"Nuku nyt kun voit" Vai voitko?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Odottajille usein sanotaan tuota: "Nuku kun vielä voit." Mutta mitenkä menee käytännössä? Kuinka hyvin saat nukuttua?

Itselläni ainakin iso osa raskaudesta on mennyt huonolla nukkumisella. Nukahdan kyllä illalla hyvin, mutta heräilen yöllä ja aamuyöstä ei välttämättä saa enää unta uudelleen.

Raskauden alussa ainakin olisin nukkunut koko ajan! Oikeastaan koko raskauden läpi olin normaalia väsyneempi ja nukutti kyllä paljon. Unia tosin näin normaalia enemmän, muuten unenlaatu ja nukahtaminen hyvää. Ihan loppuraskaudesti alkoi närästää, mikä hieman hankaloitti nukkumista.

Välillä on ollut jotain unettomuus jaksoja, mutta pääasiassa tässä raskaudessa olen (toistaiseksi) nukkunut todella hyvin verrattuna edellisiin. Eiköhän nuo loppu raskauden yövaivat pian ala vaivaamaan.

Yhtään kokonaista yötä en ole oviksen jälkeen nukkunut :wideyed:. Aamuyön unettomuus on mulla ollut jo jonkin aikaa PMS oire, ja näemmä raskaana sama homma jatkuu. Ihan muutama yö on ollut, että olen saanut suht nopeasti uudelleen unta, mutta pääsääntöisesti herään joko klo1 aikaan, tai sitten klo4, ja sit valvon 1.5-2h. Lomalla ollessa saan sitten vielä uudelleen unta, mutta arkena pitää sit klo6 jo heräillä töihin :meh:. Päivällä ja alkuillasta nukuttaa sitten aivan väkisin, joten tuntimääräisesti unta tulee ihan hyvin, mutta olo on aika nuutunut jo nyt kun ei saa yhtenäistä unta.

Olen toivonut, että vähän helpottaisi kun eka kolmannes jää taakse, mutta ehkäpä ei sitten kuitenkaan.

Alkuun nukuin enemmän kun tarpeeksi. Väsytti koko ajan ja nukuin todella paljon. Nyt heräilen öisin ja valvon herkästi jos on häiriötekijöitä tai joku asia stressaa. Heräilen myös tavallista aikaisemmin aamusta ilman herätyskelloa ja syytä nousta. :angelic:

Alkuraskaudesta mulla oli tosi paljon valvomista öisin, sitä vaan heräili yöllä ilman mitään syytä eikä uni enää tullut. Puolivälin tienoilla yöunet vähän parani, mutta vessahätä herättelee öisin pari-kolme kertaa ja joskus sen jälkeen vaikea saada taas unta. Mutta välillä onneksi on myös tosi hyvin nukuttuja öitä :happy:

Ei tosiaan saanut nukuttua tippaakaan. Ei ollut kipuja tms, mutta ei saanut unta tai pissahätä herätti heti kun vihdoin sai unta. Oli kyllä ihan kamalaa! Sitten vauvan synnyttyä sai jo nukkua öisin kahden tunnin pätkiä, kunhan pääsi sairaalan metelistä pois.

Oon ollut aina huono nukahtamaan ja nukkumaan. Koko ikäni kärsinyt siitä, etten millään saa unta ja usen heräilen pitkin yötä ja valvon. Ja tuntuu, että mulla se uni harvoin on palauttavaa.
Melatoniini on tähän auttanut joskus, ei aina. Mutta nyt ei sitäkään voi käyttää. Stressaan jo etukäteen siitä mitä tästä keväästä tulee kun en saa nukuttua ja töissä pitäs kuitenkin käydä. Sais kääntyä mulla niin päin tää homma, että tää raskaus uuvuttaisi sen verran, että saisin nukutuksi :grin

Oon ollut aina huono nukahtamaan ja nukkumaan. Koko ikäni kärsinyt siitä, etten millään saa unta ja usen heräilen pitkin yötä ja valvon. Ja tuntuu, että mulla se uni harvoin on palauttavaa.
Melatoniini on tähän auttanut joskus, ei aina. Mutta nyt ei sitäkään voi käyttää. Stressaan jo etukäteen siitä mitä tästä keväästä tulee kun en saa nukuttua ja töissä pitäs kuitenkin käydä. Sais kääntyä mulla niin päin tää homma, että tää raskaus uuvuttaisi sen verran, että saisin nukutuksi :grin

Tietenkään tämä ei mene kaikilla samalla tavalla, mutta mulla nukahtamisvaikeudet katosi alkuraskauden väsymyksessä. :) Oli pakko mennä sänkyyn tavallista aiemmin, kun väsytti ja unikin tuli pian. Niinkin siis voi mennä. Se unessa pysyminen on sitten itselläni asia erikseen.

Takaisin