tunnin unet. Eipä siinä ehtinyt kuin käydä vessassa, täyttää tiskikoneen ja istua alas niin lapsi jo suunnilleen heräsi. Oli todella raskasta aikaa.
 
Ei ole enää vauvaa, mutta meidän lapsemme ei oikein ikinä nukkunut kuin 30min pätkiä, kunnes oppi liikkumaan kunnolla 9kk iässä ja alkoi nukkua yhdet jopa tunnin unet. Eipä siinä ehtinyt kuin käydä vessassa, täyttää tiskikoneen ja istua alas niin lapsi jo suunnilleen heräsi. Oli todella raskasta aikaa.
Kuulostaa raskaalta! ❤️ Onneks nyt nukkuu paremmin.

Minä nukuin vauvan kanssa varmaa ensimmäiset 8kk aina ainaki yhet unet päivässä. Se oli ihanaa 😍 Sit ku siirty yksiin päiväuniin niin ei oo enää tullu kovinkaan usein nukuttua. Toki joskus. Enää ei väsytä samalla tavalla ku pikkuvauvan kanssa. On se vieläki joskus kyllä ihanaa nukkua yhessä.
 
Ei ole enää vauvaa, mutta meidän lapsemme ei oikein ikinä nukkunut kuin 30min pätkiä, kunnes oppi liikkumaan kunnolla 9kk iässä ja alkoi nukkua yhdet jopa tunnin unet. Eipä siinä ehtinyt kuin käydä vessassa, täyttää tiskikoneen ja istua alas niin lapsi jo suunnilleen heräsi. Oli todella raskasta aikaa.
Meillä oli sama 🤯
 
Nukun ja en. Olen huono nukkumaan päivällä. Meillä on vastasyntynyt, ja vanhempainvapaalla oleva puolisoni menee nukkumaan vauvan kanssa päikkärit, koska minulla kaikki aika menisi vaan pyörimiseen eikä siitä ole mitään hyötyä. Minä touhuan mieluummin kaikenlaista tässä päivällä tai otan omaa aikaa, ja menen sitten ajoissa nukkumaan illalla kun vauva menee.
 
Riippuu nukutustavasta. Jos otetaan tissitainnutus niin siihen oksitosiinin rentouttamana on helppo torkahtaa itsekin. Mutta sitten jos hyssytellään pihapäikkäreille niin hommahan on eri. Yleisesti ottaen tissipäikkärit vauveli kainalossa on melkoista herkkua. :smiling face with heart-eyes:
 
Aiempien vauvojen kanssa yöt nukuttiin perhepedissä, joten imetys sujui hyvin samalla nukkuen. Välillä myös päivällä nukuin, jos väsytti, mutta useimmiten en. Kuopuksen vauva-aikana pyrin pitämään vauvan ja taaperon rytmin mahdollisimman samana, joten taaperon päiväuniaikaan, jos vauva sattui nukkumaan samaan aikaan niin saatoin väsyneenä mennä itsekin nukkumaan.

Tämän tulevan vauvan kanssa otan rennosti ja nukun vauvan kanssa yhtä aikaa, jos väsyttää.
Ensimmäisen viikon aikana unimäärä jäänyt todella pieneksi ja unettomuus vaivaa. 😴 Vauva kyllä nukkuu hyvin ja mahdollisuuksia kerätä voimia olisi enemmän kuin tarpeeksi, mutta synnytyksen jälkeinen ylivireys vaivaa. Toivottavasti tilanne laukeais piakkoin ja saisin taas nukuttua.
 
Takaisin
Top