Nukahtamisvaikeudet!!

luomumami

Jostain jotain jo tietävä
Pakko saada valittaa jonnekin. Kyl on kumma, kun päivällä väsyttäis vaikka kuin, tänäänkin torkahtelin kylvyssä. Mutta auta armias kun pitäs käydä nukkumaan! Mielessä pitää käydä koko tulevaisuus, miettiä lapselle nimiä yms.

Telkkarin ja tietokoneen sammutin jo yhdeksältä, luin yhteentoista asti... Herätys 6.30, kello 0.45. Näin käy joka kerta! Pakko vaan jossain vaiheessa luovuttaa unien suhteen. Kyllä yleensä kahden kolmen maissa alkaa unettaa....

Että semmosta. Reipasta työpäivää muillekin!
 
I feel your pain!

Mä voisin nukkua kolmet päikkärit! Työpäivinä vaikka useammatkin! Kotona illalla odotan vain sitä hetkeä, että kehtaa mennä sänkyyn. Sänkyyn kellahtaessa alkaa aivoissa joku yliaktiivisuustila! Nukahdan parin tunnin pyörimisen jälkeen, nukun noin kolmeen asti ja sitten katson kelloa puolen tunnin välein siihen asti, kunnes on puoli tuntia herätykseen. Sitten tietysti nukahdan uudestaan ja herätyskellon soidessa tunnen puhdasta vihaa maailmaa kohtaan.

Olen kokeillut (mielestäni) kaikkea: nukkua päikkärit, ei päikkäreitä, ulkoilu, urheilu, sauna, lukeminen, ei teeveetä, paljon teeveetä, iltapala, ei iltapalaa... Menee hermot! Mä olen aina ollut hyvä nukkuja, pienestä pitäen. Ja seuraava, joka sanoo, että "valvominen valmistaa sua hei vauvavuotta varten", saa rajusti ja väkivaltaisesti neukkuunsa pesäpallomailasta.
 
Ah, vertaistukea, ihanaa! Mä jo miehelle avauduin mutta yllättäin hän ei oikeen osannut samaistua. Päivät oon niin pirun väsynyt, että vielä nukahdan naama näppikselle töissä, ja illat on yhtä tuskaa valvoa esikoisen iltatoimiin asti. Sitten ku pääsen vihdoin petiin silmät rullalla, haen eka asentoa ja suljen silmät... ja sitte ei mitään.. mietin ristisäistarjoiluja, nimiä, vauvan ulkonäköä, eteisen verhoja, joululahjoja, kauppalappua, äl-sijaisen opettamista, jne, kunnes kello on jotain syntisen myöhäistä, ja aamulla pitäis nousta kuudelta.. grrr..!
 
Hahaa, niin rasittavaa! "Kiva", että muitakin löytyy. :p

Viime yö oli taas jotain niin ihanaa... Unenpäästä sain kiinni suht hyvin, mutta se oli juurikin tuota koiranunta... Jatkuvasti heräilin, eikä kissojen riehuminen ainakaan helpottanut. Muutaman tunnin sit heräilin pissahätään, mutta ei sitä puolunessa jaksanut nousta.. Kunnes näin unta, että käyn vessassa :grin Nousin sitten ja palasin takaisin mukavasti peiton alle... Oli niin hiljasta ja pimeää, että kuvittelin vielä olevan ainakin pari tuntia aikaa nukkua. Jospa nyt sais nukkua katkeamatonta unta, kunnes herätyskello soi. No sehän pärähti samantien soimaan.... ehkä ens yönä?

Heleia, onko sulla ollut uniongelmia koko raskauden ajan vaiko alkanut nyt kun loppupuoli häämöttää?

Mä en kyllä jotenkin usko, että tää millään tapaa valmistaa siihen vauvan tuloon. Joka tapauksessa sitä on luultavasti vauvan synnyttyä rättiväsynyt. Sais nyt edes nukkua kun olis vielä mahdollisuus :whacky011
 
Mä nukahtelen koulussa välitunneilla, joskus tuntien aikana ja yleensä melko varmasti bussissa matkalla takaisin, joskus matkalla kouluunkin. Jos illalla nukahdankin helposti niin herään kyllä yöllä. Joskus kerran, joskus kaksi, joskus kuusi. Yleensä saan unta nopeasti uudelleen, mutta kaikki uni on koiran unta, kevyttä, pinnallista, havahdun ja nukahdan. Joskus nukun kolme tuntia, valvon 3-4, nukun kevyttä unta 2-3 lisää.

Edellisyönä en saanut unta, mutta kun lopulta nukahdin, nukuin 7 tuntia putkeen. Silti väsytti ja silti tarvitsi päikkärit, mutta teki mieli juhlia :) Viime yönä taas kaksi herätystä ja heräsin kauan ennen herätyskelloa.

Oon väsynyt ja väsymys tekee miusta itkuisen ja kiukkuisen. Varmaan hormonitkin, toki, mutta niiden kanssa nyt on totuttu elämään. Miulla on aiemmin ollut stressin takia univaikeuksia mutta ei nyt vuoteen ennen kuin raskaus alkoi. Nytkään en tiedä johtuuko univaikeudet raskaudesta vai opiskelun alkamisesta, mutta huonoon saumaan osui joka tapauksessa kummankin kantilta.
 
Itselläni oli myös noita unettomia kausia :/ Itse huomasin yhdessä vaiheessa stressaavani laskuista niin paljon, että heräsin aamuyöstä niitä miettimään.. :S Sitten kun tuloja tuli taas säännöllisin väliajoin ja kaikki sai hoidettua niin valvomisetkin loppui.. Toki itse joutui myös mieltä tsemppaamaan ettei ajatteli mitään ylimääräistä iltaisin tai öisin :) kannattaa kokeilla ihan "mielen tyhjentämistä" ja lopettaa heti asioitten pohdiskelu kun tajuat iltaisin jotain miettivän :)
 
Välillä kun tulee itsellä kausia, että nukkuu huonommin, niin olen huomannut ettei saa yrittää liian aikaisinkaan mennä nukkumaan. Nyt viimeaikoina oon nukkunu huonosti ja yritin pari kertaa mennä jo vähän 21 jälkeen nukkumaan, ja ei puhettakaan. Sit jos yhtään tuntee sen jälkeen et väsyttäis nii heti vaan sänkyyn. Mut yleensä se menee siihen et pääsee vasta 24 jälkeen nukkumaan, sit se on heräilyä (vauvan takia) koko yö ja sitten aamu 7 vauva herättää. Noh, onneksi osaan jotenkuten ajatella tämän vain ohimenevänä kautena.
 
Takaisin
Top