Nukkuminen

En ees tiedä montako viikkoa meillä on jatkunu nää yö heräilyt ja kitinät. Viime yönäkin tyttö nukahti puol 9 ja kitinät alko 11 maissa ja jatku sinne puoli 4 asti.. huoh sit kammetaan ylös jo 7 aikaan. Ihan kamalaa kun ei saa nukkua 3t enempää putkeen. Meneehän tää aika ohi?! :sad001 Alkaa olla taas ite ihan sekasin kun joka yö on joku show päällä. Jos ei itke ja kitise 45min välein niin sitten ollaan hereillä ja ölistään ja jokelletaan ja harjotellaan konttaamista. Ens yönä laitan tulpat korviin ja otan unilääkkeen!! :sad001
 
Pitkästä aikaa taas tosi vajavainen uneton viikko takana. Liekö hampaita vai mitä .. viime yönäkin tyttö itkeskeli varmaan 15min välein ja rauhoittuia vain silitykseen hetkeksi. Viimein puoli 4 jälkeen otin viereen ja nukahti. Sit aamu puoli 7 ylös ja aamupäikyille 9 aikaan. Unet kesti melkein 12 saakka..
 
Yksi vinkki yöheräämisiin : mikäli mahdollista niin lapsi omaan huoneeseen nukkumaan. En olisi ikinä uskonut laittavani näin pientä mutta tuttujen suosituksesta rohkaistuttiin kokeilemaan ja on kyllä nyt viikko jokainen nukkunut paremmin meijän perheessä :) ei vielä kokonaisia öitä mutta paljon pidempiä pätkiä ja mikäli poju herää yöllä niin riittää että käy laittamassa tutin suuhun niin hän jatkaa unia! Meijän huoneessa kun nukkui ja heräsi yöllä, saattoi itkeskellä ja kiukutella jopa tunnin ennen kuin nukahti uusiksi.
 
Mä oisin laittanu jo ajat sitten omaa huoneeseen, jos olis se oma huone! Siis se on kyllä olemassa, mut remontin alla. Toivottavasti tulis pian kesä ja miehellä loma et sais sen valmiiks.... :sad001 Onneks on ees toivoa et saa joskus sen oman huoneen. Kaikilla kun ei ole kahta tai kolmea makkaria mistä tehdä lapselle oma huone.
 
Meillä on jo muutama yö nukuttu yhteen putkeen tällä viikolla.. Jännä, vaikka hammas tekee tuloaan, se ei tunnu yöunia haittaavan.. Toki nukahtaminen on yhtä itkua, muttei sit häiritse sen enempää. Kiva kun saa itsekkin nukkua :)
 
Meillä neitillä oli eka flunssa, joka oli ihan kamalaa, mutta sen jälkeen yöt parani huomattavasti! :) Nyt nukutaan yhdet päikkärit päivällä, mennään aikasemmin nukkumaan, yöllä ei tarvi herätä kun ehkä kerran laittamaan tuttia/syöttämään ja aamulla nukutaan piiiiitkään. :) Ja tämähän järjestely kelpaa mulle oikein hyvin, koska oli jo melko zombi meininkiä tuossa tuo pari kuukautta, kun piti yössä herätä sen sata kertaa laittamaan tuttia ja syöttämään. :/ Joten toivotaan, että ne ajat on nyt menneen talven lumia. :)
 
Meillä ei edelleenkään nukuta öisin. Päikkäreitä nukutaan kanssa enää yhdet n. 1,5-2,5h. Mutta öisin heräilee sen noin <1h välein...hermot menee :/
 
Kaksi todella huonosti nukuttua yötä takana. Tytöllä nokka tuhisee ja rohisee ja yöt pyörii levottomasti. Korkeintaan tunnin nukkuu ja taas pyöritään.. Just ku aloin tottumaan täysiin öihin..
 
Ihmetyttää kyllä noi yöunet kun meillä nukuttiin ehkä kolme-neljä yötä jo ihan hyvin ilta 9 aamu 5 asti, mut nyt taas pari viikko ollu sitä et yhden jälkeen alkaa ekat kitinät ja sitä jatkuu vajaan tunnin välein taas perinteisesti sinne aamu 4 asti. Sit kun katon mitä sängyssä tapahtuu kun laitan tytölle tutin suuhun niin siellä se pylly pystyssä vikisee ja huutaa silmät kiinni. Liekö jotain taas opettelee mielessään, koska hampaita ei nyt tee.
Meneehän tää vaihe joskus ohi et saa nukkua yötkin putkeen joskus? :dead:
 
ääääähhh! nyt tarviisin todella sitä vertaistukea, mielipiteitä, muiden kokemuksia ja neuvoja!! Meijän tyttö on nyt siis reilu 11kk ja edelleen nukutaan suurin osa yöstä perhepedissä ja tytöllä tissi suussa.. Mä haluan sänkyni takaisin! Mä halua lopettaa yö imetyksen ja lapsen joka nukkuisi yön läpi omassa sängyssä..
Yhden rupeaman unikoulua ( tassuttelua) jo käytiin tossa n. kuukausi sitten sitte se vaan jäi syystä jota en nyt edes muista enää varmaan lopulta oma laiskuus. Nyt kun olen yrittänyt välillä unikouluttaa niin se huuto on jotain aivan hirveetä.. lapsi huuta kuin hinaaja aivan paniikissa ja raivoissaan. Ei ole menossa eroahdistus tms tää neiti nyt on vaan päättänyt ilmeisesti että hän haluu nukkua siellä missä äiti ja isikin.

itse asiaan..mitä mä teen? kuuntelenko vaan sitä huutoa? tassutan? vai mitä mun pitäisi keksiä? miehestä ei ole unikouluttajaksi tulee väliin nyt jo että älä huudata lasta... miehellä on ollut tapana (myönnän itse teen sitä myös välillä) että keinuttelee lapsen uneen jalkojen päälle asetetulla tyynyllä. ja tällä tavalla yleensä hiljenee ja syliin otettaessa, mutta kun laittaa takas sänkyyn siitä se huuto sit taas alkaa (tai jatkuu) ihan niinkuin ei olisi loppunutkaan. Mä pelkään että lapsi saa tästä unilkoulusta traumoja, mutta toisaalta oon niin väsynyt kun en ole nukkunut kunnolla piiiiiiiiiiiiiiiitkään aikaan. Asutaan kaksiossa joten omaa huonetta ei pysty neidille antamaan..ääh.. mä haluan nukkua.. mä en saa edes alkuyötä kun neiti on omassa sängyssä nukuttua kun vaan odotan milloin hän herää ja kuuntelen hengitystä ja liikkeitä..

Miehellä on jotenkin sellainen ajatus että tätä tää nyt on että pitäisi vaan kestää.. mutta kun ite oon sitä mieltä että onhan näitten katkonaisten unien oltava haitallisia lapsellekkin? ja siis hyvänen aika neiti on kohta jo vuoden..ideoita kellään??
 
Voi ei! Meillä noi huonommat unet on satunnaisia ja ei kenenkään pidä jaksaa useampaa vuotta ilman unia. Tai edes sitä yhtä. Meille neuvolassa sanottiin, ettei 11kk iässä tarvitse enää yöllä pulloa (poika vierotti itsensä jo aikaiseemin rinnalta).
Käytetäänkö teillä tuttia tai tuttipulloa? Koska tuo tissi suussa jatkuvasti ei ole enää nälkää vaan enemminkin paha tapa. Jos tissin sijaan antaisikin tutin?
Tai voisiko auttaa, jos antaisi tukevan iltapalan, jonka jälkeen nukuttaa paremmin? Meillä alkoi nukkua paremmin, kun alettiin syödä iltapuuroa.
Tai saisiko pinnasängyn siirrettyä ns. sivuvaunuksi sun sänkyyn? Että olet lähellä mutta vauva omassa sängyssä, ylttää tassuttamaan tai antamaan tuttia nousematta itse sängystä ja ehkä soten saisi itse paremmin nukahdettua uudelleen?
Mun kaveri oli välillä yhden yön hotellissa yötä ja miehensä pojan kanssa yön yli kaksin kotona, sai uupunut äiti nukkua.
Meillä myös yksi huono unipätkä loppui siihen, että poika nukkui kaks yötä vierashuoneessa mun siskon kanssa, tää ei tietenkään kaksiossa onnistu, mutta esimerkkinä että luovia ratkaisuja on tarvittu meilläkin.
 
Ja vielä yksi kikka kolmonen, joka meilläkin välillä oli käytössä. Lapsi nukutetaan syliin, mutta käärittynä peittoon tai kapaloon. Nukahtamisen jälkeen siirretään edelleen käärittynä omaan sänkyyn. Perustuu kuulema siihen, ettei lämpötila siellä peiton sisällä muutu, lapsi saattaa herätä senkin takia, että ensin on kivan lämmin ja sit viilenee. Kokeiltiin myös talvella lämmittää pinnasänkyä kuumavesipakkauksella, ennen kuin vauva meni nukkumaan.

Tsemppiä, toivottavasti joku toimiva keino löytyy.

Ps. meillä poika nukahtaa käytännössä vain autoon itsekseen, muuten tarvitaan AINA maitopullo.
 
Immala, tuo tilanne kuulostaa aivan samanlaiselta kuin meilläkin! Meillä poika on edelleen huono nukkumaan ja heräilee yöllä kovin ja tissi on oikeastaan ainut mikä auttaa. Meilläkään miehestä ei oo apua mihinkään unikouluun tai vastaavaan sillä se ei jaksa kuulla sitä huutoa.

Me asutaan myös kaksiossa, joten mekään ei saada poikaa millää omaan huoneeseen. Nyt väkerrettiin pinniksestä sivuvaunu niin toisen saa omaan petiin helpommin nukkumaan mutta poitsulla on kyllä tapana siirtyä ihan viereen, jotta voi kädellä edes kokeilla onko äiti vieressä.

Nyt uuden raskauden myötä yöt kävi vielä levottomimmiksi kun maidontulo alkoi vähentyä, niin toinen alkoi hermostumaan. Ollaan jouduttu öisin nyt antamaan aina pullollinen piimää, koska toinen huutaa aamuyöstä selkeästi nälkää. Eli sanoisin että tuo yöpullo on iha myös lapsesta kiinni tarvitseeko vai eikö.

Mä kans nyt yritän vaa sinnitellä noita öitä tonne elo-syyskuulle asti jollon mies lähtee työkeikalle ulkomaille ja mä saan pitää toiselle unikoulun.
 
Meillä kanssa (edelleen) nukkuminen ihan mahdotonta. Nyt flunssaseba nukkuu 2h päikkäreitä ja öihinkin on tullut yks kolmen-neljän tunnin pätkä, lisäks yöllä nukahtaa helpommin. Melkein toivon, ettei tää flunssa ees paranis niin saatas ehkä pitää nää 'hyvät' yöt :D

Meillä siis normitilanne se, että yli 2h unipätkät on tosi harvinaisia. Mä oon nukkunut ite sen vähitään 3h putkeen tän vuoden aikana ihan satunnaisesti, ehkä yhteensä jonkun 15 kertaa. Pari kertaa niistä on ollut sellasia hämmentäviä 5-6h unipätkiä - nekin siis on mahdollisia. Meillä ei yöllä kelpaa tutti lohdukkeeksi, se lentää todella vihasessa kaaressa pitkin lattioita, jos sitä erehtyy yrittämään. Oonpa kerran saanut sen tosi kipeesti silmäkulmaanikin. Tällä hetkellä tyttö syö kerran yössä, oon yrittänyt sen jättää poiskin, mutta se vaan pahensi sitä loppuyötä, tytöllä oli selvästi ainakin vielä sillon nälkä sen kerran. Nyt oon aatellut taas koittaa jättää sen syötön pois, mutta en usko, että siitä on mitään apua...pessimisti ei pety ja silleen. Muilla herätyksillä tissi saa samanlaisen raivokkaan kohtelun kun tuttikin - eli nälkä ei alkuyöstä todellakaan oo. Ollaan kokeilti omaa huonetta, omaa sänkyä, tassuttelua ja ties mitä. Varmaan kaikea puhdasta huudattamista, kun mun sydän ei anna sille periks. Mutta ei. Tyttö herää sen vähintään parin tunnin välein, oon päätellyt, että tarkistamaan oonko paikalla. Nukutaan parhaiten perhepedissä, kun kenenkään ei tarvia nousta. Mutta tosi pätkittäisiksi mun unet jää, joten kyllä mäkin aika kiihkeesti kanssa odotan parempia yöunia. Edes paria yötä...

Joku täällä mulle ehdotti hotellia yöksi tai pariksi. Ja se onkin nyt meillä harkinnassa, kun tulis joku edes kohtuullisen järkevän hintanen tarjous vastaan..

Ja pakko vielä lohduttaa, että kun mä neuvolassa murehdin saako toi tyttö edes ite tarpeeksi unta, niin mulle ainakin vakuuteltiin, että kyllä se saa. Että kyllä se sitten nukkus enemmän, jos sen oma unentarve alkas jäämään vajaaks...
 
Takaisin
Top